Η ΑΕΚ, μέσω του κορυφαίου Έλληνα συγκοινωνιολόγου, Κωνσταντίνου Ζέκου, απαντάει στους ισχυρισμούς του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας, σχετικά με τη μελέτη της υπογειοποίησης.
Ο Κωνσταντίνος Ζέκος, ο οποίος συνεργάστηκε με την ΑΕΚ στο θέμα του γηπέδου, απάντησε σε όλα όσα αναφέρουν τα φυλλάδια που κυκλοφόρησαν από τη δημοτική αρχή, παίρνοντας θέση για τους ισχυρισμούς του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας για τη μελέτη της υπογειοποίησης.
Οι απαντήσεις του Κωνσταντίνου Ζέκου στα θέματα που τέθηκαν από την πλευρά του Δήμου για το θέμα του γηπέδου της ΑΕΚ:
ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ: Τι σχεδιάζουν για το κέντρο του Δήμου μας; Αυτή την περίοδο βρίσκεται σε διαβούλευση από την Περιφέρεια Αττικής η υλοποίηση ενός σχεδίου της εταιρείας ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ Α.Ε., στο οποίο προβλέπεται: • Η υπογειοποίηση τμημάτων των οδών Πατριάρχου Κωνσταντίνου – Φωκών – Χρ. Σμύρνης σε μήκος 275 μ. ακριβώς μπροστά από το υπό ανέγερση γήπεδο.
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ: Ισχύει
ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ: Το υπόγειο τμήμα θα χρησιμοποιηθεί ως είσοδος οχημάτων στο υπόγειο πάρκινγκ του γηπέδου, που προορίζεται για πρόσωπα VIP και συντελεστές των αγώνων. Για τον ίδιο λόγο, θα χρησιμοποιηθεί και τμήμα της οδού Χρ. Σμύρνης.
Η ΑΛΗΘΕΙΑ: Το υπόγειο τμήμα εξασφαλίζει την επιθυμητή διαφοροποίηση των επιπέδων κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών από και προς το γήπεδο αλλά και από και προς το άλσος Νέας Φιλαδελφείας για τους κάτοικους του νοτιοανατολικού τομέα της Πόλης. Ταυτόχρονα χρησιμοποιείται για την είσοδο / έξοδο και στάθμευση των μεγάλων οχημάτων που εξυπηρετούν τη λειτουργία του γήπεδου (λεωφορεία μεταφοράς αθλητών, δημοσιογράφων, αθλητών και συνοδών αντίπαλης ομάδας, αστυνομικών, πυροσβεστικής, οχημάτων τηλεοπτικής αναμετάδοσης ΟΒΟ, λοιπών υπηρεσιακών οχημάτων, καθώς και την είσοδο/έξοδο των 180 θέσεων επιβατικών αυτοκινήτων που προβλέπονται στα υπόγεια του γηπέδου. Ειδικά το τμήμα της οδού Χρυσοστόμου Σμύρνης χρησιμοποιείται για την είσοδο / έξοδο στο γήπεδο των επιβατικών αυτοκινήτων προκειμένου να διασφαλιστεί ανισόπεδη διασταύρωση με την οδό Πατριάρχου Κωνσταντίνου – Φωκών και με τον τρόπο αυτό η αποφυγή πρόσθετων διακοπών της κυκλοφοριακής ροής επί της οδού Πατριάρχου Κωνσταντίνου – Φωκών αλλά και η αποφυγή άσκοπης περιπορείας του πάρκου για την αποφυγή των αριστερόστροφων και εγκάρσιων κινήσεων εισόδου και εξόδου από το γήπεδο.
ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ: -Η κατάργηση της σύνδεσης της οδού Χρ. Σμύρνης με την Πατριάρχου Κωνσταντίνου και της Πατριάρχου Κωνσταντίνου με την οδό Ιωνίας.
Η ΑΛΗΘΕΙΑ: Η κατάργηση της σύνδεσης της οδού Χρυσοστόμου Σμύρνης με την Πατριάρχου Κωνσταντίνου αντιστοιχίζεται με πεζοδρόμηση της Χρ. Σμύρνης και χρήση της οδού Σμύρνης περιμετρικά του Ιερού Ναού Αγίας Τριάδας για την σύνδεση με την οδό Πατριάρχου Κωνσταντίνου, ώστε να εξυπηρετηθεί η καταργούμενη κίνηση. Η κατάργηση της σύνδεσης της οδού Πατριάρχου Κωνσταντίνου με την οδό Ιωνίας πράγματι ισχύει αλλά θα πρέπει να τονιστεί ότι είναι ιδιαίτερα επωφελής για τον παραδοσιακό οικισμό του Δήμου, καθώς αποθαρρύνει τη δεσπόζουσα διαμπερή διαδρομή διαμέσου της οδού Ιωνίας που διασυνδέει την Ελ Αλαμέιν με την Λ. Ηρακλείου διαμέσου της οδού Αλ. Παπαναστασίου. Επιπρόσθετα, είναι πολύ σημαντική για την βελτίωση της λειτουργίας του άξονα Πατριάρχου Κωνσταντίνου – Φωκών όχι μόνο από άποψη κυκλοφοριακής φόρτισης και παροχετευτικότητας αλλά και για λόγους σοβαρής προβληματικότητας της διασταύρωσης με την οδό Ιωνίας από την άποψη της οδικής ασφάλειας, λόγω και της απότομης καμπυλότητας του άξονα Πατριάρχου Κωνσταντίνου – Φωκών.
ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ: •Η μετατροπή της κεντρικής Πλατείας (Πατριάρχου) της Ν. Φιλαδέλφειας σε κυκλικό κόμβο χωρίς σηματοδότες για τους πεζούς.
Η ΑΛΗΘΕΙΑ: Είναι ανακριβής ο ισχυρισμός για την έλλειψη σηματοδοτών για τους πεζούς, οι οποίοι μπορούν να εφαρμοστούν και στους κυκλικούς κόμβους είτε μεμονωμένα είτε και σε συνδυασμό με σηματοδότες οχημάτων.
ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ: •Η μετατροπή της διασταύρωσης Φωκών – Δεκέλειας – Πίνδου – Τρυπιά σε κυκλοτερή κόμβο χωρίς σηματοδότες για τους πεζούς.
Η ΑΛΗΘΕΙΑ: Ισχύει η παραπάνω παρατήρηση.
ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ: Τι προβλήματα δημιουργεί το σχέδιο της υπογειοποίησης: • Μόνιμη και σοβαρή καθημερινή κυκλοφοριακή επιβάρυνση αφού καταργούνται αρκετές διαμπερείς κινήσεις και μεταφέρεται ο φόρτος στη ήδη κορεσμένη Λ. Δεκελείας.
Η ΑΛΗΘΕΙΑ: Δεν είναι ακριβές ότι καταργούνται αρκετές διαμπερείς κινήσεις και μεταφέρεται ο φόρτος στην ήδη κορεσμένη Λ. Δεκελείας. Συμβαίνει το αντίθετο για τους ακόλουθους λόγους : -Η μόνη διαμπερής κίνηση που καταργείται είναι από την οδό Ελ Αλαμέιν και ακολούθως Πατριάρχου Κωνσταντίνου προς την οδό Ιωνίας – Αλ. Παπαναστασίου, η οποία εκτρέπεται προς την Λ. Ηρακλείου και ακολούθως προς Αλ. Παπαναστασίου. – Η υφιστάμενη διαμπερής κίνηση από την οδό Πίνδου και την οδό Δεκελείας βορείως της διασταύρωσης με την οδό Φωκών προς Πατριάρχου Κωνσταντίνου αντίθετα με τον παραπάνω ισχυρισμό, συνεχίζει να εξυπηρετείται όπως και σήμερα μετά την υπογειοποίηση, σε αντίθεση με την προβλεπόμενη από τον Δήμο νέα κυκλοφοριακή ρύθμιση, όπου λόγω μονοδρόμησης της οδού Φωκών, η παραπάνω διαμπερής κίνηση επιβαρύνει την ήδη κορεσμένη Λ. Δεκελείας, τόσο ως προς το φόρτο της καταργούμενης κίνησης επί της οδού Φωκών, όσο και ως προς την απαίτηση για αριστερόστροφη κίνηση από τη Δεκελείας προς την Προύσσης επί της Πλατείας Πατριάρχου, προκειμένου να επανακάμψει στην οδό Φωκών διαμέσου της οδού Σμύρνης. -Η δημιουργούμενη νέα διαμπερής κίνηση από την οδό Δεκελείας (νοτίως της Πλατείας Πατριάρχου) διαμέσου της οδού Προύσσης (λόγω αντιδρόμησης της οδού Προύσσης) και ακολούθως διαμέσου της οδού Σμύρνης προς την οδό Φωκών που μειώνει το φόρτο επί της Δεκελείας σύμφωνα με την προβλεπόμενη από το Δήμο νέα κυκλοφοριακή ρύθμιση, εξασφαλίζεται και στην προτεινόμενη με την υπογειοποίηση κυκλοφοριακή ρύθμιση χωρίς καμία απολύτως πρόσθετη επιβάρυνση της Δεκελείας, καθώς ακολουθεί την ίδια διαδρομή διαμέσου της οδού Προύσσης και της οδού Σμύρνης, προς την οδό Φωκών με απλή παράκαμψη από τα δυτικά του Ιερού Ναού Αγίας Τριάδας συνεχίζοντας διαμέσου της οδού Σμύρνης. -Καμία άλλη διαμπερής κίνηση δεν δημιουργείται από την προτεινόμενη από την υπογειοποίηση νέα κυκλοφοριακή ρύθμιση, η οποία να επιβαρύνει την ήδη κορεσμένη οδό Δεκελείας.
ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ •Μόνιμα καθημερινά θέματα οδικής ασφάλειας. Σοβαρά εμπόδια στην κίνηση των πεζών, των παιδιών, ηλικιωμένων, ΑΜΕΑ, γονιών με καροτσάκι, καθώς και στις άλλες χρήσεις αναψυχής, εστίασης, υπηρεσιών, λόγω των κυκλοτερών κόμβων.
Η ΑΛΗΘΕΙΑ: Δεν είναι ακριβές ότι δημιουργούνται θέματα οδικής ασφάλειας και σοβαρά εμπόδια στην κίνηση των πεζών, παιδιών, ηλικιωμένων, ΑΜΕΑ και γονιών με καροτσάκι. Ισχύει ακριβώς το αντίθετο, καθώς διασφαλίζεται η δυνατότητα για σηματοδότηση των πεζοδιαβάσεων στους κυκλοτερείς κόμβους. Ταυτόχρονα απλουστεύεται η λειτουργία των κυκλοφοριακών ροών οχημάτων με σηματοδότηση δύο μόνο φάσεων αντί των τεσσάρων φάσεων σηματοδότησης που προβλέπεται στην προβλεπόμενη από το Δήμο νέα κυκλοφοριακή ρύθμιση, ενώ παράλληλα βελτιώνεται η συνολική παροχετευτικότητα της κυκλοφορίας οχημάτων προς όφελος της κορεσμένης οδού Δεκελείας. Δεν είναι ακριβές ότι δημιουργούνται σοβαρά εμπόδια στις άλλες χρήσεις αναψυχής, εστίασης, υπηρεσιών, λόγω των κυκλοτερών κόμβων. Συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο, καθώς η κυκλοτερής κίνηση εξασφαλίζει τη δυνατότητα ανακύκλωσης των διαδρομών οχημάτων, άρα και βελτιωμένης προσβασιμότητας των παραπάνω χρήσεων από όλες τις συγκλίνουσες στην Πλατεία κατευθύνσεις κυκλοφορίας, γεγονός που δεν μπορεί να εξασφαλιστεί με την προτεινόμενη από το Δήμο νέα κυκλοφοριακή ρύθμιση. Επιπρόσθετα, προσφέρεται βελτιωμένη κυκλοφοριακή λειτουργία λόγω αύξησης της παροχετευτικότητας αλλά και αυξημένη δυνατότητα στάσης για επιβίβαση / αποβίβαση χωρίς παρακώλυση του κυρίως ρεύματος κυκλοφορίας, γεγονός που δεν ισχύει στην προς εφαρμογή νέα κυκλοφοριακή ρύθμιση. Η προτεινόμενη από την Λύση της υπογειοποίησης κυκλοφοριακή οργάνωση, με την εφαρμογή των κυκλοτερών κόμβων, δεν περιλαμβάνεται στις υποχρεωτικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Απλά υιοθετήθηκε ως βέλτιστη λύση μεταξύ των τριών λύσεων που μελετήθηκαν στην Κυκλοφοριακή Μελέτη του Δήμου (Λύση 3), επειδή ακριβώς κρίθηκε ότι προσφέρει σημαντική βελτίωση για την κυκλοφορία τόσο των πεζών όσο και των οχημάτων καθώς και για τη λειτουργία των παράπλευρων χρήσεων (ζωντανό παράδειγμα η κεντρική πλατεία της Ηλιούπολης). Αν παρόλα αυτά κριθεί μη σκόπιμη η εφαρμογή των κυκλοτερών κόμβων, μπορεί αυτοί να καταργηθούν και να διατηρηθεί η κυκλοφοριακή οργάνωση των κλασσικών σηματοδοτούμενων κόμβων, χωρίς καμία απολύτως επιρροή στον τρόπο λειτουργίας του γηπέδου αλλά και τη γενικότερη οργάνωση της κυκλοφορίας που προβλέπεται στη Μελέτη της Υπογειοποίησης.
ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ •Όμοια οι ράμπες καθόδου – ανόδου στο υπογειοποιημένο τμήμα δημιουργούν ένα μόνιμο φραγμό στην κίνηση πεζών σε μήκος 341μ. (μεγαλύτερο δηλαδή από το τμήμα που πεζοδρομείται).
Η ΑΛΗΘΕΙΑ: Δεν είναι ακριβές το μέγεθος που περιορίζεται μόνο σε 175μ. Το σημαντικότερο είναι ότι δεν υπάρχει η πραγματική ανάγκη για εγκάρσια κίνηση πεζών, η οποία να φράσσεται κατά μήκος του αναπτύγματος των ραμπών ανόδου και καθόδου, καθώς οι εγκάρσιες κινήσεις μπορούν να εξυπηρετηθούν είτε από τους σηματοδοτούμενους κόμβους επί της διατηρούμενης στάθμης της αρτηρίας Φωκών – Πατριάρχου Κωνσταντίνου είτε διαμέσου του καλυμμένου και ελεύθερου στους πεζούς τμήματος της αρτηρίας μήκους 275μ. Επισημαίνεται ότι τα ενδιάμεσα τμήματα μεταξύ των κόμβων και του καλυμμένου τμήματος είναι μήκους μόλις 90μ. επί της οδού Φωκών και 125μ επί της οδού Πατριάρχου Κωνσταντίνου, δηλαδή αποστάσεις μικρότερες από τις ισχύουσες σε ολόκληρη την Πόλη μεταξύ γειτονικών πεζοδιαβάσεων.
ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ •Η κυκλοφορία θα διακόπτεται εκ των πραγμάτων τις ώρες των αγώνων και τα οχήματα θα εγκλωβίζονται στο υπογειοποιημένο τμήμα.
Η ΑΛΗΘΕΙΑ: Η υπογειοποίηση της οδού Φωκών – Πατριάρχου Κωνσταντίνου στοχεύει ακριβώς στο να αποφευχθεί η οποιαδήποτε διακοπή της κυκλοφορίας, η οποία εξασφαλίζεται αφενός χάρις στην ανισόπεδη διέλευση του μεγαλύτερου μέρους των ροών πεζών πάνω από την αρτηρία Φωκών – Πατριάρχου Κωνσταντίνου πλην των ροών πεζών που διαχέονται προς τα βόρεια της αρτηρίας διαμέσου του πεζόδρομου της οδού Καππαδοκίας και διαμέσου του πάρκου που επίσης δεν δημιουργούν ουσιαστικό πρόβλημα στην κυκλοφορία των οχημάτων. Αφετέρου η πρόβλεψη του έργου για μικρό αριθμό θέσεων στάθμευσης (180) εντός του χώρου του γηπέδου ελαχιστοποιεί την κυκλοφοριακή επιβάρυνση από τη λειτουργία του γηπέδου και ενισχύει έμμεσα την πρόσβαση στο γήπεδο είτε πεζή είτε διαμέσου των δημόσιων συγκοινωνιών και ιδιαίτερα των μέσων σταθερής τροχιάς, γεγονός που οδηγεί σε ελαχιστοποίηση της πρόσθετης κυκλοφοριακής φόρτισης. Επομένως, τα περί εγκλωβισμού των οχημάτων στο υπογειοποιημένο τμήμα δεν ισχύουν, ιδιαίτερα μάλιστα καθώς πέραν όλων των ανωτέρω, η όποια υπό ακραίες συνθήκες εμφάνιση αυξημένης κυκλοφοριακής φόρτισης (εφόσον προκύψει) μπορεί να αντιμετωπισθεί με έγκυρη παρέμβαση της τροχαίας, ώστε να μην υπάρξει περίπτωση «εγκλωβισμού».
ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ •Σοβαρή και μεγάλη όχληση την περίοδο της κατασκευής επί πολλούς μήνες ή και χρόνια λόγω σκόνης, θορύβου, ρύπανσης, παρεμβάσεων στο ρέμα Γιαμπουρλά, μετατόπισης των δικτύων των οργανισμών κοινής ωφέλειας και κυκλοφοριακό χάος αφού δεν έχει προβλεφθεί πως θα κινούνται τα οχήματα.
Η ΑΛΗΘΕΙΑ: Τόσο οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις (λόγω σκόνης, θορύβου, ρύπανσης, παρεμβάσεων στο ρέμα Γιαμπουρλά, μετατόπισης των δικτύων των οργανισμών κοινής ωφέλειας) όσο και οι επιπτώσεις στην κυκλοφορία οχημάτων κατά την κατασκευή έχουν μελετηθεί στο πλαίσιο της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του γηπέδου και στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου μερικής υπογειοποίησης του έργου Πατριάρχου Κωνσταντίνου – Φωκών. Ειδικότερα για το θέμα των κυκλοφοριακών επιπτώσεων δεν είναι ακριβές ότι δεν έχει προβλεφθεί πως θα κινούνται τα οχήματα και προφανώς δεν είναι ακριβές ότι θα δημιουργηθεί κυκλοφοριακό χάος από την προσωρινή διακοπή της κυκλοφορίας επί του άξονα Πατριάρχου Κωνσταντίνου – Φωκών. Αντίθετα, υπάρχει ιδιαίτερη διερεύνηση και επεξεργασία του θέματος αναφορικά με την διαχείριση της κυκλοφορίας κατά την κατασκευή του έργου, έχει υπολογισθεί η προσωρινή ανακατανομή της κυκλοφορίας σε συγκεκριμένες εναλλακτικές διαδρομές και έχει διαπιστωθεί η ικανότητα του υφιστάμενου δικτύου για διατήρηση της στάθμης εξυπηρέτησης της κυκλοφορίας σε ανεκτό επίπεδο.
ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ •Σοβαρή αλλοίωση της όψης και της φυσιογνωμίας του παραδοσιακού οικισμού, αύξηση θορύβου, επιπτώσεις στις χρήσεις γης.
Η ΑΛΗΘΕΙΑ: Με τα όσα εκτέθηκαν παραπάνω, δεν τεκμηριώνονται οι αναφερόμενες εκτιμήσεις.