Το XEV YOYO είναι ένα μικροσκοπικό αμιγώς ηλεκτρικό όχημα πόλης με 150km εκτιμώμενης αυτονομίας, το οποίο πρεσβεύει τις αρχές της βιώσιμης αστικής κινητικότητας με απαράμιλλο στιλ!
Η μικροκινητικότητα ή αλλιώς micromobility είναι τάση στα αστικά κέντρα παγκοσμίως λόγω της συνεχούς συσσώρευσης του μεγαλύτερου μέρους του πληθυσμού σε αυτά. Συνεπώς, παρουσιάστηκε η ανάγκη για απροβλημάτιστη και παράλληλα βιώσιμη μετακίνηση, ειδικά σε χώρες που τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς δεν μπορούν να αντεπεξέρθουν επαρκώς.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Για όσους, λοιπόν, δε θέλουν ή δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από σκούτερ, μηχανάκια ή ποδήλατα τα ηλεκτρικά microcars διευκολύνουν την κατάσταση, φέρνοντας μαζί τους όσα προαναφέραμε μαζί με το χαμηλό κόστος χρήσης, την ελεύθερη κυκλοφορία στο Δακτύλιο λόγω των μηδενικών ρύπων και τη σχετική άνεση στη μετακίνηση.
Το XEV YOYO είναι ένα microcar από την Κίνα, ένα αμιγώς ηλεκτρικό τετράτροχο «τσέπης» που όχι μόνο ομορφαίνει τις μουντές πόλεις με το στιλάτο… outfit που έχει λόγω και των ιταλικών του καταβολών, αλλά αποτελεί ταυτόχρονα λύση στις καθημερινές μετακινήσεις, χάρη στις μικρές του διαστάσεις και τη μεγάλη του ευελιξία. Επιπλέον, η τεχνολογία και ο εξοπλισμός του δημιουργούν ευχάριστο κλίμα στις βαρετές και κουραστικές διαδρομές των πόλεων. Ένα ακόμη συν είναι ότι φορτίζει σε μονοφασική πρίζα αστικού δικτύου σε λιγότερο από 4 ώρες για την ανάκτηση ενέργειας από 30% έως 100%.
Σχεδιαστικά το YOYO είναι η χαρά της ζωής! Είναι cool, χρωματιστό και φρέσκο. Δε θα μπορούσε να είναι τίποτα λιγότερο, αφού παρόλο που η έδρα της εταιρείας είναι στη Σαγκάη, το σχεδιαστικό τμήμα βρίσκεται στα… βάθη του Τορίνο. Από το ιταλικό του ταπεραμέντο και μόνο, λοιπόν, ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα microcars. Με την πρώτη ματιά διακρίνουμε τα εμπρός και πίσω φουτουριστικά φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED, καθώς και τα πλευρικά χρωματιστά διακοσμητικά (blades) στις πόρτες, των οποίων το χρώμα μπορεί ο υποψήφιος αγοραστής να επιλέξει ή και να τα αφαιρέσει εντελώς.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Το λιλιπούτειο XEV YOYO έχει μήκος 2.530 χλστ., πλάτος 1.500 χλστ. και ύψος 1.570 χλστ., ενώ το μεταξόνιο αγγίζει τα 1.68 μ. και η απόσταση από το έδαφος είναι 15 εκ.
Αντίστοιχη funky εικόνα συναντάμε και στο εσωτερικό του YOYO. Μια ποπ διάθεση επικρατεί λόγω σχεδίασης και χρωμάτων στο ταμπλό και στα πάνελ των θυρών. Τα πλαστικά είναι σκληρά, ενώ η συναρμογή τους σε πολύ καλό επίπεδο. Το YOYO είναι τόσο απροσδόκητα ευρύχωρο και λειτουργικό που θυμίζει microhome, έχει δηλαδή αξιοποιηθεί και η παραμικρή λεπτομέρεια.
Μεγάλες πόρτες για εύκολη πρόσβαση, πανοραμική οροφή, η οποία βοηθάει στη ζεστασιά της καμπίνας το χειμώνα, και μεγάλες γυάλινες επιφάνειες για φως και αίσθηση ευρυχωρίας, ώστε να μην είναι αποπνικτικό. Επίσης, άνετα καθίσματα χωρίς να πιάνεσαι αγκαζέ με το συνοδηγό, ενώ δεν του λείπει τίποτα, αφού διαθέτει ήδη από τη βασική του έκδοση A/C, ηλεκτρικά παράθυρα και ηλεκτρικούς καθρέπτες. Μάλιστα, ο χώρος για τα πόδια είναι αρκετός και το πάτωμα είναι ενιαίο μεταξύ οδηγού και συνοδηγού. Ο αποθηκευτικός χώρος φτάνει τα 180 λίτρα και μπορείς να τοποθετήσεις τις τσάντες σου, τα ψώνια ή μία μικρή χειραποσκευή.
Σημειώστε ότι στην περίπτωση που θέλετε να αναπληρώσετε υγρό για τον εμπρός υαλοκαθαριστήρα ή εάν χρειάζεται να τσεκάρετε τα υγρά των φρένων, θα πρέπει να αφαιρέσετε μέρος της εμπρός μάσκας, εφόσον δεν έχει καπό, έτσι ώστε να έχετε πρόσβαση.
Η οθόνη αφής των 10,2 ιντσών με τεχνολογία mirroring του κινητού είναι ευκρινής, ενώ μόνο μέσω του infotainment βλέπουμε τις απαραίτητες πληροφορίες, όπως ταχύτητα, επίπεδο μπαταρίας, αυτονομία, καθώς και σε πραγματικό χρόνο την απόδοση ισχύος ή τη λειτουργία της αναγεννητικής πέδησης. Στο infotainment, χρειάζεται ένας πιο εύκολος και βολικός τρόπος ρύθμισης της έντασης του ήχου, διότι ύστερα από πολλή αναζήτηση, το βρήκαμε τυχαία, αφού «κρυβόταν» σ’ ένα slider. Επίσης, Bluetooth, 3 θύρες USB και keyless είσοδος είναι μικρές πολυτέλειες που δεν περιμένεις να συναντήσεις και σε εκπλήσσουν ευχάριστα, αφού θυμίζουν «κανονικό» αυτοκίνητο.
Παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχουν πολλές ρυθμίσεις, φτιάχνουμε εύκολα τη θέση οδήγησης όσο το δυνατόν πιο κοντά στο σωματότυπό μας. Το κάθισμα ρυθμίζεται μόνο κατά μήκος (καθώς και η πλάτη του), ενώ το τιμόνι είναι σταθερό (δε ρυθμίζεται ούτε τηλεσκοπικά ούτε καθ’ ύψος). Εάν ψάχνετε για ηλεκτρικό χειρόφρενο, δε θα το βρείτε ποτέ, αφού τη θέση του έχει ένα ποδόφρενο, θυμίζοντας Mercedes προ ετών, και βρίσκεται σχετικά ψηλά αριστερά.
Το YOYO βασίζεται στην πλατφόρμα X-Plalform, η οποία εξελίχθηκε ανεξάρτητα, ειδικά για αστική μετακίνηση, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος εύκολης αλλαγής μπαταρίας Battery Swapping. Όσον αφορά το θέμα της ασφάλειας, το YOYO έχει αυτοφερόμενο αμάξωμα με μπάρες ασφαλείας για πλευρικές και μετωπικές συγκρούσεις. Επίσης, διαθέτει σύστημα πέδησης με ABS και εμπρός και πίσω δισκόφρενα.
Ο ηλεκτροκινητήρας του κινεζικού EV αποδίδει 7,5 KW (10,2 ίππους) συνεχούς ισχύος και 15 KW peak ισχύος (20,4 ίππους) και είναι τοποθετημένος πίσω και συγκεκριμένα κάτω από το χώρο αποσκευών.
Η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς, ενώ διαθέτει δύο οδηγικά προφίλ: το D και το S. Κατά την οδήγηση μας στο D, το Yoyo δεν επέδειξε σπιρτόζικη διάθεση, αλλά κινηθήκαμε μια χαρά, εύκολα και οικονομικά. Στο S mode, το YOYO… αγριεύει σχετικά και κινείται σβέλτα. Μόνο σε αυτό το προφίλ μπορεί να επιτευχθεί η μέγιστη τελική ταχύτητα, η οποία σύμφωνα με την εταιρεία περιορίζεται στα 80 χλμ./ώρα, ωστόσο, είδαμε αρκετά παραπάνω.
Η μπαταρία τεχνολογίας LiFePO4 είναι χωρητικότητας 10,4kWh και αποτελείται από τρία μέρη (modules), ενώ σύμφωνα με την XEV εξασφαλίζει αυτονομία 150 χλμ. Αυτό δείχνει και στην ένδειξη της αυτονομίας, ωστόσο, «πέφτει» στα 120 χλμ., όταν ενεργοποιούμε τη θέρμανση ή την ψύξη. Για να επιτευχθούν τα 150 χλμ. αυτονομίας χρειάζεται πολύ προσεχτική οδήγηση στο D mode. Στην πράξη, δεν τα φτάσαμε, αλλά είδαμε 9,5 kWh/100km με ήπια οδήγηση, ενώ με νορμάλ οδήγηση και σε ανοιχτό δρόμο η μέση κατανάλωση κυμαίνεται από 10,0 έως 11,0 kWh/100km. Όπως προαναφέραμε, το YOYO χρειάζεται κάτι λιγότερο από 4 ώρες για πλήρη φόρτιση σε μονοφασική πρίζα αστικού δικτύου από το 30% και σε Wallbox απαιτούνται 3,5 ώρες.
Σημαντικό και βασικό πλεονέκτημα του XEV YOYO είναι η πρωτοποριακή διαδικασία του Battery Swapping, όπως προαναφέραμε, η οποία θα είναι σύντομα διαθέσιμη. Ο οδηγός θα μπορεί να ανταλλάξει μέσα σε 5 λεπτά τις μπαταρίες με άλλες φορτισμένες, σε επιλεγμένα σημεία. Αξίζει να σημειωθεί πως η εισαγωγική εταιρεία Σπανός ΑΕ και αποκλειστικός αντιπρόσωπος της XEV στη χώρα μας συνεργάζεται με την ελληνική εταιρεία ενεργειακών συστημάτων Microsun για την ανάπτυξη δικτύου σταθμών φόρτισης και ανταλλαγής των μπαταριών.
Μπορεί να είναι μικρό και αθόρυβο, ωστόσο, κλέβει την παράσταση από όπου περάσει. Πόσες φορές ακούσαμε τραγουδιστές φωνές να λένε «YOYOOOO», περνώντας από δίπλα. Ήταν κάτι που δεν περιμέναμε, αλλά εάν είχαμε μια κάμερα για τις αντιδράσεις, θα είχε γίνει viral. Φάνηκε πως το YOYO φτιάχνει τη διάθεση γενικότερα εντός και εκτός καμπίνας και όλα γίνονται πιο ευχάριστα και σίγουρα πιο εύκολα.
Το YOYO σαν κομμάτι παζλ… κουμπώνει παντού και οι μέρες μας μαζί του ήταν σαν όαση μέσα στην Αθήνα, όπου οι περισσότερες περιοχές έχουν μετατραπεί σε εργοτάξια. Η αλήθεια είναι πως τόσο στο κέντρο όσο και στις περισσότερες γειτονιές η εύρεση θέσης πάρκινγκ καταντάει Μπεν Χουρ και με το YOYO παρκάραμε πολλές φορές σε σημεία που οι άλλοι προσπερνούσαν. Με κύκλο στροφής τα 4,5 μ. μας ξελάσπωσε ουκ ολίγες φορές εκεί που σε διαφορετική περίπτωση θα κάναμε μανούβρες.
Έχοντας συνηθίσει σε πολύ πιο ογκώδη μοντέλα, το YOYO μας φάνηκε… παιδική χαρά, επειδή λειτουργούσαμε χωρίς άγχος για το πού και αν παρκάρουμε ή αν θα σφηνώσουμε σε κανένα στενό ανάμεσα στα διπλοπαρκαρισμένα. Εκτός από τις διαδρομές μας στην πόλη (πραγματικά όποια εξωτερική δουλειά ή αγγαρεία είχαμε τη διευθετήσαμε τις μέρες με το YOYO), οδηγήσαμε και σε πιο ανοιχτούς δρόμους, όπως στον Καρέα και στην Αττική Οδό. Η αλήθεια είναι πως εάν οδηγείς στο D σε τέτοιους δρόμους, όπου η ταχύτητα της ροής των αυτοκινήτων είναι σχετικά υψηλή, κινδυνεύεις να γίνεις… κινητό εμπόδιο. Ωστόσο, στο Sport, η ταχύτητα συμβαδίζει με των υπολοίπων και το YOYO τα βγάζει εις πέρας μια χαρά. Λόγω της τελικής ταχύτητας στα 80 χλμ./ώρα, το YOYO επιτρέπεται να κινείται και σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, αν και το πεδίο δράσης του είναι οι… αποδράσεις στα στενάκια, όταν οι άλλοι πήζουν στο μποτιλιάρισμα. Αναλογιζόμενοι ότι στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα microcar, δε θα πρέπει να έχουμε και αυξημένες απαιτήσεις. Απλώς, επειδή το YOYO μπορεί πολλά γι’ αυτό που είναι και γι’ αυτό που προορίζεται, μοιραία ζητάμε κι εμείς ακόμα περισσότερα.
Η ανάρτηση μπροστά με τα γόνατα MacPherson και ο άξονας με ελατήρια πίσω βοηθούν στον τομέα της άνεσης, ενώ δεν ταρακουνιέται ο… εγκέφαλος περνώντας από κακοτεχνίες και εγκάρσιες ανωμαλίες με χαμηλή ταχύτητα. Σε πιο απαιτητικές συνθήκες, αναμενόμενα δυσκολεύει η κατάσταση στην καμπίνα, αλλά όπως τονίσαμε είναι microcar. Επίσης, θέλει προσοχή και πάντα να θυμόμαστε ότι πρόκειται για ένα ελαφρύ όχημα (449 κιλά χωρίς τις μπαταρίες), χωρίς ESP και με κοντό μεταξόνιο, κάτι που σημαίνει ότι σε άφημα του δεξιού πεντάλ μπορεί να ελαφρύνει αρκετά το πίσω μέρος, ακόμα και να κάνει τετ-α-κε σε πιο απότομη κίνηση ή μεγαλύτερη ταχύτητα. Επιπλέον, το τιμόνι έχει ελάχιστη επαναφορά με πιο μεγάλη ταχύτητα, γεγονός που δυσκολεύει να «σωθεί» μία τέτοια κατάσταση. Ωστόσο, έχει ηλεκτρική υποβοήθηση, είναι ελαφρύ και κάνει ακόμα πιο εύκολη τη ζωής μας στα στενά και τις μανούβρες, το οποίο και θέλουμε.
Εν ολίγοις, επειδή δεν είναι ένα «κανονικό» αυτοκίνητο, δεν ξεθαρρεύουμε αναπτύσσοντας ταχύτητα, ούτε χρειάζεται να παρασυρόμαστε από την παιχνιδιάρική του διάθεση στο Sport mode. Τέλος, τα φρένα δεν είναι πολύ δυνατά και χρειάζονται εξοικείωση από τον οδηγό, ώστε να φρενάρει στη σωστή απόσταση.
Το YOYO είναι ένα cool microcar. «Φρέσκο» και χαριτωμένο, όπως είναι και το όνομά του. Δε θα ήταν υπερβολή να το χαρακτηρίσουμε χαρούμενη νότα στη μουντάδα των πόλεων και σίγουρα αξίζει να το δείτε, εάν ενδιαφέρεστε για microcar και για μια άμεσα διαθέσιμη λύση ηλεκτροκίνησης. Παρέχει πολλά για την κατηγορία στην οποία ανήκει και το πιο σημαντικό προσφέρει οικονομική χρήση και οικονομικές και πανεύκολες μετακινήσεις, λύνοντάς σου τα χέρια στην ήδη δύσκολη καθημερινότητα. Η τιμή του ξεκινάει από 13.900 ευρώ στη νέα έκδοση Easy Young, της οποίας το κόστος με την κρατική επιδότηση μειώνεται στα 10.900 ευρώ και στα 9.900 ευρώ για τους νέους οδηγούς έως 29 ετών. Η κορυφαία έκδοση Sprint της δοκιμής μας ξεκινάει από 18.500 ευρώ, η οποία είναι η μόνη με ζάντες αλουμινίου 15 ιντσών, ενώ με την κρατική επιδότηση φτάνει τα 15.500 ευρώ ή τα 14.500 με την επιπλέον έκπτωση 1.000 ευρώ για νέους έως 29 ετών.