Το Cupra Formentor είναι το αυτοκίνητο που θέλεις να έχεις στη ζωή σου για μία αρμονική καθημερινότητα και πολλές ενδιαφέρουσες δυναμικές εξορμήσεις, με τη βασική έκδοση των 150PS να συμπληρώνει ιδανικά ένα εξαιρετικό σύνολο στη δημοφιλή κατηγορία των C-SUV.
Προσοχή! Οι παρακάτω γραμμές δεν έχουν σκοπό να πλέξουν το εγκώμιο του Cupra Formentor, αλλά αποτελούν το ημερολόγιο… καταστρώματος του χρόνου μας μαζί του. Διαπιστώνουμε και σας εξηγούμε γιατί δεν έγινε καθόλου τυχαία best-seller της Cupra και φυσικά δεν θα παραλείψουμε να αναφέρουμε και το στοιχείο που μας ταλαιπώρησε και ελπίζουμε στις επερχόμενες εκδόσεις να αλλάξει.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Όταν πρωτοεμφανίστηκε στους δρόμους, το ισπανικό crossover-SUV, προκάλεσε εντύπωση (και συνεχίζει) λόγω της δυναμικής εμφάνισής του και ταυτόχρονα πολλές απορίες, διότι αρκετοί δεν γνώριζαν καν το επιβλητικό σήμα στη μάσκα. Η αλήθεια είναι ότι η Cupra (το όνομά της προέρχεται από τα αρχικά Cup Racing) αποτελεί μόλις τα τελευταία χρόνια ξεχωριστή μάρκα, αλλά δεν έχει βραχύ παρελθόν.
Αρχικά η SEAT Sport και μετά το όνομα της Cupra ήταν αυτό που συνδέθηκε αποκλειστικά με τις σπορ και γρήγορες εκδόσεις της Seat, με τα πρώτα Seat Ibiza Cupra του 1996 να δημιουργούν μια εντελώς διαφορετική αντίληψη για την ισπανική εταιρεία που μέχρι τότε ήταν γνωστή μόνο για τα φθηνά και απλά καθημερινά αυτοκίνητα.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η Cupra έγινε ανεξάρτητο brand name εδώ και μερικά χρόνια, και το Formentor αποτελούσε -μέχρι τον ερχομό του Born- το μοναδικό μοντέλο που δημιουργήθηκε από τα πρώτα σχέδια στο χαρτί μέχρι τη γραμμή παραγωγής αποκλειστικά από τη νέα εταιρεία. Κοιτώντας κλεφτά, λοιπόν, το «εκρηκτικό» παρελθόν της Cupra, καταλαβαίνουμε αμέσως από πού προέρχεται το σπορ look και οι δυναμικές γραμμές του με το επιθετικό μπροστινό μέρος και το φαρδύ αμάξωμα, ακόμα και στη βασική έκδοση της δοκιμής μας με το γνωστό 1.500άρη TSI κινητήρα των 150PS του Group VW.
Οι Ισπανοί επέλεξαν τη σίγουρη λύση του SUV για να κάνουν δυναμική είσοδο στην αγορά και την απέδωσαν με τον καλύτερο τρόπο, δηλαδή κατασκευάζοντας ένα σπορ αυτοκίνητο, όπως πολύ καλά γνωρίζουν να κάνουν και παράλληλα premium, δείχνοντας τον προσανατολισμό που έχει πλέον η φίρμα.
Την ίδια φιλοσοφία αντικατοπτρίζει και το εσωτερικό του. Δυναμικό, ποιοτικό, αποφασιστικό και premium. Μπορεί πλέον τη λέξη premium για πράγματα και υπηρεσίες να την ακούμε πιο συχνά και από το «καλημέρα», αλλά στην περίπτωση του Formentor η ποιότητα και η συναρμογή των υλικών του διακόσμου δεν τη διαψεύδουν. Αυτό που θα δεις είναι λιτή και έξυπνη σχεδίαση, χωρίς περιττές τυμπανοκρουσίες για το θεαθήναι, καθώς και σπορτίφ χάλκινες λεπτομέρειες σε τιμόνι και κεντρική κονσόλα που επιβεβαιώνουν την ταυτότητα Cupra.
Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων Digital Cockpit των 10,25 ιντσών και η ψηφιακή οθόνη των 10 ιντσών (extra η 12 ιντσών, η οποία είναι στο βασικό εξοπλισμό των γρήγορων εκδόσεων VZ και VZ5) κοσμούν το εσωτερικό και του δίνουν μία μοντέρνα χροιά, ενώ τα γραφικά τους είναι σύγχρονα και ευκρινή. Ωστόσο, το infotainment, το οποίο συναντάμε και σε άλλα μοντέλα των υπόλοιπων brands του ομίλου δεν είναι από τα πιο εργονομικά της αγοράς και απαιτεί εξοικείωση, κάτι που βεβαίως έρχεται με τον καιρό.
Αυτό όμως που δε συνηθίζεται και δεν είναι ασφαλές να ρυθμιστεί εν κινήσει και βράδυ, είναι ο κλιματισμός αφού τα χειριστήρια αφής δεν έχουν φωτισμό. Οι φυσικοί διακόπτες που ελπίζουμε να δούμε στην ανανεωμένη έκδοση είναι η καλύτερη λύση για την αποφυγή της απόσπασης προσοχής. Η αρχή έτσι κι αλλιώς έχει γίνει με τους κανονικούς διακόπτες στο τιμόνι, σε αντίθεση με άλλες εταιρείες του ομίλου που έχουν πλήκτρα αφής.
Λοιπόν, είναι σπορ, δυναμικό και premium. Ωραία όλα αυτά. Πρακτικό είναι; Μπορεί να είναι Cupra με ό,τι συνεπάγεται αυτό, αλλά παραμένει και SUV και εκείνος που θα το αγοράσει θέλει στη διάθεσή του χώρους και πρακτικές λύσεις. Το Formentor μπορεί να φιλοξενήσει άνετα τέσσερις ψηλούς ενήλικες, με τη μεσαία θέση του πίσω καθίσματος να έχει πιο περιορισμένο χώρο σε όποιον (μικροκαμωμένο ή καλόβολο) τύχει ο κλήρος να καθίσει εκεί. Ο χώρος για τα πόδια στα πίσω καθίσματα, ακόμα και αν κάθεται ψηλό άτομο μπροστά, είναι μεγάλος, όπως και ο χώρος για τα κεφάλια, παρά το coupe τελείωμα της οροφής και τις ανησυχίες μας ότι θα είναι κλειστοφοβικό.
Επιπλέον, τα 450lt χωρητικότητας του πορτ-μπαγκάζ είναι θεωρητικά και ουσιαστικά από τα πιο άνετα της κατηγορίας. Στην πρακτικότητα, προσθέστε και τις διάφορες θήκες για μικροαντικείμενα και τα απαραίτητα των επιβατών. Όπως και όλες τις ανέσεις από επαγωγική φόρτιση κινητού και τριζωνικό κλιματισμό μέχρι πολλές επιλογές συνδεσιμότητας με το κινητό, Mirror-Link, Adaptive Cruise Control στο βασικό εξοπλισμό, κ.λπ.
Πρακτικότητα και συνάμα πολυτέλεια δίνει και το keyless entry από το βασικό μάλιστα εξοπλισμό, το οποίο αποδεικνύεται πολύ εξυπηρετικό όταν κρατάς πράγματα ή επικρατεί το χάος στην τσάντα σου μέχρι να βρεις τα κλειδιά…
Ιδιαίτερα θετική εντύπωση από την πρώτη στιγμή που καθίσαμε μέχρι και τη συνεχόμενη πολύωρη οδήγηση μας προκάλεσαν τα μαλακά καθίσματα, τα οποία προσφέρουν άνεση, κρατώντας ξεκούραστο το σώμα, αλλά και στηρίζοντάς το καλά στις στροφές. Πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό από τη στιγμή που δε μας λες και λυκόπουλα… Η θέση οδήγησης είναι χαμηλή, προσδίδοντας έτσι και πάλι σπορ χροιά, ενώ οι ρυθμίσεις σε τιμόνι και κάθισμα σε διευκολύνουν να βρεις την ιδανική.
Στην εξαιρετική θέση οδήγησης συνδράμει και το χαρακτηριστικό ότι τα πεντάλ με το τιμόνι είναι άψογα ευθυγραμμισμένα. Τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα του Formentor μαρτυρά και το ελαφρώς προς τον οδηγό στραμμένο κεντρικό ταμπλό με το flat bottom τιμόνι με τις ραφές και την πιο χοντρή στεφάνη. Τα paddles για τη χειροκίνητη αλλαγή σχέσεων που βρίσκονται πίσω από το τιμόνι, ναι μεν χαρίζουν επίσης σπορ αίσθηση, αλλά είναι μικρά με αποτέλεσμα να μη βολεύουν σε όλες τις περιστάσεις.
Ο 1.500άρης τετρακύλινδρος turbo βενζινοκινητήρας που βρίσκεται κάτω από το καπό του Cupra Formentor της δοκιμής μας είναι ο πιο προσιτός και επομένως εμπορικός. Έναν κινητήρα που ήδη έχουμε γνωρίσει και σε άλλα μοντέλα του Group και σίγουρα αποτελεί μία από τις καλύτερες προτάσεις μέχρι τα 2.0lt. Συνδυάζεται με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο και στη δική μας περίπτωση με το επίσης γνωστό αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG των 7 σχέσεων, το οποίο κολακεύει τον κινητήρα ακόμα περισσότερο και τον βοηθάει να βγάλει τη δύναμή του στο δρόμο με τον καλύτερο τρόπο.
Αποδίδει 150PS και 250Nm ροπής σταθερά από τις 1.500rpm έως τις 3.500rpm, κάτι που στην πράξη βοηθάει για την κίνηση μέσα στην πόλη, αφού αναγκαστικά κινούμαστε ως επί το πλείστον σε αυτό το φάσμα στροφών. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, από στάση αγγίζει τα 100km/h σε 8,9sec, ενώ η τελική ταχύτητα φτάνει τα 203km/h. Και μην ξεχνάτε ότι πρόκειται για ένα SUV 1,5 τόνου (1.452kg για την ακρίβεια).
Συνεκτιμώντας και τα παραπάνω δεδομένα, στα συν συγκαταλέγουμε και την κατανάλωση. Στο trip computer, η μέση κατανάλωση που είδαμε ήταν 8,2lt/100km (6,8lt/100km σύμφωνα με τον κατασκευαστή). Η προσεκτική οδήγηση μπορεί να κατεβάσει αρκετά την κατανάλωση, αφού είδαμε και 7.0lt/100km. Σε αυτό βοηθάει και το σύστημα απενεργοποίησης των δύο εκ των τεσσάρων κυλίνδρων ACT, το οποίο λειτουργεί σε χαμηλό φορτίο (π.χ. coasting, παρκάρισμα, λίγο πριν σταματήσουμε) και δε γίνεται εύκολα αντιληπτό από τον οδηγό.
Το Formentor προσφέρει στον οδηγό τρία προγράμματα οδήγησης Comfort, Sport και Individual, τα οποία εναλλάσσαμε ανάλογα με τις συνθήκες που βρισκόμασταν και τις διαθέσεις μας. Τα driving modes επιδρούν στην απόκριση του γκαζιού, του ESP, ενώ στο Sport «βαραίνει» το τιμόνι χωρίς να αλλάζει όμως η αίσθηση ή η απόκριση, επομένως στην πράξη διαπιστώσαμε ότι δεν έχει και κάποιο ιδιαίτερο νόημα.
Συνολικά, το Formentor έχει να επιδείξει μία υποδειγματική οδική συμπεριφορά. Εντυπωσιάζει με την ισορροπία που έχει ανάμεσα στην άνετη και τη δυναμική οδήγηση. Σε αυτό σημαντικό ρόλο παίζει η καλορυθμισμένη ανάρτηση και το στιβαρό πλαίσιο. Ο έλεγχος του αμαξώματος είναι εξαιρετικός, κάτι που σε ενθαρρύνει να πιέσεις περισσότερο. Ο κινητήρας σε συνδυασμό με το DSG που κάνει ομαλές και γρήγορες αλλαγές σε ικανοποιεί πλήρως. Παρόλ΄αυτά, μπορείς να αντιληφθεις ότι το Formentor με πλαίσιο και ανάρτηση τέτοιου επιπέδου σε τσιγκλάει και για τις πιο γρήγορες εκδόσεις, με το δίλιτρο τετρακίνητο VZ να φτάνει τα 310PS (και 245PS το προσθιοκίνητο) και την κορυφαία VZ5 εκδοχή με τον πεντακύλινδρο κινητήρα να αγγίζει τα 390PS.
Πιο συγκεκριμένα, στις διαδρομές μας μέσα στην Αθήνα κινηθήκαμε στο Comfort και πραγματικά όλες μα όλες ήταν ευχάριστες και ξεκούραστες. Το κιβώτιο είναι ζωηρό και δεν άφησε ποτέ τον κινητήρα να είναι ράθυμος κάτω από τις 1.600rpm. Η απορροφητικότητα της ανάρτησης είναι πολύ καλή σε κάθε είδους ανωμαλία ή δυσκολία του δρόμου, παρά τη σφιχτή της ρύθμιση. Οι πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω κάνουν καλή δουλειά και είναι ο κύριος λόγος για την άνεση των πίσω επιβατών. Μόνο οι πιο έντονες εγκάρσιες ανωμαλίες γίνονται πιο αισθητές από τους πίσω.
Στον αυτοκινητόδρομο, επίσης κινηθήκαμε στο Comfort, εκτός από ορισμένες περιπτώσεις, κυρίως σε προσπεράσεις, που προτιμήσαμε το Sport. Η ποιότητα κύλισης και η ηχομόνωση είναι πολύ καλή, με εξαίρεση την εμφάνιση κάποιων αεροδυναμικών θορύβων, όταν η ταχύτητα ξεπερνάει το επιτρεπόμενο όριο στον αυτοκινητόδρομο. Το ταξίδι είναι πραγματικά ξεκούραστο, ενώ αρκετές φορές χρησιμοποιήσαμε τις λειτουργίες αυτόνομης οδήγησης. Το Formentor είναι ευθύβολο και με σταθερό πάτημα, παρέχοντας ασφαλές και άνετο ταξίδι.
Όταν αποφασίσεις να ανεβάσεις ρυθμό, το Sport mode είναι αυτό που του ταιριάζει καλύτερα. Ο κινητήρας σε συνδυασμό με το αυτόματο DSG αποδεικνύεται πολύ καλός συνδυασμός, με σβέλτο αποτέλεσμα. Στον επαρχιακό δρόμο με στροφές, τα σπορ γονίδια της μάρκας βγαίνουν στην επιφάνεια και το Formentor αποκαλύπτεται. Πλαίσιο και ανάρτηση συνεργάζονται άψογα και το αποτέλεσμα είναι το υψηλό επίπεδο πρόσφυσης.
Το μπροστινό μέρος πηγαίνει ακριβώς εκεί που του ορίζει ο οδηγός. Υπό συνθήκες, το πίσω μέρος μπορεί να γλιστρήσει ευχάριστα και να διορθωθεί εύκολα. Το Formentor μπορεί να είναι και να φαίνεται σπορ, αφού δείχνει αρκετά χαμηλό, ωστόσο, η απόσταση από το έδαφος είναι ικανή να βγάλει εις πέρας και off-road διαδρομές. Εννοείται ότι δε χάσαμε την ευκαιρία και δε μας πρόδωσε.
Το Cupra Formentor θα μπορούσε να παρομοιαστεί με ένα πολύ όμορφο άνθρωπο εσωτερικά και εξωτερικά που τον θέλεις στη ζωή σου και την καθημερινότητά σου. Είναι όμως ένα σύγχρονο και ασφαλές αυτοκίνητο που κάνει για όλα, καλύπτει όλες τις ανάγκες και προσφέρει αρμονική συμβίωση.
Ο βασικός εξοπλισμός είναι πλούσιος και η τιμή του 1.5 TSI 150PS ξεκινά από 32.490 ευρώ με το χειροκίνητο κιβώτιο των 6 σχέσεων, ενώ το αυτοκίνητο δοκιμής με το αυτόματο διπλού συμπλέκτη DSG 7 σχέσεων από 34.990 ευρώ.
Στις μέρες μας που οι τιμές ξεφεύγουν μήνα με το μήνα, το κόστος για να αποκτήσεις ένα αυτοκίνητο τέτοιου βεληνεκούς μόνο απαγορευτικό δεν είναι. Ακριβώς το αντίθετο!