Τα δύο πρώτα από τα 8 νέα μοντέλα που θα λανσάρει η Citroen εντός του 2025, είχα την ευκαιρία να οδηγήσω στην περιοχή Σίτζες, λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Βαρκελώνη, σε μια περιοχή που συνδυάζει ιδανικά βουνό και θάλασσα σε ένα περιποιημένο και πεντακάθαρο περιβάλλον.
Το νέο Citroen C4, αλλά και η παραλλαγή του C4 X, είναι δύο αυτοκίνητα της νέας εποχής της γαλλικής μάρκας. Θυμάμαι το μακρινό 2004, όταν στο Μπίαριτς της Γαλλίας οδηγούσα για πρώτη φορά το C4, που πήρε τη σκυτάλη από το Xsara, πόσο είχα εντυπωσιαστεί αφενός από το σχέδιο, και αφετέρου από το γεγονός ότι οι Γάλλοι παρουσίασαν δύο στυλ αμαξώματος, ένα τρίθυρο Coupe και ένα πεντάθυρο Hatch.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η Citroen δεν έμεινε εκεί, καθώς λανσάρισε στην αγορά κι άλλες παραλλαγές, όπως μια τετράθυρη Saloon έκδοση και το περίφημο C4 Picasso σε πιο κοντή και πιο μακριά εκδοχή, αμφότερα σε πολυμορφικό MPV αμάξωμα.
Το 2010 η Citroen ανανέωσε το C4 και ακολούθησε μια ακόμα δυναμική αλλαγή το 2017, ενώ το 2020 ήρθε η εντελώς διαφορετική, 3η γενιά του μοντέλου, που συνδύαζε δύο κόσμους, των Coupe και των SUV, με τη Citroen να πλαισιώνει την 5θυρη έκδοση με μια 4θυρη που την ονόμασε C4 X και την εμφάνισε στην αγορά το 2022.
Ταυτόχρονα, η έλευση της ηλεκτροκίνησης δεν άφησε αδιάφορη τη Citroen, η οποία παρουσίασε και τις αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις e-C4 και e-C4 X των 134 ίππων με μια μπαταρία 50 kWh που χάριζε αυτονομία 350 χλμ.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Για να φθάσουμε στο σήμερα, καθώς μετά την αποκάλυψη των ολοκαίνουργιων C4 και C4 X, 4ης γενιάς, πέρυσι το φθινόπωρο στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού, ήρθε η στιγμή του λανσαρίσματος στην αγορά.
Στην περιοχή Σίτζες, λοιπόν, οδήγησα και τα δύο αμαξώματα, που αυτή τη φορά ναι μεν διατηρούν τις αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις, ωστόσο η αναβαθμισμένη υβριδική τεχνολογία καθιστά τις συμβατικές εκδόσεις πολύ οικονομικές και σε κτήση, σε αγορά και σε χρήση.
Νέα εμφάνιση
Το C4, με την ανυψωμένη του στάση, συνδυάζει τον δυναμισμό ενός Coupe με τη διακριτική υιοθέτηση ορισμένων στιλιστικών χαρακτηριστικών ενός SUV. Εχει 4,35 μ. μήκος, 1,8 μ. πλάτος και 1,525 μ. ύψος.
Από την άλλη, το C4 X, με 4,580 μ. μήκος (ίδιο πλάτος και ύψος με το C4), συνδυάζει την κομψότητα και τη ρευστότητα ενός fastback, τη φινέτσα ενός ευρύχωρου 4θυρου, και το παρουσιαστικό ενός SUV, δηλαδή τρεις κόσμους.
Και τα δύο φέρουν το νέο σήμα της Citroen μπροστά, στο κέντρο μιας επανασχεδιασμένης γρίλιας, ενώ τα λεπτά εμπρός LED φωτιστικά σώματα διαθέτουν μια χαρακτηριστική φωτεινή υπογραφή που αποτελείται από τρία διακριτά οριζόντια τμήματα, ώστε να ξεχωρίζει από μακριά. Τα μπροστινά φλας διαθέτουν τεχνολογία LED, και είναι ενσωματωμένα απευθείας στο κάτω μέρος της φωτιστικής υπογραφής.
Με όλα αυτά, τον μπροστινό προφυλακτήρα που ενσωματώνει μια μοντέρνα εισαγωγή και με μια λεπτομέρεια στα κάθετα εμπρός φωτιστικά σώματα, βελτιώθηκε η αεροδυναμική απόδοση του αυτοκινήτου. Οι 18άρες ζάντες και τα LED φώτα πίσω, με εντελώς αναθεωρημένο το πίσω τμήμα, ολοκληρώνουν μια πολύ αρμονική σιλουέτα, και στα δύο αμαξώματα.
Τεχνολογία και άνεση
Σε δύο σημεία εστίασαν οι σχεδιαστές και οι μηχανικοί στα νέα C4 και C4 X. Το πρώτο ήταν η τεχνολογία, υιοθετώντας έναν ολοκαίνουργιο ψηφιακό πίνακα οργάνων με οθόνη υψηλής ευκρίνειας 7 ιντσών πίσω ακριβώς από το τιμόνι. Η συγκεκριμένη οθόνη συνδέεται με το σύστημα της δικτυωμένης 3D πλοήγησης, προαιρετικά στην έκδοση Plus, και στάνταρ στην έκδοση Max. Σε συνδυασμό με την οθόνη αφής 10 ιντσών και το έγχρωμο σύστημα head-up-display που εμφανίζει βασικές πληροφορίες του αυτοκινήτου σε μία αναδυόμενη οθόνη, δημιουργούν μια νέα πραγματικότητα στην ευχάριστη καμπίνα, που έχει ένα μικρό, σχετικά τιμόνι στη διάθεσή του ο οδηγός καθώς και φυσικούς διακόπτες για τον κλιματισμό. Η εκκίνηση γίνεται με διακόπτη, ενώ θα βρούμε θύρες USB και Type C για σύνδεση – φόρτιση εξωτερικών πηγών, αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων και ηλεκτρικό χειρόφρενο.
Τα C4 και C4 X προσφέρουν ένα σύστημα infotainment τελευταίας γενιάς με γρήγορη και εργονομική 3D πλοήγηση, το interface διαθέτει επίσης αναγνώριση φυσικής ομιλίας με την εντολή «Hello Citroen», το σύστημα μπορεί εύκολα να αναβαθμιστεί μέσω της λειτουργίας «over the air», ενώ προσφέρεται και η λειτουργία ChatGPT, που θα είναι διαθέσιμη και στην Ελλάδα στο προσεχές μέλλον.
Στο δεύτερο σημείο που στάθηκαν οι μηχανικοί, ήταν η άνεση, καθώς τοποθετήθηκε η καινοτόμος ανάρτηση Advanced Comfort, την οποία έχουμε γνωρίσει τα τελευταία χρόνια από άλλα μοντέλα της Citroen. Αυτή η τεχνολογία χρησιμοποιεί τη λύση των Progressive Hydraulic Cushions (υδραυλικά στοπ προοδευτικής απόσβεσης), τα οποία απορροφούν τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, δίνοντας την αίσθηση ότι το αυτοκίνητο κινείται πάνω σε ένα μαγικό χαλί. Βέβαια, στους καλοστρωμένους δρόμους της Ισπανίας αυτό δεν ήταν ανάγκη να το διαπιστώσεις, όμως στην Ελλάδα με χειρότερους δρόμους σε αστικό και περιαστικό περιβάλλον, οδηγώντας Citroen με αυτή την ανάρτηση, πραγματικά δεν νιώθεις κραδασμούς.
Η ανάρτηση συνδυάζεται και με φανταστικά καθίσματα τεχνολογίας Advanced Comfort, τα οποία έχουν επανασχεδιαστεί και έχουν επιπρόσθετο αφρώδες γέμισμα με πάχος 1,5εκ., παρέχουν βελτιωμένη πλευρική στήριξη, ενώ μπορείς να ρυθμίσεις το κάθισμα του οδηγού σε ύψος και στη μέση.
Με ίδιο μεταξόνιο, 2,67μ. τα νέα C4 και C4 X προσφέρουν άνεση για 5 ενήλικες επιβάτες, με 380 λίτρα χωρητικότητα πορτ-μπαγκάζ στο C4 και 510 λίτρα στο C4 X, του οποίου η πλάτη των πίσω καθισμάτων ρυθμίζεται σε κλίση μοιρών, για ξεκούραστη στάση του σώματος.
Υβριδικά κινητήρια σύνολα
Τα νέα C4 και C4 X είναι εφοδιασμένα με υβριδική τεχνολογία 48v. Σε δύο διαφορετικά επίπεδα ισχύος, με το Hybrid 136 στα νέα C4 και C4 X, και το Hybrid 100 στο νέο C4, αυτή η τεχνολογία μπορεί να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως και 20%, ενώ σε αστικό περιβάλλον, μέσα στην πόλη, με τις χαμηλές ταχύτητες, το 50% της οδήγησης μπορεί να γίνει με λειτουργία ηλεκτροκίνησης, μειώνοντας το αποτύπωμα άνθρακα και το κόστος λειτουργίας.
Στην έκδοση Hybrid 136, ο τρικύλινδρος, turbo κινητήρας των 1.199 κ.εκ. αποδίδει 136hp (100kW) στις 5.500 σαλ. και 230Nm ροπής στις 1.750 σαλ. Το μοτέρ συνεργάζετα με έναν σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη, που αποδίδει 21 kW (28 ίππους) και 55 Nm ροπής, που τον βοηθά στην εκκίνηση, και φορτίζει την μπαταρία κατά το φρενάρισμα, ελαχιστοποιώντας και τη φθορά στα φρένα. Το σύστημα συμπληρώνεται από έναν ιμάντα για τη μίζα των 48V για γρήγορη εκκίνηση του κινητήρα εσωτερικής καύσης, ένα 6άρι ηλεκτρικό κιβώτιο διπλού συμπλέκτη e-DCS6, και μια μπαταρία ιόντων λιθίου 48V, 432Wh τοποθετημένη κάτω από το μπροστινό αριστερό κάθισμα, διατηρώντας αναλλοίωτο το χώρο των επιβατών και του πορτμπαγκάζ.
Η έκδοση Hybrid 100 με βελτιωμένο βενζινοκινητήρα 1.2lt, αποδίδει 100hp (74kW) στις 5.500 σαλ. με ροπή 205 Nm στις 1.750 σαλ..
Αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις
Το 2020, η Citroen ήταν από τις πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες που πρόσφεραν 100% ηλεκτρική γκάμα σε ένα μοντέλο Saloon της μικρομεσαίας κατηγορίας C, με δύο ισχυρές επιλογές που εξακολουθούν να αποτελούν μέρος της φιλοσοφίας της Citroen σήμερα.
Ετσι, προσφέρει τα νέα e-C4 και e-C4 X με ηλεκτρικές εκδόσεις των 115kW (136hp) και 100kW (156hp), οι οποίες προσφέρουν αυτονομία έως και 420 και 360 χλμ., αντίστοιχα, όπου επιλέγοντας μια μπαταρία 54kWh, στην πρώτη έκδοση και 50kWh στη δεύτερη, σε συνδυασμό με γρήγορη φόρτιση, μειώνουν το κόστος, το βάρος και την κατανάλωση, ενώ διευκολύνουν την κάλυψη μεγάλων αποστάσεων.
Καινοτομία στη Citroen, αποτελεί το γεγονός ότι πρόσθεσε την τεχνολογία V2L, ή αλλιώς «Vehicle-to-Load», με την οποία οι ηλεκτρικές εκδόσεις δεν παίρνουν μόνο ρεύμα, αλλά μπορούν με αντάπτορα να δώσουν κιόλας, φορτίζοντας έναν υπολογιστή, μια ηλεκτρική ψησταριά ή οτιδήποτε άλλο φορτίζεται από πρίζα.
Τεχνολογία ασφάλειας
Τα νέα C4 και C4 X εφοδιάζονται με έως και 20 προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, όπως το ενεργό σύστημα πέδησης (Active Safety Brake), η προειδοποίηση κινδύνου επικείμενης σύγκρουσης (Collision Risk Alert), η υποβοήθηση σε αυτοκινητόδρομο (Highway Driver Assist), το προσαρμοζόμενο Cruise Control με λειτουργία Stop & Go, το σύστημα παρακολούθησης τυφλού σημείου, η προειδοποίηση εκτροπής από τη λωρίδα κυκλοφορίας, και άλλα πολλά.
Πέρα από το έγχρωμο head-up display, στον εξοπλισμό υπάρχει κάμερα οπισθοπορείας με top rear vision καλύπτοντας τόξο ευρείας γωνίας 180 μοιρών στην οθόνη αφής, και σύστημα περιφερειακής ορατότητας 360 μοιρών γύρω από το όχημα, με αναμετάδοση εικόνας σε πραγματικό χρόνο, για να βοηθά τον οδηγό κατά τη διάρκεια ελιγμών με μικρή ταχύτητα.
Καταλήγοντας τα νέα C4 & C4 X είναι ήδη στην Ελλάδα και διατίθενται με τιμή εκκίνησης 23.900 ευρώ για το C4 στην έκδοση hybrid 100hp YOU και 25.900 ευρώ στην έκδοση hybrid 136hp YOU για το C4 X. Οι ηλεκτρικές εκδόσεις κοστίζουν από 22.969,35 ευρώ η e-C4 και από 23.954,84 ευρώ η e-C4 X (με την κρατική επιδότηση).