Το Mazda MX-5 είναι το πιο ευπώλητο διθέσιο όλων των εποχών παγκοσμίως και παραμένει μία από τις πιο hot επιλογές και στην αγορά των μεταχειρισμένων
Το Mazda MX-5 αποτελεί ένα από τα πιο εμβληματικά roadster στην ιστορία της αυτοκίνησης. Διανύει την τέταρτη γενιά του και είναι χωρίς υπερβολή το απόλυτο driver’s car σε προσιτή τιμή.
Αγαπήθηκε και λατρεύτηκε από την πρώτη στιγμή του λανσαρίσματός του το 1989 και με το καλημέρα πούλησε 400.000 μονάδες. Διαχρονικό και πολυβραβευμένο έγινε best seller και κέρδισε τον τίτλο ως ένα από τα πιο προσιτά fun-to-drive αυτοκίνητα. Ένα καλοστημένο, ελαφρύ και οικονομικό cabrio διθέσιο sportscar, το οποίο δεν υπήρξε «απαγορευμένος καρπός» για τους πολλούς.
Από την πρώτη κιόλας γενιά το Miata, όπως το αποκαλούν στην Αμερική, υπήρξε ένα ολοκληρωμένο μοντέλο, με τις επόμενες γενιές να εκσυγχρονίζονται, χωρίς όμως να χάνουν τα βασικά στοιχεία από το μοναδικό χαρακτήρα που καθιέρωσε το Mazda MX-5: ελαφριά κατασκευή με τον κινητήρα μπροστά, την κίνηση πίσω, ευελιξία, οδηγική απόλαυση και αξιοπιστία. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε που χαρακτηρίζεται και ως «σχολείο» για όσους θέλουν να μάθουν τα μυστικά της οδήγησης με πισωκίνητο αυτοκίνητο. Η κάθε γενιά του ιαπωνικού roadster έχει και τους δικούς της πιστούς υποστηρικτές, ενώ υπάρχουν εκατοντάδες αυτοκινητικά club σε όλο τον κόσμο για τους κατόχους των MX-5, περισσότερα από κάθε άλλο μοντέλο.
Αν και ήταν δύσκολη η απόφαση, επιλέξαμε να σας προτείνουμε την τρίτη γενιά (2005-2015) με την κωδική ονομασία NC, διότι είναι σχετικά σύγχρονη, σίγουρα ανθεκτική, αξιόπιστη, πιο άνετη, πιο ώριμη από τις προηγούμενες δύο, διαχρονικά fun-to-drive και υπάρχουν πολλά διαθέσιμα αυτοκίνητα προς πώληση και σε καλή τιμή.
Λίγα λόγια
Το Mazda MX-5 NC παρουσιάστηκε το Μάιο του 2005 με νέο πλαίσιο, μεγαλύτερες διαστάσεις και περίπου 100 κιλά βαρύτερο από τη δεύτερη γενιά, άψογο ζύγισμα με κατανομή βάρους 50-50 εμπρός-πίσω, αναρτήσεις εμπρός γόνατα MacPherson και πίσω πολλαπλών συνδέσμων και με νέους ισχυρότερους βενζινοκινητήρες 1.8i λίτρα απόδοσης 126 ίππων (και 124 ίππους το 2009) και έναν δίλιτρο με 167 ίππους (και 203 ίππους ο Jota 2.0i από το 2013). Και στις δύο εκδοχές κινητήρων συναντάμε 5-τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο, ενώ η δίλιτρη Sport έκδοση διατίθεται με χειροκίνητο 6 σχέσεων, αλλά και με 6-τάχυτο αυτόματο κιβώτιο. Το 2008, το MX-5 δέχθηκε το πρώτο facelift με τον κινητήρα των 2.0 λίτρων να αποκτά πιο ζωηρή απόκριση, ενώ η ανάρτηση δέχτηκε βελτιώσεις. Επίσης, ανασχεδιάστηκαν οι εμπρός και πίσω προφυλακτήρες, οι καθρέφτες και πραγματοποιήθηκαν κάποιες αναβαθμίσεις στο εσωτερικό. Το 2013 ήρθε το δεύτερο facelift κατά το οποίο το MKIII απέκτησε ξανά την πιο επιθετική εμφάνιση χάρη στις αλλαγές στη μάσκα και τα φωτιστικά σώματα και τον ανασχεδιασμό των ζαντών. Το 2006, για πρώτη φορά είδαμε το MX-5 στην εν λόγω γενιά με σκληρή οροφή ηλεκτρικά αναδιπλούμενη σε μόλις 12 δευτερόλεπτα, το επονομαζόμενο Roadster Coupé. Έτσι, όποιος επιλέγει το RC έχει ένα coupe αυτοκίνητο με τις ικανότητες του MX-5 soft top, αλλά με καλύτερη ηχομόνωση και μεγαλύτερη άνεση, ενώ πανεύκολα με το πάτημα ενός κουμπιού, απολαμβάνει τον αέρα στα μαλλιά του!
Όλα τα MX-5 εκτός από κάποιες σπορ εκδόσεις έχουν μαλακή ρύθμιση στην ανάρτηση, διότι απευθύνεται και σε εκείνους που δεν τους ενδιαφέρει μόνο η γρήγορη οδήγηση ή σε πίστα, αλλά η άνετη οδήγηση μέσα στην πόλη ή εκτός. Έτσι, για όσους επιλέγουν το MX-5 κυρίως για το οδηγικό κομμάτι, το πρώτο πράγμα στη λίστα είναι να βάλουν μια πιο σκληρή ανάρτηση. Η πιο δημοφιλής μετατροπή είναι η προσθήκη μπλοκέ από RX-8. Το μπλοκέ κονταίνει τις σχέσεις στο κιβώτιο και έτσι γίνεται πιο ζωντανό σε στριφτερές διαδρομές. Ωστόσο, για κάποιον που τον ενδιαφέρει ο ανοιχτός δρόμος δεν ενδείκνυται, επειδή κονταίνει και η 5η σχέση που σημαίνει ότι στον αυτοκινητόδρομο έχει πιο πολλές στροφές για τα ίδια χλμ./ώρα, συνεπώς γίνεται πιο κουραστικό στο ταξίδι.
Αξίζει γιατί…
Το MX-5 είναι ένα διαχρονικό μοντέλο και η τρίτη γενιά (2005-2015) έχει αποδειχθεί αξιόπιστη συνολικά, καθώς και πιο άνετη και φιλική και τα περισσότερα μοντέλα σε πολύ καλή τιμή. Η σχεδίασή του παραμένει μοντέρνα και δυναμική ακόμα και σήμερα. Σε γενικές γραμμές, στην καμπίνα συναντάει κάποιος μικροφθορές σε κλασικά σημεία, όπως στον επιλογέα ταχυτήτων, στο τιμόνι και στο πλευρικό μέρος του καθίσματος του οδηγού λόγω παλαιότητας και πολυετούς χρήσης. Επίσης, η καμπίνα του NC είναι πιο μοντέρνα, ενώ ο διαθέσιμος χώρος για τους επιβάτες είναι μεγαλύτερος.
Σε σύγκριση με άλλα σπορ αυτοκίνητα, το MX-5 NC προσφέρει εξαιρετική σχέση ποιότητας-τιμής. Για όσους αγαπούν την καθαρή οδήγηση και δε θυσιάζουν τα πάντα στο βωμό της πρακτικότητας και της ευκολίας (ελάχιστες θήκες στην καμπίνα και περιορισμένος χώρος αποσκευών), το ιαπωνικό roadster είναι ιδανικό. Απευθύνεται, όμως, ακόμα και σε εκείνους που απλά θέλουν να ξεσκάνε τα Σαββατοκύριακα και επιθυμούν να έχουν ένα αυτοκίνητο που τους το προσφέρει αυτό, χωρίς να χρειάζεται να ξεπαραδιαστούν.
Το 1.800άρι MKIII είναι ικανοποιητικά γρήγορο στο δρόμο και πιο οικονομικό στη χρήση σε σχέση με το δίλιτρο. Παρόλ’ αυτά, εάν ανήκετε στους petrolheads και θέλετε να αξιοποιήσετε στο έπακρο τις δυνατότητες MX-5, η έκδοση με τον κινητήρα των 2.0 λίτρων είναι ένα κλικ πιο απολαυστική στην οδήγηση. Οι στροφές είναι το αγαπημένο τερέν και των δύο εκδόσεων και χαρίζουν ατελείωτα χαμόγελα στους οδηγούς τους. Με μαλακή οροφή για τους πιο παραδοσιακούς και τους ρομαντικούς ή με σκληρή αναδιπλούμενη για όσους αγαπούν περισσότερο την πρακτικότητα, το MX-5 είναι ένα καθημερινό αυτοκίνητο για δύο άτομα φυσικά που κάνει τα πάντα με διασκεδαστικό τρόπο. Το τιμόνι είναι ακριβές, άμεσο και παρέχει εξαιρετική πληροφόρηση στον οδηγό, ενώ το φιλικό πίσω μέρος και οι ομαλές αντιδράσεις χαρίζουν διασκέδαση με ελάχιστη ταχύτητα.
Όσον αφορά τους κινητήρες, του NC θεωρούνται ιδιαίτερα αξιόπιστοι. Βέβαια, αν και είναι αποδοτικοί, η κατανάλωση καυσίμου μπορεί να είναι υψηλότερη σε σύγκριση με πιο σύγχρονα μοντέλα, ειδικά σε αστική χρήση. Επίσης, ελάχιστες αναφορές έχουν υπάρξει για μηχανικά προβλήματα, καθιστώντας το πιο αξιόπιστό μοντέλο στην κατηγορία των roadsters και γενικότερα. Ακόμη ένα πλεονέκτημα είναι το χαμηλό κόστος συντήρησης, ωστόσο, ορισμένα ανταλλακτικά εάν κάποιος τα αγοράσει καινούρια είναι ακριβά. Τέλος, η κοινότητα των φίλων του MX-5 είναι εξαιρετικά δραστήρια, προσφέροντας πληθώρα πληροφοριών, συμβουλών, ανταλλαγής απόψεων και υποστήριξης.
Τι να προσέξετε
Το Mazda MX-5 είναι αξιόπιστο και αποδεδειγμένα ανθεκτικό στο χρόνο, ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα σημεία που χρειάζονται προσοχή. Κυρίως επειδή πρόκειται για ένα από τα αγαπημένα μοντέλα των απανταχού petrolheads και υπάρχουν αρκετά «πειραγμένα», δηλαδή έχουν στραφεί σε after market λύσεις ή η κύρια χρήση τους ήταν σε πίστα, καλό είναι να είστε επιπλέον προσεκτικοί.
Οροφή: Για τα μοντέλα με σκληρή αναδιπλούμενη οροφή, ελέγξτε αν το μηχανικό σύστημα λειτουργεί ομαλά. Έχουν υπάρξει αναφορές από ιδιοκτήτες πως η οροφή του Roadster Coupé μπορεί να κολλήσει σε ημι-ανοικτή θέση λόγω ελαττωματικών αισθητήρων θέσης. Για την υφασμάτινη οροφή, ελέγξτε σε τι κατάσταση είναι τα περιφερειακά λάστιχα στεγανοποίησης της κουκούλας (τσιμούχες) και αναζητήστε τυχόν φθορές ή σκισίματα που μπορεί να προκαλέσουν εισροή νερού. Εάν πρόκειται για μικροφθορές, μπορεί να επιδιορθωθεί σε εξειδικευμένους επισκευαστές. Σε αντίθετη περίπτωση, θα χρειαστεί αντικατάσταση. Παρατηρήστε εάν στη μοκέτα υπάρχουν λεκέδες από άλατα νερού, γεγονός που μαρτυρά εάν η κουκούλα «βάζει» νερά. Προσοχή! Η υφασμάτινη οροφή χρειάζεται αδιαβροχοποίηση κάθε δύο χρόνια. Μεγάλη προσοχή και στο να καθαρίζονται οι υδρορροές τακτικά, διότι μαζεύουν φύλλα, πευκοβελόνες, κ.λπ. και μπορεί να βουλώσουν με αποτέλεσμα να μπει νερό μέσα στο αυτοκίνητο.
Κινητήρες: Oι κινητήρες του NC είναι αξιόπιστοι, αλλά είναι ζωτικής σημασίας να διατηρείται η στάθμη του λαδιού στο σωστό επίπεδο. Γι΄ αυτό το λόγο είναι σημαντικό να χρησιμοποιείται γνήσιο φίλτρο λαδιού. Κατά την επιθεώρηση που θα πραγματοποιήσετε, ελέγξτε πρώτα αυτό το σημείο, καθώς η κατανάλωση λαδιού μπορεί να αυξηθεί με την πάροδο του χρόνου.
Τα πρώτα Mazda MX-5 NC με πολλά χιλιόμετρα μπορεί να παρουσιάσουν πρόβλημα στην καλωδίωση και τους πολλαπλασιαστές. Ο κινητήρας διαθέτει καδένα αντί για ιμάντα χρονισμού, αλλά ο τεντωτήρας μπορεί να παρουσιάσει βλάβη και χρειάζεται προσοχή. Επίσης, έχουν γίνει αναφορές για προβλήματα στο θερμοστάτη και το κέλυφός του, ενώ έχουν παρατηρηθεί διαρροές από το δοχείο το αντιψυκτικού του ψυγείου λόγω παλαιότητας. Προτείνουμε το δοχείο αντιψυκτικού, επειδή με τα χρόνια πολυμερίζεται και κιτρινίζει να το αντικαταστήσετε, εάν δεν έχει ήδη γίνει.
Σύστημα διεύθυνσης: Έχουν αναφερθεί θέματα στο σωλήνα ψύξης του υγρού του υδραυλικού τιμονιού στα πρώτα Mazda MX-5 NC.
Αμάξωμα: Λόγω του χαρακτήρα του αυτοκινήτου και του κοινού που προσελκύει έχει σημασία να γίνει ιδιαίτερος έλεγχος, αφού συχνά το… πάθος για γρήγορη οδήγηση έχει ως συνέπεια το ταλαιπωρημένο αμάξωμα, κινητήρα και κιβώτιο ταχυτήτων.
Ανάρτηση: Ελέγξτε τα αμορτισέρ, καθώς και για φθορές των συνδέσμων της πίσω ανάρτησης, αφού στο συγκεκριμένο μοντέλο παρουσιάζονται συχνότερα φθορές στον πίσω άξονα.
Ηλεκτρικά παράθυρα: Υπάρχουν αναφορές από κατόχους για πρόβλημα στο μηχανισμό των ηλεκτρικών παραθύρων, καθώς και με τις κλειδαριές στις πόρτες.
Μην παραλείπετε να…
Ελέγξετε το βιβλίο σέρβις και βεβαιωθείτε πως το όχημα έχει υποβληθεί σε τακτική συντήρηση και ότι υπάρχουν καταγεγραμμένες οι απαραίτητες επισκευές.
Ελέγξετε το αμάξωμα για διάβρωση, ειδικά εάν το MX-5 που έχετε επιλέξει προέρχεται από αγορές με έντονες χειμερινές συνθήκες ή υψηλή υγρασία. Παρατηρήστε κάτω από το καπό, στο χώρο αποσκευών και στους θόλους των τροχών.
Πραγματοποιήστε ένα test drive για να ελέγξετε εάν υπάρχει έντονος θόρυβος (σφύριγμα) από το διαφορικό στον πίσω άξονα κατά την οδήγηση.
Σημειώστε στα δίλιτρα που έχουν μπλοκέ διαφορικό καλό είναι να αλλάζετε τακτικά τη βαλβολίνη για τη διατήρηση της μακροζωίας.
Δοκιμάστε δυνατό φρενάρισμα, σε ασφαλές περιβάλλον, για να ελέγξετε εάν το αυτοκίνητο «τραβάει» σε μία πλευρά, καθώς οι δαγκάνες των φρένων μπορεί να «κολλάνε».
Μας είπαν…
Κάτοχος ενός Mazda MX-5 NC1 1.8 λίτρων του 2007 ανέφερε στο newsit.gr: «Αρχικά, είχα αγοράσει ένα MX-5 δεύτερης γενιάς, το οποίο πούλησα και το 2016 αγόρασα ένα NC με μαλακή οροφή. Στη συνέχεια, το 2020 αγόρασα μεταχειρισμένο ένα MX-5 RC (με σκληρή οροφή) για 8.500 ευρώ, το οποίο έχω ακόμα. Ωστόσο, έκανα αρκετά πράγματα στο αυτοκίνητο, όπως βάψιμο, διότι το χρώμα στα MX-5 είναι λεπτό για λόγους βάρους και το βερνίκι μαλακό, οπότε με τα χρόνια θαμπώνει. Επίσης, άλλαξα θερμοστάτη, ενώ έβαλα μια πιο σκληρή ανάρτηση και μπλοκέ διαφορικό από δίλιτρη έκδοση. Πιστεύω πως το MX-5 με τη σκληρή οροφή είναι καλύτερη επιλογή στην περίπτωση που κάποιος δεν έχει πάρκινγκ (για να αποφύγει κακόβουλες ενέργειες στην κουκούλα), ενώ είναι πιο ήσυχο στο δρόμο και σου δημιουργεί μια αίσθηση μεγαλύτερης ασφάλειας. Το εσωτερικό δεν έχει φθορές παρά τα 18 χρόνια ζωής του. Η κατανάλωση βρίσκεται σε λογικό πλαίσιο με βάση την ηλικία του. Είναι ευχάριστο στην οδήγηση, αξιόπιστο και το κόστος συντήρησης είναι χαμηλό, ωστόσο, κάποια ανταλλακτικά εάν τα αγοράσει κάποιος καινούρια είναι ακριβά. Ένα μειονέκτημα του MX-5 με τον 1.800άρη κινητήρα είναι ότι η 5η σχέση είναι αρκετά κοντή, με αποτέλεσμα στον ανοιχτό δρόμο να είναι πιο κουραστικό. Επίσης, η ηχομόνωση με τα σημερινά δεδομένα είναι ελλιπής. Ένα πρόβλημα που συναντάμε είναι ότι χαλάνε οι κλειδαριές στις πόρτες και ο μηχανισμός των ηλεκτρικών παραθύρων. Σε γενικές γραμμές, εάν κάποιος το συντηρεί σωστά, δεν υπάρχει κάποιο σοβαρό θέμα να αντιμετωπίσει».
Τιμές
Οι τιμές για μεταχειρισμένα Mazda MX-5 NC ποικίλλουν ανάλογα με το έτος κατασκευής, τον κινητήρα, την κατάσταση, τα χιλιόμετρα και την έκδοση. Ο μέσος όρος για ένα καλό MX-5 τρίτης γενιάς είναι τα 10.000 ευρώ. Οι τιμές για τα προ-facelift μοντέλα ξεκινούν από περίπου 5.500 ευρώ, ενώ για τα μοντέλα μετά το 2009 ξεκινούν από 10.000 ευρώ και μπορούν να φτάσουν και τα 17.000 ευρώ.
Συμπέρασμα
Το Mazda MX-5 NC παραμένει μια εξαιρετική επιλογή για όσους αναζητούν ένα σπορ roadster που συνδυάζει οδηγική απόλαυση, αξιοπιστία, αντοχή στο χρόνο και διαχρονικό στιλ, ενώ οι τιμές που τα βρίσκουμε παραμένουν προσιτές. Είτε ως καθημερινό αυτοκίνητο είτε ως δεύτερο όχημα για τις προσωπικές σου βόλτες και… οδηγικές ανησυχίες, το Miata καταφέρνει να ικανοποιήσει τις προσδοκίες ακόμα και των πιο απαιτητικών οδηγών. Με σωστό έλεγχο πριν από την αγορά, κυρίως για ζημιές από εξόδους λόγω του ύφους του αυτοκινήτου ή ταλαιπωρίας των μηχανικών μερών από χρήση σε πίστα, καθώς και με προσοχή στη συντήρηση, μπορεί να αποτελέσει μια πολύτιμη προσθήκη στη συλλογή σας. Προτείνουμε το MX-5 που θα επιλέξετε να έχει πλήρες ιστορικό συντήρησης και να είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά στις εργοστασιακές ρυθμίσεις, χωρίς σημαντικές μετατροπές, όπως για παράδειγμα προσθήκη turbo ή supercharger, ώστε να είναι πιο ασφαλής η αγορά σας.
Disclaimer
Είναι σημαντικό να γνωρίζετε το παρελθόν του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου και αυτό αποδεικνύεται από τα ΚΤΕΟ και το βιβλίο σέρβις.
Να ζητάτε πάντα και να ελέγχετε το βιβλίο σέρβις.
Βεβαιωθείτε ότι το αυτοκίνητο έχει συντηρηθεί σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή. Ελέγξτε το βιβλίο συντήρησης και δώστε προσοχή σε τακτικές αλλαγές λαδιών, φίλτρων και άλλων αναλώσιμων.
Κατόπιν συνεννόησης με τον ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου, θα μπορούσατε να επισκεφτείτε μαζί ένα εξουσιοδοτημένο επισκευαστή της εκάστοτε εταιρείας και με το serial number του αυτοκινήτου να δείτε τα πάντα γι’ αυτό, συμπεριλαμβανομένων και των ανακλήσεων.
Πάντα να πραγματοποιείτε έλεγχο με εξειδικευμένο έμπιστο προσωπικό πριν από την αγορά.
Προτείνουμε να οδηγήσετε το αυτοκίνητο που ενδιαφέρεστε πριν προβείτε στην αγορά.