Site icon NewsIT
16:20 | 19.05.14

Η νέα Mercedes-Benz GLA συναντά τα Audi Q3 και Nissan Qashqai

Η νέα Mercedes-Benz GLA συναντά τα Audi Q3 και Nissan Qashqai
Newsit Newsroom

Το νέο μικρό crossover της Mercedes, η GLA, είναι εδώ. Πώς συγκρίνεται με το ήδη καθιερωμένο Audi Q3, αλλά και το πολύ επιτυχημένο νέο Nissan Qashqai;

Πριν λίγα χρόνια, κάποιοι πωλητές επίπλων είχαν κατηγορηθεί για αθέμιτη διαφήμιση. Είχαν λέει χρησιμοποιήσει μικρόσωμους ηθοποιούς στα γυρίσματα, ώστε οι καναπέδες να φαίνονται μεγαλύτεροι στην TV.

Φαίνεται πως η ιδέα αυτή δεν είναι ξένη για τη Mercedes-Benz. Η φωτογραφία στη γιγαντοαφίσα της GLA –με τίτλο απλά “compact SUV”– έχει τραβηχτεί δυο πόντους πάνω από το έδαφος ώστε το αυτοκίνητο να δείχνει πιο εντυπωσιακό. Ο μπροστινός τροχός μάλιστα είναι γυρισμένος προς την κάμερα, αντί προς την άλλη μεριά, όπως απαιτεί η παράδοση και η αισθητική. Όμως όχι, ο τροχός είναι στριμμένος επιθετικά προς το μέρος σου, έτοιμος να περάσει πάνω από ένα σωρό πελώριες πέτρες και να ξεφύγει προς την άγρια Φύση. Η επιτομή, με άλλα λόγια, του σκληροτράχηλου SUV.

Όμως, τώρα που βλέπουμε την GLA δίπλα σε δύο άλλα μικρά SUV, η Mercedes δεν δείχνει τόσο βαρβάτη. Το πιο πρόσφατο μοντέλο που βασίζεται στην πλατφόρμα των A και B-Class, δείχνει μάλλον μικρό. Και μια ματιά στον πίνακα των χαρακτηριστικών αποκαλύπτει πως είναι όντως μικρό, σε σύγκριση με αυτά ή οποιαδήποτε άλλα SUV.

Η GLA, που τη δοκιμάζουμε εδώ στην έκδοση 220CDI 4Matic, έχει μήκος 4,42m και ύψος μόλις 1,49m. Είναι δηλαδή μόλις 1cm ψηλότερη από ένα Ford Focus, οπότε δεν είναι παράξενο που τα δύο άλλα αυτοκίνητα που έχουμε φέρει τη βλέπουν αφ’ υψηλού. Το κόκκινο αυτοκίνητο είναι ο πιο προφανής αντίπαλος. Αν έχετε 44.150 ευρώ να δώσετε για τη μικρή Mercedes 4×4, τότε σίγουρα θα βάλετε στη λίστα σας και το Audi Q3 2.0 TDI S tronic των 37.050 ευρώ. Μπορεί η τιμή του να είναι χαμηλότερη, όμως η σκεπή του είναι 114mm ψηλότερη από της GLA.

Αυτό που έχουν κοινό είναι ο κινητήρας τουρμποντίζελ γύρω στα 2 λίτρα (2.0 στο Audi, 2.1 στη Mercedes), με απόδοση 140PS στο Q3 και αισθητά μεγαλύτερη, 170PS, στην GLA.

Και οι δύο αποδόσεις είναι πολύ μπροστά από εκείνη του τρίτου αυτοκινήτου, που το καλέσαμε ως wildcard. Είναι το νέο Nissan Qashqai, που περιμένουμε να υστερεί σε κάποιους τομείς, αλλά πιθανώς όχι σε όλους.

Δεν έχει σημασία για ποιο Qashqai μιλάς, σε καμία περίπτωση δεν θα πλησιάσεις τις τιμές των άλλων δύο. Πάντως, στο κορυφαίο επίπεδο εξοπλισμού 1.6 Acenta Premium–αν και με κίνηση μόνο στους δύο τροχούς– το αυτοκίνητο της δοκιμής μας κοστίζει 25.910 ευρώ. Προσθέστε κίνηση και στους πίσω τροχούς και θα επιβαρυνθείτε με €1.900 επιπλέον. Επιλέξτε αυτόματο κιβώτιο (όπως έχουν τα άλλα δύο αυτοκίνητα εδώ) και η επιπλέον χρέωση θα είναι €1.600, αλλά δεν μπορείτε να έχετε το αυτόματο (που είναι CVT, οπότε μην ασχοληθείτε) και την τετρακίνηση μαζί.


Δεν μπορείτε να έχετε βέβαια ούτε την ιπποδύναμη των άλλων δύο. Ο 1.6 dCi του Qashqai αποδίδει 130PS και 32,6 kgm ροπής, που τον τοποθετούν πιο κοντά στο Audi παρά στη Mercedes. Η επίδοση στο 0-100km/h, κατά τον κατασκευαστή, είναι 9,9”.

Το Audi αποδίδει την ίδια ροπή, 32,6 kgm. Είναι μια αρκετά χαμηλή τιμή ώστε να ταιριάζει με το 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και να μην απαιτείται το –πιο ανθεκτικό– χειροκίνητο 6άρι. Ο χρόνος στο 0-100km/h είναι κι εδώ 9,9”.

Συγκριτικά, η Mercedes με τα 35,7kgm και τα 8,3” δείχνει να αντιπροσωπεύει το S στο αρκτικόλεξο SUV (Sport Utility Vehicle). Θα δούμε όμως αργότερα.

Πρώτα, ας ρίξουμε μια ματιά μέσα. Σίγουρα η GLA αντιπροσωπεύει το “compact” στο χαρακτηρισμό “compact SUV”. Μπροστά έχει αρκετό χώρο, όπως καταλαβαίνετε, αλλά πίσω τα πράγματα είναι λίγο πιο στριμωγμένα, για το οποίο μπορείτε μάλλον να κατηγορήσετε την πολύ «ασφάλτινη» θέση οδήγησης μπροστά. Σίγουρα, αν εξαιρέσετε το διακόπτη για το Hill Descent Control, τίποτε εδώ δεν θυμίζει 4×4, κι ακόμα λιγότερο η εντελώς συμβατική, χαμηλή και πολυρυθμιζόμενη θέση οδήγησης.

Ευχάριστος είναι και ο εσωτερικός διάκοσμος. Βρίσκω κάποιους από τους διακόπτες –ειδικά αυτούς στο τιμόνι– κάπως «εύθραυστους», αλλά η premium αίσθηση διατηρείται.

Η Mercedes είναι στην πραγματικότητα το μακρύτερο από τα τρία αυτοκίνητα (με μικρή διαφορά), όμως το επιπλέον ύψος των άλλων κάνει την καμπίνα τους να δείχνει πιο ευρύχωρη – αν και υποθέτω ότι αυτό οφείλεται στο ότι το ύψος των άλλων δύο σου επιτρέπει να μπεις εύκολα στην καμπίνα αντί να βυθιστείς σε αυτήν. Επιπλέον, το έξτρα μήκος της Mercedes έχει πάει στο πορτμπαγκάζ των 481 λίτρων (Nissan 439, Audi 420 λίτρα).

Μπροστά όμως, εκεί που μας ενδιαφέρει περισσότερο, το Q3 σου θυμίζει τι κάνει καλά η Audi. Ποιότητα, φινίρισμα και επιλογή υλικών είναι όλα πρώτης τάξεως, όπως συνήθως, αν και τα χειριστήρια του κλιματισμού είναι τοποθετημένα πολύ χαμηλά.

Στο Audi, οι μαλακές επιφάνειες φαίνεται ότι διατηρούν και το θόρυβο χαμηλά. Είναι ένα εσωτερικό που μπαίνει κάποιος μέσα και αναφωνεί «Ω, εδώ είναι ωραία!». Και είναι ένα εσωτερικό που βοηθάει την Audi να σπάει τα ρεκόρ πωλήσεων, το ένα μετά το άλλο. Θα επανέλθω σε αυτό.

Δεν θα σας πω ψέματα. Το Nissan δείχνει ανάλογο της τιμής του. Δεν εννοώ ότι το φινίρισμα των επιμέρους εξαρτημάτων είναι κακό – κάθε άλλο. Απλώς η σχεδίαση και τα υλικά δεν έχουν την ίδια συνοχή και είναι λιγότερο πολυτελή, με αποτέλεσμα το εσωτερικό να δείχνει λιγότερο “premium”. Όμως η τιμή είναι χιλιάδες ευρώ χαμηλότερη. Κάπου κερδίζεις, κάπου χάνεις δηλαδή.

Αυτό που δεν είναι αναμενόμενο, κρίνοντας από προηγούμενες δοκιμές, είναι να δείχνει το Nissan σημαντικά χειρότερο στο δρόμο. Και όντως δεν δείχνει.

Ο κινητήρας του Qashqai –ο μικρότερος εδώ και με διαφορά– είναι ήσυχος στο ρελαντί και ο λεβιές ταχυτήτων είναι μαλακός και θετικός. Το αυτοκίνητο οδηγείται ευχάριστα στη διαδρομή των δοκιμών μας. Έχει αρκετά μαλακή ανάρτηση – δείχνοντας σε κάποια άλλα, πιο σκληρά μοντέλα, ότι η αγορά δεν ζητάει από όλα τα αυτοκίνητα να είναι σπορ. Πολλοί οδηγοί είναι ευτυχείς κάνοντας απλά περίπατο, και το Nissan είναι πολύ καλό σε αυτό. Είναι άνετο στο δρόμο κι έχει ευχάριστο τιμόνι, με σταθερό βάρος και απόκριση. Το Qashqai μπορεί να μπει στη ζωή σου και να μη σου δώσει αφορμή να προσέξεις τη δυναμική του συμπεριφορά. Κι αυτό δεν μας πειράζει καθόλου.

Όμως, αφού είμαστε περιοδικό για ενθουσιώδεις οδηγούς, είναι λογικό να πιέσουμε το Qashqai, που αντιδρά παίρνοντας μεγαλύτερη κλίση, χωρίς όμως να χάνει την αυτοκυριαρχία του. Είναι ένα αυτοκίνητο που έχει εμπιστοσύνη στον εαυτό του. Αν ήταν άνθρωπος, θα πλησίαζε τη μέση ηλικία, θα είχε μια καλή αλλά αδιάφορη δουλειά και θα χόρευε με τη σύντροφό του σε εκδηλώσεις χωρίς να ανησυχεί για το τι θα πουν οι άλλοι.

Κατά κάποιον τρόπο, τα Audi και Mercedes δείχνουν να προσπαθούν περισσότερο για να αυτοπροσδιοριστούν.

Το Audi, επειδή είναι S-line, θα περίμενα να είναι στον αντίποδα της ενδοτικότητας, όμως ακόμα και με τις έξτρα 19άρες ζάντες και τα λάστιχα 255/40, είναι λιγότερο σκληρό απ’ ό,τι θυμάμαι να ήταν. Μη με παρεξηγήσετε: είναι πιο σφιχτό από το Nissan, αλλά δεν κοπανάει τόσο όσο λέει η μνήμη μου.

Πάντως, εκεί που το Qashqai κυλάει χαλαρά, το Q3 αναμφισβήτητα θέλει να κρατάει τον έλεγχο. Ανωμαλίες του δρόμου που απλά θα σηκώσουν ένα τροχό στο Nissan, κάνουν ολόκληρο το αμάξωμα του Audi να κινείται πάνω-κάτω, αν και τα περισσότερα εμπόδια στρογγυλεύονται. Το Q3 δείχνει επίσης αρκετά πιο γρήγορο από το Qashqai. Φαίνεται σαν να περνάει και περισσότερος θόρυβος στην καμπίνα, αν και η εντύπωση αυτή οφείλεται και στο γεγονός ότι το κιβώτιο αλλάζει τις ταχύτητες αντί για εσένα, ανεβάζοντας τις στροφές διαφορετικά απ’ ό,τι θα το έκανες εσύ.

Αυτό όμως που σε ξενίζει περισσότερο είναι το τιμόνι. Σε υψηλές ταχύτητες, γύρω από τη θέση της ευθείας, είναι σταθερό – σήμα κατατεθέν των γερμανικών αυτοκινήτων. Όμως το βάρος του μεταβάλλεται, οπότε μερικές φορές στρίβεις περισσότερο (ή λιγότερο) αφού περιμένεις κάποια δεδομένη ανταπόκριση και δεν την έχεις. 

Είχα πει ότι θα επανερχόμουν στο θέμα, και ιδού. Αυτό το μη-γραμμικό βάρος του τιμονιού το βρίσκω ενοχλητικό και κουραστικό. Αλλά δεν φαίνεται να έχει σημασία. Η Audi πουλάει όσα αυτοκίνητα μπορεί να κατασκευάσει, επειδή είναι όμορφα μέσα. Γιατί να μπει στον κόπο να ρυθμίσει το σύστημα διεύθυνσης, αφού δεν της το ζητούν; Κι επειδή οι ανταγωνιστές της Audi τη βλέπουν να ανεβαίνει, αναρωτιέσαι γιατί να ασχοληθούν κι αυτοί…

Πράγμα που με φέρνει στην GLA. Από δυναμική άποψη, δεν είναι ένα σπουδαίο αυτοκίνητο. Αν κάποιο SUV είχε περιορισμένη “U” ώστε να είναι πιο “S”, αυτό θα έπρεπε να είναι η GLA. Είναι εξίσου χαμηλή με ένα Ford Focus, διάβολε, και όμως η ανάρτησή της είναι σκληρή, σαν να το έκαναν επίτηδες –όπως στο Mini Countryman– για να διατηρήσουν την αμεσότητα και την ευελιξία της.

 Αν αυτός είναι ο στόχος, υποθέτω ότι επιτεύχθηκε, τουλάχιστον σε αυτόν τον τομέα. Η GLA στρίβει πιο άμεσα από τα τρία και αναμφισβήτητα έχει πιο ευχάριστο τιμόνι από το Audi, με μεγαλύτερη συνέπεια και πιο γραμμική απόκριση. Όμως, όπως και σε άλλα μοντέλα βασισμένα στη μικρή πλατφόρμα της Mercedes, λείπει η φινέτσα.

Η GLA είναι συγκριτικά γρήγορη, βέβαια, αν και υπάρχει ένα αναπόφευκτο τίμημα στο θόρυβο του κινητήρα που κάποιες φορές ενοχλεί. Επιπλέον, όταν κινείσαι στην πόλη, η νωθρότητα της μετάδοσης στο ξεκίνημα, σε συνδυασμό με το stop/start που αργεί στην επανεκκίνηση, σε κάνουν να θέλεις να απενεργοποιήσεις το δεύτερο και να επιλέξεις τη χειροκίνητη λειτουργία στο κιβώτιο ώστε να έχεις καλύτερο έλεγχο.

Όλα τα παραπάνω κάνουν την GLA ένα κάπως εκνευριστικό αυτοκίνητο. Η χαμηλή θέση οδήγησης μας αρέσει, ο τρόπος που στρίβει δεν είναι κακός και η καμπίνα της είναι όμορφη, όμως η GLA κάθε άλλο παρά κυριαρχεί στην κλάση της όπως η S-Class στη δική της. Το ότι η ίδια εταιρεία κατασκευάζει αυτά τα δύο μοντέλα, είναι απογοητευτικό. Νιώθεις σαν να είναι η GLA ένα αυτοκίνητο που η Mercedes απλά αποδέχεται να φτιάχνει, αντί να το θέλει πραγματικά.

Το Q3 κάνει μόνο λίγα πράγματα καλύτερα από την GLA, όμως αρκούν για να του δώσουν τη δεύτερη θέση. Πολλοί αγοραστές θα είναι ευχαριστημένοι με κάποιο από τα δύο γερμανικά μοντέλα επειδή θα τους κάνει να νιώθουν όμορφα, και δεν θα σκεφτούν καν το Qashqai. Όμως εμείς θα επιλέγαμε το Nissan, όχι μόνο επειδή είναι η λογική επιλογή, αλλά και επειδή, ως οδηγοί που αγαπάμε τη συνέπεια στην οδική συμπεριφορά, θα περνούσαμε πιο ευχάριστα με αυτό απ’ ό,τι με τα άλλα δύο. 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ 

Qashqai 1.6 dCi Acenta Premium   Q3 2.0 TDI quattro S tronic   GLA220 CDI 4Matic
Τιμή  €25.910      €37.050      €44.150
0-100km/h  9,9”   9,9”   8,3”
Τελική ταχύτητα   190km/h     195km/h     215km/h
Κατανάλωση        4,4 lt/100km                  5,7 lt/100km                  5,1 lt/100km
Εκπομπές CO2     115g/km     149g/km     132g/km
Βάρος         1.535kg      1.610kg      1.535kg

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΤΟ NEWSIT

Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version