Το Volkswagen Amarok είναι ένα εντυπωσιακό premium pick-up και ταυτόχρονα πολυχρηστικό εργαλείο που πάει παντού και κάνει τα πάντα, με τεχνολογίες, εξοπλισμό και συστήματα ασφαλείας αντίστοιχα των SUV, συνεχίζοντας έτσι την πορεία που χάραξε η γερμανική εταιρεία 13 χρόνια πριν και άλλαξε τα δεδομένα στο χώρο των pick-up.
Η πρώτη γενιά του Volkswagen Amarok αποτέλεσε σημείο αναφοράς για τον κόσμο των pick-up, αφού το 2010 η γερμανική εταιρεία κατασκεύασε ένα επαγγελματικό όχημα υψηλών απαιτήσεων, το οποίο προσέφερε ταυτόχρονα όλες τις ανέσεις και την κουλτούρα ενός SUV.
Ένα «αγροτικό», ως είθισται να αποκαλούμε τα μονοκάμπινα ή διπλοκάμπινα επαγγελματικά οχήματα, που απέκτησε μία πιο lifestyle χροιά στο εσωτερικό, αλλά και αναβαθμισμένη οδική συμπεριφορά. Το κοινό το αγάπησε, η συνταγή αποδείχθηκε επιτυχημένη και αργά ή γρήγορα την ακολούθησαν οι περισσότερες μάρκες.
Η 2η γενιά του Volkswagen Amarok είναι σχεδιασμένη εκ νέου και έχει κατασκευαστεί σε συνεργασία με τη Ford, γι’ αυτό και μοιράζεται το ίδιο πάτωμα με το Ranger, κάτι που σημαίνει κοινά χαρακτηριστικά. Ωστόσο, υπάρχουν και διαφορές με τη σχεδίαση να είναι από τις πιο βασικές.
Το νέο Amarok αποτελεί μία από τις καλύτερες επιλογές για επαγγελματική και καθημερινή χρήση, αφού είναι ένα ολοκληρωμένο όχημα σε κάθε τομέα. Εμφάνιση που κάνει τα κεφάλια να γυρίσουν, πρακτικότητα, σύγχρονο και ποιοτικό εσωτερικό, τεχνολογίες ισάξιες ακριβών SUV, πλούσια εξοπλιστικά πακέτα και έως 25 συστήματα ασφαλείας και υποβοήθησης του οδηγού, πολύ καλή οδική συμπεριφορά και «δυνατές» off-road ικανότητες.
Κάτω από το καπό του Amarok της δοκιμής μας κατοικοεδρεύει ένας τρίλιτρος πετρελαιοκινητήρας V6 που αποδίδει 240PS και την εκπληκτική μέγιστη ροπή των 600Nm, ενώ συνδυάζεται με το νέο αυτόματο κιβώτιο 10 σχέσεων, το οποίο αντικατέστησε το 8-τάχυτο της απερχόμενης γενιάς.
Αρχικά εντυπωσιάζεσαι από το μέγεθός του. Στη συνέχεια, από την επιτυχημένη σχεδίασή του, κατά την οποία συνδυάζονται με έναν περίτεχνο τρόπο macho χαρακτηριστικά με premium στοιχεία, δημιουργώντας μία… αρμονική αντίθεση. Μάλιστα, η κορυφαία έκδοση Aventura, που είχαμε στη διάθεσή μας, απογείωσε τη lifestyle πλευρά του Amarok με τις επιχρωμιωμένες λεπτομέρειες και το βαμμένο sportsbar στο χρώμα του αμαξώματος.
Ο εντυπωσιασμός διατηρείται και αφού ανοίξουμε την πόρτα και μπούμε στο εσωτερικό του Amarok. Λόγω του αυξημένου ύψους από το έδαφος, καλύτερα με τη διευκόλυνση της χειρολαβής που βρίσκεται ψηλά σε αριστερή και δεξιά κολόνα αντίστοιχα, εάν κάποιος δεν εμπιστεύεται την ισορροπία, ηλικία ή φυσική του κατάσταση. Η πρώτη αίσθηση ότι βρίσκεσαι περισσότερο σε ένα premium SUV παρά σε ένα επαγγελματικό pick-up, θα παραμείνει. Σίγουρα η κατακόρυφα τοποθετημένη οθόνη αφής των 12 ιντσών του συστήματος infotainment στο κέντρο του ταμπλό προσελκύει τα βλέμματα. Για τους παλαιούς κατόχους τέτοιου τύπου οχημάτων, αυτή η πολυτέλεια ίσως φανεί εξωγήινη, αφού εκτός από το τιμόνι, ένα ραδιοκασετόφωνο στην καλύτερη αρκούσε και με το παραπάνω!
Σε μας πάντως, τόσο το infotainment, το οποίο είναι ίδιας λογικής με των υπόλοιπων της μάρκας, όσο και ο πίνακας οργάνων «Digital Cockpit» των 12,3 ιντσών, μας χάρισαν μια αίσθηση οικειότητας. Ιδιαίτερη βάση έχει δοθεί στη λειτουργικότητα και την εργονομία με έναν πρακτικό συνδυασμό αναλογικών και ψηφιακών χειριστηρίων. Επίσης, η ποιότητα των υλικών είναι πολύ καλή και η συναρμογή προσεγμένη. Ακόμα μία μικρή πολυτέλεια, που θα εκτιμηθεί και από τους λάτρεις της μουσικής είναι το ηχοσύστημα των 640 Watt της Harman Kardon στην έκδοση Aventura της δοκιμής μας.
Eάν ξεχάσει κάποιος ότι υπάρχει καρότσα πίσω, μπορεί άνετα να θεωρήσει ότι βρίσκεται σε κανονικό αυτοκίνητο του ομίλου, ίσως σε κάποιο πολυτελές SUV λόγω της αυξημένης απόστασης από το έδαφος, η οποία φτάνει τα 237mm. Οι διαστάσεις του έχουν μεγαλώσει σε σχέση με τον προκάτοχό του αφού το νέο Amarok είναι τουλάχιστον 96mm μακρύτερο, κι έτσι το μήκος του φτάνει τα 5.350mm. Το πλάτος του είναι 1.910mm και το ύψος του 1.884mm. Επίσης, το μεταξόνιο αυξήθηκε κατά 173mm και είναι πλέον 3.270mm και έτσι εξασφαλίζεται περισσότερος χώρος στη διπλή καμπίνα, κάτι που διαπιστώσαμε και στην πράξη. Η ευρυχωρία του είναι εμφανής και μπορούν να φιλοξενηθούν τέσσερις, ακόμη και πέντε ενήλικες απροβλημάτιστα. Επίσης, υπάρχουν αρκετοί αποθηκευτικοί χώροι για αντικείμενα.
Το μεγαλύτερο μεταξόνιο όμως σημαίνει και μεγάλος χώρος φόρτωσης, ο οποίος είναι και ο πρωταρχικός ρόλος ύπαρξης του Amarok και ας μας παρασύρει με τις ανέσεις και τα… λούσα του. Έτσι, ο χώρος φόρτωσης έχει μήκος 1.624mm και πλάτος 1.227mm μεταξύ των θόλων των πίσω τροχών και είναι επαρκής για τη μεταφορά ευρωπαλέτας με εγκάρσια ή διαμήκη τοποθέτηση. Το φορτίο προσδένεται εύκολα μέσω τριών σε κάθε πλευρά σταθερών κρίκων στην επιφάνεια φόρτωσης και στα πλαϊνά του χώρου αυτού. Ακόμη ένα σημαντικό χαρακτηριστικό τόσο για την επαγγελματική χρήση όσο και για κάποια απαιτητικά χόμπι είναι ότι το νέο Amarok έχει ωφέλιμο φορτίο έως 1,19 τόνους. Τα φώτα LED στο χώρο φόρτωσης εννοείται πως δε θα μπορούσαν λείπουν από το στιλάτο Amarok. Στα έξτρα προσθέστε και το συρόμενο κάλυμμα που κλείνει και ανοίγει ηλεκτρικά, ώστε η κατάσταση να είναι πλήρως premium.
Η αύξηση του μεταξονίου έχει επίσης ως αποτέλεσμα να είναι πιο κοντοί οι πρόβολοι του αμαξώματος. Έτσι, προκύπτουν πιο σφιχτές αναλογίες και η βελτιωμένη off-road οδήγηση. Οι γωνίες κλίσης του Amarok αυξήθηκαν και συγκεκριμένα μπροστά (προσέγγισης) έως 30 μοίρες και πίσω (διαφυγής) 26 μοίρες, ενώ η γωνία ράμπας φτάνει τις 21 μοίρες. Και για τους ακόμα πιο σκληρούς fans του off-road, η εκτός δρόμου ικανότητα βελτιώθηκε λόγω του βάθους διέλευσης από νερό που αυξήθηκε από 50cm σε έως και 80cm.
Οι αριθμοί πάντα έχουν ενδιαφέρον, αλλά η πράξη είναι αυτή που τους δίνει πραγματική αξία. Στην περίπτωση του Amarok δικαιώνουν πλήρως τις ικανότητές του σε όλες τις επιφάνειες. Τα 6 προφίλ οδήγησης (Eco, Normal, Mud/Ruts, Sand, Slippery και Load/Trailer), που έχει στη διάθεση του ο οδηγός, μπορεί να τα επιλέξει μέσω της οθόνης αφής και προσφέρουν την καλύτερη δυνατή απόδοση του Amarok ανάλογα την επιφάνεια του οδοστρώματος και τις συνθήκες οδήγησης. Μόνο τα δύο πρώτα εκ των έξι προφίλ αφορούν άσφαλτο, κάτι που μαρτυρά τον προσανατολισμό του γερμανικού pick-up.
Το σύστημα τετρακίνησης 4MOTION αναλαμβάνει τη μετάδοση κίνησης και στους τέσσερις τροχούς, ενώ προσφέρει έξυπνη κατανομή ισχύς μέσω ενός πολύδισκου συμπλέκτη. Το Amarok διαθέτει 4 προγράμματα λειτουργίας: 4Α (αυτόματη λειτουργία), 4Η (τετρακίνηση), 4L (τετρακίνηση με κοντές σχέσεις), 2Η (κίνηση στους πίσω τροχούς) και μπλοκέ διαφορικό στον εμπρός και πίσω άξονα. Σημειώστε ότι η βασική ρύθμιση είναι η 4Α, κατά την οποία το σύστημα κατανέμει αυτόματα την ισχύ του κινητήρα ανάλογα με την πρόσφυση μεταξύ των τεσσάρων τροχών. Στα δύσκολα η ρύθμιση 4L… ξελασπώνει τον οδηγό κυριολεκτικά και μεταφορικά ουκ ολίγες φορές, κάτι που διαπιστώσαμε όταν βρεθήκαμε κολλημένοι και βυθισμένοι στην άμμο.
Όπως ήδη αναφέραμε, το Amarok κινεί ένας V6 turbo diesel κινητήρας άμεσου ψεκασμού των 3.0lt, ο οποίος αποδίδει 240PS στις 3.250rpm και 600Nm ροπής από τις 1.750rpm μέχρι τις 2.250rpm. Συνδυάζεται με ένα νέο αυτόματο κιβώτιο 10 σχέσεων και σύστημα κατ’ επιλογήν τετρακίνησης. Παρά τα 2.423kg, το γερμανικό pick-up φτάνει από στάση τα 100km/h σε 8,8sec, ενώ η μέγιστη τελική ταχύτητα αγγίζει τα 180km/h. Στην πράξη, ο συνδυασμός του εξακύλινδρου συνόλου με το αυτόματο κιβώτιο είναι αρκετός για να μιλάμε για ένα όχημα που καταπίνει με μεγάλη ευκολία κάθε λογής χιλιόμετρα.
Η θέση οδήγησης στο Amarok είναι πολύ καλή και τη ρυθμίσαμε όπως ακριβώς θέλαμε γρήγορα και σε αυτό βοηθούν και οι πολλές ρυθμίσεις σε κάθισμα και τιμόνι. Φυσικά, η ορατότητα είναι πολύ καλή και βλέπεις τα πάντα από ψηλά.
Οδηγώντας το Amarok στον αυτοκινητόδρομο, η αίσθηση που δίνεται είναι πως οδηγείς SUV. Η ποιότητα κύλισης εντυπωσιάζει για την κατηγορία του, όπως εξίσου πολύ καλή είναι και η ηχομόνωση. Ωστόσο, κάποιοι αεροδυναμικοί θόρυβοι κάνουν την εμφάνισή τους μετά τα 120km/h. Παρά το ύψος του, σου προσδίδει σιγουριά και σταθερό πάτημα, εντούτοις, σε ανοιχτό δρόμο όταν η καρότσα είναι άδεια, καταλαβαίνεις κάποιους κραδασμούς από τον πίσω άξονα. Το ίδιο θα αντιληφθείς και όταν συναντήσεις πιο έντονες εγκάρσιες ανωμαλίες στο οδόστρωμα. Το κιβώτιο συνεργάζεται πολύ καλά με τον 3λιτρο πετρελαιοκινητήρα και είναι γρήγορο στις αλλαγές σχέσεων. Αυτό που ξενίζει λίγο, είναι τα κουμπάκια συν και πλην στα αριστερά του λεβιέ για τις αλλαγές των σχέσεων στην περίπτωση που επιλέξεις να αλλάζεις χειροκίνητα.
Στον επαρχιακό δρόμο, ακόμα και αν ανέβει λίγο ο ρυθμός, δεν προκαλεί καμία ανασφάλεια, το αντίθετο. Η φιλική του συμπεριφορά, μπορεί και να παρασύρει για λίγο γκάζι παραπάνω. Ο προορισμός και ο προσανατολισμός του Amarok όμως δεν είναι οι γρήγορες ασφάλτινες φιδίσιες διαδρομές. Οι χωμάτινες ανοιχτές στροφές είναι αυτές που του ταιριάζουν σαφώς καλύτερα. Τα ηλεκτρονικά συστήματα, βέβαια, δηλώνουν «παρών», μόλις η ταχύτητα αυξηθεί.
Εκεί που τα SUV σταματούν, όμως, το Amarok, συνεχίζει και αυτή είναι και η βασική τους διαφορά. Δύσβατα κομμάτια, κακοτράχαλα σημεία, κροκάλες, ανηφόρες, κατηφόρες, νερολακκούβες, το Amarok είναι ικανό να τα περνάει όλα χάρη στα προγράμματα οδήγησης και τετρακίνησης, που μπορεί να επιλέξει κάποιος αναλόγως την περίσταση, καθώς και λόγω της μεγάλης απόστασης από το έδαφος.
Μέσα στην πόλη, σε ανοιχτούς δρόμους και… φαρδιά στενά, η συμβίωση είναι απροβλημάτιστη και γουστόζικη, θα λέγαμε. Εντούτοις, όταν χρειαστεί μανούβρα ή βρεθεί κάποιος σε πραγματικά στενό σημείο, ή αντιμέτωπος με το σύνηθες φαινόμενο των διπλοπαρκαρισμένων, τότε αρχίζουν τα δύσκολα. Όντως το Amarok είναι ένα μεγάλο, επιβλητικό και άνετο όχημα, αλλά εάν η καθημερινότητα απαιτεί τέτοιου είδους καταστάσεις, δε βολεύει.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα εντυπωσιακά τα φώτα «IQ.LIGHT–LED Matrix» στην έκδοση της δοκιμής μας, ρίχνουν λευκό φως στο σκοτάδι και η ορατότητα είναι άψογη, και το κυριότερο, χωρίς να ενοχλεί τους διερχόμενους οδηγούς από την αντίθετη κυκλοφορία. Τα δοκιμάσαμε σε σκοτεινό επαρχιακό δρόμο από Στύρα προς Χαλκίδα και η νύχτα είχε γίνει μέρα!
Όλα αυτά προκαλούν ενθουσιασμό και ενδιαφέρον. Εύλογα, όμως, μπορεί να αναρωτηθεί κανείς τι συμβαίνει με την κατανάλωση ενός τέτοιου οχήματος. Στις ποικίλες διαδρομές που πραγματοποιήθηκαν, κατά τη διάρκεια της δοκιμής, η μέση κατανάλωση που είδαμε ήταν στα 12lt/100km, ενώ στον αυτοκινητόδρομο έπεσε στα 8,5lt/100km.
Το Amarok, λοιπόν, είναι πολλά περισσότερα από ένα επαγγελματικό όχημα. Φυσικά και οι ικανότητες και οι δυνατότητές του το καθιστούν έναν άξιο επαγγελματία που φέρνει επιτυχώς εις πέρας ό,τι του ζητηθεί. Αυτό ακριβώς όμως είναι και που το κάνει τον καλύτερο και πιο χρήσιμο συνοδοιπόρο στην καθημερινότητα και κυρίως στην περιπέτεια, έτοιμο να εκπληρώσει την κάθε μας επιθυμία και τα πιο απαιτητικά χόμπι.
Από το να φορτώσουμε με άνεση τα MX μηχανάκια μας για να ανακαλύψουμε χωμάτινα πιστάκια, τις σανίδες του surf για τις πιο απόμακρες παραλίες, τις ξαπλώστρες μας -για τις ίδιες παραλίες- μέχρι να μας πάει απροβλημάτιστα στο πιο ψηλό σημείο για να παρακολουθήσουμε τις απαιτητικές χωμάτινες ειδικές διαδρομές του Ράλλυ Ακρόπολις! Πρώτος στο χωριό, πρώτος και στην πόλη και στο νησί και όπου θες!
Η τιμή του Amarok των 3.0lt V6 ξεκινά από 55.000 ευρώ, ενώ η έκδοση Aventura της δοκιμής μας από 62.500 ευρώ. Kαλύπτεται από εργοστασιακή εγγύηση 5 ετών ή 100.000km.