Παρασκευή, 8 Νοε.
19oC Αθήνα

Πληθωρισμός: Πάτησε φρένο τον Οκτώβριο – Μεγάλες αυξήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα, με χαμηλούς ρυθμούς τα τρόφιμα

Πληθωρισμός: Πάτησε φρένο τον Οκτώβριο – Μεγάλες αυξήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα, με χαμηλούς ρυθμούς τα τρόφιμα
Φωτογραφία: iStock

Αισθητή επιβράδυνση παρουσίασε ο ρυθμός του πληθωρισμού τον Οκτώβριο σε ετήσια βάση, καθώς κινήθηκε με 2,4% από 2,9% τον Σεπτέμβριο, με τις τιμές, ωστόσο, του ηλεκτρικού ρεύματος να αυξάνονται ραγδαία. Στα θετικά, οι «χαμηλές πτήσεις» στις τιμές των τροφίμων καθώς αυξήθηκαν με ρυθμό κατώτερο του γενικού δείκτη, μόλις κατά 1,5%.

Συγκεκριμένα, ο πληθωρισμός στη τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος αυξήθηκε κατά 12,9% ενώ αυξημένες κατά 10% σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2023 είναι και οι τιμές του φυσικού αερίου. Οι τιμές πετρελαίου θέρμανσης είναι μειωμένες κατά 16% σε σχέση.

Σε μηνιαία βάση ο γενικός πληθωρισμός τον Οκτώβριο 2024, σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο 2024 δεν παρουσίασε μεταβολή.

Ο μέσος δείκτης τιμών καταναλωτή του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2023 – Οκτωβρίου 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2022 – Οκτωβρίου 2023, παρουσίασε αύξηση 2,9%, έναντι αύξησης 4,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2022 – Οκτωβρίου 2023 με το δωδεκάμηνο Νοεμβρίου 2021 – Οκτωβρίου 2022.

Η εικόνα ανά κλάδο

Σε κλαδική βάση η αύξηση του Γενικού δείκτη κατά 2,4% τον μήνα Οκτώβριο 2024 προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 1,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: αλεύρι και άλλα δημητριακά, πίτσες και πίτες, ζυμαρικά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, καφέ.
  • 1,2% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 5,0% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 3,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
  • 3,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 0,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά.
  • 1,3% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
  • 1,5% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, εφημερίδες-βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας, διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού.
  • 2,8% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 6,1% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστείακαφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  • 2,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

  • 0,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές υπηρεσίες.

Μακρο-οικονομία Τελευταίες ειδήσεις