Μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη (AI) να μιλάει όλες τις γλώσσες, να απαντά σε e-mails, να φτιάχνει άρτια κείμενα προσαρμοσμένα σε αυτό ακριβώς που ζητάς, να κάνει ανάλυση δεδομένων σε χρόνο dt, αλλά υπάρχουν και κάποια δεν μπορεί να αντιγράψει: δεν μπορεί να ακούσει, να χτίσει εμπιστοσύνη ή να εμπνεύσει μια ομάδα.
Οι ήπιες δεξιότητες, τα λεγόμενα soft skills, αυτές οι «ανθρώπινες» ικανότητες που κάποτε θεωρούνταν δευτερεύουσες, αναδεικνύονται σήμερα ως το πιο κρίσιμο προσόν στην αγορά εργασίας. Και το καλύτερο; Δεν κινδυνεύουν να αυτοματοποιηθούν, δεν μπορεί να τις αντικαταστήσει καμία ΑΙ.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Όσο εντυπωσιακή κι αν είναι, η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να διαχειριστεί μια διαφωνία σε μία ομάδα, δεν μπορεί να «διαβάσει» τον συνομιλητή ή να εμπνεύσει δημιουργικότητα με ένα βλέμμα. Σε μια εποχή που η τεχνολογία καλπάζει και το εργασιακό περιβάλλον αλλάζει διαρκώς, τα soft skills – όπως η ενσυναίσθηση, η επικοινωνία, η προσαρμοστικότητα, η ομαδικότητα – αποδεικνύονται το πιο ισχυρό επαγγελματικό ατού.
Τα soft skills ξεχωρίζουν τον άνθρωπο από τη μηχανή και αυτό τα καθιστά σήμερα πιο σημαντικά από ποτέ.
Σε αντίθεση με τα hard skills (γλώσσες προγραμματισμού, λογιστικά, τεχνικές γνώσεις), τα soft skills σχετίζονται με τη συμπεριφορά, τη νοοτροπία και την ικανότητα να λειτουργεί κάποιος αποτελεσματικά μέσα σε μια ομάδα ή σε ένα περιβάλλον πίεσης και αποκτούν όλο και μεγαλύτερη σημασία στις συνεντεύξεις. Και το σημαντικότερο; Δεν διδάσκονται, δεν πιστοποιούνται με πτυχία, αλλά καλλιεργούνται μέσα από την εμπειρία και την αυτογνωσία.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του LinkedIn, την οποία επικαλείται το CNBC, δεξιότητες όπως η αποτελεσματική επικοινωνία, η συνεργασία και η προσαρμοστικότητα αναδεικνύονται πλέον σε βασικό «κλειδί» για την επαγγελματική επιτυχία, ανεξαρτήτως κλάδου.
Για παράδειγμα, ένας υπεύθυνος ανθρώπινου δυναμικού που μπορεί να συντονίζει ομάδες και να εμπνέει συνεργασία εξ αποστάσεως, ή ένας τεχνικός που καταφέρνει να εξηγεί πολύπλοκες έννοιες με απλό και κατανοητό τρόπο στους πελάτες, έχουν σημαντικό προβάδισμα. Αντίστοιχα, σε επαγγέλματα όπως οι πωλήσεις, η εξυπηρέτηση πελατών ή η εκπαίδευση, η ευγένεια, η ακρόαση και η συναισθηματική νοημοσύνη είναι πολλές φορές πιο κρίσιμες και από την ίδια την τεχνική γνώση.
Καθώς οι τεχνολογικές δεξιότητες αυτοματοποιούνται, η αξία των ανθρώπινων δεξιοτήτων – που δεν αντιγράφονται εύκολα από αλγόριθμους – συνεχώς ανεβαίνει. Κι αυτό είναι ένα ισχυρό μήνυμα για όσους θέλουν να ξεχωρίσουν στη σύγχρονη αγορά εργασίας.
Τι είναι τα soft skills που ζητούνται τόσο στις συνεντεύξεις
Τα soft skills ή αλλιώς «ήπιες δεξιότητες» είναι τα προσωπικά χαρακτηριστικά και οι κοινωνικές δεξιότητες που μας βοηθούν να συνεργαζόμαστε αποτελεσματικά με άλλους ανθρώπους.
Τα soft skills δεν σχετίζονται με τεχνικές γνώσεις και εξειδίκευση, έχουν να κάνουν με τον τρόπο που επικοινωνούμε, πώς δουλεύουμε σε ομάδες, πώς διαχειριζόμαστε τον χρόνο μας και τελικά πώς λύνουμε προβλήματα που αναμφίβολα θα προκύψουν.