Επιμένουν VINCI – Μυτιληναίος για Αττική Οδό

Τελικά, από ό,τι αναφέρουν αξιόπιστες πληροφορίες, η κοινοπραξία VINCI – Μυτιληναίος προχωρά με προσφυγή και στο Συμβούλιο της Επικρατείας, βάζοντας ένα ακόμα εμπόδιο στην ομαλή ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Αττικής Οδού. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι έχουν προηγηθεί μια σειρά από κινήσεις, που όλες έπεσαν στο κενό. Αρχικά, η ελληνογαλλική κοινοπραξία είχε αξιώσει τον έλεγχο των ψηφιακών συστημάτων του ΤΑΙΠΕΔ από δικούς της ειδικούς, πιστεύοντας ότι κάτι επιλήψιμο θα έβρισκε, χωρίς φυσικά να βρεθεί ο,τιδήποτε μεμπτό. Τότε, στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ και κυβερνητικοί παράγοντες είχαν εκφράσει την έντονη δυσαρέσκειά τους για αυτή την μάλλον αποικιοκρατική συμπεριφορά, η οποία αν μη τι άλλο ήταν προσβλητική για το ΤΑΙΠΕΔ και τη χώρα. Παρόλα αυτά, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είχε συναινέσει στο αίτημα, στη λογική του ότι «καθαρός ουρανός, αστραπές δεν φοβάται». Και πράγματι, οι εμπειρογνώμονες που έστειλε η κοινοπραξία στο ΤΑΙΠΕΔ δεν βρήκαν απολύτως τίποτα. Όμως, στη συνέχεια VINCI – Μυτιληναίος προχώρησαν στην κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων και προσφυγής εναντίον του ΤΑΙΠΕΔ στην ΕΑΑΔΗΣΥ (Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων) για να μπλοκάρουν την διαγωνιστική διαδικασία. Και πάλι, ωστόσο, χωρίς αποτέλεσμα. Τόσο τα ασφαλιστικά μέτρα όσο και η κύρια προσφυγή διαδοχικά απορρίφθηκαν. Παρόλα αυτά, η κοινοπραξία των δύο εταιρειών φαίνεται ότι αποφάσισε να το τραβήξει κι άλλο, με προσφυγή και στο ΣτΕ. Κι αυτό, ενώ υποτίθεται ότι τις τελευταίες εβδομάδες προηγήθηκε σειρά συναντήσεων ανώτατων κυβερνητικών στελεχών με εκπροσώπους των μεγάλων τεχνικών εταιρειών, με στόχο να μην υπάρχουν άλλοι ανούσιοι διαγκωνισμοί και καθυστερήσεις στην προώθηση των μεγάλων έργων και των επενδύσεων που χρειάζεται η χώρα. Ας μην ξεχνάμε ότι στα ταμεία του κράτους θα μπουν περίπου 3,3 δις. ευρώ από τον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που πλειοδότησε στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Μάλλον, το κυβερνητικό αίτημα για αυτοσυγκράτηση δεν βρήκε ευήκοα ώτα στα ανώτατα διοικητικά κλιμάκια των ομίλων VINCI και Μυτιληναίος.

Αυξάνεται κι άλλο (δυστυχώς) η ψαλίδα των επιτοκίων

Ευήκοα ώτα δεν φαίνεται να βρίσκει η κυβέρνηση ούτε σε σχέση με τις πιέσεις που ασκεί προς τις τράπεζες για να αυξήσουν τα επιτόκια καταθέσεων και να μειώσουν τα επιτόκια χορηγήσεων. Οι ελληνικές τράπεζες φαίνεται να προτιμούν τη διατήρηση των υψηλών περιθωρίων κέρδους που απολαμβάνουν κι αναμένεται η κυβερνητική αντίδραση σε αυτή την πρακτική, τώρα που ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι μετοχικές ανακατατάξεις σε Εθνική κι Alpha Bank. Η Τράπεζα της Ελλάδος ανακοίνωσε εχθές στοιχεία για την πορεία των επιτοκίων και το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι το περιθώριο επιτοκίου μεταξύ υφιστάμενων καταθέσεων και δανείων κινήθηκε ανοδικά τον Οκτώβριο. Συγκεκριμένα, το μέσο σταθμισμένο επιτόκιο του συνόλου των υφιστάμενων καταθέσεων παρέμεινε αμετάβλητο στο 0,46%, ενώ το αντίστοιχο επιτόκιο των δανείων αυξήθηκε στο 6,39%. Έτσι, το περιθώριο επιτοκίου μεταξύ των υφιστάμενων καταθέσεων και δανείων αυξήθηκε στις 5,93 εκατοστιαίες μονάδες. Την ίδια στιγμή, σε ό,τι αφορά τις νέες καταθέσεις, το μέσο σταθμισμένο επιτόκιο αυξήθηκε στο 0,46%, ενώ το αντίστοιχο επιτόκιο των νέων δανείων παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητο στο 6,17%. Σε αυτή την κατηγορία το περιθώριο επιτοκίου παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητο στις 5,71 εκατοστιαίες μονάδες. Τα στοιχεία δείχνουν, δηλαδή, ότι δεν είχε συνέχεια η κίνηση του Σεπτεμβρίου για μείωση των επιτοκίων στις νέες χορηγήσεις. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι οι ελληνικές τράπεζες, τα χρήματα των καταθετών τους τα καταθέτουν στην ΕΚΤ με επιτόκια 4%(!).

Γιατί θα κινείται σε τεντωμένο σχοινί η αγορά κατοικίας

Σε 50.000 νέα διαμερίσματα το χρόνο, από 35.000 σήμερα, πρέπει να αυξηθεί η οικιστική αγορά ώστε να καλυφθεί η προβλεπόμενη ζήτηση για 350.000 νέες κατοικίες μέχρι το 2030. Έτσι υποστηρίζουν οι άνθρωποι της αγοράς, αλλά και οι αναλυτές της Εθνικής Τράπεζας. Μιλάμε για επενδύσεις της τάξης των 40 δισ. ευρώ σε νέα διαμερίσματα, και άλλα πέντε δισ. ευρώ για ενεργειακή αναβάθμιση του σημερινού, παλαιού, αποθέματος κατοικιών ώστε να καλύπτουν σύγχρονες ανάγκες. Πρόκειται για αριθμούς που δίνουν και μια απάντηση σε όσους προβληματίζονται με το «τι θα γίνουν τα 1.200 σπίτια που θα ρίξει στην αγορά μέχρι το 2026 η Lamda Development στο Ελληνικό;». Πρόκειται για σταγόνα στον ωκεανό μέσα στα 350.000 καινούργια διαμερίσματα που πρέπει να κατασκευαστούν μέχρι το 2030. Η Lamda έχει ήδη πωλήσει τα 314 ακίνητα (βίλες, μεζονέτες και διαμερίσματα στον πύργο κατοικιών) και τώρα ετοιμάζει το δεύτερο γύρο, με ολόκληρη διαφημιστική καμπάνια.

Βάζει πόδι στις πράσινες επενδύσεις η ΕΑΤ

Με σχέδιο νόμου που κατατέθηκε τα μεσάνυχτα της Παρασκευής ανοίγει ο δρόμος ώστε να προχωρήσει το σχέδιο του διευθύνοντος συμβούλου της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας Γιώργου Ζαββού για επέκταση σε νέους τομείς. Με τροποποίηση του καταστατικού της ΕΑΤ, δίνεται η δυνατότητα χρηματοδότησης στρατηγικών, καινοτόμων έργων καθώς και συμμετοχής σε προγράμματα και επενδύσεις με πράσινη διάσταση. Με το νέο καταστατικό, το διοικητικό συμβούλιο της ΕΑΤ θα απαρτίζεται από επτά έως εννέα μέλη, τετραετούς θητείας. Στο ίδιο νυχτερινό σχέδιο νόμου προβλέπεται και μεγάλος αριθμός παρεμβάσεων με στόχο να επιταχυνθεί η απορρόφηση κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ. Για παράδειγμα, δημιουργείται στην ειδική υπηρεσία του Ταμείου Ανάκαμψης ένα νέο τμήμα που θα ασχολείται ειδικά με τα δάνεια. Και δίνεται νέα παράταση για την απόσυρση των παμπάλαιων λεωφορείων των ΚΤΕΛ και των ταξί, μέχρι τον Απρίλιο.

Νέα στήριξη στις ΑΠΕ από την ΕΤΕπ

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, μία ακόμη απόφαση στήριξης των πράσινων επενδύσεων έρχεται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Συγκεκριμένα, η ΕΤΕπ προτίθεται να στηρίξει τον τομέα της αιολικής ενέργειας με τραπεζικές εγγυήσεις 5 δισ. ευρώ. Μάλιστα, μια πρώτη δόση στήριξης ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ μπορεί να έρθει πριν από το τέλος του έτους, μόλις εγκριθεί το πρόγραμμα από το Συμβούλιο του Ιδρύματος στις 13 Δεκεμβρίου.

Επιμένουν οι Βούλγαροι για συμμετοχή στο λιμάνι Αλεξανδρούπολης

Επανήλθε ο πρόεδρος της Βουλγαρίας Rumen Radev και στη συνάντηση που είχε προ ημέρων με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη έθεσε το θέμα συμμετοχής της Σόφιας στη διαχείριση των λιμανιών Αλεξανδρούπολης και Καβάλας. Η συνάντηση έγινε στο Ντουμπάι στο περιθώριο της COP28 με τη βουλγαρική πλευρά να βάζει στο τραπέζι τη συμμετοχή στις εταιρείες διαχείρισης ως τμήμα του ευρύτερου σχεδίου για τη σιδηροδρομική και οδική διασύνδεση των ελληνικών λιμανιών με το Μπουργκάς και τη Βάρνα. Αυτό που καίει τη Σόφια, βέβαια, είναι η υπόθεση του φυσικού αερίου και περιμένουν την έναρξη λειτουργίας του τερματικού σταθμού της Gastrade στα ανοικτά της Αλεξανδρούπολης στην οποία κατέχουν 20%. Ο Radev είναι από αυτούς που στηρίζουν και το σχέδιο του αγωγού πετρελαίου από την ίδια πόλη μέχρι το Μπουργκάς για την τροφοδοσία του μοναδικού διυλιστηρίου της Βουλγαρίας, της Neftochim. Η Neftochim ελέγχεται από τη ρωσική Lukoil αλλά οι Βούλγαροι θέλουν να διώξουν τους Ρώσους κατά το μοντέλο πρόσφατης συναλλαγής στη Σικελία.

αποCRYPTOγράφος
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας