Σε πρόβλημα δίχως λύση αναδεικνύεται ο πληθωρισμός των υπηρεσιών οι οποίες ωθούν συνολικά υψηλότερα τις τιμές που πληρώνουν οι καταναλωτές.
Αυτό αποδεικνύουν τα στοιχεία Ιανουαρίου της ΕΛΣΤΑΤ (σ.σ. δημοσιεύτηκαν χθες 14.2.25) η οποία κάνει λόγο για επιτάχυνση του γενικού πληθωρισμού κατά 2,7%, με τις υπηρεσίες να παίζουν για άλλον έναν μήνα σημαντικό ρόλο σε αυτό.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Και αυτό, μάλιστα, σε μία περίοδο που ο μεγάλος «πονοκέφαλος», τα τρόφιμα, που λειτουργούσαν ενισχυτικά για τον πληθωρισμό όλο το προηγούμενο διάστημα, έχουν σε μεγάλο βαθμό οδηγηθεί σε αποκλιμάκωση.
Για αυτό και η επιμονή της ακρίβειας στις υπηρεσίες, αποτυπώνεται πιο καθαρά στον δείκτη του δομικού πληθωρισμού, εκεί όπου η Ελλάδα κινείται σταθερά ανοδικά, ξεπερνά κατά 1,7% τον αντίστοιχο μέσο όρο της Ευρωζώνης. Και αυτό διότι, η βασική συνιστώσα του δομικού πληθωρισμού είναι οι υπηρεσίες, οι οποίες γενικά στην Ευρώπη, αλλά και ειδικότερο στη χώρα μας, συνεχίζουν το ράλι.
Είναι χαρακτηριστικό πως από τις πέντε μεγαλύτερες αυξήσεις του Ιανουαρίου σε ετήσια βάση, οι 4 αφορούν κατηγορίες υπηρεσιών.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Συγκεκριμένα, την μεγαλύτερη αύξηση σημειώνουν οι μεταφορές επιβατών με αεροπλάνο, οι οποίες πήραν «φωτιά» κατά 31,6% σε σύγκριση με πέρσι. Ακολουθεί το φυσικό αέριο, που είναι και το μοναδικό αγαθό στη σχετική λίστα, με 26,5%, σε ένα πλαίσιο διεθνούς «έκρηξης» των ενεργειακών τιμών.
Την τρίτη μεγαλύτερη αύξηση σημείωσαν οι τιμές φιλοξενίας στα ξενοδοχεία και λοιπά καταλύματα κατά 16,8%. Σταθερά υψηλές ήταν οι αυξήσεις στα ενοίκια κατοικιών, κατά 9,2%, ενώ την λίστα κλείνει το πακέτο διακοπών, με αύξηση στις 8,4%.
Είναι ενδεικτικό πως στις μεγαλύτερες μειώσεις του μήνα, ενώ υπάρχουν εντυπωσιακές μεταβολές, αφορούν όλες σε αγαθά και όχι σε υπηρεσίες. Το ελαιόλαδο «κατρακύλησε» κατά 10,5% και ακολουθούν τα μηχανήματα ήχου και εικόνας, αυτοκίνητα μεταχειρισμένα, στερεά καύσιμα και είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
Ποιες κατηγορίες είναι αυτές που «βαραίνουν» περισσότερο στον γενικό πληθωρισμό
Ανεξάρτητα από το ποσοστό της ανόδου των τιμών στις επιμέρους κατηγορίες, οι υπηρεσίες κυριαρχούν σε μεγάλο βαθμό και σε ό,τι αφορά την επίπτωση στην άνοδο του γενικού πληθωρισμού.
Έτσι, τον Ιανουάριο, αν και με επιτάχυνση «μόλις» 4,6%, την μεγαλύτερη επίδραση στον γενικό δείκτη είχαν οι υπηρεσίες εστίασης σε εστιατόρια, καφέ, κυλικεία. Συγκεκριμένα, η επίπτωσή τους στον γενικό δείκτη ανήλθε σε 0,49%. Τη δεύτερη μεγαλύτερη επίπτωση στον γενικό πληθωρισμό είχαν τα ρούχα και τα παπούτσια, τα οποία με αύξηση 5,4%, είχαν επίπτωση 0,45%, ενώ αμέσως μετά ακολουθούν δύο κατηγορίες υπηρεσιών.
Η μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο είχε επίπτωση 0,35%, τα ενοίκια των κατοικιών είχαν επίπτωση 0,34%, ενώ την πρώτη πεντάδα κλείνει, πολύ πιο χαμηλά, (0,17%) ο ηλεκτρισμός.
Αξίζει να σημειωθεί, πως η ΕΚΤ παρακολουθεί «στενά» την πορεία τιμών στις υπηρεσίες, προκειμένου να διαμορφώσει την επιτοκιακή πολιτική της.