Ο πρωθυπουργός προετοιμάζεται ή/και προετοιμάζει για την επόμενη ημέρα;

Με ποδοσφαιρικούς όρους, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιχειρεί στο δεύτερο ημίχρονο (της δεύτερης πρωθυπουργικής του θητείας) να γυρίσει το ματς, κάνοντας αρκετές αλλαγές στην ομάδα, καθώς στο πρώτο ημίχρονο το σύνολο δεν τράβηξε κι η κερκίδα γέμισε μουρμούρα. Ταυτόχρονα, είναι σαφές ότι ο πρωθυπουργός προετοιμάζεται αλλά κάπως φαίνεται και να προετοιμάζει το σκηνικό για την επόμενη ημέρα. Μπορεί να μοιάζει ξεκάθαρο ότι έχει αποφασίσει να είναι αυτός που θα διεκδικήσει και τρίτη εκλογή το 2027, ωστόσο ο πολιτικός χρόνος πλέον κινείται με άλλες ταχύτητες και το αν θα γυρίσει το ματς ο κόουτς εξαρτάται κι από το αν θα καταστεί εφικτό να αλλάξει η μονοθεματική ατζέντα γύρω από την υπόθεση των Τεμπών.

Τα ενδιαφέροντα δίπολα, οι σταχανοβίτες της δεξιάς και ο cool Δένδιας

Το «προετοιμάζεται» του πρωθυπουργού το εξηγήσαμε. Είπαμε, όμως, ότι και «προετοιμάζει». Πώς αλλιώς να εξηγήσει κανείς το δίδυμο Χατζηδάκη – Πιερρακάκη; Δύο δημοφιλείς κι αποτελεσματικοί υπουργοί, οι οποίοι κινούνται στον χώρο του κέντρου (ας μην ξεχνάμε ότι ο Πιερρακάκης προέρχεται από το ΠΑΣΟΚ) και θεωρούνται ταυτισμένοι με το περιβάλλον Μητσοτάκη. Υποτίθεται ότι ο Αντιπρόεδρος Χατζηδάκης θα εποπτεύει μεταξύ άλλων και την οικονομική πολιτική, έχοντας μάλιστα θητεύσει στο ΥΠΟΙΚ. Άρα, περιμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε πώς θα λειτουργήσει αυτό το δίπολο.

Την ίδια στιγμή, ο επίσης δημοφιλής Νίκος Δένδιας συνεχίζει να θεωρείται (καιρό τώρα) εξαιρετικά πιθανόν να δηλώσει παρών για την επόμενη ημέρα, έχοντας το μεγάλο πλεονέκτημα ότι δεν έχει «λερωθεί» ιδιαιτέρως τα χρόνια που πέρασαν, παίζοντας με τρομερή επιτυχία (είναι η αλήθεια) το χαρτί των εθνικών θεμάτων από τα πόστα του ΥΠΕΞ και του ΥΕΘΑ, μένοντας κάπως μακριά από τις συζητήσεις και τις αντιπαραθέσεις για καθημερινές δυσκολίες της κυβέρνησης. Δεν τα λέμε, εμείς, αυτά. Ο Άδωνις Γεωργιάδης τα λέει…Ο οποίος, έχοντας «λερωθεί» και με το παραπάνω (σε βαθμό υπερβολής ενίοτε) δεν έχει κρύψει ποτέ τις φιλοδοξίες του. Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε ότι έχει υπάρξει υποψήφιος αρχηγός και είναι κι Αντιπρόεδρος της Ν.Δ.

Ερωτηματικό αποτελεί, τέλος, η στάση του έτερου δημοφιλούς δεξιού της κυβέρνησης, Μάκη Βορίδη. Είναι δεδομένο ότι η ποσότητα «Βορίδης» δεν χωρούσε στο Μέγαρο Μαξίμου με Αντιπρόεδρο τον Χατζηδάκη. Ο Βορίδης στήριξε όσο λίγοι τον Μητσοτάκη στη Βουλή και στο δημόσια αντιπαράθεση κι εύλογα οι «δεξιοί» της Ν.Δ. (και όχι μόνο) αναρωτιούνται πώς θα κινηθεί στο μέλλον. Η μετάθεσή του στο υπουργείο Μεταναστατευτικής Πολιτικής μπορεί να συμβολίζει ή να υποδηλώνει μία σκληρή κυβερνητική στάση στο μεταναστατευτικό, αφήνει όμως και πεδίο στον Βορίδη να αναπτύξει δράση σε ένα προνομιακό για αυτόν (ιδεολογικό) πεδίο.

Απευθείας στο Μαξίμου υποδομές κι ενέργεια

Ας μας επιτραπεί και μία τελευταία κρίση σε ό,τι αφορά τα δύο πλέον παραγωγικά υπουργεία, αυτά των Υποδομών – Μεταφορών και της Ενέργειας. Μοιάζει σαν η πραγματική έδρα των δύο υπουργείων να έχει μεταφερθεί απευθείας στο Μέγαρο Μαξίμου. Στο υπουργείο Υποδομών, παραμένει ο λεγόμενος και τοποτηρητής του Μαξίμου υφυπουργός Νίκος Ταχιάος, ο οποίος ουδέποτε ταίριαξε με τον Χρήστο Σταϊκούρα (δεν είναι δα και κανένα μυστικό αυτό) και πλέον στην ηγεσία του υπουργείου βρίσκονται δύο νεαροί πολιτικοί, οι Δήμας και Κυρανάκης, που πρωτοπάτησαν τερέν επί Μητσοτάκη και τώρα καλούνται να αποδείξουν ότι κάτι καλό βγάζει και η ακαδημία της Ν.Δ. (με ποδοσφαιρικούς όρους και πάλι, θα μπορούσε κανείς να πει ότι ο Μητσοτάκης ως άλλος Μεντιλίμπαρ δίνει ευκαιρίες στους δικούς του Κωστούλα και Μουζακίτη). Στο Ενέργειας δε, πιο μητσοτακικές λύσεις δεν θα μπορούσαν να βρεθούν από το δίδυμο Παπασταύρου – Τσάφου. Πρώτο crash test το καλώδιο Great Sea Interconnector που άπτεται ευθέως των ελληνοτουρκικών σχέσεων σε ένα δύσκολο πλέον διεθνές περιβάλλον. 

Πώς χάνονται οι ευκαιρίες στην ακριτική Ανατολική Μακεδονία – Θράκη

Η εποχή είναι περίεργη και η κυβέρνηση που φέρεται δικαίως και σωστά να ανησυχεί για τα εθνικά θέματα και τον ανήσυχο γείτονα καλό θα είναι να ασχοληθεί με την πλέον ευαίσθητη περιοχή της ηπειρωτικής χώρας. Η Ανατολική Μακεδονία και η Θράκη, με τα λιμάνια και το σιδηρόδρομο, μπορεί να αποτελέσει επίκεντρο επενδύσεων με στόχο τις αγορές της βαλκανικής ενδοχώρας, σε Βουλγαρία και Ρουμανία, αλλά και τα 70 εκατ. πληθυσμού της Τουρκίας. Το επαναλάμβαναν με κάθε ευκαιρία οι επιχειρηματίες και οι τοπικοί παράγοντες που συμμετείχαν στην περιφερειακή συνδιάσκεψη του ΠΑΣΟΚ για την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη. Οι επιχειρηματίες αδυνατούσαν να εξηγήσουν για ποιο λόγο πηγαίνουν προς τα πίσω οι επενδύσεις που θα συνδέουν τα λιμάνια της περιοχής με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Και για ποιο λόγο η Ελλάδα έχασε το τρένο της θετικής γεωπολιτικής συγκυρίας που είχε διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια για να προχωρήσει την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και, σε δεύτερο χρόνο, την περίφημη σιδηροδρομική παράκαμψη του Βοσπόρου.

Το δίδυμο Καραμανλή – Καραγιάννη στο υπουργείο Υποδομών προκήρυξε το έργο αναβάθμισης του άξονα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο χωρίς να έχει εξασφαλίσει το σύνολο των κονδυλίων, όπως έπραξε και άλλα έργα. Η ακριτική περιοχή μπορεί να αποτελέσει επίκεντρο επενδύσεων για τις γειτονικές αγορές αλλά εκτός από το σιδηρόδρομο πρέπει να λυθούν και άλλα ζητήματα. Όπως, για παράδειγμα, η απαγόρευση διακίνησης φορτίων από τις διασυνοριακές συνδέσεις με τη Βουλγαρία με πρόσχημα τη δήθεν προστασία των Ελλήνων φορτηγατζήδων από το βουλγαρικό ανταγωνισμό και άλλα τέτοια…

Όλα τα βλέμματα στον Χένρι Χόλτερμαν

Εντός των ημερών θα λάβει ο μεγαλομέτοχος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ και της Alpha Bank Χένρι Χόλτερμαν το λεγόμενο fit and proper που θα του επιτρέπει να αυξήσει το ποσοστό του στην τράπεζα μέχρι και το 33%. Γι’ αυτό το λόγο έχουν αρχίσει να φουντώνουν τα σενάρια για το πότε θα κινηθεί ο Χ. Χόλτερμαν και μέχρι πού θα αυξήσει το ποσοστό του στην Alpha Bank. Θα αγοράσει, άραγε, το ποσοστό που απέκτησε στην τράπεζα η ιταλική Unicredit στο πλαίσιο της ευρύτερης συμφωνίας που περιελάμβανε και τη Ρουμανία; Θα αποκτήσει και άλλες μετοχές ώστε να φτάσει το 33%; Θα χρειαστούμε λίγους μήνες για να καταλάβουμε τις προθέσεις του. Προς το παρόν ο Χόλτερμαν ασχολείται με τις διαπραγματεύσεις για την πώληση της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις στην AKTOR. Όταν ολοκληρωθεί, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ θα μείνει με μοναδικό περιουσιακό στοιχείο την εταιρεία ακινήτων REDS, που δεν φαίνεται να τρέχει και του σκοτωμού!

Eν αναμονή της Fed

Στην συνεδρίαση της Fed την Τετάρτη 19 Mαρτίου 2025 επικεντρώνεται η προσοχή των αναλυτών. Η ανακοίνωση των στοιχείων για τον δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης στις ΗΠΑ, που καταρτίζει το πανεπιστήμιο του Μίτσιγκαν υποχώρησε για τον Μάρτιο στις 57,9 μονάδες από τις 64,7 τον Φεβρουάριο. Η εξέλιξη αυτή ενέτεινε τις εκτιμήσεις για επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης της αμερικανικής οικονομίας ή ακόμη και μίας ενδεχόμενης ύφεσης. Από την στάση που θα τηρήσει Fed, κυρίως από το guidance που θα δώσει ο Τζερόμ Πάουελ, θα διαφανεί η τακτική σε θέματα επιτοκίων, ομολόγων. Σύμφωνα με μερίδα αναλυτών η νέα διοίκηση της Ουάσιγκτον «δείχνει» να επιλέγει την τεχνική ελεγχόμενης ύφεσης προκειμένου να «κάψει» ομοσπονδιακό χρέος, να κάνει εξαγωγή του στις διεθνείς αγορές, να μειώσει τα ελλείμματα. Ριψοκίνδυνη μεν, πλην όμως αποτελεσματική – υπό προϋποθέσεις – για την διαχείριση του θηριώδους χρέους των ΗΠΑ.

H Rheinmetall ξεπερνά την Volkswagen

Σημείο των καιρών, αποτελεί η «άνθιση» της αμυντικής βιομηχανίας της Ευρώπης που απειλεί να εκθρονίσει από την πρώτη θέση τα αυτοκίνητα. Στα 55,7 δισ. έφτασε η χρηματιστηριακή αξία της Rheinmetall έναντι 54,4 δισ. της Volkswagen, στην συνεδρίαση της Παρασκευής (14.3.25). Για πρώτη φορά μετά τον Β’ ΠΠ η αποτίμηση του κολοσσού της αμυντικής βιομηχανίας ξεπερνά αυτήν του κολοσσού της αυτοκινητοβιομηχανίας. Πρόκειται για ανατροπή – ένδειξη της τεκτονικής μετατόπισης γεω-οικονομικών δεδομένων με «αποτύπωμα» και επενδυτικό – χρηματιστηριακό. Σύμφωνα με το Politico: VW και Rheinmetall ακολουθούν διαφορετικές κατευθύνσεις. Ο κατασκευαστής όπλων επωφελείται από την αύξηση των ευρωπαϊκών αμυντικών δαπανών, καθώς το μπλοκ επανεξοπλίζεται, ενώ η Volkswagen αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα στην Κίνα, αλλά και από τους δασμούς Τραμπ. Η δήλωση του Armin Papperger την Τετάρτη (ημέρα της ανακοίνωσης κερδών – ρεκόρ) είναι ενδεικτική για τη συνέχεια. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Rheinmetall, «…διαφαίνονται προοπτικές ανάπτυξης για τα επόμενα χρόνια που δεν έχουμε ξαναζήσει…». 

Moody’s, αναβάθμιση – θετική έκπληξη, καθοριστικός ο ρόλος των τραπεζών

Αδιαμφισβήτητα θετική εξέλιξη η αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από τη Moody’s. Κόντρα στο consensus των αναλυτών – μέχρι και την ετυμηγορία της DBRS (στις 7 Μαρτίου) – αλλά με διακριτή αλλαγή κλίματος στην διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας το Βaa3 με σταθερές προοπτικές. Στην έκθεση αιτιολόγησης των αναλυτών της Moody’s πρωτεύων ρόλος δίνεται στην θεαματική βελτίωση της κατάστασης του εγχώριου τραπεζικού συστήματος. Ακριβώς τον ίδιο ρόλο είχαν προτάξει και οι αναλυτές της DBRS μία εβδομάδα νωρίτερα. 

Το όφελος για τα ομόλογα

Η αγορά κρατικών και εταιρικών ομολόγων ευνοείται από την αναβάθμιση. Δεδομένου ότι οι κύριες εκδόσεις προσφέρουν ονομαστικό επιτόκιο κουπονιού μεγαλύτερο του 4% έναντι 2,65% της ΕΚΤ (και αυτό μειούμενο), η ζήτηση για ομόλογα θα αυξηθεί. Ο (δυνητικός) επενδυτής ωφελείται και από το γεγονός πως το κουπόνι είναι αφορολόγητο. Πρακτικά για κάποιον που θα τοποθετήσει 10.000 ευρώ σε ομόλογο λήξης 2054 θα λαμβάνει 412,5 ευρώ χωρίς φορολογική επιβάρυνση. Το συγκεκριμένο παράδειγμα είναι ενδεικτικό για τίτλο 30ετούς διάρκειας, με 4,125% απόδοση. 

Ωφελημένες οι τράπεζες – ζητούμενη η θετική πιστωτική επέκταση

Κύρια ευνοημένος κλάδος ο τραπεζικός. Ζητούμενο είναι το όφελος (έστω ένα μέρος του) να περάσει στην επιχειρηματικότητα, στην πραγματική οικονομία. Στόχος των διοικήσεων είναι ο εξής: Τα νέα δάνεια να ξεπεράσουν τα 10 δισ. το 2025. Στο 67,5% ανέρχεται ο λόγος δανείων προς καταθέσεις γεγονός που καταδεικνύει την ύπαρξη πλεονάσματος σε καταθέσεις και άφθονη ρευστότητα. Το 2024, οι Eurobank, Εθνική, Πειραιώς και Alpha Bank αύξησαν τα ενήμερα δάνειά τους και κατ’ επέκταση τη βάση εσόδων τους κατά περίπου 13,8 δισ. ευρώ, που αποτελεί την ισχυρότερη επίδοση των 15 τελευταίων ετών, έναντι 5,8 δισ. το 2023.

Στο Λονδίνο οι τραπεζίτες

Στο τραπεζικό road show της Morgan Stanley (18-20/3) θα βρεθούν οι επικεφαλής των συστημικών τραπεζών. Εύλογα είναι τα νέα δεδομένα μετά την αναβάθμιση από τη Moody’s, η επίσπευση της διανομής κερδών στους μετόχους και ο σχεδιασμός για την 2-3ετία. Όλα αυτά θα είναι τα κύρια θέματα που θα συζητηθούν. Στην εξίσωση για το ευρωπαϊκό banking έχει επεισέλθει και το Ο.Κ. της ΕΚΤ στην UniCredit για την απόκτηση άμεσου μεριδίου έως 29,9% στην Commerzbank. Η εξέλιξη αυτή άμεσα μπορεί να μην αφορά τις εγχώριες τράπεζες, αλλά έμμεσα και προοπτικά μπορεί και να τις ενδιαφέρει. 

Πρόσβαση Πειραιώς σε «δεξαμενή» 1,7 εκατ. συμβολαίων

Ένα από τα συν της απόκτησης της Εθνικής Ασφαλιστικής από την Πειραιώς είναι η πρόσβαση που αποκτά η τράπεζα στο χαρτοφυλάκιο στεγαστικών δανείων που είναι ασφαλισμένα στην εταιρεία. Εκτιμήσεις παράγοντα της ασφαλιστικής αγοράς κάνουν λόγο ακόμη και για 1,7 εκατ. συμβόλαια ασφαλιστικής κάλυψης. Πρόκειται για ακίνητα που αγοράστηκαν με δάνεια που είχαν χορηγηθεί από την Εθνική Τράπεζα. Ακόμη και αν ο αριθμός δεν επιβεβαιώνεται, δεν παύει να αποτελεί μία πολύ σημαντική «δεξαμενή» για την Πειραιώς.

ΑΕGEAN: Ανακοινώνει μεγέθη 2024 – τροχοδρομεί για Δελχί

Σήμερα ανακοινώνει οικονομικά αποτελέσματα η διοίκηση της εταιρείας. Ο…διάδρομος έχει προετοιμασθεί από την προηγούμενη εβδομάδα. Αρχικά με την δημοσιοποίηση των στοιχείων για την επιβατική κίνηση του πρώτου διμήνου 2025 και μόλις την Παρασκευή με την ανακοίνωση της νέας επένδυσης των 600 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για την τρίτη επέκταση της αρχικής συμφωνίας που είχε συνάψει με την Airbus το 2018. Αφορούσε προμήθεια Α320/321 neo, με τον συνολικό αριθμό τους να ανέρχεται πλέον στα 58 αεροσκάφη. Τα 4 από τα συνολικά 58 θα είναι Airbus A321neoLR και θα διαθέτουν νέα ειδικά διαμορφωμένη καμπίνα επιβατών για εξυπηρέτηση νέων προορισμών εμβέλειας Αθήνας – Δελχί. Επιδίωξη η επίσπευση της παραλαβής τους προκειμένου να κερδηθεί η περίοδος 2026. 

Ελλάς – Ινδία = Συμμαχία

Βήμα-βήμα η σύσφιγξη των σχέσεων Ελλάδας – Ινδίας με την παρότρυνση των ΗΠΑ. Από τον σχεδιασμό για το φιλόδοξο India-Middle East-Europe Corridor μέχρι το αυξανόμενο ενδιαφέρον των Ινδών για να επισκεφθούν την Ελλάδα, η προοπτική “δείχνει” Indira Gandhi International Airport. Με 73,6 εκατ. επιβάτες είναι ο μεγαλύτερος αερολιμένας της Ινδίας, κομβικός ως προς την διασυνδεσιμότητα χωρών της Απω Ανατολής-Αυστραλίας. H GMR με 74% και η Airports Authority of India με 26% οι μέτοχοι του φορέα. Ως γνωστόν η GMR συμμετέχει με 21,6% στο σχήμα του νέου υπό κατασκευή διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι/Ηράκλειο, σε συνεργασία με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (συμμετέχει με 32,5%) και το Ελληνικό Δημόσιο (45,9%). 

FAIS: Στην τελική ευθεία για το ΧΑ

Αύριο η ενημέρωση της διοίκησης στους συντάκτες, για την επικείμενη είσοδο της εταιρείας στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Mε νέο χαρτοφυλάκιο σημάτων και δραστηριοτήτων επιστρέφει στο ελληνικό χρηματιστήριο ο Σάμι Φάις, μία 20ετία μετά την αποεπένδυση από την Elmec Sport. Σύμβουλοι έκδοσης της διαδικασίας εισαγωγής οι Alpha Bank και Euroxx, με στόχο την άντληση 50 έως 70 εκατ. ευρώ, για την χρηματοδότηση των αναπτυξιακών στόχων του ομίλου. Η επέκταση της αλυσίδας καλλυντικών Kiko Milano με νέα σημεία πώλησης κυρίως σε Ρουμανία, Τσεχία, Σλοβακία, η ανάπτυξη τόσο του δικτύου της Levi’s όσο και των αθλητικών φιρμών Puma και Under Armour, όπως και της Καλογήρου εντάσσονται στο πλάνο του Σάμι Φάϊς. Στο σχήμα συμμετοχών ανήκουν επίσης η εταιρεία One Outlet (διατηρεί το ομώνυμο εμπορικό κέντρο στη Θεσσαλονίκη) και η FLS Μοδιάνο Αναπτυξιακή (Στοά Μοδιάνο). 

3Κ Investment Partners: Εγκαίνια νέων γραφείων

Σε νέα γραφεία βρίσκεται η 3Κ Investment Partners. Οι founder Τάκης Κανελλόπουλος και Γιώργος Κουφόπουλος γιόρτασαν την λειτουργία των νέων γραφείων (Πανεπιστημίου 25-29) την προηγούμενη Παρασκευή. Πρόκειται για μία από τις εταιρείες διαχείρισης αμοιβαίων κεφαλαίων που έδωσαν προτεραιότητα στην… ανίχνευση μικρομεσαίων εταιρειών με δυναμική μεγέθυνσης, πετυχαίνοντας υψηλές αποδόσεις για τους μεριδιούχους-πελάτες τους. 

Το στοίχημα Καραρίζου με την Frigoglass

Από τα γνωστά ονόματα της χρηματιστηριακής κοινότητας ο Βασίλης Καραρίζος, δραστηριοποιείται από το 2019, μέσω της 3AXES, στο investment advisory. Μεταξύ των υπηρεσιών εξειδίκευσής του και η αναδιάρθρωση εταιρειών και σε αυτό το πλαίσιο, μαθαίνουμε πως έχει αναλάβει την προσπάθεια εξυγίανσης της Frigoglass. 

Sarantis: Στον προθάλαμο του club των billionaires του ΧΑ

Στα 889,2 εκατ. ευρώ ανέρχεται η χρηματιστηριακή αξία της Sarantis, με την στόχευση που έχουν θέσει οι Κυριάκος και Γρηγόρης Σαράντης για επέκταση στις διεθνείς αγορές να προοιωνίζεται σημαντική ενίσχυση των οικονομικών αποτελεσμάτων του ομίλου. Μετά το άνοιγμα σε Μέση Ανατολή με τη φίρμα αντηλιακών Carroten, στις Φιλιππίνες με τις δερμοκαλλυντικές σειρές Bioten και Clinea, αλλά και τη διείσδυση του Carroten στις ΗΠΑ μέσω Amazon, o όμιλος μέσω τοπικού συνεργάτη ξεκίνησε τη διανομή του Carroten στο δίκτυο του λιανεμπορικού κολοσσού Target. Η εισηγμένη στο ΧΑ είναι από τις εταιρείες που προσβλέπουν στο ενδεχόμενο ομαλοποίησης της κατάστασης στην Ουκρανία. Στην πολύπαθη χώρα διαθέτει παραγωγική μονάδα και δίκτυο και λάνσαρε προϊόντα όπως το αρωματικό STR8 και τα δερμοκαλλυντικά Bioten.

αποCRYPTOγράφος
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας