Η F12 Berlinetta αντικαθιστά την 599 GTB Fiorano. Τυπικά μπορεί κανείς να πει ότι είναι ένα κλασικό GT με τον κινητήρα εμπρός και την κίνηση πίσω, ωστόσο η Ferrari έχει φτάσει την εξέλιξη αυτής της παραδοσιακής συνταγής στα άκρα.
Τι εννοούμε; Ότι για παράδειγμα, ξόδεψαν άπειρο χρόνο και χρήμα για να μειώσουν την κατανάλωση καυσίμου, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιήσουν ένα μικρότερο ρεζερβουάρ και να πετύχουν την ιδανική κατανομή βάρους, 46% εμπρός, 54% πίσω.
Η F12 είναι 70 kg ελαφρύτερη από την 599 και 20% πιο άκαμπτη. Πρόθεση της Ferrari ήταν να περιορίσει τις εξωτερικές διαστάσεις, να μειώσει το βάρος και να μεταφέρει το κέντρο βάρους προς τα πίσω. Γι’ αυτό έχουν τοποθετήσει χαμηλότερα και πολύ πίσω τον κινητήρα και τα καθίσματα. Δεν θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε ότι πρόκειται για ένα κεντρομήχανο αυτοκίνητο, στο οποίο για πρακτικούς λόγους που έχουν να κάνουν με την ευρυχωρία της καμπίνας και τον χώρο αποσκευών, ο κινητήρας δεν βρίσκεται στην πλάτη των επιβατών αλλά στα πόδια τους.
Είναι σχεδιασμένη in house, από την ίδια την Ferrari. Ο ρόλος του οίκου Pinifarina αυτή τη φορά ήταν σχετικά περιορισμένος. Παρότι το σχήμα της καθορίστηκε από τα δεδομένα των προσομοιώσεων CFD και τις 250 ώρες δοκιμών στην αεροδυναμική σήραγγα ώστε να παράγει 123 kg κάθετης δύναμης στα 200 km/h, οι γραμμές της παραμένουν συναισθηματικά φορτισμένες, όπως αρμόζει σε μια Ferrari.
Οι δώδεκα κύλινδροι σε διάταξη V με την υπογραφή της Ferrari είναι το απόλυτο αυτοκινητικό φετίχ. Με χωρητικότητα 6,3 λίτρα, ο κινητήρας αποδίδει 740 άλογα, 70 kgm ροπή και στροφάρει λυσσασμένα ως τις 8.700 rpm σαν αγωνιστική μοτοσικλέτα. Η τελική ξεπερνά τα 340 km/h και η επιτάχυνση 0-100 km/h είναι μόλις 3,1”. Πρόκειται για διαμάντι, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του οποίου όπως η μηδενική αδράνεια και η ακαριαία απόκριση δύσκολα αποτυπώνονται με αριθμούς και λόγια. Καλύτερα από οποιονδήποτε ειδικό, τα περιγράφει ο ήχος του, μελωδικός και εκλεπτυσμένος χαμηλά, οξύς και διαπεραστικός στην κόκκινη ζώνη του στροφομέτρου.
Στην απλή μετακίνηση, με τα ηλεκτρονικά βοηθήματα ενεργοποιημένα μόνο η βλακεία μπορεί να σε φέρει σε δύσκολη θέση. Στην αυτόματη λειτουργία το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη είναι γρήγορο και ομαλό, ενώ η μαγνητορροϊκη ανάρτηση διαχειρίζεται τις ανωμαλίες σαν Bentley. Περιστρέφοντας το manettino προς τα δεξιά το λογισμικό που ελέγχει το γκάζι, το τιμόνι, την ανάρτηση, το κιβώτιο και το διαφορικο σταδιακά ενσωματώνει όλη την αυτοπεποίθηση και την επιθετικότητα που χαρακτηρίζουν την οδήγηση του Αλόνσο. Τα ηλεκτρονικά βοηθήματα περιορίζονται και τελικά απενεργοποιούνται, οπότε η εμπειρία διάστασης Ferrari περνά στην πραγματική της διάσταση.
Πολύς λόγος έχει γίνει για το τιμόνι. Πράγματι, είναι πολύ γρήγορο, σε βαθμό που αρχικά ξενίζει. Το δουλεύεις περισσότερο από όσο πρέπει και προκαλείς μια νευρικότητα στο πλαίσιο. Σταδιακά όμως το συνηθίζεις και τότε διαπιστώνεις πως η Ferrari έχει πολύ δίκιο να μιλά για κεντρομήχανο αυτοκίνητο. Η αμεσότητα του μπροστινού στην είσοδο της στροφής είναι εκπληκτική. Το όριό του είναι άπιαστο σε δημόσιο δρόμο. Σημαδεύει εκεί ακριβώς που θέλεις, σα να το ήξερε από διαίσθηση και ελέγχεις με το γκάζι χάρη σε αυτό το φανταστικό διαφορικό, εξελιγμένο στη Formula 1. Αν ο χώρος το επιτρέπει, το θέαμα είναι δεδομένο. Αυτό όμως που εντυπωσιάζει είναι η ουσία, ειδικά μόλις ζεσταθούν τα λάστιχα. Με χρόνο 1’23” στο Φιοράνο, η F12 Berlinetta είναι γρηγορότερη 2 δευτερόλεπτα από την Enzo και την 458. Υπολείπεται μόνο σε σχέση με την εξωπραγματική LaFerrari, που έτσι κι αλλιώς ακόμη και για την ίδια την Ferrari είναι μια πολύ διαφορετική υπόθεση.
Το ευαίσθητο μπροστινό σύστημα, οι 740 ίπποι που καταλήγουν μόνο στους πίσω τροχούς και οι επιλογές της Ferrari στο στήσιμο ώστε να δώσει στο πλαίσιο χαρακτηριστικά κεντρομήχανου, καθιστούν την F12 ιδιαίτερη περίπτωση.
Αν πιστέψεις ότι φτάνεις στο Μαρανέλο, δείχνεις το χρήμα ή την δημοσιογραφική σου ταυτότητα και κινείσαι στο όριο με το καλημέρα, η έκπληξη θα είναι δυσάρεστη. Θέλει τρόπο και χρόνο για να ξεκλειδώσεις την εξωπραγματική της απόδοση. Πρέπει να φτάσεις στο τέλος της ημέρας, ώστε λίγο πριν την επιστρέψεις σε αυτούς που την έφτιαξαν, να αναγνωρίσεις την ανωτερότητά της και να παραδεχτείς ότι η όποια αρχική δυσπιστία είχε να κάνει με τις δικές σου συμβατικές οδηγικές συνήθειες και όχι με τα δικά της ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.
Η F12 Berlinetta σε αριθμούς
Κινητήρας V12, 6.262 cc, 740 PS/8.250 rpm, 70,4 kgm/6.000 rpm
Επιδόσεις
0-100 km/h 3,1”
0-200 km/h 8,5”
Τελική ταχύτητα 340 km/h
Μέση κατανάλωση 15,0 lt/100 km
Εκπομπές CO2 350 gr/km
Διαστάσεις 4.618 x 1.942 x 1.273 mm
Βάρος 1.525 kg