Driveit

Γερμανία: Αποφασίζουν τα δικαστήρια για την απαγόρευση κυκλοφορίας των παλιών ντίζελ αυτοκινήτων

Τον δρόμο για την απαγόρευση της κυκλοφορίας παλαιότερων αυτοκινήτων ντίζελ στο κέντρο των πόλεων μπορεί να "ανοίξει" η γερμανική δικαιοσύνη, με μία απόφαση που θα είναι εφιαλτική για τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τις πολιτικές ηγεσίες.

Το Ομοσπονδιακό Διοικητικό Δικαστήριο συνεδριάζει για να εξετάσει προσφυγές των οικολόγων ακτιβιστών, των δικυκλιστών, των Πράσινων και της Αριστεράς για το θέμα και αναμένεται να εκδώσει απόφαση εντός της ημέρας.

Το δικαστήριο καλείται να αποφασίσει εάν οι αρχές έχουν, με στόχο την προστασία της ατμόσφαιρας, την υποχρέωση να απαγορεύσουν σε ορισμένες ζώνες την κυκλοφορία των πλέον ρυπογόνων αυτοκινήτων με κινητήρες ντίζελ, τα οποία ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για τις εκπομπές οξειδίου του αζώτου που προκαλούν αναπνευστικές και καρδιοαγγειακές παθήσεις.

Μία τέτοια απόφαση θα αφορά 9,4 εκατομμύρια αυτοκίνητα, κατηγορίας Euro4 και Euro5 με γερμανικές πινακίδες.

Για την πανίσχυρη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, ένα τέτοιο μέτρο θα ήταν καταστροφικό. Και μόνο η προοπτική μίας τέτοιας απόφασης επιτάχυνε την πτώση των πωλήσεων αυτοκινήτων ντίζελ στη χώρα η οποία εφεύρε την τεχνολογία αυτή. Το μερίδιο της στην αγορά πέρασε από το 48% το 2015 στο 29% το 2017.

Κατά της απαγόρευσης οι περισσότεροι Γερμανοί

Το 47% των Γερμανών τάσσεται κατά της απαγόρευσης σε κάθε περίπτωση, ενώ το 25% συμφωνεί με την επιβολή περιορισμένων μέτρων σε περίπτωση υψηλών επιπέδων ρύπανσης και 20% τάσσεται υπέρ της απαγόρευσης της κυκλοφορίας τους στην πόλη, σύμφωνα με δημοσκόπηση του Civey για την εφημερίδα Handelsblatt.

Για τους οικολόγους, το θέμα που τίθεται είναι εάν το δικαστήριο θα επιτρέψει «στους ανθρώπους που ζουν στις πόλεις της Γερμανίας να αναπνεύσουν καθαρό αέρα μέχρι το τέλος του χρόνου», λέει ο Γιουργκεν Ρες, επικεφαλής της Deutsche Umwelthilfe (DUH).

Στο στόχαστρο των Βρυξελλών

Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος, περί τις 70 γερμανικές πόλεις ξεπέρασαν το ετήσιο μέσο όριο των 40 μικρογραμμαρίων/κυβ.μέτρο του διοξειδίου του αζώτου κατά το 2017. Το Μόναχο, η Στουτγάρδη και η Κολωνία είναι οι χειρότεροι μαθητές.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απειλεί από την πλευρά της με δίωξη το Βερολίνο για αδράνεια.

Η περιβαλλοντική οργάνωση DUH προσέφυγε στη δικαιοσύνη για να αναγκάσει δεκάδες γερμανικές κοινότητες, ανάμεσά τους η Στουτγάρδη και το Ντίσελντορφ, να ενισχύσουν τα μέτρα κατά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Επειτα από την πρωτόδικη απόφαση που προέβλεπε την λήψη μέτρων κατά των ρυπογόνων αυτοκινήτων, τα ομόσπονδα κράτη της Βάδης -Βιρτεμβέργης και της Βόρειας Ρηνανίας-Παλατινάτου προσέφυγαν στο Ομοσπονδιακό Διοικητικό Δικαστήριο που συνεδριάζει σήμερα.

Εάν επικυρώσει τη πρωτόδικη απόφαση, τα ομόσπονδα κράτη οφείλουν να θέσουν σε εφαρμογή μέτρα απαγόρευσης.

Και με τον τρόπο αυτόν το Δικαστήριο θα στείλει ένα ηχηρό μήνυμα τόσο προς το Βερολίνο, όσο και προς τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ανεβάσουν ταχύτητα στην αντιμετώπιση της ρύπανσης.

Η απερχόμενη κυβέρνηση έχει συγκροτήσει ταμείο με ένα δισεκατομμύριο ευρώ για να βοηθήσει τις πόλεις να αναπτύξουν το δίκτυο των μέσων μεταφοράς ή τους στόλους των ηλεκτρικών τους οχημάτων.

Πως αντιδρούν οι γερμανικές εταιρείες

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen, Daimler, BMW από την πλευρά τους έχουν αρχίσει την ανανέωση του λογισμικού εκατομμυρίων οχημάτων ντίζελ για τον περιορισμό των ρυπογόνων εκπομπών, στον απόηχο του σκανδάλου της παραποίησης των μετρήσεων των εκπομπών ρύπων της VW και την πριμοδότηση της αγοράς καθαρότερων οχημάτων.

Αυτά τα μέτρα ωστόσο έχουν κριθεί ανεπαρκή. «Θεωρούμε ότι μία απόφαση υπέρ της απαγόρευσης της κυκλοφορίας θα επιτάχυνε το εκσυγχρονισμό» των εν λόγω οχημάτων, τονίζει η DUH.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πέσει στα φρένα. Για τον επικεφαλής της Audi Ρούπερτ Στάντλερ, ο εκσυγχρονισμός των λογισμικών αρκεί για τον περιορισμό κατά μέσο όρο κατά 30% των εκπομπών οξειδίου του αζώτου.

Οι πιο ριζοσπαστικές αλλαγές, όπως η εγκατάσταση νέων καταλυτών, δεν θα ήταν πολύ πιο αποτελεσματικές και θα απαιτούσαν τεράστιο χρόνο, δήλωσε σε συνέντευξή του στην Handelsblatt.

Η άποψή του αμφισβητείται πάντως από πολλούς ειδικούς. Ακόμη και από το γερμανικό λόμπι του αυτοκινήτου ADAC που δημοσίευσε μελέτη υπέρ του εις βάθος εκσυγχρονισμού των κινητήρων.

Ομως το μέτρο θα απαιτήσει χρόνια και είναι εξαιρετικά δαπανηρό: θα κοστίσει τουλάχιστον 7,6 δισεκατομμύρια ευρώ , σύμφωνα με τον αναλυτή Αρντ Ελινγκτον της τράπεζας Evercore ISI.

Driveit
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Driveit: Περισσότερα άρθρα