Μπορεί τα 11 εκατ. ευρώ που προστέθηκαν από την κυβέρνηση στο επιδοτούμενο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ» να είναι ένα σεβαστό ποσό, ωστόσο αυτά τα χρήματα αναμένεται να εξανεμιστούν πολύ γρήγορα.
Θυμίζω ότι το υπάρχον πρόγραμμα είχε 33 εκατ. ευρώ και έληγε στις 30 Απριλίου 2025, ωστόσο με τα επιπλέον 11 εκατ. ευρώ δίνεται παράταση υποβολής αιτήσεων έως την 30η Ιουνίου 2025 και για την ολοκλήρωση της δράσης ορίζεται η 30η Απριλίου 2026.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Όπως ανακοίνωσε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η πλατφόρμα για την υποβολή νέων αιτήσεων ανοίγει αύριο Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2025 (έτσι για να… τσικνίσουν όσοι αγόρασαν ήδη ηλεκτρικό αυτοκίνητο), όμως το πιο πιθανό είναι «πέσει» το σύστημα καθώς από τον Δεκέμβριο του 2024 που άδειασε ο κουμπαράς του προγράμματος, έχουν πουληθεί πάνω από 1.000 ηλεκτρικά οχήματα, των οποίων οι κάτοχοι, αφού τα έχουν προπληρώσει, περίμεναν να βρεθούν χρήματα –που βρέθηκαν- προκειμένου να καταθέσουν αιτήσεις επιδότησης.
Η επιδότηση ξεκινά από 9.000 ευρώ, συν 2.000 ευρώ για απόσυρση παλαιού και επιπλέον ποσά για ορισμένες κατηγορίες.
Σημειώνω ότι μόνο τον Ιανουάριο του 2025 έβγαλαν πινακίδες 532 αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα που αντιστοιχούν στο 5% των πωλήσεων του μήνα, ενώ το 2024 οι πωλήσεις ηλεκτρικών έφτασαν το 6,4%.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τούτων δοθέντων, αν δεν έχουμε πάλι το τραγελαφικό άνοιξε – κλείσε της πλατφόρμας και κατατεθούν όλες οι αιτήσεις μαζί, μπορεί να κλείσει άμεσα η πλατφόρμα ώστε να εξεταστούν αυτές οι αιτήσεις και να επιδοτηθούν όσες πληρούν τις προϋποθέσεις.
Κατόπιν, και εφόσον δεν έχουν καλυφθεί και τα 11 εκατ. ευρώ, θα ανοίξει και πάλι η πλατφόρμα για νέες αιτήσεις.
Πάντως, όλα αυτά δεν δημιουργούν ένα υγιές περιβάλλον στην αγορά αυτοκινήτου. Διότι τα χρήματα σε λίγες ημέρες θα εξανεμιστούν και πάλι το ταμείο θα είναι άδειο, με αποτέλεσμα να υπάρχει αβεβαιότητα στην αγορά που ενδεχομένως φέρει απροθυμία αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Η κυβέρνηση καλείται να πάρει αποφάσεις, ως προς το ζήτημα. Αν θέλει να συνεχίσει να επιδοτεί την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων και όχι ποδηλάτων που είναι άνευ σημασίας, διότι το ποδήλατο ούτως ή άλλως δεν ρυπαίνει, θα πρέπει να βρει ένα μεγάλο ποσό και να δώσει προθεσμίες ολοκλήρωσης.
Αν, όμως, δεν θέλει ή δεν μπορεί να συνεχίσει την επιδότηση, οφείλει να το διατυπώσει άμεσα, ώστε να το γνωρίζουν τόσο οι υποψήφιοι αγοραστές ώστε να μην περιμένουν λαμβάνειν, όσο και οι εταιρείες να μην ανακοινώνουν δελεαστικές τιμές με επιδότηση, αλλά τις κανονικές τιμές τιμοκαταλόγου.
Σε αυτή τη περίπτωση θα αγοράζουν ηλεκτρικά όσοι πραγματικά θέλουν, συνειδητά, και όχι εκείνοι επειδή θα το πάρουν φθηνότερα, λόγω επιδότησης.
Αυτή είναι η σωστή συμπεριφορά και έτσι πρέπει να λειτουργήσει η Κυβέρνηση απέναντι στην αγορά, ώστε να κινηθεί με πραγματικά γεγονότα και όχι με «ίσως» και «μπορεί».