Τα δύο ελληνικά τερματικά LNG, δηλαδή η Ρεβυθούσα και η Αλεξανδρούπολη, λειτουργούν φέτος μέχρι στιγμής με χαμηλούς ρυθμούς, πολύ κάτω από την πλήρη δυναμικότητά τους. Αυτό δείχνει να αλλάζει πλέον, αν κρίνουμε από τις ενεργειακές και γεωπολιτικές εξελίξεις στα Βαλκάνια και ευρύτερα στην Ευρώπη.
Οι προβλέψεις δείχνουν ότι ο φετινός χειμώνας δεν θα είναι τόσο ήπιος όσο οι δύο προηγούμενοι, οδηγώντας έτσι σε αυξημένη ζήτηση για LNG. Την ίδια στιγμή, η διακοπή των ρωσικών προμηθειών μέσω της Ουκρανίας από τα τέλη αυτού του έτους έχει σημάνει συναγερμό σε χώρες της Ευρώπης όπως η Ουγγαρία και η Σλοβακία, που σπεύδουν να εξετάσουν εναλλακτικές επιλογές για τον εφοδιασμό τους.
Μέσα σε αυτό το κλίμα, ο ΔΕΣΦΑ που διαχειρίζεται τη Ρεβυθούσα, ανακοίνωσε προ ημερών ότι το ενδιαφέρον της αγοράς για δέσμευση χρονοπαραθύρων (slot) εκφόρτωσης και δυναμικότητας αεριοποίησης είναι ισχυρό. Ενδεικτικό είναι ότι όλες αυτές οι θέσεις εκτός από τέσσερις δεσμεύτηκαν ήδη ως το 2030.
Αυτό μεταφράζεται σε δυνητικές εισαγωγές LNG άνω των 35 TWh ετησίως για τα επόμενα χρόνια, οι οποίες έχουν στόχο να εφοδιάσουν όχι μόνο την ελληνική αγορά, αλλά και της ΝΑ Ευρώπης γενικότερα.
Με τον τρόπο αυτό ενισχύονται σημαντικά οι βλέψεις της Ελλάδας να γίνει ενεργειακός κόμβος. Η χώρα μας λειτούργησε ήδη καθοριστικά συνδράμοντας τη Βουλγαρία μέσω του αγωγού IGB και της Ρεβυθούσας κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης το 2022. Πλέον μπορεί να το επαναλάβει σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό και για περισσότερες χώρες της περιοχής.
Άλλωστε, υλοποιείται σειρά νέων έργων περιφερειακά που ενισχύουν τη συνδεσιμότητα μεταξύ των χωρών των Βαλκανίων, όπως είναι ο αγωγός Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας. Επιπλέον, η ελληνική κυβέρνηση στηρίζει και το εγχείρημα του Κάθετου Διαδρόμου ώστε να φτάσει το αέριο μέχρι την Ουκρανία και τη Σλοβακία. Το τερματικό της Αλεξανδρούπολης παίζει κρίσιμο ρόλο στη συγκεκριμένη προσπάθεια, γεγονός που έχει αναγνωριστεί μεταξύ άλλων από την ΕΕ και τις ΗΠΑ.
Ένας ακόμη παράγοντας που ενισχύει τις εμπορικές προοπτικές των ελληνικών τερματικών είναι και οι νέες κυρώσεις των ΗΠΑ κατά της Gazprombank. Τα εν λόγω μέτρα δυσκολεύουν τις πληρωμές των πελατών της Gazprom και ήδη χώρες όπως η Τουρκία και η Ουγγαρία επιχειρούν να βρουν τρόπους να τα παρακάμψουν. Σε περίπτωση που προκληθεί πρόβλημα από τις κυρώσεις, ενδεχομένως να περιοριστούν οι ποσότητες που λαμβάνει η Ευρώπη και μέσω του αγωγού TurkStream. Σε ένα τέτοιο σενάριο τα τερματικά της χώρας μας θα καλούνταν να παίξουν έναν ακόμη πιο κρίσιμο ρόλο.
Τέλος, ερώτημα αποτελεί το κατά πόσο οι σημερινές δύσκολες συνθήκες θα αποτελέσουν έναυσμα για την κατασκευή περισσότερων τερματικών εντός της Ελλάδας. Ως γνωστόν, υπάρχουν σχέδια για τρία τέτοια έργα: Ένα στη Θεσσαλονίκη (Elpedison), ένα στους Αγ. Θεόδωρους (Motor Oil), όπως και δεύτερο στην Αλεξανδρούπολη (Gastrade). Η αγορά είναι που θα κρίνει εν τέλει τις προοπτικές αυτών των έργων.