Οδηγούμε την ολοκαίνουρια Alfa Romeo Tonale και χαμογελάμε. Είναι το πρώτο SUV της ιταλικής μάρκας στην απαιτητική κατηγορία C-SUV, καθώς και το πρώτο της hybrid αυτοκίνητο.
Premium, στιλάτη, σπορτίφ, πρακτική, μα πάνω απ’ όλα είναι μία γνήσια Alfa Romeo του σήμερα, χωρίς συμβιβασμούς στην οδηγική ευχαρίστηση.
Ακόμα και με κρυμμένο το σήμα της στο καπό ή στο πίσω μέρος, όταν την κοιτάξεις καταλαβαίνεις ότι είναι Alfa Romeo. Όχι μόνο από τις σικάτες λεπτομέρειες στα διάφορα σημεία, όπως η ιταλική σημαία στο καπάκι του καθρέπτη ή το «γούρι» της μάρκας, το τετράφυλλο τριφύλλι μέσα στα φωτιστικά σώματα, αλλά από τις διαχρονικές καμπύλες και την υπέροχη σχεδίαση διά χειρός του Έλληνα επικεφαλής του Εξωτερικού Σχεδιασμού, Αλέξανδρου Λιώκη.
Η Tonale, της οποίας το όνομα έρχεται από το Tonale Pass, ένα ορεινό πέρασμα της βόρειας Ιταλίας με ιδιαίτερο οδηγικό ενδιαφέρον, έχει στοιχεία τα οποία προέρχονται από ιστορικά αυτοκίνητα της μάρκας, όπως μας έχει εκμυστηρευτεί ο Έλληνας σχεδιαστής στο παρελθόν.
Παρόλο που θεωρείται το μικρό αδερφάκι της Stelvio, σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Λιώκη δεν πρόκειται για μία «baby Stelvio» αλλά αντιμετωπίστηκε σαν μία καινούρια πρόκληση και μια ευκαιρία για το Centro Stile να δοκιμάσει κάτι διαφορετικό.
Οι παρατηρητικοί θα δουν στοιχεία από παλαιότερες Alfa Romeo, δουλεμένα όμως με διαφορετικό τρόπο, ώστε στο σύνολό τους να δίνουν ένα μοντέρνο και επαναστατικό αποτέλεσμα. Αυτό προέκυψε έπειτα από πολλές επισκέψεις στο μουσείο της Alfa Romeo στο Arese, ώστε να αναλυθεί από την ομάδα το σχεδιαστικό dna της φίρμας. Και το αποτέλεσμα τους δικαιώνει, όπως και τους alfisti ανά τον κόσμο που με μια ματιά στις βασικές γραμμές καταλαβαίνουν ότι πρόκειται για Alfa Romeo δίχως καμία αμφιβολία.
Στη σημερινή τους εκδοχή (παρόμοια έχουμε δει σε Brera και 159), τα 3+3 Full-LED Adaptive Matrix εμπρός φωτιστικά σώματα είναι εμπνευσμένα από την Alfa Romeo SZ (Spint Zagato) και το πρωτότυπο αυτοκίνητο Proteo του 1991, ενώ τα πίσω φώτα από την ιδιαίτερα δημοφιλή στην Ελλάδα GTV. Κοιτάζοντας το προφίλ της Tonale, από το πίσω μέρος μέχρι τα φώτα, τη διακρίνει η χαρακτηριστική GT Line, θυμίζοντας Giulia GT Junior των ’60s.
Στο πίσω μέρος το χαρακτηριστικό σχήμα V θυμίζει Brera με τις ρίζες του να βρίσκονται στην προπολεμική 8C 2900. Ευχάριστη έκπληξη και οι «telephone dial» αλουμινένιες ζάντες, οι οποίες θυμίζουν καντράν πάλαι ποτέ αναλογικού τηλεφώνου και τις συναντάμε σχεδόν σε όλα τα μοντέλα των τελευταίων δεκαετιών της Alfa Romeo.
Στο ίδιο τέμπο και ο διάκοσμος, διεγείροντάς σου άμεσα διάφορα συναισθήματα με το που μπεις. Κλασική αισθητική και παράλληλα μοντέρνο, σπορ και φυσικά, σύμφωνα με την τάση, ψηφιοποιημένο εσωτερικό. Εξαιρετική ποιότητα στα βασικά σημεία, αλλά και στις λεπτομέρειες. Δέρμα, αλκαντάρα και αλουμινένια στοιχεία επικρατούν. Εργονομική καμπίνα που εξυπηρετεί τις απαιτήσεις μίας οικογένειας, αλλά και του… απαιτητικού εργένη που τα θέλει όλα όπως τον βολεύουν. Μιλώντας για απαιτήσεις, οι χώροι ακόμα και των πίσω επιβατών είναι επαρκείς, ενώ το πορτ-μπαγκάζ έχει χωρητικότητα 500 λίτρων και το τετράγωνο σχήμα του βοηθάει πολύ για να αξιοποιήσεις στο μέγιστο το διαθέσιμο χώρο.
Με το που καθίσεις στη θέση του οδηγού, καταλαβαίνεις ότι ο πίνακας οργάνων, αν και πλέον ψηφιακός, είναι οδηγοκεντρικός ως είθισται στη μάρκα. Ονομάζεται «Cannochialle», που σημαίνει κιάλια, και όταν βάλεις την επιλογή Heritage, απεικονίζει τα όργανα της Giulia από τη δεκαετία του 1960, ταξιδεύοντάς σε πίσω στο χρόνο με έναν μοναδικό τρόπο.
Ο πιο παρατηρητικός, μάλιστα, θα δει ότι στο ταχύμετρο οι αριθμοί 20 και 40 είναι ανάποδα, όπως τότε, για να μην εμποδίζει η βελόνα τον οδηγό από το να τους διακρίνει. Επιστρέφοντας στο παρόν, η έκδοση Edizione Speciale που οδηγούμε συνδυάζει τις μεγαλύτερες οθόνες στην κατηγορία: 12,3 ίντσες του TFT πίνακα οργάνων και 10,25 ίντσες οθόνη αφής του Infotainment (στο βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων ο πίνακας Cannochialle 10,25 ίντσες και 10,1 ίντσες η οθόνη αφής αντίστοιχα).
Η τεχνολογία πρωταγωνιστεί στην Tonale και προσφέρει μία σειρά από καινοτομίες, ανάμεσα στις οποίες φωνητικός βοηθός Amazon Alexa, έλεγχος αυτοκινήτου από απόσταση μέσω κινητού τηλεφώνου (π.χ. κλείδωμα-ξεκλείδωμα, λειτουργία κλιματισμού, κ.ά.), ενώ ακόμα μπορείτε μέχρι και να επιλέξετε την Tonale ως τοποθεσία για παράδοση των αγορών σας (Secure Delivery Service).
Η επιτομή της τεχνολογίας, όμως, έρχεται σε μία παγκόσμια πρωτοτυπία και καινοτομία της μάρκας, κατά την οποία η Tonale γίνεται το πρώτο αυτοκίνητο που συνδέεται με NFT (Non Fungible Token) και η Alfa Romeo ο πρώτος κατασκευαστής που αξιοποιεί τεχνολογία από blockchain ώστε να εξασφαλίσει το αδιάβλητο ιστορικό για το κάθε αυτοκίνητο ξεχωριστά. Με τη συναίνεση του ιδιοκτήτη, το NFT καταγράφει τα δεδομένα του οχήματος, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εγγύηση για το πραγματικό ιστορικό συντήρησης του οχήματος, καταγραφή οποιασδήποτε αλλαγής ή αντικατάστασης έχει πραγματοποιηθεί από την πιο μικρή μέχρι την πιο μεγάλη, κ.λπ. Αυτό ουσιαστικά βοηθάει πολύ στη μεταπώληση του αυτοκινήτου, εφόσον είναι ένα πλήρες και αδιάβλητο service logbook.
Επιστρέφοντας στο… ζουμί του αυτοκινήτου. Η θέση οδήγησης είναι αυτή που πρέπει. Είναι ψηλή, όπως χρειάζεται για SUV, αλλά όταν κάθεσαι γίνεσαι ένα με το αυτοκίνητο, όπως σε σπορ αυτοκίνητα. Έχει πολλές ρυθμίσεις τόσο στο κάθισμα όσο και στο τιμόνι, ώστε να τη φτιάξεις, ακριβώς και σωστά, στα μέτρα σου. Το κάθισμα είναι βολικό, αλλά παράλληλα προσφέρει και την κατάλληλη στήριξη ακόμα και σε πιο έντονο ρυθμό οδήγησης. Η ορατότητα εμπρός και περιφερειακά είναι πολύ καλή, ωστόσο, πίσω πιο περιορισμένη, αλλά η εξαιρετική κάμερα βοηθάει πολύ στο παρκάρισμα. Το τριάκτινο σπορ τιμόνι έχει τοποθετημένο κάτω αριστερά το κουμπί start/stop και από τη στιγμή που το πατήσεις, ξεκινούν τα ωραία!
Κάτω από το καπό της Tonale που οδηγήσαμε βρίσκεται ένας turbo βενζινοκινητήρας 1,5 λίτρων που αποδίδει 130 ίππους και 240Nm ροπής, ο οποίος συνδυάζεται άψογα με ένα νέο 7-τάχυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, μια εκδοχή κιβωτίου ταχυτήτων που δίνει πιο γρήγορες αλλαγές και πιό πολλές σχέσεις μετάδοσης σε σχέση με τα κλασικά αυτόματα κιβώτια. Το σύστημα μετάδοσης ενσωματώνει έναν ηλεκτροκινητήρα 48V, απόδοσης 15kW, δηλαδή επιπλέον 20 ίππων ώστε να συμπληρώνεται η hybrid διάσταση του τελικού αποτελέσματος. Ο βασικός ηλεκτροκινητήρας είναι τοποθετημένος ανάμεσα στο κιβώτιο και το θερμικό κινητήρα, ενώ ένας ηλεκτροκινητήρας BSG αναλαμβάνει τη φόρτιση της μπαταρίας των 48V και την ομαλή επανεκκίνηση του βενζινοκινητήρα.
Η μπαταρία των 48V, με χωρητικότητα 0,8 kWh, είναι συμπαγής (11lt), έχει βάρος μόλις 13,5kg και κρύβεται στο πάτωμα ανάμεσα από τα μπροστά καθίσματα, κάτι που δεν επηρεάζει την ευρυχωρία ή το κέντρο βάρους του οχήματος. Στην πράξη, είδαμε ότι επιτρέπει την κίνηση του αυτοκινήτου αμιγώς ηλεκτρικά σε χαμηλή ταχύτητα, για παράδειγμα κατά την επιβράδυνση, αφήνοντας το φρένο, πριν σταματήσουμε σε φανάρι. Εκτός από την αθόρυβη λειτουργία, είδαμε στον πίνακα οργάνων δίπλα από τα αρχικά dna να εμφανίζεται το EV. Επιπλέον, επιτρέπει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση στο “σταμάτα-ξεκίνα” σε έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση, όπως επίσης και στους περισσότερους ελιγμούς κατά τη διάρκεια του παρκαρίσματος.
Ουσιαστικά, αυτή η δυνατότητα πλήρους ηλεκτρικής κίνησης, αντικαθιστά το σύστημα start/stop που εκκινεί και σταματά συνεχώς τον κινητήρα σε κάθε παύση, προκαλώντας κραδασμούς και θόρυβο, με αποτέλεσμα πολλοί οδηγοί να το απενεργοποιούν. Με το υβριδικό σύστημα, η κατανάλωση καυσίμου βελτιώνεται και προσδίδει αίσθηση άνεσης, κάνοντας τις διαδρομές σε αστικό περιβάλλον ευχάριστες. Όταν λειτουργήσει ο βενζινοκινητήρας, συνεχίζει αυτή η πολιτισμένη σχεδόν αθόρυβη διάθεση, κάτι που βοηθάει και στην ποιότητα κύλισης. Κάνοντας αρκετά χιλιόμετρα σε ανοιχτό δρόμο, και με την επιλογή n (normal) στο dna (όπως τον αποκαλεί η Alfa Romeo το σύστημα επιλογής οδηγικού προφίλ), είδαμε ότι η Tonale καταπίνει τα χιλιόμετρα απροβλημάτιστα και με μεγάλη ευκολία.
Μέσα στην καμπίνα κυριαρχεί ησυχία, με ιδιαίτερα χαμηλούς αεροδυναμικούς θορύβους και την ανάρτηση να απορροφά όποια κακοτεχνία ή ανωμαλία του δρόμου, φιλτράροντας τα πάντα πριν φτάσουν στο εσωτερικό, παρά το γεγονός ότι είναι σφιχτή. Για την ακρίβεια αποτελείται από γόνατα MacPherson σε όλες τις γωνίες και αμορτισέρ Koni τεχνολογίας FSD (Frequency Selective Damping). Φτάνοντας σε δρόμο πιο απαιτητικό (μπορεί Tonale Pass να μην ήταν, αλλά καλή και η ανάβαση Διονύσου…) περιστρέψαμε το διακόπτη στο d (dynamic) και ο χαρακτήρας της Tonale αγρίεψε. Η απόκριση στο γκάζι έγινε πιο άμεση, το τιμόνι βάρυνε και το κιβώτιο ζωήρεψε και έγινε ακόμα πιο άμεσο. Άλλωστε, αν σου έλθει η έμπνευση να ξεφύγεις για λίγο από την καθημερινότητα, θα μετακινήσεις τον επιλογέα στο manual και πλέον θα αλλάζεις ταχύτητες από τα “αγωνιστικά” paddles πίσω από το τιμόνι, που, μάλιστα, υλοποιούν τις εντολές χωρίς τη χαρακτηριστική καθυστέρηση των κλασικών αυτόματων κιβωτίων. Όμως, η ουσία της Tonale και το χαρακτηριστικό που το κάνει “πραγματική Άλφα Ρομέο” βρίσκεται σαφέστατα στο τιμόνι.
Όχι στην εμφάνισή του που θυμίζει σπορ αυτοκίνητο μιας άλλης εποχής, αλλά στην αίσθηση που δίνει σε εκείνον τον οδηγό που μπορεί να αντιληφθεί τη διαφορά και να εκτιμήσει τα “ψιλά γράμματα”. Προφανέστατα, θα ήταν γραφικός όποιος θα επέμενε να κρίνει σήμερα μια Άλφα Ρομέο του 2022 με τα κριτήρια των σπορ αυτοκινήτων από τα τέλη του προηγούμενου αιώνα. Όμως, με τα σημερινά δεδομένα της αγοράς και με τις κατευθύνσεις που αναγκαστικά έχει πάρει η αυτοκίνηση, η ιταλική εταιρεία αποδεικνύει ότι μπορεί να ικανοποιήσει απόλυτα κάθε πρακτική ανάγκη του μέσου οδηγού, ενώ ταυτόχρονα να κλείνει το μάτι και στον παλιό αλφίστα που έχει μεγαλώσει, έχει κάνει παιδιά και οικογένεια και σήμερα οδηγεί οικογενειακό αυτοκίνητο, κρατώντας όμως μια νοσταλγία στα βάθη του μυαλού του για τις αυτοκινητιστικές χαρές του παρελθόντος. Ο τρόπος που διαγράφει γρήγορες ανοικτές καμπές η Tonale και η ακρίβεια του τιμονιού που θυμίζει αγωνιστικό αυτοκίνητο πίστας, αρκούν για να προσφέρουν χαμόγελα σε όποιον ακόμα τα αναζητεί έστω και υπό τη μορφή σύντομου ευχάριστου διαλείμματος.
Γιατί η Tonale δεν κάνει κανέναν συμβιβασμό στην ευκολία οδήγησης, στην άνεση της ανάρτησης, στην πρακτικότητα χώρων και εξοπλισμού και σε όλα τα καθημερινά χαρακτηριστικά που κάνουν επιτυχημένο εμπορικά ένα οικογενειακό αυτοκίνητο στις μέρες μας. Απλώς, κρύβει και μια διακριτική αλλά ενδιαφέρουσα πτυχή του χαρακτήρα της για όποιον μπει στη διαδικασία να την αναζητήσει.
Η Tonale, το πρώτο αυτοκίνητο της εταιρείας με στοιχεία υβριδικής ηλεκτροκίνησης που ανοίγει το δρόμο για την πλήρη ηλεκτροκίνηση, είναι ένα υπερυψωμένο σπορ οικογενειακό SUV, αλλά ταυτόχρονα απευθύνεται σε ανθρώπους δυναμικούς, με ή χωρίς παιδιά, που ξέρουν τι θέλουν και έχουν απαιτήσεις από το αυτοκίνητο που αγοράζουν, σε όλους τους τομείς. Αποτελεί μία ολοκληρωμένη πρόταση στη δύσκολη κατηγορία C-SUV, με χαρακτήρα, τεχνολογία και παράδοση. Γι’ αυτό και η Tonale είναι italian beauty με ουσία και περιεχόμενο! Ανταπεξέρχεται άριστα σε όποιο περιβάλλον και αν κινηθεί, ξεχωρίζει στο στιλ, αγαπά την πολυτέλεια και ταυτόχρονα φροντίζει για το περιβάλλον και την οικονομία στην τσέπη σου. Με οδήγηση σε μεικτό κύκλο και σε κάθε ρυθμό, είδαμε περίπου 7,5lt/100km, πολύ ικανοποιητική κατανάλωση για ένα αυτοκίνητο με παραπάνω από αξιοπρεπείς επιδόσεις (0-100χλμ/ώρα σε 8,8δλ και τελική ταχύτητα 210χλμ/ώρα). Φυσικά, η Tonale αγκαλιάζει όλα τα συστήματα ασφαλείας και περιλαμβάνει τα νέα προηγμένα συστήματα υποστήριξης οδηγού που προσφέρουν δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2 (Intelligent Adaptive Cruise Control, Lane Centering Traffic Jam Assist, Autonomous Emergency Braking, κ.ά).
Η τιμή του αυτοκινήτου δοκιμής Edizione Speciale φτάνει τα 45.000 ευρώ, ενώ η έκδοση Super 130Hybrid 37.300. Η Alfa Romeo Tonale είναι διαθέσιμη και μέσω του ευέλικτου προγράμματος χρηματοδότησης «Drive Now» με 274 ευρώ το μήνα, ενώ προσφέρονται 5 χρόνια εργοστασιακής εγγύησης με ισχύ έως 200.000 χλμ. & 5 χρόνια υπηρεσία οδικής βοήθειας.