Driveit

Πιο κοντά σε ένα πανευρωπαϊκό σχέδιο για οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων

Ο Στρατηγικός Διάλογος ανάμεσα σε Ευρωπαϊκή Επιτροπή και φορείς της αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκεται σε καλό δρόμο

Εν μέσω πίεσης από την Αμερική του Ντόναλντ Τραμπ που υπεραμύνεται με αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες και του κινεζικού κατακλυσμού με φθηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μπαταρίες χαμηλού κόστους, η Ευρώπη προσπαθεί να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, αφενός να προστατέψει το κλίμα, και αφετέρου την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.

Το εγχείρημα δεν είναι καθόλου εύκολο εν μέσω δασμών που επιβάλλει η κυβέρνηση Τραμπ για τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα που εισάγονται στις ΗΠΑ, αλλά και με την έλευση των κινεζικών, ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πιέζουν τιμολογιακά τις ευρωπαϊκές μάρκες.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέλαβε μια σημαντική πρωτοβουλία, έναν Στρατηγικό Διάλογο με τους Ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων και τους προμηθευτές τους, στον οποίο συμμετέχει ο επίτροπος Απόστολος Τζιτζικώστας, για το μέλλον της Ευρώπης ως προς τις μεταφορές, αλλά και τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας.

Κι ανάμεσα σε όσα συζητά η ΕΕ είναι και μια πανευρωπαϊκή πολιτική κινήτρων για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.

Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές οχημάτων και οι προμηθευτές αυτοκινήτων επένδυσαν εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ και έχουν δεσμευτεί να κάνουν την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών ένα επιτυχημένο επιχειρηματικό μοντέλο.

Κι όπως τονίζει η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, η αγορά για οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων δεν αυξάνεται αρκετά γρήγορα και η μετάβαση μπορεί να λειτουργήσει μόνο εάν συνδυαστεί με άμεσες φιλόδοξες ενέργειες για την ενίσχυση των υποδομών, την εφαρμογή κινήτρων και μέτρων για τη μείωση του κόστους παραγωγής.

Αυτό που συζητείται σήμερα, εντός του Στρατηγικού Διαλόγου, είναι μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, που να βασίζεται στην αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας και να αναγνωρίζει την πραγματικότητα.

Προτείνεται λοιπόν ελάφρυνση των κυρώσεων για τους στόχους του 2025 για αυτοκίνητα και φορτηγά και είναι ένα πρώτο βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.

Αυτό που ισχύει τώρα (από 1η Ιανουαρίου 2025) και που οδεύει προς ρύθμιση, είναι η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να επιβάλλει ανώτατο μέσο όρο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για κάθε νέο όχημα τα 93,6 γρ./χλμ. Και αν μια αυτοκινητοβιομηχανία υπερβαίνει το μέσο όρο, τότε θα επιβαρύνεται με πρόστιμο 95 ευρώ για κάθε παραπάνω γραμμάριο ανά αυτοκίνητο.

Προκειμένου οι ευρωπαίοι κατασκευαστές να αποφύγουν ή να περιορίσουν τα πρόστιμα, που θα μπορούσαν να ξεπεράσουν τα 15 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με την Ένωση, επένδυσαν στην ηλεκτρική κινητικότητα. Αρχικά αρκετές χώρες υιοθέτησαν μέτρα στήριξης και η αγορά ηλεκτρικών προχώρησε σημαντικά, όμως πολλές χώρες σταμάτησαν τα κίνητρα (όχι η Ελλάδα) και σε συνδυασμό με τη μη πολύ μεγάλη πρόοδο των υποδομών σε δημοσία σημεία φόρτισης, περιόρισε αυτή την αυξητική τάση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Ο Όλα Καλένιους, πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) και διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz αναφέρει ότι: «Αυτός ο Στρατηγικός Διάλογος έρχεται ακριβώς την κατάλληλη στιγμή. Ο μετασχηματισμός της αυτοκινητοβιομηχανίας μας βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και τώρα πρέπει να καθορίσουμε ένα πλαίσιο που να διασφαλίζει την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ σε αυτόν τον κρίσιμο τομέα. Η μετάβαση στην κινητικότητα μηδενικών εκπομπών και η ακμάζουσα αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ πρέπει να προχωρήσουν μαζί. Εκτιμούμε την επιτάχυνση της ανάπτυξης της αυτόνομης οδήγησης και τα προτεινόμενα μέτρα ανακούφισης του CO2 για το 2025 για επιβατικά αυτοκίνητα και φορτηγά. Αλλά πρωταρχικό μας μέλημα είναι το πώς θα χαράξουμε την πορεία προς το 2035 με την απαραίτητη ευελιξία και πραγματισμό για να λειτουργήσει αυτή η μετάβαση».

Για ευελιξία στη μετάβαση μιλά και ο Ματίας Ζινκ, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Προμηθευτών Αυτοκινήτων (CLEPA), τονίζοντας ότι: «παραμένει αναπάντητο ένα κρίσιμο ερώτημα για το πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα τεχνολογικά ανοιχτό ρυθμιστικό πλαίσιο που να επιτρέπει λύσεις όπως τα Plug-in hybrid αυτοκίνητα και τα αυτοκίνητα με αυξημένη ηλεκτρική εμβέλεια μετά το 2035. Περισσότερες από 3.000 εταιρείες, πολλές από αυτές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, εξαρτώνται από αυτή την ευελιξία για να ευδοκιμήσουν στην Ευρώπη».

Ο Κριστιάν Λεβίν, πρόεδρος του Επαγγελματικού Τομέα του ACEA και διευθύνων σύμβουλος της Scania, σημείωσε ότι: «Έχουμε λιγότερα από πέντε χρόνια για να πάμε από το 2% στο 35% του μεριδίου αγοράς χωρίς σχεδόν καμία από τις απαραίτητες προϋποθέσεις να ισχύουν σήμερα. Είναι σημαντικό το επερχόμενο Σχέδιο Δράσης για την Αυτοκινητοβιομηχανία να περιλαμβάνει μια ταχεία αναθεώρηση των προτύπων CO2 για βαρέα επαγγελματικά οχήματα. Τα φορτηγά και τα λεωφορεία αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας της Ευρώπης, απαραίτητα για την καθημερινή ζωή για εκατομμύρια πολίτες και επιχειρήσεις. Αλλά για να επιταχυνθεί η μετάβασή τους στην κλιματική ουδετερότητα, πρέπει να δοθεί πολύ μεγαλύτερη έμφαση στην ανάπτυξη υποδομών ζωτικής σημασίας, στη διασφάλιση της ισοτιμίας του κόστους και στην ενίσχυση της ζήτησης για φορτηγά και λεωφορεία μηδενικών εκπομπών».

Τούτων δοθέντων, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές οχημάτων και οι προμηθευτές τους, μιλούν πέραν της αναθεώρησης των κανονισμών, για φορολογικά κίνητρα για την τόνωση της μαζικής υιοθέτησης οχημάτων μηδενικών εκπομπών, την ενίσχυση της ευρωπαϊκής τεχνολογίας ώστε να μην έχει εξάρτηση από την τεχνολογία μπαταριών άλλων περιοχών, όπως η Κίνα, την προώθηση οχημάτων PHEV, μεγαλύτερης ηλεκτρικής αυτονομίας και οχημάτων υδρογόνου και την ενίσχυση των υποδομών φόρτισης.

Driveit
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Newsit Blogs
Driveit: Περισσότερα άρθρα