Site icon NewsIT
06:30 | 25.02.25

Η συζήτηση που δε γίνεται για τα Τέμπη ^ οι επενδυτές και οι γερμανικές εκλογές ^ πόσα χάνουν οι τράπεζες από τις μειωμένες προμήθειες ^ οι μέτοχοι που πουλάνε πακέτα σε Πειραιώς και Lamda ^ τα στοιχειωμένα ακίνητα του ΤΑΙΠΕΔ και γιατί επιταχύνει τις επενδύσεις ο ΔΑΑ

Stock Market And Financial Figures

Φωτογραφία: iStock

The Decoder

Το πόρισμα για τα Τέμπη και η συζήτηση που δεν γίνεται

Τη στιγμή που διεθνώς κορυφώνονται οι ζυμώσεις για την επόμενη ημέρα της Ουκρανίας και στην Ευρώπη όλοι περιμένουν να δουν πώς και πότε θα σχηματιστεί η νέα γερμανική κυβέρνηση και κυρίως πώς θα υλοποιήσει την υπόσχεση του για ανεξαρτησία από τις ΗΠΑ του Τραμπ ο καγκελάριος to be Φρίντριχ Μέρτς, στην Ελλάδα η επικαιρότητα μονοπωλείται από θεματολόγια που σχετίζεται με την τραγωδία των Τεμπών και τις συγκεντρώσεις της προσεχούς Παρασκευής (28.2.2025). Η συζήτηση έχει επικεντρωθεί στην «άγνωστη καύσιμη ύλη» που θεωρείται από κάποιους ως αιτία της έκρηξης και στη σύμβαση 717 για τη σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση του σιδηροδρομικού δικτύου. Η στήλη από την πρώτη στιγμή έχει γράψει πως η συζήτηση έπρεπε να περιλαμβάνει και τις διαδικασίες και τα πρωτόκολλα που εφαρμόστηκαν ή εφαρμόζονται ακόμα στο σιδηροδρομικό δίκτυο από τους διαχειριστές της υποδομής (ΟΣΕ), των βαγονιών (ΓΑΙΑΟΣΕ) και την εταιρεία λειτουργίας (Hellenic Train). Πρόκειται για μείζον ζήτημα το οποίο έχουν αναδείξει από την πρώτη στιγμή κάποιοι από τους εμπειρογνώμονες των οικογενειών, ενώ θα περιγράφεται με μελανά χρώματα στο πόρισμα του αρμόδιου κρατικού οργανισμού (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) που έχει προγραμματιστεί να παρουσιαστεί την προσεχή Πέμπτη (27.2.2025). Μην ξεχνάμε πως ούτε σήμερα υπάρχει σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση σε τμήμα του βασικού σιδηροδρομικού άξονα αλλά τα τρένα συνεχίζουν να κυκλοφορούν. Και την προηγούμενη ημέρα από την τραγωδία των Τεμπών κυκλοφορούσαν τρένα. Η μη τήρηση διαδικασιών και πρωτοκόλλων είναι αυτό που πλήρωσαν ακριβά τα δεκάδες θύματα. Και δεν γνωρίζουμε τι ακριβώς έχει γίνει ώστε να βεβαιωθούν οι αρμόδιοι πως τώρα τηρούνται αυτές οι διαδικασίες και τα πρωτόκολλα!

Αμφίσημη η αντίδραση των επενδυτών στο αποτέλεσμα των εκλογών στην Γερμανία

Σε ό,τι αφορά τις αντιδράσεις μετά το αποτέλεσμα των εκλογών στη Γερμανία, από τη μία είχαμε άνοδο του DAX έως τις 22.515,36 μονάδες, από την άλλη αρχικά οριακή μείωση της απόδοσης του bund στο 2,4525% και στη συνέχεια, εκ νέου άνοδο/επιβάρυνση έως το 2,4985%. Είναι πολλά και πολύ σημαντικά όλα όσα πρέπει να γίνουν, ξεκινώντας από τον σχηματισμό του «μεγάλου συνασπισμού», όπως προανήγγειλε ο Φρίντριχ Μερτς και έσπευσαν να δηλώσουν έτοιμοι για συνομιλίες οι Σοσιαλδημοκράτες. Προς σχηματισμό ενός Grosse Koalition, λοιπόν, αλλά αυτός θα χρειαστεί συναίνεση για πολλά και κυρίως για το φρένο χρέους και τις αμυντικές δαπάνες.

Το buy the rumor – sell the news της Πειραιώς και οι πωλήσεις Πόλσον

Επιβεβαίωση του κανόνα που θέλει τους επενδυτές να πωλούν στην επιβεβαίωση της είδησης, καταγράφηκε στην χθεσινή (24.2.2025) συνεδρίαση στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Η Πειραιώς ανακοίνωσε κέρδη 1,1 δισ. ευρώ, για το 2024. Η διοίκηση Μεγάλου προτείνει για μέρισμα διανομή 373 εκατ. ευρώ, και στόχευση για 50% από τα κέρδη του 2025. Αν επιβεβαιωθεί η πρόβλεψη του επικεφαλής για διατηρήσιμη κερδοφορία 1,1 δισ. έως το 2027, τότε την επόμενη χρήση θα διανεμηθούν στους μετόχους 500 με 550 εκατ. ευρώ. Από τον ισολογισμό 2024, πολύ ενδιαφέρουσα η υψηλή απόδοση των ενσώματων ιδίων κεφαλαίων. Στο 17,5% (Return on Assets/Tangible Book Value) από τις κορυφαίες επιδόσεις στην ευρωπαϊκή περιφέρεια. «Δεν θα θυσιάσουμε το ύψος της διανομής μερίσματος γενικά στον βωμό των εξαγορών…», τόνισαν στην ενημέρωση των αναλυτών τα στελέχη της διοίκησης της Πειραιώς. Παράλληλα υπογράμμισαν ότι, η επικείμενη εξαγορά της Εθνικής Ασφαλιστικής και κυρίως το πλάνο αναδιάρθρωσης αυτής δεν θα επηρεάσει τη μερισματική πολιτική της τράπεζας, καθώς υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα του εγχειρήματος. Πρακτικά η λογική Μεγάλου είναι η δημιουργία ενός ισχυρού cash yield – για αυτό και η διανομή μερίσματος θα αφορά μόνο καταβολή μετρητών και όχι χρήση επαναγοράς/buy back. Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα ο διευθύνων σύμβουλος εκτίμησε πως οι στόχοι του business plan 2025-2028 είναι εφικτοί. Θυμίζουμε ότι, σε συνέντευξη του -στο IFR του Reuters- είχε αναφέρει πως θα ήθελε να δει την κεφαλαιοποίηση στα 10 δισ. πριν αποχωρήσει. Δήλωση που είχε γίνει στις 27 Σεπτεμβρίου 2024, με την κεφαλαιοποίηση -τότε- στα 5 δισ. Χθες είχε φθάσει στα 5,914 δισ., αισίως. Πάντως, ο μεγαλομέτοχος της Τράπεζας Τζον Πόλσον επέλεξε εχθές να ρευστοποιήσει ποσοστό 2,8% από τη συμμετοχή του.

Καθόλου αμελητέο το κόστος των τραπεζών από τη μείωση των προμηθειών

Σοβαρές επιπτώσεις στα (εύκολα) έσοδα των τραπεζών είχε η παρέμβαση της κυβέρνησης για μείωση των προμηθειών σε σειρά συναλλαγών ή η κατάργησή τους για κάποιες άλλες (όπως η πληρωμή λογαριασμών ΔΕΚΟ, κ.α.). Από τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη της Πειραιώς με τους αναλυτές για τα αποτελέσματα του 2024 μάθαμε πως η τράπεζα είχε κόστος γύρω στα 55 εκατ. ευρώ από την παρέμβαση της κυβέρνησης, το οποίο «έγραψε» στο τέταρτο τρίμηνο του 2024. Δεν πρόκειται για βαρύ τίμημα, αλλά όχι και για αμελητέο. Ορισμένοι θεωρούν πως η κυβερνητική παρέμβαση έσπρωξε τις διοικήσεις των τραπεζών ώστε να προχωρήσουν ταχύτερα κάποιες συμφωνίες που θα ενισχύσουν έσοδα και κέρδη από άλλους κλάδους, όπως οι ασφάλειες. Όπως, για παράδειγμα, η επικείμενη συμφωνία εξαγοράς της Εθνικής Ασφαλιστικής από την Τράπεζα Πειραιώς με πωλητή την CVC που μαζεύει αρκετά κέρδη σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.

Η προίκα με τα στοιχειωμένα ακίνητα του ΤΑΙΠΕΔ

Προς τρίτη ακύρωση πάει ο διαγωνισμός του Υπερταμείου (που απορρόφησε το ΤΑΙΠΕΔ) για το περίφημο ακίνητο της Βερβερόντας στο Πόρτο Χέλι στο οποίο καταγράφεται συνωστισμός επενδύσεων για πολυτελή ξενοδοχεία και κατοικίες. Πρόκειται για μη παραθαλάσσιο γεωτεμάχιο με πανοραμική θέα στον Αργολικό Κόλπο και έχει έκταση 627.417,92 τετραγωνικά μέτρα. Βρίσκεται σε απόσταση περίπου 500 μέτρων από το κέντρο του οικισμού Πόρτο Χέλι και 300 μέτρων από τη λιμνοθάλασσα Βερβερόντας και την ακτή του Όρμου Πορτοχελίου. Οι δύο προηγούμενοι διαγωνισμοί ήταν άκαρποι αν και στο δεύτερο εμφανίστηκε επενδυτής ο οποίος τελικά δεν ολοκλήρωσε τη διαδικασία. Στο Υπερταμείο μεταφέρθηκαν και άλλα στοιχειωμένα ακίνητα του ΤΑΙΠΕΔ όπως η Ακτή και το Camping Ποσειδίου Κασσάνδρας καθώς και το Camping της Αγ. Τριάδας Θεσσαλονίκης. Για το Ποσείδι αναμένεται εκδήλωση ενδιαφέροντος στις 12 Μαρτίου. Για την Αγία Τριάδα υπάρχει πλειοδότης χωρίς μέχρι σήμερα να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία. Πρόκειται για την κυπριακή Matenisa Trading Co. που ανήκει στον όμιλο Δημήτρη Μελισσανίδη.

ΔΑΑ: Πώς διαψεύστηκε ο αποCryptoγράφος…

Τροχοδρομεί ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) έγραφε από νωρίς χθες η στήλη, προεξοφλώντας την ανακοίνωση θετικών οικονομικών αποτελεσμάτων. Εν τέλει, τα μεγέθη 2024 ανακοινώθηκαν, η διοίκηση θα προτείνει τη διανομή μερίσματος 0,78ευρώ/μετοχή, ενώ έκανε την έκπληξη δίνοντας την δυνατότητα επανεπένδυσης. Εντυπωσιακό το μέρισμα, επιβεβαιώνει πλήρως τον ορισμό του dividend stock, με απόδοση σχεδόν 9% (!). Όσον αφορά στο Scrip Dividend αφορά στην δυνατότητα επανεπένδυσης έως 240 εκατ. στην 4ετία. Ωστόσο, με άνοδο 8,04% (!!) στα 8,98 ευρώ, και μάλιστα με συναλλαγές 1,02 εκατ. τμχ αυτή δεν ήταν απλή… τροχοδρόμηση – κανονική απογείωση ήταν.

…και γιατί επιταχύνει το επενδυτικό πρόγραμμα η ΔΑΑ

Σε επιτάχυνση του επενδυτικού προγράμματος για τη σταδιακή αύξηση της δυναμικότητας του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα 50 εκατ. επιβάτες ετησίως προχωρά ο ΔΑΑ. Ο τρέχων σχεδιασμός επέκτασης του τερματικού σταθμού ενσωματώνει τις φάσεις επέκτασης 33MAP και 40MAP. Με την επιτάχυνση των επενδύσεων και την ενοποίηση των δύο φάσεων επέκτασης σε μία, θα έρθει πιο μπροστά ο στόχος για 40 εκατ. επιβάτες. Το συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα (αποτυπωμένο σε τιμές 2024) εκτιμάται σε περίπου 1.280 εκατ. ευρώ και θα υλοποιηθεί κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος 2025 – 2032. Μέχρι το 50% των επενδύσεων αναμένεται να υλοποιηθεί έως το 2028 και το υπόλοιπο μέρος μέχρι το 2032. Το επενδυτικό πρόγραμμα θα χρηματοδοτηθεί κυρίως με δανεισμό (ο οποίος σε μεγάλο βαθμό έχει ήδη εξασφαλιστεί) και εν μέρει από το Κεφάλαιο Αεροπορικών Δραστηριοτήτων μέσω του Προγράμματος Επανεπένδυσης Μερίσματος. Η διοίκηση υποστηρίζει ότι ο συνδυασμός των δύο φάσεων θα αποφέρει πολλαπλά οφέλη, όπως βελτιστοποίηση της δυναμικότητας (40 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως έναντι των 33 εκατομμυρίων επιβατών) με σταδιακή υλοποίηση ταχύτερα από την πρόβλεψη του αρχικού σχεδιασμού, επιτάχυνση της ανάπτυξης των χώρων Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων (από 13.500 τ.μ. τώρα σε 34.000 τ.μ. (αύξηση της τάξης του +150% έναντι +60% στο αρχικό σχέδιο), με βελτιωμένες επιβατικές ροές, καλύτερο επίπεδο υπηρεσιών – με την έγκαιρη εφαρμογή βελτιστοποιημένων διαδικασιών για την εξυπηρέτηση των επιβατών και τη μείωση των οχλήσεων κατά τη διάρκεια των έργων κατασκευής, αποφυγή διακοπής εργασιών έως και την επέκταση του 40MAP, επιτρέποντας συνέργειες κατασκευής και σταδιακής υλοποίησης, σταδιακή αύξηση δυναμικότητας εξυπηρέτησης των επιβατών, νωρίτερα σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό, για την αντιμετώπιση των αναγκών της επιβατικής κίνησης.

Coca Cola HBC: και 40άρισε, και αποτιμάται στα 15 δισ. 

«Βλέπει ευκαιρίες από τις συνομιλίες Τραμπ-Πούτιν» σημείωνε ο Decoder την Παρασκευή, σχετικά με το ράλι προεξόφλησης που “τρέχουν” οι διαχειριστές ξένων funds στη μετοχή της Coca Cola HBC. Άμεση η συνέχεια, με νέα άνοδο 2,04% στα 40 ευρώ για τη μετοχή, που αντιστοιχεί σε χρηματιστηριακή αξία 14,929 δισ. Παρά κάτι 71 εκατ. ευρώ από τα 15 δισ., η μεγαλύτερη που θα έχει επιτευχθεί ever για τον Όμιλο επί θητείας Αναστάση Γ. Δαυϊδ και Zoran Bogdanovic.

Lamda Development: Mειώνουν θέσεις οι Π. Γερμανός – Β. Κάτσος

Στο 10% του μ.κ της Lamda Development μειώθηκε η συμμετοχή του σχήματος Voxcove Investments, συμφερόντων Πάνου Γερμανού και Βασίλη Κάτσου. Οι δύο επιχειρηματίες είχαν επενδύσει στην Lamda Development κάτι περισσότερο από 55 εκατ. ευρώ, αποκτώντας το 12,8% στην τιμή των 5,40 ευρώ/μετοχή στις 21 Δεκεμβρίου 2017, χαρακτηρίζοντας την συναλλαγή ως καθαρά επενδυτικού χαρακτήρα. Έτσι, εχθές πούλησαν ένα μέρος, συγκεκριμένα 2,26%, στα 6,80 ευρώ/μτχ, συνολικής αξίας 27,2 εκατ. Απόδοση, σε ορίζοντα σχεδόν 8ετίας μάλλον μέτρια. Πάντως μέχρι αργά εχθές δεν είχε γίνει γνωστό το όνομα του αγοραστή, που δεν ήταν η Consolidated Lamda Holdings, ούτε η Blackstone αλλά ούτε και η Zerko Enterprices Ltd- συμφερόντων Γιώργου Προκοπίου.

Γιατί «τρέχει» η Κύπρου

Συνεχίστηκε και χθες η θεαματική άνοδος για τη μετοχή της Τράπεζας Κύπρου. Με 1,12% στα 5,40 ευρώ, με αυξημένες συναλλαγές σχεδόν ενός εκατομμυρίου μετοχών. Αποτέλεσμα εισροών προεξόφλησης, σύμφωνα με χρηματιστηριακό παράγοντα ο οποίος θυμίζει ότι η τράπεζα υπόκειται σε διαφορετικό συντελεστή Deferred Tax Credit. Πράγματι η Κύπρου -με έδρα στην Λευκωσία- έχει πιο ευέλικτο συμψηφισμό απαίτησης (της αναβαλλόμενης φορολογίας) απ’ ότι ισχύει για τις εγχώριες τράπεζες. Αυτό σημαίνει πως η υπό τον Τάκη Αράπογλου Κύπρου θα μπορούσε να εισηγηθεί την διανομή επιπλέον μέρος των κεφαλαίων της. Θυμίζουμε ότι ξεκίνησε πρώτη την διανομή μερίσματος στους μετόχους.

Nvidia σε μέγεθος ΑΕΠ της Γαλλίας

Επικεντρωμένη στα οικονομικά αποτελέσματα 2024 η προσοχή των επενδυτών, στην Wall Street. Αύριο Τετάρτη ανακοινώνει μεγέθη η Nvidia. Ο κολοσσός του κλάδου ΑΙ αποτιμάται στα 3,29 τρισ. δολάρια όταν το ΑΕΠ της Γαλλίας ήταν 3,05 τρισ. δολάρια. Εύκολα κατανοητό πως, από την πορεία της μετοχής θα εξαρτηθεί η διαμόρφωση της τάσης αφ’ ενός στην Wall Street, αφ’ ετέρου στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια.

Θα βάλει νέο ενεργειακό «αυτογκόλ» η ΕΕ;

Η Ευρωπαϊκή Ένωση δείχνει να λαμβάνει συνεχώς κακές αποφάσεις στον ενεργειακό τομέα, τις οποίες πληρώνει ακριβά. Σήμερα κερδίζει έδαφος το λεγόμενο «ιαπωνικό μοντέλο», που θα ανακοινωθεί επισήμως μέσα στις επόμενες ημέρες στο πλαίσιο του νέου Σχεδίου μείωσης του ενεργειακού κόστους της Κομισιόν. Το μοντέλο προβλέπει ότι ευρωπαϊκές εταιρείες θα γίνουν μέτοχοι σε μεγάλα έργα παραγωγής LNG διεθνώς, με αντάλλαγμα μακροχρόνιες συμβάσεις προμήθειας αερίου. Η τακτική αυτή μπορεί να ακούγεται συνετή, είναι όμως εντελώς ετεροχρονισμένη. Αν είχε εφαρμοστεί την προηγούμενη δεκαετία, τότε η Ευρώπη θα είχε γλιτώσει πολλά χρήματα κατά τη διάρκεια της κρίσης, όταν το αέριο ήταν είδος εν ανεπαρκεία. Αντιθέτως, σήμερα τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά: Μέσα στα επόμενα 2-5 χρόνια η αγορά θα κατακλυστεί έτσι κι αλλιώς από νέες ποσότητες LNG και οι τιμές μοιραία θα ομαλοποιηθούν. Άρα, γιατί να δαπανήσει τόσα χρήματα η EE και να «κλειδώσει» για δεκαετίες ένα καύσιμο που υποτίθεται ότι θέλει να αφαιρέσει από το ενεργειακό της μείγμα; Η απάντηση μάλλον βρίσκεται στο έντονο λόμπινγκ που έλαβε χώρα τα τελευταία χρόνια στους διαδρόμους των Βρυξελλών από συμφέροντα με πολύ βαθιές τσέπες που επωφελήθηκαν τα μέγιστα κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης.

Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version