Το Υπουργείο Περιβάλλοντος απάντησε στην ανακοίνωση της ΠΑΕ Παναθηναϊκός για το γήπεδο της Λεωφόρου, τονίζοντας ότι αναγνωρίζει τα δικαιώματα του Ερασιτέχνη
Ανακοίνωση, με την οποία απαντάει στην πρόσφατη τοποθέτηση της ΠΑΕ Παναθηναϊκός για το γηπεδικό και τον κίνδυνο κατεδάφισης της Λεωφόρου πριν την ολοκλήρωση των εργασιών στον Βοτανικό, εξέδωσε το ΥΠΕΚΑ.
Το Υπουργείο Περβάλλοντος χαρακτηρίζει άδικους τους χαρακτηρισμούς που χρησιμοποίησε η ΠΑΕ Παναθηναϊκός και γνωστοποιεί ότι αναγνωρίζει τα δικαιώματα του Ερασιτέχνη.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ:
«Η ανακοίνωση του ιστορικού Αθηναϊκού συλλόγου, με τους άδικους χαρακτηρισμούς που εμπεριέχει, εκδόθηκε με χρονική καθυστέρηση ενός μηνός από τη δημοσιοποίηση της υπογραφής του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος (03.09.2012) – το οποίο σε κάθε περίπτωση θα κριθεί για τη νομιμότητά του από το Συμβούλιο της Επικρατείας – και απέχει πολύ από το πραγματικό περιεχόμενο της προσπάθειας υλοποίησης αυτής της ιδιαίτερα σημαντικής πολεοδομικής και περιβαλλοντικής παρέμβασης που επιχειρείται στη πόλη των Αθηνών, μέσω του προγράμματος της Διπλής Ανάπλασης, το οποίο προβλέπει και περιγράφει σαφώς και την πορεία κατασκευής του νέου γηπέδου του Παναθηναϊκού.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ουδέποτε ενήργησε μονομερώς και πολύ περισσότερο με τρόπο «αήθη» στο ζήτημα της Διπλής Ανάπλασης, στις περιοχές του γηπέδου της λεωφόρου Αλεξάνδρας και του Ελαιώνα – Βοτανικού.
Να επισημανθεί ότι, με στόχο την εξασφάλιση των δικαιωμάτων όλων των εμπλεκομένων μερών, στο άρθρο 7 του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος αναφέρονται τα εξής:
«1. Το Πρόγραμμα της Διπλής Ανάπλασης υλοποιείται με τη σύμπραξη και συμμετοχή των φορέων υλοποίησης αυτού και συνίσταται στην εισφορά εκτάσεων, στη χρηματοδότηση ή και κατασκευή των αναγκαίων έργων και υποδομών και στη διάθεση των υποστηρικτικών και συνοδών έργων για την αμοιβαία εξυπηρέτηση των επιτρεπόμενων χρήσεων, τόσο των ιδιωτικών όσο και των κοινωφελών.
2. Φορείς υλοποίησης:
α. Φορείς υλοποίησης του προγράμματος είναι ο Δήμος Αθηναίων και οι κύριοι των ακινήτων στις Περιοχές Ανάπλασης Ι και ΙΙ καθώς και όσοι έλκουν από αυτούς δικαιώματα.
β. Στους φορείς υλοποίησης μπορεί να περιλαμβάνονται και νομικά πρόσωπα τα οποία συνιστούν ή στα οποία συμμετέχουν οι προαναφερόμενοι φορείς.
γ. Τη γενική ευθύνη και τον συντονισμό του προγράμματος έχει ο Δήμος Αθηναίων.»
Επιπροσθέτως, στο άρθρο 23, παράγραφος δ’, του Ν. 3983/11, αναφέρεται ότι :
«Απαραίτητη προϋπόθεση για την κίνηση της διαδικασίας, είναι η υποβολή πρότασης από το Δήμο Αθηναίων για το περιεχόμενο και τον τρόπο υλοποίησης του συνόλου του προγράμματος της διπλής ανάπλασης, καθώς και για τις υποχρεώσεις των κυρίων των ακινήτων που μετέχουν στο πρόγραμμα, ή όσων έλκουν από αυτούς δικαιώματα, ιδίως ως προς την εκτέλεση συγκεκριμένων έργων και παρεμβάσεων και τις παρεχόμενες εγγυήσεις για την εκπλήρωσή τους».
Παράλληλα, ο Δήμος Αθηναίων θα πρέπει να υποβάλει τα σχέδια, τις μελέτες και την πρόταση για τους όρους προστασίας, διαχείρισης και παρακολούθησης, καθώς την πρόταση εκτέλεσης και χρηματοδότησης του συγκεκριμένου έργου.
Σχετικά με το ιστορικό του Προγράμματος της Διπλής Ανάπλασης, υπενθυμίζονται τα ακόλουθα :
Το σχέδιο παρέμβασης της Διπλής Ανάπλασης για τις περιοχές της Λ. Αλεξάνδρας και Βοτανικού, θεσμοθετήθηκε με τον Νόμο 3481/2006.
Ο στόχος του προγράμματος, είναι αφενός η απομάκρυνση του γηπέδου του Παναθηναϊκού από τη λεωφόρο Αλεξάνδρας και η μετατροπή της έκτασης (Ο.Τ 22) σε υπερτοπικό πόλο πρασίνου και αναψυχής και αφετέρου η μεταφορά του γηπέδου στην περιοχή του Ελαιώνα / Βοτανικού, με ταυτόχρονη μετατροπή της τελευταίας σε ορθολογικά πολεοδομημένη περιοχή, με σύγχρονες αθλητικές εγκαταστάσεις, κοινόχρηστους χώρους και χώρους πρασίνου, καθώς και κτίρια κεντρικών λειτουργιών.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας, με την υπ΄ αριθμ. 3059/2009 απόφασή του, κατέστησε αναγκαίο τον ανασχεδιασμό του προγράμματος, κρίνοντας ότι οι επιπλέον χρήσεις (κτίρια κεντρικών λειτουργιών) είναι πέραν των απαραιτήτων για το εγχείρημα της Διπλής Ανάπλασης και τη βιώσιμη υλοποίηση του προγράμματος.
Αυτό αποτυπώθηκε στο άρθρο 23 του Ν. 3983/2011. Βασική επιδίωξη της ρύθμισης είναι η εξειδίκευση και εφαρμογή των χωροταξικών κατευθύνσεων του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθηνών (Ν. 1515/89), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
Επισημαίνεται ότι εδώ και μια δωδεκαετία, με τον Νόμο 3481/2006 (άρθρο 23), το Οικοδομικό Τετράγωνο (ΟΤ) 22, της λεωφόρου Αλεξάνδρας του Δήμου Αθηναίων, χαρακτηρίστηκε ως κοινόχρηστος χώρος πρασίνου, χρήση την οποία επιβεβαιώνει και ο Ν. 3983/2011.
Με δεδομένο το παραπάνω νομικό πλαίσιο υποβλήθηκε από τον Δήμο Αθηναίων στον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθηνών (ΟΡΣΑ), ο φάκελος για την έγκριση του προγράμματος Διπλής Ανάπλασης. Ο ΟΡΣΑ, τηρώντας τη διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 23 του Ν. 3983/2011, απέστειλε το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για γνωμοδότηση στους εμπλεκόμενους φορείς, μεταξύ των οποίων και ο Παναθηναϊκός Αθλητικός Όμιλος.
Η διαδικασία ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 2012 και ακολούθησε επεξεργασία του Π.Δ από τη Διεύθυνση Νομοθετικού του ΥΠΕΚΑ.
Κατά το στάδιο της διαβούλευσης, ο Παναθηναϊκός Αθλητικός Όμιλος κατέθεσε τη διαφωνία του ως προς Διατάξεις του άρθρου 23, ενώ ο ΟΡΣΑ στην τοποθέτησή του ανέφερε ότι, αφενός το ακολουθούμενο πλαίσιο αποτελεί νόμο του κράτους και η νομιμότητά του κρίνεται από την Ολομέλεια του Σ.τ.Ε, αφετέρου το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος θα αποσταλεί, μετά την υπογραφή του Υπουργού ΠΕΚΑ, στο Συμβούλιο της Επικρατείας για επεξεργασία και θα διατυπωθεί κρίση επί της νομιμότητας, ή μη, των Διατάξεων».