Παρασκευή, 4 Οκτ.
25oC Αθήνα

«Το φιλοδώρημα είναι μισθός» – Αντιδράσεις για την απόφαση του Αρείου Πάγου που «ψαλιδίζει» το φιλοδώρημα

«Το φιλοδώρημα είναι μισθός» – Αντιδράσεις για την απόφαση του Αρείου Πάγου που «ψαλιδίζει» το φιλοδώρημα
Eurokinissi φωτογραφία αρχείου

Η απόφαση του Αρείου Πάγου να θεωρούνται πλέον μισθολογικές απολαβές τα φιλοδωρήματα που αφήνουν οι πελάτες στους εργαζόμενους, έρχεται να προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων στους επαγγελματίες.

«Το μπουρμπουάρ είναι μισθός και υπόκειται σε κρατήσεις» αποφάσισε ο Άρειος Πάγος, προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων, τόσο από τους εργαζόμενους, όσο και από επιχειρηματίες. Η απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου, ουσιαστικά μετατρέπει το
φιλόδωρημα σε μισθό, με αποτέλεσμα να υπόκειται κανονικά σε φορολογικές κρατήσεις και ασφαλιστικές εισφορές.

«Ο υπουργός έκανε μεγάλη ανακάλυψη να φορολογούνται τα φιλοδωρήματα των παιδιών. Δηλαδή δεν έχουν να φορολογήσουν κάτι άλλο; Μαθαίνω ότι θα γίνει μέσω pos, θα υπάρχει ξεχωριστή σημείωση για τα φιλοδωρήματα», λέει στο newsit.gr, ο ιδιοκτήτης καφετέριας Πέτρος Μωυσιάδης και συνεχίζοντας συμπληρώνει:

«Στην ουσία αν είναι 10 ευρώ το φιλοδώρημα, θα σου παίρνουν τα 4 ευρώ. Θα είναι δύσκολο για όλους μας, γιατί κι εμείς θα κρατάμε τον φόρο, αλλά και για τα παιδιά που δουλεύουν. Τα παιδιά θα δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό για να πάρουν κάποια χρήματα και τελικά θα τα παίρνει το κράτος», εξηγεί.

Κι όμως κάτι που δίνεται για να ευχαριστήσει τον εργαζόμενο, για την καλή ποιότητα υπηρεσιών που παρείχε και την εξυπηρέτηση, έχει προκαλέσει πονοκέφαλο.

Όπως εξηγεί στο newsit.gr ο Γιώργος Χότζογλου, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επισιτισμού, η συγκεκριμένη απόφαση του Αρείου Πάγου, μετρά χρόνια και ανασύρθηκε μετά τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών, με τα POS.

«Αυτή η απόφαση του Αρείου Πάγου είναι παλιά και ανακινήθηκε τώρα. Αναφέρεται στο φιλοδώρημα που δίνεται με κάρτα, είτε χρεωστική, είτε πιστωτική και το οποίο υπόκειται σε παρακράτηση φόρου μισθωτών υπηρεσιών και υπέρ ΕΦΚΑ. Θα βρεθούμε σε μια διαδικασία να πληρώνουμε δύο φορές, μία μέσω του μισθού και μία μέσα του φιλοδωρήματος. Φαίνεται ότι η κυβέρνηση θέλει να χτυπήσει τη φοροδιαφυγή των δύο και τριών ευρώ σ ένα διανομέα ή σ ένα σερβιτόρο», αναφέρει.

«Τα φιλοδωρήματα χρειάζονται στη δουλειά μας»

Ο Στέλιος που εργάζεται εδώ και τέσσερα χρόνια ως σερβιτόρος, εξηγεί γιατί τον βρίσκει αντίθετο η εφαρμογή μιας τέτοιας απόφασης.

«Τα φιλοδωρήματα χρειάζονται στη δουλειά μας και σίγουρα μας βοηθούν να αποδείξουμε ότι είμαστε και καλοί στις υπηρεσίες που προσφέρουμε. Ένας σερβιτόρος τα θέλει και επιδιώκει να τα παίρνει. Είναι αρκετά παράλογο αυτό το μέτρο. Δεν γνωρίζω πως θα
λειτουργήσει όλο αυτό. Θεωρώ ότι είναι άδικο το μέτρο και για μένα και για τον άνθρωπο στον οποίο δουλεύω», αναφέρει στο newsit.gr.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο διανομέας φαγηγού Δαμιανός Ιωαννίδης, ο οποίο μιλάει για ανήθικο μέτρο. «Είναι σαν να σε κερνάει ο πελάτης 0,50 ευρώ για να πιείς ένα νερό την ώρα της δουλειάς. Το θεωρώ παράλογο. Έτσι κι αλλιώς ήδη τις μισές φορές το φιλοδώρημα πληρώνεται στην κάρτα», αναφέρει Δαμιανός Ιωαννίδης, διανομέας φαγητού και συμπληρώνει:

«Είναι δυνατόν να είναι φοροδιαφυγή τα 10 και τα 20 λεπτά που θα μας δώσει ο πελάτης; Είναι δυνατόν να φορολογείται το μικρό ποσό που δίνει ο πελάτης στον διανομέα επειδή τον εξυπηρέτησε και του χαμογέλασε;».

Τι θα σημαίνει στην πράξη η εφαρμογή της συγκεκριμένης απόφασης και τι επίπτωση θα έχει στα χρήματα που καταλήγουν στον εργαζόμενο; Ο Γιώργος Χότζογλου εξηγεί:

«Μέχρι στιγμής τα φιλοδωρήματα που δίνονται με κάρτα είτε αποδίδονται στο ακέραιο στους εργαζόμενους, είτε παρακρατούσε ο εργοδότης την εφορία μιας και το φιλοδώρημα κατέληγε σε λογαριασμό της επιχείρησης. Τώρα, αν ένας σερβιτόρος έχει 400 ευρώ
φιλοδωρήματα τον μήνα, θα παίρνει στην τσέπη του καθαρά 171 ευρώ. Τα 229 ευρώ είναι κρατήσεις για ασφαλιστικές εισφορές και φόρους μισθωτών υπηρεσιών».

«Ανούσιο μέτρο»

Για ανούσιο μέτρο κάνει λόγο από την πλευρά του ο ιδιοκτήτης ταβέρνας, Νίκος Μπατζάτσος.

«Αντί να πιάσουν τα σοβαρά πράγματα, ασχολούμαστε με μηδαμινά και ανούσια. Ο σερβιτόρος αγωνίζεται για να εξυπηρετήσει τους πελάτες και τον τουρισμό μας και θα φορολογηθεί; Είναι ανούσιο. Αν και ο καταστηματάρχης δεν χτυπήσει στην απόδειξη ότι ο πελάτης έδωσε ποσό για φιλοδώρημα, θα είναι και αυτός φοροφυγάς. Και θα γίνονται και κρατήσεις απ’ο την τράπεζα και για φορολογία».

Στον αντίποδα τώρα καταγγελίες στο newsit.gr κάνουν λόγο και για ιδιοκτήτες καταστημάτων οι οποίοι στην προσπάθειά τους να αποφύγουν την έκδοση απόδειξης, κάνουν… έκπτωση στην τιμή, αν ο πελάτης επιλέξει να πληρώσει με μετρητά, η οποία στις
περισσότερες περιπτώσεις κυμαίνεται περίπου στο 10% του λογαριασμού.

Ελλάδα Τελευταίες ειδήσεις