Καθολική επικράτηση της Audi στις κατατακτήριες δοκιμές στις 24 ώρες του Le Mans, με τα Audi R 18 e-tron quattro να καταλαμβάνουν τις τρεις πρώτες θέσεις στο γκριντ της εκκίνησης.
Είναι η 8η φορά που η Audi κατακτά την pole position στον συγκεκριμένο αγώνα και η 3η συνεχόμενη, ενώ για 7η φορά τρία πρωτότυπα της εταιρείας θα ξεκινήσουν από την πρώτη σειρά.
Οι καιρικές συνθήκες που εναλλάσσονταν την Πέμπτη και η βροχή που έπαιζε με τα νεύρα των μηχανικών οι οποίοι προσπαθούσαν να βρουν τις σωστές ρυθμίσεις, ήταν το κυρίαρχο στοιχεία των δοκιμών. Τελικά, ο κορυφαίος χρόνος πήγε στον Loic Duval με το Audi R18 e-tron quattro No2 και ήταν ο χρόνος που επετεύχθη στην 1η περίοδο κατατακτήριων δοκιμών το βράδυ της Τετάρτης (3:22.349 – μέση ωριαία ταχύτητα 242.5 km/h) και έτσι 31χρονος Γάλλος πανηγύρισε την πρώτη του pole position στο θρυλικό Le Mans.
Ο επικεφαλής της Audi Motorsport, Dr. Wolfgang Ullrich πανηγύρισε δεόντως δηλώνοντας πως: “Οι τρεις πρώτες θέσεις είναι μια καλή ανταμοιβή για όλη την ομάδα, όμως στο Le Mans αυτό δεν λέει τίποτα. Ο αγώνας κρατά 24 ώρες και πολλά μπορεί να συμβούν”. Τα Toyota TS030 Hybrid παρουσιάστηκαν σαφώς βελτιωμένα αλλά δεν μπόρεσαν να ανέβουν πάνω από την 4η και 5η θέση. Ωστόσο ο πρόεδρος της ομάδας Yoshiaki Kinoshita, δήλωσε ευτυχισμένος τονίζοντας και αυτός με τη σειρά του πως “Ο στόχος εδώ στο Le Mans δεν είναι οι κατατακτήριες, αλλά ο τερματισμός”.
Η πρώτη 10άδα του γκριντ:
1. Duval/Kristensen/McNish (Audi R18 e-tron quattro) 3′ 22″ 349
2. Fässler/Lotterer/Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro) 3′ 23″ 696
3. di Grassi/Gené/Jarvis (Audi R18 e-tron quattro) 3′ 24″ 341
4. Davidson/Buemi/Sarrazin (Toyota) 3′ 26″ 654
5. Wurz/Lapierre/Nakajima (Toyota) 3′ 26″ 676
6. Prost/Jani/Heidfeld (Lola-Toyota) 3′ 28″ 935
7. Belicchi/Beche/Cheng (Lola-Toyota) 3′ 32″ 167
8. Leventis/Watts/Kane (HPD-Honda) 3′ 36″ 547
9. Pla/Heinemeier/Brundle (Morgan-Nissan) 3′ 38″ 621
10. Rusinov/Martin/Conway (Oreca-Nissan) 3′ 39″ 535
Όλα όσα πρέπει να ξέρετε
Οι 24 ώρες του Le Mans φέτος συμπληρώνουν 90 χρόνια ζωής και είναι ο κορυφαίος αλλά και ο παλαιότερος αγώνας αντοχής αυτοκινήτων. Στη θρυλική πίστα του Le Mans αναμένεται αυτό το Σαββατοκύριακο να συγκεντρωθούν πάνω από 250.000 θεατές. Ο πρώτος αγώνας που έγινε στις 26-27 Μαϊου του 1923 είχε νικητές τους Γάλλους Andre Lagache – Rene Leonard με ένα 3λιτρο Chenard – Walcker Sport και την ευθύνη της διοργάνωσης είχε τότε το Automobile Club de l’ Ouest. Νικητής του αγώνα αναδεικνύεται ο συνδυασμός που θα καλύψει τα περισσότερα χιλιόμετρα στο διάστημα των 2ω ωρών, ενώ για να θεωρηθεί ότι τερμάτισες πρέπει να καλύψεις το 70% των χιλιομέτρων που έχει καλύψει ο νικητής. Λογικό λοιπόν το “μότο” του αγώνα που λέει πως “πρώτα τερματίζεις και μετά κοιτάς αν νίκησες”. Καθοριστικό ρόλο παίζει βέβαια ο καιρός ο οποίος για φέτος προβλέπεται άστατος με μεγάλη πιθανότητα βροχών.
Βασικές κατηγορίες αυτοκινήτων
Τέσσερις κατηγορίες αυτοκινήτων λαμβάνουν μέρος στον αγώνα. Οι δύο (LMP1 & LMP2) είναι για πρωτότυπα και οι άλλες 2 (LM GTE Pro & LM GTE Am) τα αυτοκίνητα που βασίζονται σε μοντέλα παραγωγής:
LMP1: Πρόκειται για την κορυφαία κατηγορία στην αγωνίζονται πρωτότυπα με κλειστό ή ανοιχτό κόκπιτ. Οι επιλογές στους κινητήρες είναι: Ατμοσφαιρικοί 3.4 λίτρων, 2λιτροι υπερτροφοδοτούμενοι βενζινοκινητήρες, τούρμπο ντίζελ κινητήρες 3,7 λίτρων. Τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιούνται υβριδικές τεχνολογίες. Ξεχωρίζουν από τους αριθμούς συμμετοχής που βρίσκονται σε κόκκινο φόντο. Τα φώτα τους είναι λευκά.
LMP2: Σε αυτήν αγωνίζονται αυτοκίνητα το κόστος των οποίων δεν πρέπει να ξεπερνά τα 362.000 ευρώ χωρίς τον κινητήρα. Οι κινητήρες που χρησιμοποιούνται είναι ατμοσφαιρικοί οκτακύλινδροι (το πολύ) 5.000 κ.εκ. και τούρμπο 3,2 λίτρων που διαθέτουν το πολύ 6 κυλίνδρους. Ξεχωρίζουν από τους αριθμούς συμμετοχής που βρίσκονται σε μπλε φόντο. Τα φώτα τους και εδώ είναι λευκά.
LM GTE: H συγκεκριμένη κατηγορία χωρίζεται στην GTE Am (ερασιτέχνες) και στην GTE Pro (επαγγελματίες). Στην GTE Am τα αυτοκίνητα πρέπει να είναι τουλάχιστον ενός έτους και μόνον ο ένας πιλότος από το πλήρωμα να είναι επαγγελματίας οδηγός. Στην GTE Pro δεν υπάρχει κάποιος περιορισμός σε ό,τι αφορά στα αυτοκίνητα και στους οδηγούς. Τα αυτοκίνητα βασίζονται σε sport ή supersport μοντέλα παραγωγής και οι κινητήρες τους, οι μεν ατμοσφαιρικοί δεν πρέπει να ξεπερνούν τα 5.500 κ.εκ., οι δε τούρμπο δεν πρέπει να είναι μεγαλύτεροι από τετράλιτροι. Ξεχωρίζουν ως εξής: Τα GTE Pro έχουν κίτρινα φώτα και πράσινο φόντο στον αριθμό και τα GTE Am κίτρινα φώτα και πορτοκαλί φόντο στον αριθμό του αγωνιστικού.
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΩΝ
Audi R18 e-tron quattro
• Κινητήρας: 3,7 λίτρα, V6 TDI (turbo diesel)
• Ισχύς: 490 ίπποι
• Ροπή: Πάνω από 86,64 Kgm
• Υβριδικό σύστημα που έχει εξελίξει η Williams και το οποίο μέσω ηλεκτρικού μοτέρ αποδίδει επιπλέον 200 ίππους στους εμπρός τροχούς (εξ’ ου και ο χαρακτηρισμός quattro). Βάσει κανονισμών το σύστημα θα χρησιμοποιείται μόνο σε ταχύτητες άνω των 120km/h.
Toyota TS030-Hybrid
• Κινητήρας: Ατμοσφαιρικός V8 βενζινοκινητήρας 3,4 λίτρων
• Ισχύς: 530 ίπποι
• Υβριδικό σύστημα που αποδίδει περί τους 300 επιπλέον ίππους στον πίσω άξονα. Χρησιμοποιεί την ενέργεια κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος την οποία μετατρέπει σε ηλεκτρική μέσω μιας γεννήτριας που βρίσκεται στο κιβώτιο.
Η πίστα
H χάραξη του αγώνα που χρησιμοποιείται την τελευταία 3ετία έχει μήκος 13,629 km και δεν αποτελείται μόνο από κομμάτια της πίστας αλλά και από δημόσιους δρόμους, με τη μεγαλύτερη ευθεία να έχει μήκος 5 χιλιόμετρα. Μάλιστα εκεί έχουν καταγραφεί οι μεγαλύτερες τελικές ταχύτητες που έχουν σημειωθεί σε αγώνες αυτοκινήτου, όπως τα 406 Km/h του πρωτότυπου W-M Peugeot το 1989. Εκτός της ευθείας, υπάρχει και η Mulsanne, μία από τις δυσκολότερες στροφές στον κόσμο, κρίνοντας τα χιλιόμετρα από τα οποία πρέπει να επιβραδύνουν οι οδηγοί, ενώ δεν ξεχνάμε επίσης την «Indianapolis», την «Τertre Rouge» και την ανηφόρα για τη γέφυρα Dunlop.Το ρεκόρ των κατατακτήριων δοκιμών έχει ο Stephane Sarrazin (Peugeot) από τις 11/6/2008 με χρόνο 3:18.513 (247.16 km/h), ενώ το ρεκόρ σε συνθήκες αγώνα έχει ο Loic Duval (Peugeot) από τις 13/6/2010 με χρόνο 3:19.074 (246.463 km/h)
Οι νικητές τα τελευταία χρόνια
Στην ιστορία του Le Mans ένα όνομα είναι άμεσα συνδεδεμένο με τον αγώνα και αυτό είναι του Tom Kristensen ο οποίος μετράει 8 νίκες, δύο περισσότερες από αυτές τους Jacky Ickx. Ο Tom Kristensen έχει ανέβει στο πιο ψηλό σκαλί του βάθρου πρώτη φορά το 1997 με μια TWR PORSCHE. Οι επόμενες νίκες του ήταν: 2000 – AUDI R8, 2001 – AUDI R8, 2002 – AUDI R8, 2003 – BENTLEY SPEED 8, 2004 – AUDI R8, 2005 – AUDI R8, 2008 – AUDI R10 TDI. Οι νικητές των τελευταίων χρόνων ήταν:
2012 – Fassler/Lotterer/Treluyer (Audi R18 e-tron quattro)
2011 – Fassler/Lotterer/Treluyer (Audi R18 TDi)
2010 – Bernhard/Dumas/Rockenfeller (Audi R15 TDI plus)
2009 – Brabham/Genι/Wurz (Peugeot 908 HDi FAP)
2008 – Capello/Kristensen/McNish (Audi R10 TDI)
2007 – Biela/Pirro/Werner (Audi R10 TDI)
2006 – Biela/Pirro/Werner (Audi R10 TDI)
2005 – Kristensen/Lehto/Werner (Audi R8)
2004 – Ara/Capello/Kristensen (Audi R8)
2003 – Capello/Kristensen/Smith (Bentley Speed 8)
2002 – Biela/Kristensen/Pirro (Audi R8)
2001 – Biela/Kristensen/Pirro (Audi R8)
2000 – Biela/Kristensen/Pirro (Audi R8)