Η 11η γενιά του Honda Civic διατίθεται αποκλειστικά με φουλ υβριδική τεχνολογία και ήρθε να ταράξει τα νερά στο D-segment, αποτελώντας την ιδανική επιλογή για εκείνον που θέλει να μειώσει το ανθρακικό του αποτύπωμα χωρίς να θυσιάσει επιδόσεις και οδηγική ευχαρίστηση, αλλά ούτε τις παραδοσιακές του συνήθειες.
Τα 50 χρόνια εμπειρίας και τεχνογνωσίας που φέρει μαζί του το νεότερο μέλος της οικογένειας Honda Civic, επιβεβαιώνει τη φήμη της Honda ως μιας εταιρείας που δίνει ιδιαίτερη σημασία στην προηγμένη τεχνολογία.
Σε μια εποχή που πολλοί κατασκευαστές παρουσιάζουν διάφορες εκδοχές υβριδικών αυτοκινήτων στην κλασική παράλληλη αρχιτεκτονική (όπου οι ηλεκτροκινητήρες λειτουργούν παράλληλα με τους θερμικούς κινητήρες ώστε να κινούν το αυτοκίνητο είτε εκ περιτροπής είτε ταυτόχρονα), η Honda κάνει την έκπληξη και παρουσιάζει κάτι μοναδικό: ένα υβριδικό σύστημα κίνησης με σειριακή αρχιτεκτονική, όπου ο θερμικός κινητήρας παράγει σε πραγματικό χρόνο το ρεύμα με το οποίο τροφοδοτείται ο ηλεκτροκινητήρας ο οποίος με τη σειρά του κινεί το αυτοκίνητο.
Το υβριδικό σύστημα e:HEV αποθηκεύει ενέργεια σε μια μικρή μπαταρία ιόντων λιθίου 1,05kWh, η οποία είναι τοποθετημένη κάτω από τα πίσω καθίσματα και χρησιμοποιεί έναν ηλεκτροκινητήρα υψηλής ισχύος (αποδίδει 184PS και 315Nm) ο οποίος κινεί το αυτοκίνητο, ενώ ο 2λιτρος ατμοσφαιρικός θερμικός κινητήρας άμεσου ψεκασμού που αποδίδει 143PS και λειτουργεί στον κύκλο «Atkison» χρησιμοποιείται κυρίως για να κινεί την γεννήτρια που παράγει ρεύμα για την τροφοδοσία του ηλεκτροκινητήρα και των μπαταριών.
Το τμήμα μάρκετινγκ της ιαπωνικής εταιρείας ονόμασε eCVT το σύστημα μετάδοσης του αυτοκινήτου, όμως στην πραγματικότητα η ονομασία αυτή είναι παραπλανητική, αφού ούτε κιβώτιο ταχυτήτων υπάρχει, ούτε φυσικά και οποιαδήποτε διάταξη CVT (Continuously Variable Transmission).
Αυτό που στην πραγματικότητα υπάρχει είναι ένα κλασικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο το οποίο κινεί το διαφορικό και τους εμπρός κινητήριους τροχούς μέσω ενός ηλεκτροκινητήρα (φυσικά με σταθερή σχέση μετάδοσης), το οποίο όμως είναι τεχνητά προγραμματισμένο με ηλεκτρικά “σκαλοπάτια” και ψεύτικο ήχο θερμικού κινητήρα από κρυμμένα ηχεία μέσα στην καμπίνα, ώστε να δίνει στον οδηγό την ψευδαίσθηση της οδήγησης ενός θερμικού αυτοκινήτου που ανεβάζει ή κατεβάζει ταχύτητες!
Όλο αυτό, όμως, είναι αποκλειστικά και μόνο μια (πετυχημένη) προσομοίωση που δεν εξυπηρετεί καμία πρακτική ανάγκη πέρα από την εντύπωση που προκαλεί στον οδηγό.
Αυτό που είναι όμως πραγματικά πρωτοποριακό στο σύστημα e:HEV είναι ο τρόπος με τον οποίο εμπλέκεται ο θερμικός κινητήρας στην κίνηση του αυτοκινήτου σε πολύ συγκεκριμένες συνθήκες κίνησης και αποκλειστικά και μόνο με στόχο την μείωση της κατανάλωσης καυσίμου: σε ταχύτητες άνω των 70 χλμ/ώρα και όταν το αυτοκίνητο κινείται με σταθερή ταχύτητα σε ανοιχτό δρόμο, το πανέξυπνο σύστημα μετάδοσης απεμπλέκει προσωρινά τον ηλεκτροκινητήρα και εμπλέκει στη θέση του (μέσω ενός δεύτερου μηχανικού συμπλέκτη) τον βενζινοκινητήρα, ο οποίος δίνει απευθείας κίνηση στο διαφορικό μέσω ενός μοναδικού ζεύγους γραναζιών και χωρίς να παρεμβάλλεται κιβώτιο ταχυτήτων.
Έτσι, το αυτοκίνητο καταφέρνει να “ρολάρει” στον ανοιχτό δρόμο σαν βενζινοκίνητο μόνο με 5η ταχύτητα και άρα με ελάχιστες μηχανικές τριβές και εκμεταλλευόμενο την ιδανική ρύθμιση χαμηλής κατανάλωσης του θερμικού κινητήρα Atkinson μόνο για τις συγκεκριμένες συνθήκες κίνησης. Όταν η ταχύτητα πέσει και πάλι σε χαμηλότερα επίπεδα ή όταν ο οδηγός πατήσει όλο το γκάζι και απαιτήσει μέγιστη επιτάχυνση σε οποιαδήποτε περιοχή ταχυτήτων, ο θερμικός κινητήρας αυτόματα (και διακριτικά) απεμπλέκεται και αναλαμβάνει και πάλι τον ρόλο γεννήτριας για τον ούτως ή άλλως ισχυρότερο ηλεκτροκινητήρα.
Το καταπληκτικό του συστήματος αυτού είναι ότι, ενώ είναι τόσο ιδιαίτερου σχεδιασμού και σαφέστατα πρωτοποριακό, την ίδια στιγμή είναι τόσο καλά κρυμμένο που ο οδηγός δεν αντιλαμβάνεται ούτε μια στιγμή ότι οδηγεί κάτι “περίεργο”.
Κατά τη λειτουργία του αυτοκινήτου, το σύστημα e:HEV αποφασίζει αν το αυτοκίνητο θα λειτουργήσει σαν κλασικό ηλεκτρικό μόνο με την ενέργεια της μπαταρίας, αν θα εμπλέξει τον θερμικό κινητήρα για οικονομία στο ταξίδι ή αν θα γίνει σειριακά υβριδικό, με τον θερμικό κινητήρα να παράγει ηλεκτρική ενέργεια που καταναλώνει αμέσως ο ηλεκτροκινητήρας.
Ξεπερνώντας τις τεχνικές εξηγήσεις, πάντως, ο τελικός καταναλωτής δεν χρειάζεται να αντιληφθεί όλες αυτές τις λεπτομέρειες αλλά απλώς να εισπράξει το πολύ επιτυχημένο αποτέλεσμα αφού πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που υπερέχει σε κάθε τομέα ξεχωριστά. Η συμμετοχή του οδηγού περιορίζεται στο να επιλέξει ποιό επιθυμεί ανάμεσα στα τέσσερα επίπεδα ανάκτησης ενέργειας μέσω των paddles πίσω από το τιμόνι κατά το άφημα του ποδιού από το δεξί πεντάλ.
Μοντέρνο, ποιοτικό, οδηγικά ενδιαφέρον, τεχνολογικά προηγμένο, συνδυάζει με τον καλύτερο τρόπο ιδιαίτερα οικονομικές μετακινήσεις και επιδόσεις χάρη στο αποτελεσματικό υβριδικό του σύστημα e:HEV. Άριστο στις τελευταίες δοκιμές ασφαλείας του EuroNCAP, διαθέτει αναβαθμισμένες τεχνολογίες για την κορυφαία ασφάλεια επιβατών και πεζών και αποτελεί άξιο εκπρόσωπο όσον αφορά το στόχο της μάρκας για μηδενικό αριθμό θανάτων από τροχαία συμβάντα στα οποία εμπλέκονται δικά της οχήματα μέχρι το 2050.
Σε αντίθεση με την επαναστατική -αλλά για κάποιους υπερβολική- σχεδίαση της προηγούμενης γενιάς, το Civic του σήμερα «κάλμαρε», φαίνεται πιο ώριμο και φιγουράρει με απαλότερες γραμμές, αποφεύγοντας αυτή τη φορά την extreme εμφάνιση. Ωστόσο, τα δυναμικά του χαρακτηριστικά κάνουν πολλά κεφάλια να γυρίσουν με το που εμφανιστεί. Δε χρειάζεται φουσκωμένα μέρη και τυμπανοκρουσίες. Έχει ένα δικό του τρόπο να επιβάλλεται.
Στην πράξη, το Civic… ανέβηκε κατηγορία και από το C-segment, φιγουράρει πλέον στο D, αφού έχει μεγαλώσει το μεταξόνιο κατά 35mm, χαρίζοντας περισσότερο χώρο στους επιβάτες, ενώ αυξήθηκε ελαφρώς και το μήκος του κατά 31mm, φτάνοντας πλέον τα 4.561mm. Το ύψος του μειώθηκε κατά 27mm. Το βάρος του φτάνει πλέον τα 1.517 κιλά, απολύτως λογικό λόγω της παρουσίας του υβριδικού συστήματος, ωστόσο, οι άνθρωποι της Honda στην προσπάθειά τους να το ελαφρύνουν, εξοικονόμησαν κιλά από διάφορα μέρη του αμαξώματος, όπως από την πίσω πόρτα που είναι κατασκευασμένη από ρητίνη και από το αλουμινένιο πλέον καπό.
Μπαίνοντας στο εσωτερικό, νιώθεις αμέσως άνεση και σιγουριά. Ό,τι κοιτάξεις ή πιάσεις γύρω σου είναι ποιοτικό ακόμα και η παραμικρή λεπτομέρεια και προσεκτικά κατασκευασμένο με άρτια συναρμογή. Μοντέρνα σχεδίαση χωρίς υπερβολές, με μία δόση… τσαχπινιάς το πλέγμα από άκρη σε άκρη του ταμπλό που «κρύβει» τους αεραγωγούς. Ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός, ενώ στο κέντρο του ταμπλό είναι τοποθετημένη η οθόνη αφής των 9 ιντσών του συστήματος πολυμέσων. Είναι εύχρηστη, ενώ οι περιστροφικοί διακόπτες και τα κουμπιά κάνουν πιο εύκολη τη ζωή του οδηγού. Εύκολη και άνετη είναι η ζωή και όλων των επιβατών, αφού και ευρυχωρία υπάρχει, αλλά και καθίσματα πιο βολικά και από του σπιτιού μας.
Θήκες για μικροαντικείμενα και λίγο μεγαλύτερα υπάρχουν αρκετές, ώστε να μη χρειάζεται να βρίσκονται ελεύθερα αντικείμενα στην καμπίνα. Για ένα αυτοκίνητο κατηγορίας D, θα περίμενε κανείς ότι οι επιβάτες θα μετακόμιζαν την περιουσία τους στο πορτ-μπαγκάζ, αλλά στην περίπτωση μπρος τα κάλλη τι είναι… ο χώρος, το hatchback πίσω μέρος του Civic περιορίζει λίγο τη χωρητικότητα. Τα 410lt είναι αρκετά για μια οικογένεια ή για τους ενήλικες επιβάτες, αλλά ας παραδεχτούμε, έστω και ενδόμυχα, ότι όσο χώρο και να έχουμε στη διάθεσή μας, ποτέ δεν είναι αρκετός.
Η θέση οδήγησης είναι χαμηλή, προσδίδοντας μια πιο σπορ αίσθηση, εντούτοις, οι πολλές ρυθμίσεις σε κάθισμα και τιμόνι, σε διευκολύνουν να βρεις την ιδανική για το σωματότυπό σου, ώστε να οδηγείς σωστά και με ασφάλεια. Ταυτόχρονα έχεις πολύ καλή περιφερειακή ορατότητα και σε αυτό βοηθούν οι λεπτές κολόνες του παρμπρίζ, αλλά και επειδή το ταμπλό είναι τοποθετημένο χαμηλά. Επίσης, οι στενές επικλινείς πίσω κολώνες και τα φαρδιά παράθυρα περιορίζουν τα τυφλά σημεία, ωστόσο, το σύστημα πληροφόρησης της Honda για την τυφλή γωνία (Blind Spot Information System), βοηθά τον οδηγό στις αλλαγές λωρίδας σε πολύ μεγάλο βαθμό, όπως επίσης και η κάμερα στο παρκάρισμα. Τα καθίσματα είναι πολύ άνετα, ενώ προσφέρουν σωστή στήριξη με highlight την οσφυϊκή ρύθμιση, ιδανική για τη μέση ειδικά ύστερα από πολύωρη οδήγηση.
Παρά τον 1,5 τόνο που ζυγίζει, κάτι που στην οδήγηση καθόλου δεν καταλαβαίνεις, το Civic τα πάει καλά και στα νούμερα, αφού αγγίζει από στάση τα 100km/h σε 7,8sec, ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180km/h για λόγους κατανάλωσης.
Στην πράξη, το Honda Civic e:HEV είναι ο καλύτερος συνοδοιπόρος που μπορείς να έχεις όπου κινείσαι. Σε οποιοδήποτε περιβάλλον η οδηγική εμπειρία που σου προσφέρει είναι απολαυστική. Η απουσία κραδασμών και θορύβων είναι εντυπωσιακή. Σε κάθε περίπτωση και για διαφορετικούς λόγους έχει να σου δώσει χαρά, ευχαρίστηση και ικανοποίηση οδήγησης και οικονομίας. Είναι εντυπωσιακό ότι όσο και να το πιέσεις η κατανάλωση δύσκολα θα ξεπεράσει τα 6,5lt/100km, ακόμα και αν είσαι από εκείνους που τη βρίσκουν πατώντας τέρμα γκάζι στα φανάρια. Στο αστικό περιβάλλον κινείται απροβλημάτιστα, είναι άνετο, ευκολοδήγητο και η κατανάλωση που είδαμε στο trip computer κυμαινόταν λίγο πάνω λίγο κάτω από τα 5,0lt/100km (σύμφωνα με τον WLTP η εργοστασιακή κατανάλωση είναι 4,7lt/100km), ενώ ήμασταν κυρίως με το Eco mode, το οποίο ταιριάζει γάντι στις συνθήκες πόλης.
Το Civic είναι πολιτισμένο και σπιρτόζικο από τις χαμηλές κιόλας στροφές με τη ροπή να χαρίζει χαμόγελα από νωρίς. Η απόκριση στο γκάζι είναι πολύ καλή, ενώ ο θόρυβος από το κιβώτιο λάμπει διά της απουσίας του. Μάλιστα, το Civic είναι πιο ήσυχο από το HRV και έχει πραγματοποιηθεί πολύ καλή δουλειά στον τομέα της ηχομόνωσης.
Στον αυτοκινητόδρομο κινηθήκαμε με το Normal mode, η ποιότητα κύλισης είναι εξαιρετική και το ταξίδι τόσο ευχάριστο που στην κυριολεξία μετουσιώνει το ρητό ότι το ταξίδι μετράει και όχι ο προορισμός. Οι προσπεράσεις πραγματοποιούνται με ασφάλεια και ειδικά στο πρόγραμμα Sport και με μεγάλη ευχαρίστηση. Η αλήθεια είναι ότι στο mode αυτό ο τεχνητός ήχος σε ξεσηκώνει όταν επιταχύνεις και το σύνολο το υποστηρίζει μια χαρά, οπότε κάποιες φορές βάλαμε στην άκρη τον υβριδικό του χαρακτήρα και παρασυρθήκαμε στη σπορ του διάσταση. Το πλαίσιο είναι στιβαρό και ανταποκρίνεται άριστα σε κάθε είδους πίεση, η ανάρτηση με διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω (οι πίσω επιβάτες ευχαριστούν ιδιαιτέρως τη Honda για την επιλογή της ακριβότερης λύσης) λειτουργεί εξαιρετικά και το αυτοκίνητο στρίβει με άνεση και γρήγορα σε ανοιχτές καμπές, αλλά και με σιγουριά στις κλειστές στροφές.
Στον επαρχιακό με στροφές δρόμο ακόμα και σε έντονο ρυθμό, οι κλίσεις του αμαξώματος είναι ιδιαίτερα περιορισμένες (έχει αυξηθεί κατά 22% η στρεπτική ακαμψία του πλαισίου), ενώ η υποστροφή λείπει από το λεξιλόγιό του. Στην υψηλή πρόσφυση συνδράμουν και τα Michelin Pilot Sport 4 με τις 18άρες ζάντες. Μη σας προβληματίζει ότι το σπορ πρόσωπο του Civic μπορεί να περιορίζει την άνεση που θέλουμε στην καθημερινότητα και στα ταξίδια. Η ρύθμιση της ανάρτησης έχει την ιδανική ισορροπία ώστε να ανταποκρίνεται άριστα παντού και οι επιβάτες να μη διαμαρτύρονται ούτε στις λακκούβες ούτε στις εγκάρσιες ανωμαλίες. Σύμμαχος στην πιο απαιτητική οδήγηση, αλλά φυσικά και στην καθημερινότητα είναι το άμεσο και με πολύ καλή αίσθηση τιμόνι, το οποίο με ακρίβεια κατευθύνει το αυτοκίνητο εκεί που το ζητάει ο οδηγός, όπως επίσης και το μπροστινό σύστημα ακολουθεί πειθήνια τις εντολές του.
Εν κατακλείδι, το Honda Civic e:HEV είναι ένα αυτοκίνητο game changer στον κόσμο της αυτοκίνησης, το οποίο ικανοποιεί στο έπακρο κάθε επιθυμία του οδηγού, καλύπτοντας διάφορες ανάγκες και γούστα. Συνδυάζει ιδανικά πολύ χαμηλές καταναλώσεις και άνεση με επιδόσεις και οδηγική απόλαυση. Ακόμα και ο πιο «άτσαλος» οδηγός μπορεί να απολαύσει χαμηλά νούμερα κατανάλωσης και λίγες επισκέψεις στο βενζινάδικο, ενώ εκείνος που αξιοποιεί σωστά τον υβριδικό χαρακτήρα του Civic, απλά θα γίνει ο πιο δυσεύρετος πελάτης των πρατηρίων καυσίμου.
Προσθέστε και την αξιοπιστία και την ποιότητα και το Civic εκτοξεύεται στα «tick» που χρειάζεται ένα αυτοκίνητο για να βρίσκεται στο γκαράζ μας. Και το πιο σημαντικό ότι το πακέτο εξοπλισμού από τη βασική έκδοση περιλαμβάνει το αναβαθμισμένο Honda Sensing τη σουίτα συστημάτων υποβοήθησης και ασφάλειας του οδηγού που τον επαγρυπνούν και τον προστατεύουν. Μάλιστα, η ενεργοποίηση των συστημάτων, π.χ. το adaptive cruise control, πραγματοποιείται εύκολα από τον οδηγό, χωρίς να παιδεύεται για να τα βρει.
Το Civic e:HEV ξεκινά από 41.500 ευρώ στη βασική, αλλά γεμάτη με καλούδια έκδοση Elegant, από 43.500 στη Sport και 47.700 στην Advance. Η τιμή είναι ίσως το μοναδικό σημείο που κάποιος μπορεί να έχει ενδοιασμούς, αλλά το Civic είναι ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο που απευθύνεται σε niche κοινό που θέλει να ξεχωρίζει για την ποιότητα και την ουσία, χωρίς να δίνει έμφαση στο θεαθήναι. Οι φίλοι της μάρκας το αγαπούν, οι φανατικοί του μοντέλου το λατρεύουν, οι ψαγμένοι θα το αναζητήσουν.
Τεχνική ανάλυση: Κ. Λακαφώσης.