Τρίτη, 19 Νοε.
19oC Αθήνα

Παιδικά καθίσματα BeSafe & Crash test: Η μεγαλύτερη επένδυση

Παιδικά καθίσματα BeSafe & Crash test: Η μεγαλύτερη επένδυση

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΗ ΣΟΥΗΔΙΑ

Βρεθήκαμε στην πόλη Linköping της Σουηδίας και συγκεκριμένα στις εγκαταστάσεις του σουηδικού Ινστιτούτου Έρευνας Οδικών Μεταφορών VTI, έπειτα από πρόσκληση της BeSafe, κορυφαίας εταιρείας στο χώρο των παιδικών καθισμάτων, για να παρακολουθήσουμε από κοντά πώς πραγματοποιείται ένα crash test, να γνωρίσουμε το ολοκαίνουριο κάθισμα Stretch της εταιρείας, το νέο σύστημα Beyond, αλλά και για να ενημερωθούμε για τη σημαντική πιστοποίηση Plus Test.

Πολύτιμη εμπειρία και πληροφορίες καίριας σημασίας για τη σπουδαιότητα και τη σωστή χρήση των παιδικών καθισμάτων αποκομίσαμε από το ταξίδι μας στη Σουηδία και από τους ανθρώπους της BeSafe, υψηλού επιπέδου εταιρείας παιδικών καθισμάτων και πρωτοπόρου του rearward facing από το 1989, δηλαδή της λογικής του αντεστραμμένου παιδικού καθίσματος.

Είδαμε βιωματικά, αλλά και μέσα από αναλύσεις πολυετών ερευνών και στατιστικών στοιχείων πώς η σωστή πρόληψη με τα κατάλληλα καθίσματα ανάλογα με το σωματότυπο ενός παιδιού, ακόμη και από τη βρεφική ηλικία, μπορεί να σώσει τη ζωή του. Το ευτυχές γεγονός είναι ότι χρόνο με το χρόνο οι νέες γνώσεις, η ενημέρωση, τα αυστηρότερα πρότυπα, καθώς και η εξέλιξη των παιδικών καθισμάτων συντελούν στη μείωση των θανατηφόρων συμβάντων με θύματα τα παιδιά. Μιλώντας με αριθμούς, η Ελλάδα βρίσκεται στο μέσο όρο της Ε.Ε. με 7 νεκρά παιδιά ανά εκατομμύριο πληθυσμού παιδιών. Να σημειωθεί ότι για τα παιδιά ηλικίας από 5 έως 14 ετών τα τροχαία δυστυχήματα είναι η δεύτερη αιτία θανάτου.

Από την πρώτη στιγμή που οι γονείς αποχωρήσουν με το βρέφος τους από το μαιευτήριο με αυτοκίνητο μέχρι το παιδί φτάσει περίπου στην ηλικία των 12 ετών πρέπει να κάθεται σε παιδικό κάθισμα αντίστοιχων προδιαγραφών. Για την ακρίβεια, μέχρι το παιδί να φτάσει το ύψος του 1,50m (ίσχυε μέχρι 1,35m.), σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Πλέον, κατά το πιο πρόσφατο πρότυπο ασφαλείας (ECE UN R129), το ύψος του παιδιού είναι η βασική προδιαγραφή για την επιλογή καθίσματος, ενώ η κατηγοριοποίηση των καθισμάτων με προδιαγραφές R44 γίνεται με βάση το βάρος του παιδιού. Τα συνήθη όρια ύψους για τα παιδικά καθίσματα είναι τα 75cm, 105cm και 150cm.

 

 

Η νορβηγική εταιρεία BeSafe έχει συμβάλει σημαντικά με το δικό της τρόπο στη θετική αλλαγή με τις επί σειρά ετών έρευνες, τα πρωτοποριακά συστήματα και τα ασφαλή καθίσματα για τους μικρούς επιβάτες, τα οποία χωρίζει σε βρεφικά, νηπιακά και παιδικά, ώστε η αναζήτηση να πραγματοποιείται πιο εύκολα και στοχευμένα. Μάλιστα, έχει ηγηθεί στο rearward facing (αντεστραμμένο κάθισμα) και συνεχίζει τις ενδελεχείς έρευνες πάνω σε αυτό.

Παιδικό κάθισμα BeSafe Stretch

Στο VTI (Swedish National Road and Transport Research Institute), το οποίο ιδρύθηκε το 1971 και αποτελεί την «καρδιά» της ασφάλειας, είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά το νέο παιδικό κάθισμα Stretch και να διαπιστώσουμε στην πράξη τα οφέλη του αντεστραμμένου καθίσματος. Οι τελευταίες έρευνες έδειξαν -και η BeSafe αποτελεί κύριο υποστηρικτή- ότι ένα αντεστραμμένο παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου κρατά το παιδί ασφαλές από μωρό μέχρι 7 ετών, ενώ το παιδί είναι πέντε φορές πιο ασφαλές όταν κάθεται σε τοποθετημένο ανάποδα παιδικό κάθισμα.

Οι λόγοι που η BeSafe επιμένει στην αντεστραμμένη θέση είναι ιδιαίτερα σημαντικοί. Αρχικά, η αντεστραμμένη θέση μειώνει σημαντικά τις δυνάμεις που ασκούνται στον αυχένα ενός νηπίου σε περίπτωση μετωπικής ή πλευρικής πρόσκρουσης. Σε μια σύγκρουση, ένα κάθισμα που βλέπει προς τα πίσω λειτουργεί ως προστατευτικό κέλυφος γύρω από το παιδί, στηρίζοντας πλήρως τη σπονδυλική στήλη, το κεφάλι και τον αυχένα.

Στην αντίθετη περίπτωση μπορεί να προκληθεί σοβαρή ζημιά από το τράνταγμα, αφού οι μύες του αυχένα είναι αδύναμοι και το κεφάλι μεγάλο. Αρκεί να λάβετε υπόψη πως σε ένα μωρό ενός έτους, το κεφάλι αναλογεί στο 25% του συνολικού του βάρους, την ίδια στιγμή που σε έναν ενήλικα αναλογεί το 6%. Έτσι, εάν το παιδί κοιτάει μπροστά, το κεφάλι του είναι πολύ πιο ευάλωτο, καθώς οι δυνάμεις που ασκούνται στο όχημα σε περίπτωση σύγκρουσης, το ωθούν βίαια προς τα εμπρός, άρα και σε έντονη επαφή με τα σκληρά μέρη του εσωτερικού του οχήματος. Επίσης, με τη χρήση καθρεφτών, οι ενήλικες στα μπροστινά καθίσματα μπορούν να έχουν καλύτερη εικόνα του παιδιού σε σχέση με τα καθίσματα που κοιτούν προς τα εμπρός.

Στο ερώτημα, λοιπόν, μέχρι ποια ηλικία πρέπει ένα παιδί να κάθεται σε αντεστραμμένο κάθισμα, η απάντηση από τους ανθρώπους της BeSafe είναι ιδανικά μέχρι την ηλικία των 7 ετών, προσφέροντας μάλιστα και τη λύση με το νέο της κάθισμα Stretch, το οποίο είναι άνετο για το παιδί και δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας για τον περιορισμό χώρου.

Το Stretch είναι το ασφαλέστερο κάθισμα της BeSafe μέχρι σήμερα, κρατώντας τα παιδιά σε αντεστραμμένη θέση έως και την ηλικία των 7 ετών.

Συγκεκριμένα, το Stretch προσφέρει χώρο για τα πόδια έως και 26cm και χωρίς κίνδυνο να ξεπεράσει το μέγιστο όριο βάρους των 36 κιλών. Το συγκεκριμένο κάθισμα θα κρατήσει το παιδί στραμμένο προς τα πίσω για το μέγιστο δυνατό χρονικό διάστημα. Είναι κατάλληλο από 6 μηνών (61cm) έως 7 ετών (1,25m.).

Επιπλέον, εκτός του μεγάλου χώρου για τα πόδια σε κάθε ηλικία, το Stretch διαθέτει 5 θέσεις ανάκλησης και ρυθμιζόμενο προσκέφαλο 10 θέσεων, ώστε το παιδί να βρει την ιδανική θέση. Οι μαγνητικοί βοηθοί της ζώνης μετατρέπουν την άχαρη και πολλές φορές χρονοβόρα διαδικασία να μπει και να βγει το παιδί από το κάθισμα σε ευχάριστο παιχνίδι, ενώ τα μαξιλάρια Two-Fit για προσαρμογή στο σώμα κάθε παιδιού, καθιστούν το Stretch το μοναδικό κάθισμα που «μεγαλώνει» μαζί με το παιδί.

Το Stretch έχει νέο και καινοτόμο αλουμινένιο πλαίσιο exo, η κατασκευή συνδέεται με τις ζώνες του αυτοκινήτου και το δάπεδο, ώστε να αντέχει τις δυνάμεις σε περίπτωση μετωπικής πρόσκρουσης. Η άκαμπτη ράχη του κελύφους του καθίσματος μεταφέρει την ενέργεια του παιδιού στο πλαίσιο exo, διατηρώντας το παιδί σε σταθερή θέση σε πρόσκρουση. Το Stretch επιτρέπει στους μικρούς επιβάτες να ταξιδεύουν 5 φορές πιο ασφαλείς για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Ένα ακόμη σημαντικό χαρακτηριστικό είναι η εύκολη εγκατάσταση στο αυτοκίνητο. Πολλά προβλήματα παρουσιάζονται από τη λάθος τοποθέτηση του καθίσματος και λόγω εμπειρίας επιβεβαιώνουμε ότι πολλοί γονείς είναι προβληματισμένοι, διότι δε γνωρίζουν ή δυσκολεύονται να τοποθετήσουν το παιδικό κάθισμα, με αποτέλεσμα να γίνονται λάθη. Πιο συγκεκριμένα το κάθισμα Stretch τοποθετείται απλά με ζώνη (χωρίς Isofix), καθιστώντας δυνατή την εγκατάσταση σε οποιοδήποτε αυτοκίνητο και οποιοδήποτε κάθισμα, κάτι που σημαίνει μεγαλύτερη ευελιξία και πιο εύκολη ζωή γονιών και κηδεμόνων. Οι κάτω επεκτεινόμενοι ιμάντες και ο εύκολος μηχανισμός ασφάλισης και σφιξίματος καθιστούν την εγκατάσταση του εύκολη και ταυτόχρονα σταθερή. Τέλος, το Stretch χρησιμοποιεί υλικά μεγάλης διάρκειας κι έτσι η BeSafe επέκτεινε τη διάρκεια ζωής του καθίσματος σε περίπου 15 χρόνια. Ωστόσο, οι συνθήκες χρήσης παίζουν σημαντικό ρόλο στη διάρκεια ζωής του, αφού για παράδειγμα εάν ένα κάθισμα είναι συνεχώς εκτεθειμένο στον ήλιο έχει άλλη διάρκεια ζωής σε σχέση με ένα που βρίσκεται σε κλειστό χώρο.

Η τιμή του BeSafe Stretch κυμαίνεται από 699 μέχρι 739 ευρώ. Η έκδοση Stretch Β, η οποία περιλαμβάνει και ένθετο για βρέφος, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από νεογέννητο κοστίζει από 779 μέχρι 819 ευρώ ανάλογα με την επιλογή υφάσματος.

Crash Test του BeSafe Stretch

Στο πλαίσιο της επίσκεψής μας στο σουηδικό Ινστιτούτο Έρευνας Οδικών Μεταφορών VTI είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε live ένα Plus Test, δηλαδή την πιο αυστηρή εξειδικευμένη διαδικασία ελέγχου παιδικών καθισμάτων παγκοσμίως, κατά την οποία αξιολογείται πόσο ασφαλές είναι ένα παιδικό κάθισμα για το κεφάλι και το λαιμό ενός παιδιού. Tο Plus Test επικεντρώνεται στις δυνάμεις που ασκούνται στα συγκεκριμένα σημεία και μετριούνται με εξαιρετικά ευαίσθητους αισθητήρες.

Το Plus Test ξεκίνησε το 2007 στο VTI για όποιες εταιρείες το επιθυμούν και επικεντρώνεται στα τοποθετημένα ανάποδα καθίσματα, χωρίς να είναι απαγορευτικό να «δοκιμαστούν» και τα παιδικά καθίσματα με εμπρόσθια φορά. Ωστόσο, να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα μόνο τα rear facing καθίσματα έχουν λάβει έγκριση τύπου Plus.

Έτσι, παρακολουθήσαμε το crash test του παιδικού καθίσματος Stretch. Τηρώντας όλους τους κανονισμούς ασφαλείας, ζήσαμε όλη τη διαδικασία από την αρχή μέχρι το τέλος, η οποία ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και εντυπωσιακή. Το crash test πραγματοποιήθηκε με ταχύτητα 56,5km/h και στέφθηκε με επιτυχία, αφού τόσο το Q-dummy (το ειδικό μωρό-κούκλα που είχε τοποθετηθεί στο παιδικό κάθισμα) όσο και το κάθισμα Stretch βγήκαν αλώβητα και ανεπηρέαστα από τη σύγκρουση και δεν εντοπίστηκε ο παραμικρός τραυματισμός στην κούκλα. Το νέας γενιάς Q-dummy έχει επιπλέον αισθητήρες, οι οποίοι παρέχουν σημαντικές πληροφορίες για τα τραντάγματα που έχει υποστεί, ώστε να υπάρχει ακρίβεια στο αποτέλεσμα, εφόσον μιλάμε για τα ευαίσθητα παιδικά σώματα.

Mάλιστα, το VTI από το 2021 έχει πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις, όπως νέο σύστημα φρεναρίσματος, νέα πλατφόρμα για τεστ, νέα crash dummies, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί άψογα στο καινούριο πρότυπο ασφαλείας ECE UN R129. Το Plus Test έχει εξελιχθεί με τη συνεργασία των VTI, NTF (National Society for Road Safety, Folksam, SIS (Swedish Standards Institute), Volvo και τους εκπροσώπους κατασκευαστών CRS.

Μία εύλογη απορία που προκύπτει είναι τι συμβαίνει με ένα παιδικό κάθισμα που έχει εμπλακεί σε ατύχημα. Η απάντηση είναι ότι θα πρέπει να το αντικαταστήσουμε, ακόμα και αν εξωτερικά δεν έχει γρατζουνιά, αφού υπάρχει η πιθανότητα για εσωτερική ζημιά, με κίνδυνο να μην είναι πλέον ασφαλές για το παιδί.

Εκτός του παιδικού καθίσματος Stretch, είχαμε την ευκαιρία να δούμε και το νέο πρωτοποριακό σύστημα Beyond της BeSafe, το οποίο θα κυκλοφορήσει μέσα στο 2024 και αποτελεί το πρώτο παγκοσμίως περιστρεφόμενο σύστημα για ηλικίες από 0 έως 6 ετών. Το σύστημα αυτό αποτελείται από την περιστρεφόμενη βάση Isofix, ένα κάθισμα για βρέφος μέχρι ενός έτους και ένα παιδικό κάθισμα για τη συνέχεια, ώστε το παιδί να κάθεται σε αντεστραμμένη θέση μέχρι το ύψος των 125cm και το βάρος των 22kg.

Για ακόμη μία φορά, η τεχνογνωσία, η εμπειρία, η έρευνα και η επιμονή για το καλύτερο αποτελούν σημαντικά στοιχεία για το επιτυχημένο αποτέλεσμα. Πόσω μάλλον όταν πρόκειται για τις πολύτιμές ζωές των παιδιών, των πιο ευάλωτων επιβατών μέσα σε ένα όχημα. Από το Linköping της Σουηδίας φύγαμε γεμάτοι γνώσεις, αλλά και την πεποίθηση πως κάτι πολύ καλό γίνεται για την ασφάλεια των παιδιών. Η επιλογή ενός κατάλληλου και ασφαλούς καθίσματος είναι καίριας σημασίας και πρέπει να εμπιστευόμαστε τους ειδικούς και τις έρευνες, ώστε να μην «παρασυρόμαστε» από αμφιβόλου προέλευσης παιδικά καθίσματα λόγω χαμηλής τιμής ή επειδή επιπόλαια μας το πρότειναν. Δεν είναι πολυτέλεια είναι ανάγκη, γι’ αυτό ας επενδύσουμε για αρχή σε ένα πολύ καλό παιδικό κάθισμα και έπονται οι καλές σπουδές…

Για περισσότερες πληροφορίες και για να γνωρίσετε τα προϊόντα της BeSafe, μπορείτε να επισκεφτείτε τα www.besafe.com.gr και trikiklo.com ή αν επιθυμείτε να τα δείτε από κοντά στα φυσικά καταστήματα Τρίκυκλο και σε όλα τα συνεργαζόμενα φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα βρεφικών ειδών.

Αυτοκίνητο Τελευταίες ειδήσεις