Σίγουρα θα γυρίσεις το κεφάλι σου όταν περάσει. Όχι επειδή το άκουσες, αλλά γιατί σε μαγνήτισε το βαθύ κόκκινο χρώμα του. Το ηλεκτρικό Fiat 500e RED ξεχωρίζει για πολλούς λόγους και έχει πολλά να μας πει!
Πέρυσι, γνωρίσαμε για πρώτη φορά το ηλεκτρικό Fiat 500, τώρα στην έκδοση RED έρχεται ακόμα πιο ευαισθητοποιημένο, αφού εκτός από τον οικολογικό του χαρακτήρα έχει να επιδείξει και κοινωνικό.
Το 500e RED ανήκει σε μία σειρά μοντέλων που δημιουργήθηκαν από τη Fiat για να υποστηρίξουν το φιλανθρωπικό οργανισμό RED, ο οποίος ενισχύει την προσπάθεια εξάλειψης του AIDS, ενώ σήμερα βοηθά και στην αντιμετώπιση της πανδημίας του COVID-19 και ιδρυτές του είναι ο μουσικός Bono και ο ακτιβιστής Bobby Shriver.
Έτσι, η Fiat διάλεξε με τον καλύτερο τρόπο έναν επάξιο εκπρόσωπο της προσπάθειας αυτής, το 500e, προσφέροντας παράλληλα εκτός από το κατακόκκινο λαμπερό χρώμα του και ένα έξτρα πακέτο για την έκδοση αυτή.
Στιλιστικά και πάλι οι Ιταλοί «ζωγράφισαν», με λεπτομέρειες, τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, που σου φτιάχνουν τη διάθεση. Κοιτώντας το, συνειδητοποιείς ότι είναι ένα κόκκινο που διαφέρει από όλα τα άλλα, ενώ στο ίδιο μοτίβο είναι και το σήμα της ιταλικής φίρμας στο πίσω μέρος, όπως και το λογότυπο 500e στο μπροστινό.
Εισχωρώντας στο εσωτερικό, το πρώτο που κάνει εντύπωση είναι το διαφορετικό χρώμα στα μπροστινά καθίσματα. Αυτό του οδηγού είναι κόκκινο με μαύρη ραφή, ενώ παίζοντας με τις αντιθέσεις, του συνοδηγού είναι μαύρο με κόκκινη ραφή αντίστοιχα, όπως και των πίσω καθισμάτων.
Το ταμπλό, ως είθισται και στα θερμικά μοντέλα, είναι βαμμένο στο χρώμα του αμαξώματος, και στην έκδοση RED μας καλωσορίζει ένα κόκκινο και γυαλιστερό, το οποίο αποπνέει αέρα πολύ ακριβότερης κατασκευής!
Στο τιμόνι, το logo 500 είναι, επίσης, κόκκινο, όπως και το δεξί πεντάλ. Η συγκεκριμένη έκδοση φροντίζει να βροντοφωνάζει ότι είναι διαφορετική από το πλήθος, οπότε ούτε καν τα πατάκια δε σε αφήνουν αδιάφορο. Είναι μπορντό, έξυπνη κίνηση από τους στιλίστες για να μην κουράζει το κόκκινο παντού στη μικρή καμπίνα και με επένδυση δερματίνης. Οι πόρτες ανοίγουν με ένα καλαίσθητο φωτεινό κουμπί (υπάρχουν για λόγους ασφαλείας και κανονικές λαβές κάτω), ενώ στο χερούλι μέσα είναι αποτυπωμένο το σχήμα από το παλαιό 500ράκι με τη φράση «Made in Torino».
Το πακέτο RED συμπεριλαμβάνει και άλλες καινοτομίες, οι οποίες είναι πλέον πάνω από απαραίτητες στην άχαρη καθημερινή μας πάλη με τους ιούς και τα βακτήρια. Αναλυτικότερα, η καμπίνα του RED 500e καθαρίζεται με ένα ειδικό φίλτρο. Το φίλτρο του συστήματος κλιματισμού διαθέτει ειδική επίστρωση, η οποία εξουδετερώνει τα βακτήρια σε ποσοστό >99,99% , αποτρέποντας την ανακυκλοφορία τους στην καμπίνα. Τι ανακούφιση Θε μου! Έτσι, ίσως σταματήσουμε να βλέπουμε μονάχους οδηγούς με μάσκα στο αυτοκίνητο…
Επίσης, τα καθίσματα εκτός του εξαιρετικού design και της καλής στήριξης, έχουν επενδύσεις κατασκευασμένες από το καινοτόμο και eco friendly ύφασμα Seaqual, το οποίο έχει ταυτόχρονα υποστεί επεξεργασία με βιοκτόνα υψηλής αποτελεσματικότητας (σε ποσοστό >99,99). Σε περίπτωση που αναρωτιέται κάποιος πόση είναι η διάρκεια και αντοχή στο χρόνο η επίδραση κατά των ιών και των βακτηρίων, η ιταλική μάρκα ανακοινώνει άνω του 90% έπειτα από 6.000 προσομειωμένους κύκλους χρήσης.
Το τιμόνι είναι από τις βασικές πηγές μεταφοράς μικροβίων, γι’ αυτό και το υλικό επένδυσής του, όπως και των χειρολαβών, έχουν υποστεί επεξεργασία με βιοκτόνα υψηλής αποτελεσματικότητας και αντοχής στο χρόνο. Ίδια ακριβώς ειδική επένδυση με αυτή της καμπίνας, συναντάμε και στο χώρο των αποσκευών, επίσης, μέρος high risk για μικρόβια και τη μεταφορά τους μες στο σπίτι. Οι καινοτομίες αυτές μας απαλλάσσουν από το να είμαστε συνεχώς με το αντισηπτικό επ ώμου, χωρίς να είναι εμφανείς.
Τέλος, μία ακόμη χρήσιμη καινοτομία, το «Sanitizing Glove Box» συναντάμε στο ντουλαπάκι του συνοδηγού, το οποίο διαθέτει λειτουργία απολύμανσης προσωπικών αντικειμένων. Τι καλύτερο από το να βάλεις μέσα εκεί το κινητό σου και ταυτόχρονα με την απολύμανση να γλιτώνεις και από την απόσπαση προσοχής! Και όλα αυτά με το πάτημα ενός κουμπιού για την έναρξη της λειτουργίας απολύμανσης, η οποία διαρκεί 3 λεπτά. Το κινητό, βέβαια, μπορείς να το συνδέσεις στο σύστημα πολυμέσων με οθόνη 10,25 ιντσών, η οποία έχει επίσης τη δυνατότητα να συνδέεται με δίκτυα 5G και ασύρματο Mirroring, ενώ μπορούν να συνδεθούν παράλληλα δύο συσκευές. Τι βολικό! Ο πίνακας οργάνων δείχνει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες σε μια οθόνη TFT 7 ιντσών.
Το Fiat 500e RED με το οποίο συμβιώσαμε και μετέτρεψε τις μετακινήσεις μας σε ευχάριστη διαδικασία, εφοδιάζεται με τον 87kW ηλεκτροκινητήρα των 100PS και τη μπαταρία των ιόντων λιθίου 42kWh, κάτι που θεωρητικά εξασφαλίζει 320km αυτονομίας σε μεικτή διαδρομή. Πρακτικά και τον κατάλληλο τρόπο οδήγησης μπορεί να επιτευχθούν μέσα στην πόλη. Εμείς είδαμε περίπου 265km, οδηγώντας το σε όλες τις συνθήκες και όχι με ιδιαίτερη προσπάθεια να κάνουμε οικονομία. Και αυτό που διαπιστώσαμε είναι ότι δεν έχει να ζηλέψει τίποτα στη συμπεριφορά από τα θερμικά αδερφάκια του.
Βασικά, οδηγείς ένα κανονικό αυτοκίνητο και όχι κάτι παράξενο! Και φυσικά με όλα τα συστήματα ασφαλείας, πλήρη επιλογή προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού και δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2. Παρά το γεγονός ότι πολλοί παραμένουν δύσπιστοι όσον αφορά το πώς είναι οδηγικά στο δρόμο ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το 500e κοιτάει στα μάτια βενζινοκίνητα και diesel, με έξτρα bonus την εκπληκτική του επιτάχυνση χάρη στα 220Nm ροπής του ηλεκτροκινητήρα. Τα 1.290 κιλά του αμαξώματος δεν εμποδίζουν να φτάσει τα 50km/h σε 3,1sec και τα 100km/h σε 9sec.
Η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 150 km/h με περιοριστή για λόγους οικονομίας μπαταρίας, αφού η δύναμη του κινητήρα θα έφτανε και για περισσότερα. Η ανάρτησή του απορροφά τις όποιες κακοτεχνίες του δρόμου, ενώ αντεπεξέρχεται πολύ καλά και σε πιο σβέλτο ρυθμό, ανοιχτές αλλά και πιο κλειστές στροφές. Από βόρεια σε νότια προάστια μέσω κέντρου η μπαταρία έμεινε σταθερά στο 51% από το οποίο ξεκινήσαμε.
Σε αυτό βοηθάει και όταν οδηγούμε στο mode «Range», δηλαδή στη λειτουργία one pedal, κατά την οποία απλά ρυθμίζεις το ρυθμό σου αφήνοντας ή πατώντας το πόδι στο γκάζι, χωρίς καθόλου φρένο μέχρι να σταματήσει τελείως. Εμείς τη λατρέψαμε, όμως κάποιοι άλλοι ενοχλήθηκαν, από το φρενάρισμα σε κάθε άφημα του γκαζιού και προτίμησαν την επιλογή Normal, όπου αφήνεις το γκάζι και το αυτοκίνητο ρολάρει φυσιολογικά, όπως τα συμβατικά αυτοκίνητα.
Πάντως, αν θέλεις να βελτιώσεις την οικονομία, θα πρέπει να ενεργοποιήσεις το ηλεκτρονικό φρενάρισμα για να κερδίσεις κατά το δυνατόν από την επιβράδυνση στις κατηφόρες, ενώ αν βρεις τα σκούρα από διαθέσιμη ενέργεια, δηλαδή χαμηλό επίπεδο στην μπαταρία, μπορείς να επιλέξεις με τη ροδέλα στην κεντρική κονσόλα το πρόγραμμα «Sherpa», το οποίο δίνει τη δυνατότητα για μέγιστη αυτονομία, περιορίζει την ταχύτητα στα 80km/h (επιτρέπει με kick down να την υπερβείς σε περίπτωση που χρειαστεί).
Σε σχέση με ένα συμβατικό αυτοκίνητο, πάντως, εδώ γλιτώνεις τα έξοδα συντήρησης, βλέπε αλλαγή λαδιών, μπουζί, φίλτρων, βαλβίδων, κ.λπ. Με άλλα λόγια γλιτώνεις τα σέρβις. Και μη φοβάστε για την μπαταρία, διότι η FIAT δίνει εγγύηση 8 έτη ή 160.000 χλμ. Και τι άλλο γλιτώνεις; Το κόστος καυσίμων φυσικά. Με σημερινές τιμές θέλεις 40-42 ευρώ για 250km, ενώ αρκούν 25 ευρώ για την ίδια απόσταση εάν φορτίζεις σε σταθμό φόρτισης σε ταχυφορτιστή DC. Εάν, όμως, θυμάσαι να το φορτίζεις αποβραδίς και με νυχτερινό ρεύμα σε απλή οικιακή πρίζα, θέλεις 6 με 8 ευρώ για τα αντίστοιχα χιλιόμετρα! Μπορεί Θεσσαλονίκη να μη φτάνεις, αλλά ο προσανατολισμός του είναι αυτοκίνητο πόλης και εμάς μας έφτασε το γεγονός ότι βρεθήκαμε από τη μία μεριά της Αθήνας στην άλλη δωρεάν, και σίγουρα τα 250-270 χιλιόμετρα αυτονομίας είναι πολλά για να καταφέρεις να τα “φας” μέσα σε μια μέρα.
Εάν αδειάσει τελείως, η μπαταρία των ιόντων λιθίου 42kWh χρειάζεται σχεδόν 15 ώρες για να φορτιστεί πλήρως από το μηδέν σε μία οικιακή πρίζα (2,3kW) και 4 ώρες και 15 λεπτά εάν η φόρτιση γίνει μέσω wallbox 11kWh, ενώ σε μόλις 35 λεπτά από το μηδέν στο 80% μέσω ταχυφορτιστή DC 85kW.
Το 500e είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό της FIAT που σχεδιάστηκε από το μηδέν, αλλά παραμένει ένα icon αυτοκίνητο, όπως ακριβώς τα πρώτα που δημιουργήθηκαν. Για να καταλάβεις ένα αυτοκίνητο σήμερα, χρειάζεται να γνωρίζεις το παρελθόν του. Το Fiat 500 Nuova του 1968, το αυτοκίνητο που έφερε κι αυτό έφερε την αλλαγή και επανάσταση από τον προκάτοχό του στην εποχή του, κάνοντας τις πόρτες να ανοίγουν με την κανονική φορά και τον συγχρονισμό στο κιβώτιο ταχυτήτων. Ευχαριστούμε τον Άκη Σπανό, έναν γνώστη και λάτρη αυτοκινήτων και μηχανών για την αναδρομή στο παρελθόν.
Στο παρόν, η τελική τιμή Fiat 500e RED edition είναι 23.084 ευρώ (συμπεριλαμβανομένο το κρατικό όφελος αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου και απόσυρσης συμβατικού -250 ευρώ από εμπορική πολιτική της FIAT). Η αρχική ανέρχεται στα 32.100 ευρώ.