Τι σημαίνει για την Ελλάδα η «ρήτρα διαφυγής» από το Σύμφωνο Σταθερότητας
Στην ενεργοποίηση «ρήτρας διαφυγής» προχωρούν οι Βρυξέλλες προκειμένου να μπορέσει η Ευρώπη να αναπτύξει αμυντική βιομηχανία. Ο λογαριασμός από μόνος του «ζαλίζει» 500 δισ. – σε ορίζοντα 10ετίας- απότοκο ωστόσο της επιθετικής πολιτικής Τραμπ- που κακά τα ψέματα «ταρακουνά» την Κομισιόν και υποχρεώνει την φον ντερ Λάϊεν να επισπεύδει. Τι σημαίνει «ρήτρα διαφυγής»; χοντρικά, οι στρατιωτικές-αμυντικές δαπάνες να μην συμπεριλαμβάνονται στα αυστηρά όρια του ελεγχόμενου δημοσιονομικού ελλείμματος. Πρακτικά, θα επιτρέψει στα κράτη μέλη να αυξήσουν σημαντικά τις δαπάνες τους με Ρώμη και Αθήνα να τάσσονται αναφανδόν υπέρ της πρότασης. Τι θα σημαίνει για την Ελλάδα η εφαρμογή της ρήτρας; ξεκινώντας από το βασικό/γεγονός πως η χώρα μας δαπανά το 3,2% (του ΑΕΠ) σε στρατιωτικές – αμυντικές δαπάνες; Ο ΥΕΘΑ είχε πει (σε άρθρο του στους NYT) πως «…έχει δαπανήσει από τη μεταπολίτευση έως το 2010 περί τα 254 δισ., δηλαδή κατά τι παραπάνω από το ΑΕΠ (2025). Η Ελλάδα διαθέτει περισσότερα βαρέα άρματα από την Γερμανία, την Γαλλία, εάν αυτό μας λέει κάτι, ενώ με τα μέχρι τώρα εξοπλιστικά προγράμματα η προστιθέμενη αξία στην εγχώρια οικονομία – παραγωγή είναι ελάχιστη.
Ο Ντράγκι σε ρόλο «διαπραγματευτή» της Ευρώπης με τον Τραμπ
Ποιος Τραμπ, η Ευρώπη «βάζει τα χέρια της και βγάζει τα μάτια της»- όπως θα έλεγαν θυμόσοφα οι παλαιότεροι. Καταπέλτης ο Μάριο Ντράγκι στο άρθρο του (Financial Tmes) ότι με τις πολιτικές που ακολουθεί η ΕΕ επιβλήθηκαν δασμοί-στην εσωτερική αγορά της… ενιαίας Ευρώπης- που γονατίζουν την ανταγωνιστικότητα. Σύμφωνα με τον mr «Whatever it Takes» η Ευρώπη δεν μπόρεσε να αντιμετωπίσει τους περιορισμούς στην προσφορά ιδίως τους υψηλούς εσωτερικούς φραγμούς και τα ρυθμιστικά εμπόδια. Το ΔΝΤ εκτιμά ότι τα εσωτερικά εμπόδια της Ευρώπης ισοδυναμούν με δασμούς 45% για τη μεταποίηση και 110% για τις υπηρεσίες.
Επίσης, η ΕΕ επέτρεψε σε ρυθμιστικούς κανόνες να διέπουν το πιο καινοτόμο σκέλος των υπηρεσιών -το ψηφιακό- εμποδίζοντας την ανάπτυξη των ευρωπαϊκών εταιρειών τεχνολογίας και μην επιτρέποντας στην οικονομία να ξεκλειδώσει μεγάλα κέρδη παραγωγικότητας. Συνολικά, η Ευρώπη έχει ουσιαστικά αυξήσει τους δασμούς εντός των συνόρων της και ενισχύει τους ρυθμιστικούς κανόνες σ’ έναν τομέα που αποτελεί περίπου το 70% του ΑΕΠ της ΕΕ. Προφανές πως, όσο «χοντραίνει» η κατάσταση και όσο «μικραίνει» η φον ντερ Λάϊεν τόσο θα ενισχύεται η θέση του Μάριο Ντράγκι. Αμφιβάλλει κάποιος πως με Ντράγκι (αντί για Λάϊεν) η επικείμενη διαπραγμάτευση με την άλλη πλευρά λ.χ. Μπεσέντ θα διεξαγόταν από διαφορετική θέση;
Οι κρισιμότερες εκλογές στη Γερμανία την επόμενη Κυριακή
Για να δούμε τι θα δούμε, καθώς την Κυριακή διεξάγονται εκλογές στην Γερμανία. Για αρκετούς αναλυτές οι πιο κρίσιμες εδώ και 10ετίες, με το Βερολίνο να ενεργοποιεί μέχρι την Υπηρεσία για την Προστασία του Συντάγματος (BfV)- ειδική ομάδα θα παρακολουθεί ροή fake news, ενδεχόμενες ενέργειες χειραγώγησης κ.λ.π. Υπό την σκιά Τραμπ-Μασκ αλλά και με συνεχή περιστατικά βίας από την πλευρά παράτυπων μεταναστών μένει να φανεί πως θα εκφραστεί στην κάλπη η «σιωπηρή μειοψηφία» της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης. Μαγδεμβούργο, Μόναχο… Οι γερμανικές εθνικές εκλογές είναι παραδοσιακά μια βαρετή και πολύπλοκη διαδικασία καταμέτρησης ψήφων. Ωστόσο, αυτές της επόμενης Κυριακής είναι κάτι άλλο.
Τα επόμενα ορόσημα για την κόντρα Τραμπ – Πάουελ για τον πληθωρισμό
Στα άκρα η σύγκρουση Τραμπ – Πάουελ. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ επιρρίπτει ευθέως ευθύνες στον επικεφαλής της Fed ότι κάλυπτε τις πληθωριστικές πιέσεις επί ημερών Μπάϊντεν. Δεδομένου του συγκρουσιακού χαρακτήρα του πρώτου, πολύ δύσκολα μπορεί να υποθέσει κάποιος την κατάληξη της (σύγκρουσης). Fed. Στις 18 – 19 Μαρτίου και 6 – 7 Μαϊου οι επόμενες FOMC, μένει να δούμε σε ποια ο Πάουελ είτε θα ακολουθήσει τις kolotoumbes άλλων είτε θα εξωθηθεί σε παραίτηση. Ή όπως διαβάζω (zerohedge) στην δημιουργία/λειτουργία μίας…παράλληλης Fed.
Συμφωνία για Καθαρή Βιομηχανία εν μέσω «βρώμικου» πολέμου στις κλιματικές πολιτικές
Ζήτημα λίγων ημερών είναι η παρουσίαση των νέων κλιματικών στόχων για τις παραγωγικές επιχειρήσεις της ΕΕ, καθώς στις 26 Φεβρουαρίου αναμένεται η Κομισιόν να ανακοινώσει τις λεπτομέρειες για την Συμφωνία για μια Καθαρή Βιομηχανία. Η Συμφωνία θα προσδιορίζει πώς «η καλά στοχευμένη στήριξη μπορεί να ενθαρρύνει περαιτέρω επενδύσεις για απαλλαγή από τις εκπομπές CO2, αποφεύγοντας παράλληλα στρεβλώσεις της αγοράς». Καθώς, μάλιστα, η Κομισιόν έχει επίγνωση πως οι βιομηχανίες χάλυβα, μετάλλων και χημικών, είναι εκτεθειμένες στις απαιτήσεις της ενεργειακής μετάβασης, αναμένεται να παρουσιάσει αργότερα μέσα στο έτος ένα Σχέδιο Δράσης για τον Χάλυβα και τα Μέταλλα και ένα Σχέδιο για τη χημική βιομηχανία. Η Συμφωνία έρχεται σε μία περίοδο, όπου όχι μόνο οι κλιματικοί στόχοι (αν όχι και η ίδια η κλιματική αλλαγή…) αμφισβητούνται από τον πρόεδρο Τραμπ, σαλπίζοντας υποχώρηση στην ενεργειακή μετάβαση και επιστροφή στα ορυκτά καύσιμα, αλλά και ο ανταγωνισμός αμερικανικών και ευρωπαϊκών εταιρειών οξύνεται στο πλαίσιο της αναζωπύρωσης του εμπορικού πολέμου. Ιδιαίτερα, για κλάδους που πλήττονται από τους αμερικανικούς δασμούς, όπως είναι ο κλάδος του χάλυβα, θα έχει ενδιαφέρον για το πώς θα καταφέρει η Κομισιόν να ισορροπήσει ανάμεσα στην προσήλωση της στις πράσινες πολιτικές για την βιομηχανία της, και στην ανάγκη να παραμείνουν ανταγωνιστικές και ακμάζουσες απέναντι στις αμερικανικές, οι οποίες σταδιακά φαίνεται πως απελευθερώνονται από τα «δεσμά» των δαπανηρών περιβαλλοντικών υποχρεώσεων και αποκτούν έτσι ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Εκδόθηκε η οικοδομική άδεια για το IRC των Hard Rock – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο Ελληνικό
Ένα βήμα πιο κοντά βρίσκεται η μεγάλη επένδυση, που κινείται κοντά στο 1,5 δισ. ευρώ, της αμερικανικής Hard Rock και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα (IRC) στο Ελληνικό. Σύμφωνα με πληροφορίες εκδόθηκε η οικοδομική άδεια για το έργο που αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στους επόμενους μήνες. Η επένδυση έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και αφορά ένα από τα μεγαλύτερα (ίσως το μεγαλύτερο) νέο κτιριακό έργο στην Ευρώπη που θα δημιουργήσει ένα σημείο αναφοράς για τον τουρισμό υψηλής ποιότητας στην Ελλάδα. Στην εταιρεία που έχει υπογράψει 30ετή σύμβαση παραχώρησης για το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο, η Hard Rock International κατέχει το 51% και ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ το 49%. Οι δύο εταιρείες έχουν ήδη επενδύσει 150 εκατ. ευρώ για να λάβουν την άδεια υλοποίησης της επένδυσης από το Ελληνικό Δημόσιο.
Πλησιάζει η «ώρα μηδέν» για την δημόσια προσφορά της LeonidsPort για τον ΟΛΘ
Την Πέμπτη ολοκληρώνεται η περίοδος της δημόσιας προσφοράς της LeonidsPort για το 20,98% του μ.κ του ΟΛΘ. Η πλευρά των Dreyfus έχει υποβάλλει προσφορά για το free float στα 27 ευρώ/μτχ (στην αρχή της διαδικασίας είχε πει ότι δεν πρόκειται να αναπροσαρμόσει το τίμημα, να δούμε…). Μέχρι και την Παρασκευή το απόγευμα η Κεφαλαιαγορά δεν είχε γίνει δέκτης κάποιου μηνύματος από την πλευρά του ενδιαφερόμενου, θα φανεί (;) την Παρασκευή. Παράγοντες της αγοράς αναφέρονται σε επί μέρους λεπτομέρειες που θα μπορούσε να κάνουν την ανατροπή: το ΤΑΙΠΕΔ έχει την δυνατότητα να ακυρώσει την κατοχύρωση του Ο. Λ. Βόλου εκκρεμοδικεί η περίπτωση της Goldair) στον ΟΛΘ και κατά πόσον οι εξελίξεις στο Ουκρανικό θα μπορούσε να βγάλουν από την δυσχερή θέση που είχε βρεθεί τον Ιβάν Σαββίδη. Κοινό μυστικό πως ο επιχειρηματίας-μεταξύ άλλων- έχει μεταφέρει (2024) περί τα 150 εκατ. ευρώ σε εγχώρια τράπεζα. Ήδη κάλυψε ΑΜΚ 26,5 εκατ. για το Πόρτο Καρράς, ενώ μόλις την προηγούμενη εβδομάδα εγκρίθηκε το master plan για τις επενδύσεις στον ΟΛΘ.
Στο Ιράκ η Aegean
Καλά το πηγαίνει η Αθήνα με την Ινδία. Εκ των ων ουκ άνευ ωστόσο η επίσπευση της απ’ ευθείας αεροπορικής σύνδεσης των δύο χωρών. Στα πλάνα της AEGEAN, που όπως φαίνεται στην περίπτωση δρομολόγησης προς το Ερμπίλ μπορεί να διαδραματίσει ενεργότερο – ευρύτερο ρόλο. Την Κυριακή 23 Φεβρουαρίου η «πρώτη» προς την πρωτεύουσα της Κουρδικής περιφέρειας του Ιράκ. Δύο δρομολόγια την εβδομάδα. Σωστή κίνηση.
Η Avis, η Skroutz και η αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων
Σχετικά στα χαμηλά πέρασε η μεγάλη συμφωνία της Avis Greece (που ανήκει στον όμιλο του Τούρκου επιχειρηματία Ράχμι Κοτς) με την Skroutz για τη δημιουργία του Cardom, μιας νέας πλατφόρμας πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Για να πάρετε μια ιδέα, μόνο το 2024 η Avis Greece είχε έσοδα περίπου 100 εκατ. ευρώ από την πώληση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Αναζητούσε, λοιπόν, ένα μοντέλο για βελτίωση της παρουσίας της στη συγκεκριμένη αγορά. Κατά πληροφορίες συζήτησε, μεταξύ άλλων και την εξαγορά γνωστής διαδικτυακής πλατφόρμας που έχει μεγάλη παρουσία στην αγορά αυτοκινήτου. Οι δύο πλευρές δεν τα βρήκαν και έτσι η Avis Greece συμφώνήσε να αναπτύξει από κοινού με την Skroutz την πλατφόρμα Cardom. Ο διευθύνων σύμβουλος της Avis Greece Ανδρέας Τραπραντζής θα είναι αρκετά ευτυχής αφού δούλεψε αρκετά τους τελευταίους μήνες για την υλοποίηση μιας τέτοιας συμφωνίας.
Η ίδια αποτυχημένη συνταγή για τις οικοδομικές καταχρήσεις
Αντί να υπάρξει σοβαρός πειθαρχικός έλεγχος των δημοτικών, περιφερειακών και άλλων υπηρεσιών που επιτρέπουν την αδειοδότηση ξενοδοχείων και άλλων εγκαταστάσεων σε περιοχές φυσικού κάλλους, η κυβέρνηση ακολουθεί τον γνωστό, λάθος, δρόμο. Ενεργοποιεί την Κεντρική Υπηρεσία Δόμησης του υπουργείου Περιβάλλοντος και αφαιρεί αρμοδιότητες από τους δήμους, ώστε οι αδειοδοτήσεις (οικοδομικές άδειες, κ.λπ.) σε μεγάλες επενδύσεις ή επιφάνειες θα γίνονται κεντρικά. Έτσι υποτίθεται πως θα επιταχυνθούν στρατηγικές επενδύσεις και δεν θα γίνονται καταχρήσεις όπως η πρόσφατη στο Σαρακήνικο της Μήλου! Μα δεν έχουν καταλάβει στην κυβέρνηση πως στο τέλος της ημέρας, χωρίς τοπική υποστήριξη δεν πρόκειται να προχωρήσουν οι επενδύσεις; Και ποιο είναι τελικά το ζητούμενο; Να αποκτήσει ουσιαστικό ρόλο και ουσιαστικό έλεγχο η Τοπική Αυτοδιοίκηση ή να συγκεντρώνονται και άλλες αρμοδιότητες σε κεντρικές υπηρεσίες που και αυτές είτε είναι υποστελεχωμένες είτε έρμαια συμφερόντων;
Ο τραγέλαφος με τα Κύθηρα και οι άγονες γραμμές
Όσα τραγελαφικά συμβαίνουν τις τελευταίες εβδομάδες με την ακτοπλοϊκή σύνδεση Πειραιάς – Κύθηρα δείχνουν πως κάτι πρέπει να αλλάξει με τον τρόπο με τον οποίο παραχωρούνται και επιδοτούνται οι άγονες γραμμές στα νησιά μας. Όλα ξεκίνησαν όταν αποσύρθηκε ξαφνικά για συντήρηση του πλοίο «Aqua Jewel» της Sea Jet . Ταυτόχρονα είχε βγει για συντήρηση και το πλοίο «Πορφυρούσα» που συνέδεε τα Κύθηρα με την Πελοπόννησο! Στο υπουργείο Ναυτιλίας έσπευσαν να προχωρήσουν σε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος αλλά διαπιστώθηκε εκ των υστέρων πως και το πλοίο «Κεφαλονιά» της Levante Ferries V» δεν είχε τα απαραίτητα πιστοποιητικά για να εκτελεί το δρομολόγιο από Πειραιάς προς Κύθηρα και Αντικύθηρα! Μιλάμε για αστείες καταστάσεις σε μια χώρα που ελέγχει το 20% των ευρωπαϊκής ακτοπλοΐας. Μήπως πρέπει να ξαναδούμε το μοντέλο των άγονων γραμμών ώστε να περιοριστεί η δράση «πειρατών»;
Ανοιχτό το ενδεχόμενο για «δωράκι» στους ιδιοκτήτες ακινήτων
Διόλου αρνητικός δεν ήταν ο υπουργός Οικονομικών όταν ρωτήθηκε αν θα υπάρξουν μειώσεις φόρων για εισοδήματα από ενοίκια. Ο κ. Χατζηδάκης, προφανώς, κρατώντας «χαμηλά τη μπάλα» δεν υποσχέθηκε τίποτα, αφήνοντας όμως να εννοηθεί πως δεν είναι ένα απορριπτέο ενδεχόμενο. «Θα κάνουμε έναν λογαριασμό και θα δούμε τι θα περισσέψει» είπε ο υπουργός, και αν υπάρχει περιθώριο, με απόφαση του πρωθυπουργού, θα γίνουν οι σχετικές παρεμβάσεις. Υπενθύμισε, ωστόσο, πως η βασική πηγή εσόδων του κράτους, η μείωση της φοροδιαφυγής, είναι «άνευ προηγουμένου» και πως πέραν από τις προγραμματισμένες αυξήσεις στους μισθούς, το 2025 θα είναι έτος μείωσης άμεσων φόρων.
Κομμένος ο βήχας για έκτακτη ενίσχυση το Πάσχα
Σε αντίθεση κατεύθυνση πάντως κινήθηκε ο υπουργός όταν ρωτήθηκε για το αν θα δοθεί έκτακτη ενίσχυση Πάσχα. Ο κ. Χατζηδάκης είπε πως φέτος το Πάσχα είναι μόλις 20 ημέρες μετά από την 1η Απριλίου, όταν και θα δοθούν οι αυξήσεις στους δημοσίους υπαλλήλους και στον κατώτατο μισθό, το καλοκαίρι θα δοθούν το επίδομα επικίνδυνης εργασίας στους ενστόλους, και οι όποιες επόμενες παροχές θα ανακοινωθούν τον Σεπτέμβριο από τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ. Η αλήθεια είναι και πως πέρυσι η κυβέρνηση το είπε και το έκανε, και επίδομα Πάσχα δεν δόθηκε παρά μόνο στους άνεργους ναυτικούς. Να δούμε εάν η ρευστή φετινή κατάσταση επηρεάσει κάπως τα δεδομένα.
Σενάρια για προσφυγή στο ΣτΕ για τη μη αναγνώριση προϋπηρεσίας το 2012 – 2023
Όποιος νομίζει πως ξεμπερδέψαμε την περασμένη εβδομάδα με τις δίκες των ανωτάτων δικαστηρίων σε σχέση με μνημονιακά μέτρα, ίσως πρέπει να το σκεφτεί πάλι. Και δεν αναφερόμαστε στο γεγονός ότι -μετά το «νίπτω τας χείρας μου» του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου για τα αναδρομικά των επικουρικών συντάξεων – συνεχίζει να ισχύει η θετική για τους συνταξιούχους του ΣτΕ που προσέφυγαν δικαστικά έως τον Ιούλιο του 2020. Η στήλη πληροφορείται πως «ψήνεται» προσφυγή εργαζομένων στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τη μη αναγνώριση της προϋπηρεσίας μεταξύ 12 Φεβρουαρίου 2012 και 31 Δεκεμβρίου 2023. Υπενθυμίζεται πως με τον εργασιακό νόμο Γεωργιάδη (2023) ξεπάγωσαν οι «τριετίες» από 1η Ιανουαρίου 2024, αλλά δεν αναγνωρίστηκαν για την 11ετία 2012 – 2023, κατά την οποία ήταν παγωμένες με μνημονιακό νόμο. Έτσι, για παράδειγμα, ένα εργαζόμενος που έπιασε δουλειά το Μάρτιο του 2012 παίρνει τον ίδιο μισθό με ένα εργαζόμενο που έπιασε δουλειά τον Ιανουάριο του 2024. H ανισότητα αυτή χτυπάει πολύ, όπως πληροφορείται η στήλη, στις μεγάλες επιχειρήσεις που διέπονται από επιχειρησιακές ή/και κλαδικές συμβάσεις…