Τα είχαμε δει από μακριά, γνωρίζαμε ότι υπήρχαν, δεν είχε τύχει όμως να τα δοκιμάσουμε και από τη θέση του οδηγού: τα ηλεκτρονικά κόκπιτ των sim racers που έχουν το μεράκι και τη διάθεση να ξοδέψουν ώρες και χρήματα προκειμένου να στήσουν ένα τέλειο race simulator στην άνεση του σπιτιού τους, σε συνδυασμό με το γρήγορο Internet που επιτρέπει τον online συναγωνισμό με οδηγούς από ολόκληρο τον κόσμο, κάνουν την εμπειρία της οδήγησης μοναδική.
Ο Κωνσταντίνος Δημητριάδης ξεκίνησε να ασχολείται ως απλός χομπίστας την εποχή του κορονοϊού, όταν το Sim Racing γνώρισε ιδιαίτερη αύξηση στη δημοφιλία ως ένα καλό αντίδοτο στον εγκλεισμό. Στην πορεία, όμως, ασχολήθηκε πιο σοβαρά με το θέμα, έχοντας αναπτύξει επαφές και συνεργασίες με εταιρείες και μεμονωμένους κατασκευαστές, ενώ είναι και ο δημιουργός του Lovely Dashboard, ένα από τα πιο δημοφιλή Dashboard για Sim Racing.
Όπως μας εξηγεί, δεν υπάρχει «ταβάνι» στο κόστος, αφού κάθε μεμονωμένο κομμάτι του εξοπλισμού βγαίνει σε πολλές διαφορετικές επιλογές, φθηνότερες ή ακριβότερες ανάλογα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες του κάθε χρήστη. Άλλωστε, οι λύσεις για sim racing δεν πωλούνται με τη λογική του ολοκληρωμένου πακέτου, αλλά αντιθέτως ο κάθε χρήστης συναρμολογεί το δικό του αγωνιστικό κόκπιτ διαλέγοντας το κάθε κομμάτι ξεχωριστά. Ξεκινώντας από την απαραίτητη υπολογιστική ισχύ που παρέχει ένας κατάλληλος υπολογιστής ικανών προδιαγραφών (και με απαραίτητο εξάρτημα την πολύ καλή κάρτα οθόνης), ο καθένας «χτίζει» ξεκινώντας από ένα πιο απλό setup για αρχή. Η εισαγωγική λύση είναι ένα τιμόνι force feedback με τη δική του πεταλιέρα και στην πορεία ξεκινά να προσθέτει όλο και περισσότερα εξαρτήματα υψηλότερων προδιαγραφών που δίνουν άλλη διάσταση στην προσομοίωση της πραγματικότητας.
Για να οδηγήσεις με υψηλό επίπεδο ρεαλισμού, το πρώτο ζητούμενο είναι η περιφερειακή όραση, ειδικά αν σε ενδιαφέρουν οι αγώνες πίστας, όπου μάχεσαι με τους ηλεκτρονικούς ή ιντερνετικούς «αντιπάλους» για τη γραμμή στην είσοδο κάθε στροφής, οπότε δεν αρκεί μόνο να βλέπεις ευθεία μπροστά. Στα καλά ηλεκτρονικά κόκπιτ για sim racing, η περιφερειακή όραση εξασφαλίζεται από τρεις οθόνες, κατά προτίμηση κυρτές, οι οποίες καλύπτουν σχεδόν 180 μοίρες ορατότητας, όπως και σε ένα πραγματικό κόκπιτ αγωνιστικού αυτοκινήτου. Οι οθόνες από μόνες τους αποτελούν ήδη ένα σεβαστό κόστος σε ένα τέτοιο setup, μαζί και με τις μεταλλικές βάσεις που θα πρέπει να κατασκευαστούν ώστε να τις κρατούν στη σωστή θέση. Ομοίως, κάποια μεταλλική κατασκευή θα πρέπει να φέρει τη βάση του τιμονιού στο σωστό σημείο και με κάποιον τρόπο θα πρέπει να προσαρμοστεί και το κάθισμα εάν θέλουμε να κατασκευάσουμε ένα μόνιμο και πλήρες ηλεκτρονικό κόκπιτ.
Από εκεί και πέρα, ξεκινάμε να προσθέτουμε χειριστήρια και επιπλέον οθόνες: η πεταλιέρα, για παράδειγμα, μπορεί να είναι από σχετικά απλή μέχρι και πάρα πολύ ακριβή, ειδικά εάν προσφέρει ρεαλιστική αίσθηση και ενεργό feedback στο πεντάλ του φρένου! Το ίδιο ισχύει και για το force feedback του τιμονιού, που στις εξελιγμένες κατασκευές είναι μια ξεχωριστή συσκευή με άξονα πάνω στον οποίο προσαρμόζουμε εκ των υστέρων το τιμόνι της προτίμησής μας. Από τιμόνια και δυνατότητες, οι επιλογές είναι άπειρες, ειδικά για όσους θέλουν να ασχοληθούν με αγώνες πίστας και αυτοκίνητα με σύνθετες ρυθμίσεις που πρέπει να γίνονται τη στιγμή του αγώνα από τα ειδικά χειριστήρια πάνω στο τιμόνι, ακριβώς όπως και στα πραγματικά αυτοκίνητα.
Δεν είναι τυχαίο ότι πλέον όλοι οι επαγγελματίες οδηγοί με τον έναν ή τον άλλο τρόπο χρησιμοποιούν παρόμοια συστήματα προσομοίωσης, κυρίως για να προετοιμαστούν, όταν πρόκειται να αγωνιστούν για πρώτη φορά σε κάποια άγνωστη πίστα, έτσι ώστε να μειώσουν κατά το δυνατόν το χρόνο προσαρμογής στην πραγματική πίστα το τριήμερο του αγώνα.
Αυτή ήταν η πρώτη μας επαφή με το υψηλό επίπεδο του sim racing (γιατί φυσικά όλοι μας έχουμε με τον έναν ή τον άλλο τρόπο δοκιμάσει την κλασική λύση με μιά οθόνη υπολογιστή και μια απλή τιμονιέρα με πετάλια), όμως είναι βέβαιο ότι θα ερευνήσουμε το θέμα περισσότερο, διότι εντυπωσιαστήκαμε πραγματικά με την καταπληκτική τεχνολογία και την απίστευτη πρόοδο των προσομοιωτών ακόμα και για οικιακή χρήση.
Άλλωστε, όπως διαπιστώσαμε, υπάρχει η δυνατότητα οδήγησης ακόμα και σε ελληνικές πίστες όπως τα Μέγαρα ή οι Σέρρες, οπότε το θέμα έχει αρκετό ενδιαφέρον – μείνετε συντονισμένοι, θα επανέλθουμε!