Το 2030, η ηλεκτροκίνηση θα εξοικονομεί τουλάχιστον 5 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα. Παράλληλα, σε βάθος χρόνου, κάθε όχημα θα εξοικονομεί 15 τόνους διοξειδίου του άνθρακα κατά μέσο όρο, γεγονός που θα αντιστοιχεί σε 5.665 λίτρα καυσίμου.
Το όφελος θα είναι μεγαλύτερο μετά το 2030, όταν οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο, αλλά και λίγο αργότερα όταν μετά τα αυτοκίνητα θα ακολουθήσουν τα ηλεκτρικά λεωφορεία και φορτηγά.
Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων πρόκειται φέτος να αυξηθούν καταγράφοντας ένα μεγάλο ρεκόρ, διευρύνοντας το μερίδιό τους στη συνολική αγορά αυτοκινήτων κοντά στο 20%. Ποσοστό που θα οδηγήσει στον μετασχηματισμό της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η νέα έκδοση του ετήσιου Global Electric Vehicle Outlook της IEA (Διεθνής Οργάνωση Ενέργειας) δείχνει ότι περισσότερα από 10 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλήθηκαν παγκοσμίως το 2022 και ότι οι πωλήσεις αναμένεται να αυξηθούν κατά 35% φέτος, φθάνοντας τα 14 εκατομμύρια.
Αυτή η εκρηκτική ανάπτυξη σημαίνει ότι το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη συνολική αγορά αυτοκινήτων έχει αυξηθεί από το περίπου 4% το 2020 σε 14% το 2022 και πρόκειται να αυξηθεί περαιτέρω στο 18% φέτος.
«Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι μια από τις κινητήριες δυνάμεις στη νέα παγκόσμια ενεργειακή οικονομία που αναδύεται ταχέως και επιφέρουν έναν ιστορικό μετασχηματισμό της βιομηχανίας κατασκευής αυτοκινήτων παγκοσμίως», δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής της IEA, Fatih Birol.
Η συντριπτική πλειοψηφία των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέχρι σήμερα συγκεντρώνεται κυρίως σε τρεις αγορές. Την Κίνα, την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Η Κίνα καταγράφει πωλήσεις κοντά στο 60% των παγκόσμιων πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σήμερα, περισσότερα από τα μισά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν παγκοσμίως βρίσκονται στην Κίνα. Η Ευρώπη και οι Ηνωμένες Πολιτείες, η δεύτερη και η τρίτη μεγαλύτερη αγορά, παρουσίασαν ισχυρή ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια με τις πωλήσεις να αυξάνονται κατά 15% και 55% αντίστοιχα το 2022.
Φιλόδοξα προγράμματα πολιτικής σε μεγάλες οικονομίες, όπως το πακέτο «Fit for 55» στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού στις Ηνωμένες Πολιτείες, αναμένεται να αυξήσουν περαιτέρω το μερίδιο αγοράς για τα ηλεκτρικά οχήματα τα επόμενα χρόνια. Μέχρι το 2030, το μέσο μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις συνολικές πωλήσεις σε ολόκληρη την Κίνα, την ΕΕ και τις Ηνωμένες Πολιτείες αναμένεται να αυξηθεί σε περίπου 60%.
Οι ενθαρρυντικές τάσεις έχουν θετικά αποτελέσματα στην παραγωγή μπαταριών και τις αλυσίδες εφοδιασμού. Η έκθεση υπογραμμίζει ότι τα ανακοινωθέντα έργα κατασκευής μπαταριών είναι αρκετά για να καλύψουν τη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα έως το 2030. Ωστόσο, η κατασκευή θα παραμένει στην Κίνα που κυριαρχεί στο εμπόριο μπαταριών και εξαρτημάτων, ενώ αναμένεται να αυξήσει ακόμη περισσότερο τις πωλήσεις της κατά 35% σε σχέση με πέρυσι.
Άλλες οικονομίες έχουν ανακοινώσει πολιτικές για την ενίσχυση των εγχώριων βιομηχανιών που θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων τα επόμενα χρόνια. Η ΕΕ στοχεύει σχεδόν το 90% της ετήσιας ζήτησης μπαταριών να καλύπτεται από εγχώριους κατασκευαστές μπαταριών. Μεγάλοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων ξεκίνησαν μεγάλες επενδύσεις πολλών δισ. ευρώ.
Παρά τη συγκέντρωση των πωλήσεων και της κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε λίγες μόνο μεγάλες αγορές, υπάρχουν πολλές προϋποθέσεις για μεγάλη ανάπτυξη σε άλλες περιοχές του πλανήτη. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων υπερτριπλασιάστηκαν στην Ινδία και την Ινδονησία πέρυσι, ενώ υπερδιπλασιάστηκαν στην Ταϊλάνδη. Το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις συνολικές πωλήσεις αυξήθηκε στο 3% στην Ταϊλάνδη και στο 1,5% στην Ινδία και την Ινδονησία. Ένας συνδυασμός αποτελεσματικών πολιτικών και επενδύσεων του ιδιωτικού τομέα είναι πιθανό να αυξήσει αυτά τα μερίδια στο μέλλον. Στην Ινδία, το κυβερνητικό πρόγραμμα κινήτρων ύψους 3,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ, το οποίο έχει προσελκύσει επενδύσεις αξίας 8,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αναμένεται να αυξήσει σημαντικά την παραγωγή μπαταριών και την κυκλοφορία ηλεκτρικών αυτοκινήτων τα επόμενα χρόνια.
Στις αναδυόμενες και αναπτυσσόμενες οικονομίες, ο πιο δυναμικός τομέας της ηλεκτρικής κινητικότητας είναι τα δίκυκλα ή τρίτροχα οχήματα, τα οποία είναι περισσότερα από τα αυτοκίνητα. Για παράδειγμα, περισσότερες από τις μισές ταξινομήσεις τρίτροχων στην Ινδία το 2022 ήταν ηλεκτρικά, αποδεικνύοντας την αυξανόμενη δημοτικότητά τους. Σε πολλές αναπτυσσόμενες οικονομίες, τα δίτροχα ή τρίκυκλα προσφέρουν έναν προσιτό τρόπο πρόσβασης στην βιώσιμη κινητικότητα, πράγμα που σημαίνει ότι η ηλεκτροδότησή τους είναι σημαντική για την υποστήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης.