Ξεκινώντας από δάσκαλος στα Άγραφα, ο Χρήστος Γείτονας κατάφερε να γίνει ιδιοκτήτης ιδιωτικού εκπαιδευτηρίου στην Ελλάδα, όταν ίδρυσε το πρώτο Εκπαιδευτήριο Κωστέα – Γείτονα στο Μαρούσι μαζί με τον αδερφό του, Λευτέρη Γείτονα, το 1973 αριθμώντας 330 μαθητές αρχικά.
Πλέον, τα Εκπαιδευτήρια Κωστέα – Γείτονα έχουν «μεγαλώσει» και αριθμούν 1400 μαθητές στις εγκαταστάσεις τους και 400 εργαζόμενους, εκπαιδευτικούς και διοικητικό προσωπικό. Το όνομα Κωστέα στο λογότυπο των εκπαιδευτηρίων οφείλεται στο γεγονός ότι ο Χρήστος Γείτονας είχε στερηθεί την δική του άδεια από το καθεστώς της χούντας και χρειάσθηκε η άδεια της καθηγήτριας κυρίας Κωστέα για την αρχική ίδρυση των εκπαιδευτηρίων.
Γι’ αυτό πριν πενήντα έτη ένωσαν τις δυνάμεις τους πέντε αδέλφια, με επικεφαλής τον Χρήστο Γείτονα, ο οποίος απεβίωσε χθες (16.10.2024), σύμφωνα με δημοσίευση του εκπαιδευτηρίου.
Ειδικότερα, η διεύθυνση των εκπαιδευτηρίων ανέφερε σε δημόσια ανάρτησή της: «Με βαθιά θλίψη αποχαιρετούμε τον ιδρυτή του σχολείου μας, Χρήστο Γείτονα. Ο Χρήστος Γείτονας υπήρξε οραματιστής της εκπαιδευτικής φιλοσοφίας που καθοδήγησε το CGS για πέντε δεκαετίες. Η κληρονομιά του συνεχίζει να ζει μέσα από το έργο μας, και θα παραμείνει ανεξίτηλη στην ιστορία του σχολείου, των μαθητών, των αποφοίτων και των συνεργατών μας. Την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2024, η οικογένεια του CGS θα αποχαιρετήσει τον πατέρα της. Την ημέρα αυτή το σχολείο θα παραμείνει κλειστό. Αντί στεφάνων, όσοι επιθυμούν μπορούν να κάνουν δωρεά στην Ένωση “Μαζί για το Παιδί”, στηρίζοντας έτσι ένα σκοπό που ήταν πάντα κοντά στην καρδιά του».
Όνειρό του κ. Γείτονα ήταν να γίνει γιατρός, αλλά λόγω του υψηλού κόστους των διδάκτρων δεν μπόρεσε να σπουδάσει. Αντί αυτού έγινε παιδαγωγός και διορίστηκε δάσκαλος για πρώτη φορά στα Άγραφα.
Οι συνθήκες του 1964 ήταν αντίξοες και αποθαρρυντικές για εκείνον, καθώς η κακοκαιρία καθιστούσε συχνά απαγορευτική την μετακίνηση. Σκεφτόταν να γυρίσει πίσω, γιατί δεν είχε τρόπο να φτάσει στο σχολείο. Ωστόσο, χάρη στη βοήθεια ενός σταθμάρχη, που τον παρακάλεσε να μην τα παρατήσει, γιατί τα 19 παιδιά του σχολείου τον χρειάζονταν, ταξίδεψε πάνω σε μουλάρι και έφτασε στον προορισμό του.
Συγκεκριμένα, σε συνέντευξή του δήλωσε: «Δεν ήθελα εξ αρχής να γίνω δάσκαλος, αλλά γιατρός. Διάβασα εκστασιασμένος στη Β’ γυμνασίου το βιβλίο του Αλβέρτου Σβάιτσερ και δήλωσα στον πατέρα μου ότι θέλω να σπουδάσω ιατρική. Δυστυχώς, δεν μπορούσε να μου καλύψει το ύψος των εξόδων. Η μόνη οδός για μένα ήταν αυτή της στρατιωτικής ιατρικής, την οποία όμως δεν κατάφερα να ακολουθήσω διότι μου έλειπε το απαραίτητο για την εποχή, πιστοποιητικό φρονημάτων».
Στην πορεία του ως εκπαιδευτικός, ο κ. Γείτονας επέλεγε να καινοτομεί, κάνοντας ανήκουστα πράγματα στην τότε ελληνική εποχή, όπως να δίνει τη σκυτάλη του δασκάλου στους μαθητές του παριστάνοντας τον άρρωστο. Με αυτή την τακτική έβαζε τους μαθητές στο ρόλο του παιδαγωγού και έκανε πιο βιωματική την μάθηση γι’ αυτούς, εφόσον συμμετείχαν ενεργά.
Άλλες σημαντικές καινοτόμες κινήσεις στις οποίες προέβη ήταν η εισαγωγή πισίνας για πρώτη φορά σε σχολείο, όπως και η εμφάνιση του ολοήμερου προγράμματος. Οι κινήσεις αυτές ήταν αρκετά ριψοκίνδυνες και προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις, ενώ σήμερα είναι ευρέως διαδεδομένες πρακτικές.
Η ιστορία των Εκπαιδευτηρίων Κωστέα – Γείτονα
Τα αδέλφια από την Ήπειρο, Χρήστος και Λευτέρης Γείτονας, εγκαινίασαν το 1981 τις εγκαταστάσεις στην Παλλήνη. Οι εγκαταστάσεις έγιναν οι πιο σύγχρονες για τα ελληνικά δεδομένα, ενώ τα εκπαιδευτικά προγράμματα και οι αθλητικές δραστηριότητες αυξήθηκαν λόγω των συνεχιζόμενων νεωτεριστικών δραστηριοτήτων.
Κατά το 1992 ο αριθμός των μαθητών ξεπέρασε τους 2.100. Λόγω της αυξανόμενης ζήτησης εγγραφών νέων µμαθητών και της µη δυνατότητας ικανοποίησης της ζήτησης, η διοίκηση των Εκπαιδευτηρίων Κωστέα – Γείτονα αποφάσισε την ίδρυση και λειτουργία νέων εγκαταστάσεων στα νότια προάστια. Το 2016 άλλαξε η εταιρική ταυτότητα και τα εκπαιδευτήρια Κωστέα – Γείτονα επαναπροσδιορίστηκαν ως CGS.
Σχετικά με τα οικονομικά αποτελέσματα των Εκπαιδευτηρίων Κωστέα – Γείτονα, φαίνεται ότι έχουν εύρωστη ιδιωτική εκπαιδευτική εταιρεία, σε αντίθεση με άλλα ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, τα οποία ξεκίνησαν οικογενειακά και ήρθε εν μέσω κρίσης το τέλος της λειτουργίας τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κύκλος εργασιών (τζίρος) της εταιρείας ανήλθε σε 12,1 εκατ. ευρώ το 2021, ενώ το 2022 είχε σημαντική αύξηση, φθάνοντας τα 14,1 εκατ. ευρώ.