Διεθνή

Κομισιόν: Αυτή είναι η Λευκή Βίβλος για την άμυνα – Τι θα ισχύσει για τις εθνικές ρήτρες διαφυγής

Τίθεται ανώτατο όριο 1,5% του ΑΕΠ για την αύξηση των αμυντικών δαπανών, χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν στη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος, για τέσσερα χρόνια, αρχής γενομένης από φέτος

Μια «Λευκή Βίβλο για την Ευρωπαϊκή Άμυνα – Ετοιμότητα 2030» παρουσίασαν σήμερα (19.3.25) η Επιτροπή της ΕΕ και η Ύπατη Εκπρόσωπος, η οποία καθορίζει σημαντικές λεπτομέρειες για το ταμείο για την άμυνα ύψους 150 δισ. ευρώ, αλλά και την ενεργοποίηση των εθνικών ρητρών διαφυγής για την αύξηση των δαπανών για την άμυνα.

Όπως αναφέρεται η ευελιξία, την οποία προβλέπει η πρόταση της Κομισιόν, θα επιτρέψει μια απόκλιση από τη συμφωνηθείσα διαδρομή δαπανών ισοδύναμη με την αύξηση των αμυντικών δαπανών (συμπεριλαμβανομένων τόσο των επενδύσεων όσο και των τρεχουσών δαπανών) από το 2021.

Εξετάζεται περίοδος τεσσάρων ετών (με δυνατότητα επέκτασης). Χάρη σε αυτήν την ευελιξία, τα κράτη μέλη θα μπορούσαν να κινητοποιήσουν πρόσθετες αμυντικές δαπάνες έως και 1,5% του ΑΕΠ ανεξάρτητα από το ποσοστό αμυντικών δαπανών επί του ΑΕΠ κάθε χώρας, όπως επεσήμαναν κύκλοι των Βρυξελλών. Επίσης τονίζεται πως «τα κράτη μέλη καλούνται να ζητήσουν την ενεργοποίηση της ρήτρας εθνικής διαφυγής έως τα τέλη Απριλίου». Η Επιτροπή παρουσίασε επίσης, ως μέρος του ReArm Europe Plan/Readiness 2030, ένα φιλόδοξο πακέτο για την ευρωπαϊκή άμυνα που παρέχει οικονομικούς μοχλούς στα κράτη μέλη της ΕΕ για να οδηγήσουν σε αύξηση των επενδύσεων στις αμυντικές ικανότητες, αναφέρει η ανακοίνωση της Κομισιόν.

Ενώ το ReArm Europe Plan/Readiness 2030 ενισχύει τις πανευρωπαϊκές αμυντικές δυνατότητες με νέα οικονομικά μέσα, η Λευκή Βίβλος πλαισιώνει μια νέα προσέγγιση για την άμυνα και προσδιορίζει τις επενδυτικές ανάγκες.

Η Πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν είπε: «Η εποχή του μερίσματος της ειρήνης έχει παρέλθει. Η αρχιτεκτονική ασφάλειας στην οποία βασιστήκαμε δεν μπορεί πλέον να θεωρείται δεδομένη. Η Ευρώπη είναι έτοιμη να προχωρήσει. Πρέπει να επενδύσουμε στην άμυνα, να ενισχύσουμε τις δυνατότητές μας και να λάβουμε μια προληπτική προσέγγιση για την ασφάλεια. Αναλαμβάνουμε αποφασιστική δράση, παρουσιάζοντας έναν οδικό χάρτη για «Ετοιμότητα στην άμυνα Αγοράστε περισσότερα Ευρωπαϊκά». Διότι αυτό σημαίνει ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής τεχνολογικής και βιομηχανικής βάσης.

Αυτά τα μέτρα στοχεύουν να ανταποκριθούν στη βραχυπρόθεσμη επείγουσα ανάγκη υποστήριξης της Ουκρανίας, αλλά και να αντιμετωπίσουν την πιεστική μακροπρόθεσμη ανάγκη για ενίσχυση της ασφάλειας και της άμυνας της Ευρώπης.»

Λευκή Βίβλος για την Ευρωπαϊκή Άμυνα – Ετοιμότητα 2030

Όπως ανακοινώθηκε από τον Πρόεδρο φον ντερ Λάιεν στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές, τα τελευταία αρκετά χρόνια έχουν αποκαλύψει τη χρόνια υποεπενδύσεις και την έλλειψη αποτελεσματικών δαπανών στις στρατιωτικές δυνατότητες της Ευρώπης. Για να πλαισιώσουν τη νέα προσέγγιση και να προσδιορίσουν τις επενδυτικές ανάγκες της Ευρώπης, η Επιτροπή και η Ύπατη Εκπρόσωπος παρουσίασαν μια Λευκή Βίβλο για την Ευρωπαϊκή Άμυνα – Ετοιμότητα 2030.

Η Λευκή Βίβλος παρουσιάζει λύσεις για να καλυφθούν κρίσιμα κενά ικανότητας και να οικοδομηθεί μια ισχυρή αμυντική βιομηχανική βάση. Προτείνει τρόπους για τα κράτη μέλη να επενδύσουν μαζικά στην άμυνα, να προμηθευτούν αμυντικά συστήματα και να ενισχύσουν την ετοιμότητα της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας μακροπρόθεσμα. Αυτό είναι απαραίτητο για την ασφάλεια της Ευρώπης. Η Ευρώπη πρέπει να επενδύσει στην ασφάλεια και την άμυνα της ηπείρου, ενώ θα συνεχίσει να υποστηρίζει την Ουκρανία για να αμυνθεί από την επιθετικότητα της Ρωσίας. Για την αποτελεσματική αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, η Λευκή Βίβλος περιγράφει μια σειρά από βασικές γραμμές δράσης:

  • Κλείσιμο των κενών ικανοτήτων, με έμφαση στις κρίσιμες ικανότητες που προσδιορίζονται από τα κράτη μέλη.
  • Υποστήριξη της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας μέσω της συνολικής ζήτησης και των αυξημένων συνεργατικών προμηθειών.
  • Υποστήριξη της Ουκρανίας μέσω της αυξημένης στρατιωτικής βοήθειας και της βαθύτερης ολοκλήρωσης της ευρωπαϊκής και της ουκρανικής αμυντικής βιομηχανίας.
  • Εμβάθυνση της αμυντικής αγοράς σε ολόκληρη την ΕΕ, μεταξύ άλλων μέσω της απλούστευσης των κανονισμών.
  • Επιτάχυνση του μετασχηματισμού της άμυνας μέσω διασπαστικών καινοτομιών όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η κβαντική τεχνολογία.
  • Ενίσχυση της ευρωπαϊκής ετοιμότητας για τα χειρότερα σενάρια με τη βελτίωση της στρατιωτικής κινητικότητας, την αποθήκευση και την ενίσχυση των εξωτερικών συνόρων, ιδίως των χερσαίων συνόρων με τη Ρωσία και τη Λευκορωσία.
  • Ενίσχυση της εταιρικής σχέσης με χώρες με ομοϊδεάτες σε όλο τον κόσμο.

ReArm Europe Plan/Readiness 2030

Όπως ανακοίνωσε ο Πρόεδρος von der Leyen, το ReArm Europe Plan/Readiness 2030 επιτρέπει δαπάνες άνω των 800 δισεκατομμυρίων ευρώ, δομημένες γύρω από τους ακόλουθους πυλώνες: «Απελευθερώστε τη χρήση της δημόσιας χρηματοδότησης για την άμυνα σε εθνικό επίπεδο».

Η Επιτροπή κάλεσε τα κράτη μέλη να ενεργοποιήσουν την εθνική ρήτρα διαφυγής του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, η οποία θα τους παράσχει πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο για να αυξήσουν τις αμυντικές τους δαπάνες στο πλαίσιο των δημοσιονομικών κανόνων της ΕΕ.

Για τη διασφάλιση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας, η απόκλιση θα περιοριστεί στα εξής:

Αύξηση μόνο των αμυντικών δαπανών, λαμβάνοντας ως σημείο εκκίνησης τη στατιστική κατηγορία «άμυνα» στην ταξινόμηση των λειτουργιών της κυβέρνησης (COFOG)

  • Έως 1,5% του ΑΕΠ κατ’ ανώτατο όριο για κάθε έτος ενεργοποίησης της εθνικής ρήτρας διαφυγής για περίοδο τεσσάρων ετών.
  • Ένα νέο ειδικό εργαλείο για την Ασφάλεια Δράσης για την Ευρώπη – SAFE.

Υπό το φως των σημερινών εξαιρετικών συνθηκών, η Επιτροπή θα συγκεντρώσει έως και 150 δισεκατομμύρια ευρώ στις κεφαλαιαγορές, βασιζόμενη στην καθιερωμένη ενοποιημένη προσέγγιση χρηματοδότησης για να βοηθήσει τα κράτη μέλη της ΕΕ να αυξήσουν γρήγορα και ουσιαστικά τις επενδύσεις στις αμυντικές δυνατότητες της Ευρώπης. Αυτά τα κεφάλαια θα εκταμιευθούν στα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη κατόπιν αιτήματος, βάσει εθνικών σχεδίων.

Οι εκταμιεύσεις θα λάβουν τη μορφή δανείων μεγάλης διάρκειας σε ανταγωνιστικές τιμές και ελκυστικά δομημένα, τα οποία θα αποπληρωθούν από τα δικαιούχα κράτη μέλη. Τα δάνεια θα χρηματοδοτηθούν από τον προϋπολογισμό της ΕΕ. Το SAFE θα επιτρέψει στα κράτη μέλη να κλιμακώσουν άμεσα και μαζικά τις αμυντικές επενδύσεις τους μέσω κοινών προμηθειών από την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία, εστιάζοντας στις δυνατότητες προτεραιότητας. Αυτό θα συμβάλει στη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας, της προβλεψιμότητας και της μείωσης του κόστους για μια ισχυρή ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανική βάση. 

Πιο αναλυτικά, η Λευκή Βίβλος σε σχέση με το σκέλος της χρηματοδότησης του πακέτου των 800 δισ. ευρώ για την ευρω – άμυνα αναφέρει τους εξής άξονες:

1. Ένα νέο, ειδικό χρηματοδοτικό μέσο για τη στήριξη των αμυντικών επενδύσεων των κρατών μελών

Δεδομένου ότι είναι επείγον, η Επιτροπή προτείνει έναν νέο κανονισμό της ΕΕ βάσει του άρθρου 122 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την παροχή στα κράτη μέλη δανείων που υποστηρίζονται από τον προϋπολογισμό της ΕΕ. Με έως και 150 δισ. ευρώ, το μέσο «Ασφάλεια και Δράση για την Ευρώπη» (Security and Action for Europe – SAFE) θα υποστηρίξει σθεναρά μια σημαντική αύξηση των επενδύσεων των κρατών μελών στις αμυντικές δυνατότητες της Ευρώπης, τώρα και κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας.

Το SAFE θα υποστηρίξει την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία μέσω κοινών προμηθειών στις οποίες συμμετέχουν τουλάχιστον δύο χώρες, εκ των οποίων η μία θα είναι κράτος μέλος που λαμβάνει οικονομική βοήθεια SAFE και η άλλη μπορεί να είναι άλλο κράτος μέλος, κράτος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ελεύθερου Εμπορίου (EFTA), μέλος του Ευρωπαϊκού Νόμου Προσβασιμότητας (EAA) ή Ουκρανία.

Αυτές οι κοινές προμήθειες θα καλύπτουν τις δυνατότητες προτεραιότητας και τις δυνατότητες που προσδιορίζονται από το ειδικό Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 6ης Μαρτίου 2025. Οι απλούστερες και πιο επείγουσες από αυτές τις δυνατότητες, όπως πυρομαχικά ή στρατιωτική κινητικότητα, θα υπόκεινται σε όρους επιλεξιμότητας παρόμοιους με αυτούς του προγράμματος EDIRPA.

Πιο πολύπλοκα και υψηλής τεχνολογίας συστήματα, όπως η τεχνητή νοημοσύνη ή η αεράμυνα, θα υπόκεινται σε αυστηρότερους όρους που εμπνέονται από τις νομοθετικές συζητήσεις για το EDIP, υπό το φως των υψηλότερων απαιτήσεων για στρατηγική αυτονομία. Οι χορηγήσεις είναι διαθέσιμες σε όλα τα κράτη μέλη. Θα βασίζονται στη ζήτηση και θα υποστηρίζονται από εθνικά αμυντικά βιομηχανικά σχέδια. Μόλις εγκριθούν τα αντίστοιχα σχέδια και υπογραφεί η δανειακή σύμβαση, θα είναι διαθέσιμη η προχρηματοδότηση.

Το μέσο περιλαμβάνει διατάξεις για περαιτέρω κίνητρα και διευκόλυνση των κοινών προμηθειών, όπως η δυνατότητα ανοίγματος υφιστάμενων συμφωνιών-πλαισίων και συμβάσεων για νέους εταίρους και απαλλαγή από τον ΦΠΑ για αγορές που χρηματοδοτούνται από το SAFE. Προωθεί επίσης τη χρήση κοινών προτύπων. Οι οντότητες και τα προϊόντα άλλων χωρών εταίρων μπορούν να είναι επιλέξιμα για κοινές προμήθειες που υπόκεινται σε συμφωνία με την Ένωση σχετικά με τους οικονομικούς όρους και την ασφάλεια του εφοδιασμού.

2. Η συντονισμένη ενεργοποίηση της ρήτρας εθνικής διαφυγής του Συμφώνου Σταθερότητας 

Η ανακοίνωση της Επιτροπής για «Διαχείριση αυξημένων αμυντικών δαπανών στο πλαίσιο του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης» προτείνει τη συντονισμένη ενεργοποίηση της ρήτρας εθνικής διαφυγής από όλα τα κράτη μέλη για να απελευθερωθεί πρόσθετη ευελιξία για υψηλότερες αμυντικές δαπάνες. Η ευελιξία θα επιτρέψει μια απόκλιση από τη συμφωνηθείσα διαδρομή δαπανών ισοδύναμη με την αύξηση των αμυντικών δαπανών (συμπεριλαμβανομένων τόσο των επενδύσεων όσο και των τρεχουσών δαπανών) από το 2021.

Εξετάζεται περίοδος τεσσάρων ετών (με δυνατότητα επέκτασης). Χάρη σε αυτήν την ευελιξία, τα κράτη μέλη θα μπορούσαν να κινητοποιήσουν πρόσθετες αμυντικές δαπάνες έως και 1,5% του ΑΕΠ.

Με βάση τις προβλέψεις για σταδιακή απορρόφηση, οι αμυντικές επενδύσεις θα μπορούσαν να φτάσουν τουλάχιστον τα 800 δισ. ευρώ τα επόμενα τέσσερα χρόνια, συμπεριλαμβανομένων των δαπανών που χρηματοδοτούνται από τα 150 δισ. ευρώ από το SAFE, οι οποίες θα είναι αυτόματα επιλέξιμες βάσει των εθνικών ρητρών διαφυγής.

3. Πιο ευέλικτα υπάρχοντα μέσα της ΕΕ πιο ευέλικτα για να επιτρέψουν μεγαλύτερες αμυντικές επενδύσεις

Βραχυπρόθεσμα, η ΕΕ μπορεί να κάνει περισσότερα για να υποστηρίξει την επείγουσα ανάγκη αύξησης των ευρωπαϊκών αμυντικών επενδύσεων με τον προϋπολογισμό της ΕΕ.

Η πολιτική συνοχής συμβάλλει ήδη στις δυνατότητες άμυνας και ασφάλειας. Χρηματοδοτεί επενδύσεις που σχετίζονται με την ασφάλεια και την άμυνα που συμβάλλουν στην περιφερειακή ανάπτυξη, καθώς οι αμυντικές βιομηχανίες δημιουργούν συχνά έρευνα και ανάπτυξη και βιομηχανικά οικοσυστήματα που ωφελούν τις περιφέρειες και τις κοινότητες της Ευρώπης.

Οι εθνικές, περιφερειακές και τοπικές αρχές μπορούν οικειοθελώς να χρησιμοποιήσουν την ενδιάμεση αναθεώρηση των πολιτικών συνοχής για να διαθέσουν πόρους στο πλαίσιο των τρεχόντων προγραμμάτων τους προς αναδυόμενες προτεραιότητες, συμπεριλαμβανομένης της ενίσχυσης των δυνατοτήτων άμυνας και ασφάλειας. Στο πλαίσιο της ενδιάμεσης αναθεώρησης των προγραμμάτων 2021-2027, η Επιτροπή θα προτείνει την επόμενη εβδομάδα μια δέσμη μέτρων για την παροχή ευελιξίας και κινήτρων προς αυτή την κατεύθυνση.

Η ανάπτυξη μιας ισχυρής και ανθεκτικής ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας θα στηρίξει την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα και θα προωθήσει την περιφερειακή ανάπτυξη και την οικονομική ανάπτυξη.

4. Συνεισφορές από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει να διαδραματίσει σαφή και αποφασιστικό ρόλο στη χρηματοδότηση της ευρωπαϊκής άμυνας. Το σχέδιο δράσης για την ασφάλεια και την άμυνα του Ομίλου ΕΤΕπ ήταν ένα σημαντικό πρώτο βήμα και η εφαρμογή του θα πρέπει να επιταχυνθεί.

Επιπλέον, η ΕΤΕπ σκοπεύει να εισαγάγει αλλαγές για να διευρύνει περαιτέρω το πεδίο της αμυντικής χρηματοδότησής της. Θα διπλασιάσει την ετήσια επένδυσή της σε 2 δισεκατομμύρια ευρώ, για τη χρηματοδότηση έργων όπως τα drones, το διάστημα, η κυβερνοασφάλεια, οι κβαντικές τεχνολογίες, οι στρατιωτικές εγκαταστάσεις και η πολιτική προστασία.

Προτείνει περαιτέρω προσαρμογή των κριτηρίων επιλεξιμότητας του Ομίλου, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι εξαιρούμενες δραστηριότητες προσδιορίζονται με μεγαλύτερη ακρίβεια και όσο το δυνατόν περιορισμένο πεδίο εφαρμογής, προκειμένου να ευθυγραμμιστούν με τις νέες προτεραιότητες πολιτικής της ΕΕ.

Τέλος, θα προτείνει αναθεώρηση του επιχειρησιακού της πλαισίου και θα αντικαταστήσει την ad-hoc Στρατηγική Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία για την Ασφάλεια με έναν αποκλειστικό εγκάρσιο στόχο δημόσιας πολιτικής για να συμβάλει στην ειρήνη και την ασφάλεια της Ευρώπης, με φιλόδοξη χρηματοδότηση και κατανομή κεφαλαίων. Αυτά είναι περαιτέρω βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση.

5. Κινητοποίηση ιδιωτικών κεφαλαίων

Η ενίσχυση των δημόσιων επενδύσεων στην άμυνα είναι απαραίτητη, αλλά δεν θα είναι επαρκής. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων και των Μεσαίας Κεφαλαιοποίησης, πρέπει να έχουν καλύτερη πρόσβαση σε κεφάλαια, συμπεριλαμβανομένων μέσων εγγύησης για επενδύσεις απομάκρυνσης του κινδύνου, για να φέρουν τις λύσεις τους σε βιομηχανική κλίμακα και να προωθήσουν τη βιομηχανική ανάπτυξη που χρειάζεται η Ευρώπη.

Ο χρηματοπιστωτικός τομέας δείχνει αυξανόμενο ενδιαφέρον για την άμυνα. Ωστόσο, ο αμυντικός τομέας παραμένει μια υποεξυπηρετούμενη αγορά λόγω των περιορισμών στις επενδυτικές πολιτικές των δημόσιων και ιδιωτικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων. Η πρόσβαση στη χρηματοδότηση παραμένει μείζον μέλημα για το 44% των αμυντικών ΜΜΕ, ποσοστό πολύ υψηλότερο από ό,τι για τις μη στρατιωτικές ΜΜΕ. Έχουν λιγότερες ευκαιρίες από ό,τι στις ΗΠΑ ή στο Ηνωμένο Βασίλειο και οι επενδυτές των ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν το 60% του συνόλου.

Η Ένωση Αποταμίευσης και Επενδύσεων θα πρέπει να συμβάλει στη διοχέτευση πρόσθετων ιδιωτικών επενδύσεων προς τις προτεραιότητες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου του αμυντικού τομέα. Θα μπορούσε, μόνο του, να προσελκύσει εκατοντάδες δισεκατομμύρια πρόσθετες επενδύσεις ετησίως στην ευρωπαϊκή οικονομία, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά της.

Για το σκοπό αυτό, η Επιτροπή υποβάλλει ανακοίνωση σχετικά με μια ένωση αποταμιεύσεων και επενδύσεων. Ο κανονισμός της ΕΕ για τις γνωστοποιήσεις βιώσιμων οικονομικών (SFDR) δεν εμποδίζει τη χρηματοδότηση του αμυντικού τομέα.

Ωστόσο, τόσο ο οικονομικός όσο και ο αμυντικός τομέας ενδέχεται να επωφεληθούν από πρόσθετες διευκρινίσεις σχετικά με την εφαρμογή του SFDR. Η Επιτροπή θα παράσχει τις απαραίτητες διευκρινίσεις στο πλαίσιο της αναθεώρησης του SFDR, σχετικά με τη σχέση της άμυνας με τους επενδυτικούς στόχους του πλαισίου βιωσιμότητας.

6. Χρηματοοικονομική προβλεψιμότητα

Η Επιτροπή θα συνεχίσει να διερευνά πρόσθετες πηγές χρηματοδότησης για την άμυνα σε επίπεδο ΕΕ και περαιτέρω στοιχεία και επιλογές για την ουσιαστική ενίσχυση της χρηματοδότησης της ευρωπαϊκής άμυνας και την ενίσχυση του EDTIB.

Σε περίπτωση που ζητηθεί από τα κράτη μέλη χρηματοδότηση βάσει δανείου που υποστηρίζεται από τον προϋπολογισμό της ΕΕ στο πλαίσιο της προσφοράς SAFE, η Επιτροπή θα συνεχίσει να διερευνά καινοτόμα μέσα, όπως σε σχέση με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM).

Δεδομένης της επείγουσας ανάγκης και της προτεραιότητας για την Ευρώπη να ανοικοδομήσει την άμυνά της, υποστηριζόμενη από μια ανταγωνιστική αμυντική βιομηχανική βάση, το επόμενο Πολυετές Πρόγραμμα θα πρέπει να παρέχει ένα ολοκληρωμένο και ισχυρό πλαίσιο για την υποστήριξη της άμυνας της ΕΕ.

Θα πρέπει να υποστηρίζει περισσότερες και καλύτερες συνεργατικές επενδύσεις, από την έρευνα έως την ανάπτυξη πολύπλοκων συστημάτων, μέσω της εμπορευματοποίησης έως τις προμήθειες, με στόχο την αύξηση της τεχνολογικής κυριαρχίας της Ευρώπης.

Tα επόμενα βήματα

Αυτή η Λευκή Βίβλος παρουσιάζει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τον επανεξοπλισμό της Ευρώπης και την ενίσχυση της άμυνάς της
αντιμετώπιση αυτών των απειλών, που χαρακτηρίζονται ως άμεσες ενέργειες:
• Τα κράτη μέλη καλούνται να ζητήσουν την ενεργοποίηση της ρήτρας εθνικής διαφυγής από την τέλος Απριλίου.
• Το Συμβούλιο καλείται να εγκρίνει το προτεινόμενο σχέδιο κανονισμού για την ασφάλεια και τη δράση για Ευρώπη (SAFE) επειγόντως.
• Οι συννομοθέτες καλούνται να υιοθετήσουν το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Αμυντικής Βιομηχανίας (EDIP) πριν από το καλοκαίρι, συμπεριλαμβανομένου του μέσου υποστήριξης της Ουκρανίας (USI).
• Οι συννομοθέτες καλούνται να εξετάσουν κατά προτεραιότητα τις αλλαγές στο Ευρωπαϊκό Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης που θα προταθεί έως τα τέλη Μαρτίου 2025. Μετά την ενδιάμεση αναθεώρηση των πολιτικών συνοχής, οι εθνικές, περιφερειακές και τοπικές αρχές θα είναι σε θέση να
κατανέμουν οικειοθελώς κονδύλια στο πλαίσιο των τρεχόντων προγραμμάτων τους προς αναδυόμενες προτεραιότητες
συμπεριλαμβανομένης της ενίσχυσης των δυνατοτήτων άμυνας και ασφάλειας.
• Τα κράτη μέλη καλούνται να εντείνουν ταχέως τις συνεργατικές αμυντικές προμήθειες σύμφωνα με το στόχο τουλάχιστον 40% που προτείνεται από την Ευρωπαϊκή Στρατηγική Αμυντικής Βιομηχανίας (EDIS), υπό την αιγίδα του μέσου SAFE.
• Τα κράτη μέλη καλούνται να συμφωνήσουν γρήγορα σε μια φιλόδοξη νέα πρωτοβουλία στρατιωτικής υποστήριξης για Ουκρανία, συμπεριλαμβανομένων πυρομαχικών πυροβολικού, αεράμυνας και «εκπαίδευσης και εξοπλισμού».
• Η Επιτροπή θα προωθήσει την ενσωμάτωση της ουκρανικής αμυντικής βιομηχανίας στο Ενιαίο Αγορά, υποστηρίξτε την επέκταση των διαδρόμων στρατιωτικής κινητικότητας στην Ουκρανία και θα ερευνήσει την Πρόσβαση της Ουκρανίας σε κυβερνητικές υπηρεσίες της ΕΕ που βασίζονται στο διάστημα.
• Η Επιτροπή καλεί το Συμβούλιο των Διοικητών της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων να ενισχύσει επειγόντως την υποστήριξη της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας, ιδίως με περαιτέρω περιορισμό της κατάλογο των αποκλεισμένων δραστηριοτήτων και αύξηση του όγκου της διαθέσιμης χρηματοδότησης.
• Η Επιτροπή θα ξεκινήσει αμέσως στρατηγικό διάλογο με την αμυντική βιομηχανία, ζητώντας επίσης την εμπειρογνωμοσύνη του EDA ή του Στρατιωτικού Επιτελείου της ΕΕ, κατά περίπτωση.
• Η Επιτροπή θα υποβάλει, έως τον Ιούνιο του 2025, μια πρόταση απλούστευσης για το αμυντικό σύστημα γενικής χρήσης.
• Η ΕΕ θα παρουσιάσει έναν ευρωπαϊκό τεχνολογικό οδικό χάρτη εξοπλισμών για τις επενδύσεις σε προηγμένες τεχνολογικές δυνατότητες διπλής χρήσης το 2025.
• Η Επιτροπή και η Ύπατη Εκπρόσωπος θα εκδώσουν, έως τα τέλη του 2025, κοινή ανακοίνωση για τον στρατιωτική κινητικότητα, συνοδευόμενη από τις απαραίτητες νομοθετικές προτάσεις.

 

Διεθνή
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Newsit Blogs
Διεθνή: Περισσότερα άρθρα
Κομισιόν προς ιδιώτες καταθέτες: Επενδύστε τις αποταμιεύσεις σε ομόλογα για την ασφάλεια της ΕΕ
Η Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν προτείνει τη μετακίνηση των ιδιωτικών καταθέσεων από τις τράπεζες σε χρηματοοικονομικά εργαλεία με υψηλότερες αποδόσεις με στόχο την χρηματοδότηση επενδύσεων στην ΕΕ
Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν
Γιατί η Γερμανία αποφάσισε τώρα το πακέτο 1 τρισ. ευρώ για την άμυνα και τις υποδομές της
Το βάλτωμα της ουκρανικής άμυνας, η εξαγγελία του Τραμπ για έξοδο των ΗΠΑ από την ασφάλεια της Ευρώπης και ο τρίτος χρόνος ύφεσης στη Γερμανία επέβαλαν τη χαλάρωση του φρένου χρέους
Η αίθουσα ολομέλειας της Bundestag του γερμανικού κοινοβουλίου, στο Βερολίνο