Ο τεχνικός έλεγχος των οχημάτων είναι ένα μέτρο που ελήφθη αναφορικά με την καταλληλότητα των οχημάτων να κυκλοφορούν, που αφορά άμεσα την οδική ασφάλεια, ενώ με αυτόν τον τρόπο, σε περίπτωση μεταπώλησης, γνωστοποιούνται και τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει ένα όχημα, προς εξάλειψη φαινομένων εξαπάτησης σε μεταπώληση.
Ένα θέμα που έχει προκύψει με τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα, αφορά τα δελτία ΚΤΕΟ, του τεχνικού ελέγχου, δηλαδή, που έχει διενεργηθεί στο εξωτερικό.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Το ζήτημα αναδεικνύει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ιδιωτικών ΚΤΕΟ με πρόταση που απέστειλε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για αναθεώρηση της διαδικασίας αναγνώρισης των δελτίων ΚΤΕΟ εξωτερικού από τα ελληνικά ΚΤΕΟ, προτείνοντας αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις.
Τι ισχύει για τον τεχνικό έλεγχο των εισαγόμενων μεταχειρισμένων
Σύμφωνα με την ισχύουσα ελληνική νομοθεσία, έπειτα από σύσταση της Ε.Ε. στα κράτη μέλη της, κάθε εισαγόμενο μεταχειρισμένο όχημα από κράτος μέλος της Ε.Ε. που συνοδεύεται από δελτίο τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ σε ισχύ, χωρίς σοβαρές ή επικίνδυνες ελλείψεις, το οποίο εκδόθηκε από εξουσιοδοτημένο ΚΤΕΟ της χώρας προέλευσής του, κατά την ταξινόμησή του σε άλλο κράτος μέλος απαιτείται η «αναγνώριση» του ξένου δελτίο τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ από τα ΚΤΕΟ της χώρας αυτής ή η διενέργεια πλήρους τεχνικού ελέγχου αν κατά την προσκόμισή του οχήματος δημιουργούνται επιφυλάξεις σχετικά με την τεχνική του επάρκεια ή αν το προσκομιζόμενο δελτίο ΚΤΕΟ του εξωτερικού έληξε ή λήγει εντός των επόμενων 6 μηνών.
Για οχήματα εισαγωγής από χώρες εκτός ΕΕ δεν απαιτείται «αναγνώριση» του ξένου ΔΤΕ ΚΤΕΟ αλλά πλήρης τεχνικός έλεγχος σε ΚΤΕΟ της χώρας μας.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Για να γίνει η επαλήθευση – αναγνώριση ενός ξένου Δελτίου ΚΤΕΟ κανονικά θα πρέπει αυτά τα δελτία να δύναται να διασταυρώνονται και επαληθεύονται από τα ΚΤΕΟ, εν προκειμένω της χώρας μας, στα αντίστοιχα ηλεκτρονικά μητρώα ΚΤΕΟ των χωρών αυτών. Στο σύνολο όμως των μελών κρατών της ΕΕ μόλις εννέα χώρες διαθέτουν προσβάσιμα από τρίτους ηλεκτρονικά μητρώα ΚΤΕΟ: Γαλλία, Ιταλία, Ρουμανία, Πολωνία, Τσεχία, Σουηδία, Εσθονία, Λιθουανία, Δανία.
Το πρόβλημα δημιουργείται από το γεγονός ότι πέραν των παραπάνω χωρών οι υπόλοιπες χώρες – μέλη της ΕΕ δεν διαθέτουν πρόσβαση σε τρίτους σε τέτοιου είδους ηλεκτρονικά μητρώα ΚΤΕΟ, καταλήγοντας έτσι τα ελληνικά ΚΤΕΟ να είναι υποχρεωμένα να αποδέχονται τα προσκομιζόμενα ξένα ΔΤΕ ΚΤΕΟ ενός εισαγόμενου οχήματος από τις χώρες αυτές, χωρίς όμως να έχουν τη δυνατότητα διασταύρωσης της αυθεντικότητάς του με αποτέλεσμα να δύναται να αποδέχονται πλαστά-παραποιημένα ξένα ΔΤΕ ΚΤΕΟ, δίχως να μπορούν να τα απορρίψουν.
Πρακτική παραποίησης
Επίσης, μία άλλη ευχερής μέθοδος απόκρυψης των πραγματικών δεδομένων των μεταχειρισμένων οχημάτων εισαγωγής διαφαίνεται να είναι τα μεταχειρισμένα οχήματα που πρόκειται να εισαχθούν στη χώρα μας από οιαδήποτε χώρα μέλος της ΕΕ που διαθέτει βάση δεδομένων ΚΤΕΟ.
Εκεί τα εκτελωνίζουν πρωτίστως (μόνο με διακίνηση εγγράφων) σε χώρες που δε διαθέτουν προσβάσιμη βάση δεδομένων ΚΤΕΟ π.χ. Βουλγαρία, πραγματοποιώντας εκεί έναν πλασματικό τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ αλλοιώνοντας ταυτόχρονα τις χιλιομετρικές ενδείξεις και τις τυχόν αναφορές για σοβαρές ή επικίνδυνες ελλείψεις του οχήματος ώστε να εκδοθεί ένα «καθαρό» βουλγάρικο δελτίο τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ και άδεια κυκλοφορίας και εν συνεχεία να τα εισάγουν στη χώρα μας εκ του ασφαλούς, με μη ανιχνεύσιμες πλέον τις αλλοιωμένες τις χιλιομετρικές ενδείξεις και αναφορές σημαντικών βλαβών – φθορών.
Τι προτείνει ο Σύνδεσμος
Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ιδιωτικών ΚΤΕΟ προτείνει τη θεσμοθέτηση υποχρεωτικής διενέργειας πλήρους τεχνικού ελέγχου από ελληνικό ΚΤΕΟ αντί της διαδικασίας αναγνώρισης των ξένων δελτίων τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ, στις περιπτώσεις που η χώρα προέλευσης ενός εισαγόμενου μεταχειρισμένου οχήματος δεν διαθέτει προσβάσιμη βάση δεδομένων για την επαλήθευση της γνησιότητάς του. Περαιτέρω, στο εκδοθέν ελληνικό δελτίο ΚΤΕΟ που εκδίδεται κατά τη διαδικασία αναγνώρισης ενός ξένου δελτίου τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ να αναγράφονται, όπως και σε κάθε επόμενο περιοδικό έλεγχο ΚΤΕΟ αυτού του οχήματος στην Ελλάδα, οι ενδείξεις: «Εισαγόμενο μεταχειρισμένο – ημερομηνία εισαγωγής – χώρα προέλευσης – δεν διατίθεται ιστορικό καταγραφής χιλιομετρικών ενδείξεων πριν την εισαγωγή του». Ειδικότερα, για τα δελτίων τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ των χωρών Ισπανίας, Ιταλίας, Γαλλίας και Πολωνίας, χώρες που διαθέτουν πλήρες ιστορικό τεχνικών ελέγχων ΚΤΕΟ – χιλιομετρικών ενδείξεων, το ιστορικό αυτό να μεταφέρεται αυτούσιο στο εκδοθέν ελληνικό δελτίου τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ κατά τη διαδικασία αναγνώρισης του ξένου δελτίου τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ.
Με αυτόν τον τρόπο αφενός θα επαληθεύεται στην πράξη ότι αφενός το όχημα πληροί τα τεχνικά κριτήρια ασφαλούς κυκλοφορίας όπως ορίζονται στην ελληνική νομοθεσία ΚΤΕΟ, πριν την μεταπώλησή του, και αφετέρου θα γίνεται επίσημα γνωστό το ιστορικό ΚΤΕΟ, όπου διατίθεται, ή ότι το όχημα εισήχθη από χώρα που δε διαθέτει ιστορικό δεδομένων ΚΤΕΟ & χιλιομετρικών ενδείξεων.
Εφόσον κάποιο κράτος-μέλος στο μέλλον δημιουργήσει προσβάσιμη βάση δεδομένων, το Υπουργείο θα πρέπει να ενημερώνει όλα τα λειτουργούντα ελληνικά ΚΤΕΟ για την ύπαρξή της με σκοπό την αποδοχή – αναγνώριση των δελτίων τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ του συγκεκριμένου μέλους κράτους και την επαλήθευση – αναγνώρισή τους από τα ελληνικά ΚΤΕΟ.
Ένα ακόμα σοβαρό ζήτημα που διακρίνεται σε μερικές περιπτώσεις εισαγωγής μεταχειρισμένων οχημάτων από Γαλλία και Πολωνία, δύο από τις χώρες-μέλη της ΕΕ που διαθέτουν προσβάσιμη βάση δεδομένων ΚΤΕΟ, είναι να προσκομίζονται τα οχήματα αυτά στα ελληνικά ΚΤΕΟ με δελτία τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ των χωρών αυτών αλλά με μεταγενέστερη ημερομηνία έκδοσής τους από την ημερομηνία εκτελωνισμού τους στη χώρα μας π.χ., ενώ φαίνεται ένα όχημα να εισάγεται στην Ελλάδα την 10/1/2025, το ξένο δελτίου τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ που προσκομίζεται έχει εκδοθεί μεταγενέστερα την 17/1/2025 και φαίνεται να αναρτάται κανονικά στη βάση δεδομένων της χώρας προέλευσής του. Διαφαίνεται λοιπόν ότι το ξένο δελτίο τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ εκδόθηκε εκ των υστέρων της εισαγωγής του οχήματος στη χώρα μας, προφανώς με πλασματικό τεχνικό έλεγχο του οχήματος και εν συνεχεία αναρτήθηκε παρατύπως και παρανόμως στη βάση δεδομένων ΚΤΕΟ των χωρών αυτών. Σήμερα, σύμφωνα με την ισχύουσα ελληνική νομοθεσία, τα παραπάνω δελτία ΚΤΕΟ δεν δύναται να απορρίπτονται κατά τη διαδικασία αναγνώρισής τους στη χώρα μας από τα ελληνικά ΚΤΕΟ.
Καταλήγοντας, ο Σύνδεσμος προτείνει διάφορες διαδικασίες που πρέπει να ακολουθήσει το Υπουργείο ώστε να λυθούν τα παραπάνω ζητήματα.