Η τακτική της στρουθοκαμήλου και οι μεγάλες ενεργειακές επενδύσεις

Η τακτική κατευνασμού της Τουρκίας, με τη συνεχή παράβλεψη των προκλητικών κινήσεων της γειτονικής χώρας, θα έχει κόστος στις μεγάλες ενεργειακές επενδύσεις που σχεδιάζει η Ελλάδα επισημαίνουν αρκετοί αναλυτές, με βάση και τις τελευταίες εξελίξεις στη Συρία. Η Άγκυρα εμφανίζεται να συζητά ένα νέο μνημόνιο, κατά το πρότυπο του τουρκολιβυκού μνημονίου του 2019, για κοινή χάραξη ΑΟΖ με τη Συρία με στόχο την υφαρπαγή τμήματος της ισχύουσας σήμερα κυπριακής ΑΟΖ! Την ίδια στιγμή η Ελλάδα αδυνατεί να υπερασπιστεί ακόμα και τα συμφωνηθέντα με την Αίγυπτο με την οποία συμφώνησε να ανακηρύξει τμηματική ΑΟΖ τον Αύγουστο του 2020, όπως προκύπτει από το πρόσφατο επεισόδιο στην Κάσο, όταν τουρκικά πλοία παρεμπόδισαν τις έρευνες για το καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου. Αλλά και νότια της Κρήτης παρά τις θετικές εκτιμήσεις για πιθανές ποσότητες φυσικού αερίου δεν υπήρξε νέος γύρος παραχωρήσεων θαλασσίων περιοχών για έρευνες. Όσο για τα δύο «οικόπεδα» που έχουν παραχωρηθεί στην κοινοπραξία ExxonMobil – Helleniq Energy η πρόοδος που καταγράφεται δεν συνδέεται κατά κανέναν τρόπο με τις προ τριετίας εξαγγελίες του πρωθυπουργού για επιτάχυνση των ερευνών. Μήπως τώρα που οι εξελίξεις στη Συρία δίνουν λαβή για άλλη μια προκλητική πρωτοβουλία της Τουρκίας, η Ελλάδα πρέπει να κινηθεί διπλωματικά; Ποτέ δεν είναι αργά!

Οι υποσχέσεις Φον ντερ Λάιεν για ευρωπαϊκή αντεπίθεση!

Ο θάνατος του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη έφερε ξανά στην επιφάνεια τη συζήτηση για τη θέση της Ελλάδας στην Ευρώπη, αλλά και την επίσης επίκαιρη κουβέντα για το πως θα απαντήσει η ΕΕ στις κινήσεις του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, που απειλεί με πόλεμο δασμών, και στις νέες πρωτοβουλίες της Κίνας. Η ΕΕ εμφανίζεται τα τελευταία χρόνια μονίμως σε θέση άμυνας, είτε πρόκειται για γεωπολιτικές αναταραχές, όπως η εισβολή Ρωσίας στην Ουκρανία, είτε για οικονομικές ανακατατάξεις, όπως η πλήρης επικράτηση των Κινέζων στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν έχει δεσμευτεί πως μέσα στις πρώτες 100 ημέρες λειτουργίας της νέας Κομισιόν θα απαντήσει στις προτάσεις που περιλαμβάνονται στις εκθέσεις των πρώην Ιταλών πρωθυπουργών Λέτα και Ντράγκι για το μέλλον της ΕΕ. Οι πολιτικές εξελίξεις σε Γερμανία και Γαλλία δεν ευνοούν την Φον ντερ Λάιεν. Όμως η ανάγκη για ευρωπαϊκή αντεπίθεση είναι άμεση όπως δείχνει και η δυσάρεστη κατάσταση της γερμανικής βιομηχανίας, οι συνεχείς αντιδράσεις στην Ευρώπη για το ενεργειακό κόστος, η συνεχής διολίσθηση της Ευρώπης σε τομείς όπως η τεχνητή νοημοσύνη. Όσοι φοβούνται το κόστος αυτών των αλλαγών και αναρωτιούνται «από που θα βρεθούν τα λεφτά» ας έχουν στο μυαλό τους πως οι καθυστερήσεις απλά θα αυξήσουν αυτό το κόστος!

Το «Σύζευξις ΙΙ» που δεν τελείωσε ποτέ και ο Ίλον Μασκ!

Το ελληνικό δημόσιο είναι στα δικαστήρια με τους αναδόχους του περίφημου έργου «Συζευξις ΙΙ» για την αναβάθμιση των τηλεπικοινωνιακών υποδομών και υπηρεσιών του κράτους. Το έργο δεν ολοκληρώθηκε ποτέ στο σύνολό του, παρά τις συνεχείς παρατάσεις με το δημόσιο και τους αναδόχους να προσπαθούν να βγάλουν άκρη στα δικαστήρια αφού έχουν επιβληθεί βαρύτατες ρήτρες στις εταιρείες πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών. Στην Ιταλία, η κυβέρνηση Μελόνι φέροταν να ακολουθεί άλλο δρόμο, αλλά οι πληροφορίες που μετέδωσε το Bloomberg διαψεύστηκαν. Σύμφωνα με τα ρεπορτάζ, η ιταλική κυβέρνηση βρίσκονταν σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με την SpaceX του Ίλον Μασκ για την υπογραφή πενταετούς συμφωνίας παροχής ασφαλών τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών για τους κρατικούς φορείς. Το συνολικό ύψος της συμφωνίας θα προσέγγιζε το 1,5 δισ. ευρώ και χρειάστηκε η συνάντηση της Τζόρτζια Μελόνι με τον Ντόναλντ Τραμπ το Σαββατοκύριακο στη Φλόριντα ώστε να ξεπεραστούν κάποια εμπόδια. Η ιταλική κυβέρνηση το διέψευσε.

Το νέο Χίλτον και οι περιπέτειες του Ανδρεάδη

Ο Στρατής Ανδρεάδης, ο επιχειρηματίας που έφτιαξε το Χίλτον, γράφει στην αυτοβιογραφία του με τον τίτλο «Ο Καθηγητής»: «Τέλος του 1962, εξαιτίας του Χίλτον, έπεσα ξαφνικά άρρωστος από υπερκόπωση. Είχα ένα καρδιακό επεισόδιο και απαιτήθηκε να μείνω αδρανής για αρκετές ημέρες, υπό την άμεση παρακολούθηση του γιατρού». Ο Ανδρεάδης, που είχε πάρει τη σύμβαση για την κατασκευή του «Χίλτον Αθηνών» στις αρχές της δεκαετίας του 1960, πέρασε δια πυρός και σιδήρου μέχρι να ολοκληρώσει το έργο, με συνδρομή των γερμανικών Siemens (ανέλαβε τα ηλεκτρομηχανολογικά) και Hochtief (κατασκεύασε το κτίριο). Λίγο πριν παραδοθεί το έργο, ανήμερα του Αγίου Νικολάου του 1962, το Χίλτον έπιασε φωτιά, ευτυχώς περιορισμένη. Τελικά τα εγκαίνια έγιναν την άνοιξη του 1963. Σχεδόν εξήντα χρόνια μετά, ο όμιλος Κωνσταντακόπουλου ετοιμάζεται να παραδώσει, μέσα στο 2025, το νέο συγκρότημα, το «The Ilisian» όπως θα ονομάζεται, που θα συνδυάζει τον τουρισμό με την κατοικία και θα λειτουργεί υπό δύο άλλα brands του ομίλου Χίλτον, τα Conrad και Waldorf Astoria Residences. Όπως και στην περίπτωση του Στρατή Ανδρεάδη, θα χρειαστεί αγώνας για την ολοκλήρωση του απαιτητικού έργου.

Το Τατόι, το Ελληνικό και τα άλλα έργα

Η νέα χρονιά θα είναι πλήρης εξελίξεων σε πολλά εμβληματικά έργα που έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν μέσα στο προσεχές δωδεκάμηνο. Ένα ακόμα παράδειγμα είναι το θερινό ανάκτορο στο Τατόι καθώς και άλλες υποδομές στο πρώην βασιλικό κτήμα που η σύγχρονη Ελλάδα άφησε να ρημάξει. Με ενδιαφέρον η στήλη παρατηρεί και την πρόοδο στο τεράστιο εργοτάξιο του Ελληνικού αφού μέσα στη φετινή χρονιά πρέπει, με βάση τον προγραμματισμό της Lamda Development, να δούμε μπουλντόζες σε νέα κτίρια, όπως τα εμπορικά κέντρα, αλλά και το Μητροπολιτικό Πάρκο. Θα δούμε, επιπλέον, σοβαρή πρόοδο σε οικιστικές αναπτύξεις με βάση τις συμφωνίες που υπέγραψε η Lamda τη χρονιά που πέρασε. Περιμένουμε και νέες συμφωνίες, όπως με τον Αιγύπτιο κροίσο Ναγκίμπ Σαουίρις που φημολογείται εδώ και μήνες πως θα τοποθετηθεί με αξιόλογη επένδυση για οικιστικό συγκρότημα στο Ελληνικό. Στην Αθήνα φέτος θα δούμε να ολοκληρώνονται ή να φτάνουν προς το τέλος του και άλλα έργα όπως το νέο ΜΙΝΙΟΝ, η αναβάθμιση της στοάς Αρσακείου, κ.α.

Το λιμάνι Αστακού και οι επενδύσεις που στοιχειώνουν!

Από την εποχή που ο τότε ισχυρός εργολάβος Χρήστος Αρφάνης του ομίλου ΜΕΤΩΝ – ΕΤΕΠ απέκτησε το λιμάνι του Αστακού μέχρι σήμερα που το ακίνητο ελέγχεται από την Alpha Bank, έχουν γραφτεί χιλιάδες λέξεις για επενδύσεις που ξεκινούν από εμπορευματικό κέντρο και καταλήγουν σε συγκρότημα πολυτελών κατοικιών με μαρίνα. Τίποτα, όμως, δεν κουνιέται αν και σχέδια παρουσιάζονται. Τελικά, το τελευταίο σχέδιο ελληνοαραβικών συμφερόντων για πολυτελή μαρίνα και κατοικίες, φαίνεται πως προχωράει με πολύ μικρότερη ταχύτητα από την αναμενόμενη. Κάποιοι θα περίμεναν πως οι επενδυτές θα δελεάζονταν από τον κορεσμό που καταγράφεται στα Επτάνησα ώστε να τοποθετηθούν στην άλλη όχθη του Ιονίου. Για να δούμε.

Δεν κρύβουν το ενδιαφέρον για τα 22 μικρά περιφερειακά αεροδρόμια οι Γερμανοί

Μπορεί να βρισκόμαστε στην καρδιά του χειμώνα, αλλά οι Γερμανοί σκέφτονται το καλοκαίρι στην Ελλάδα και τα αεροδρόμια της. Ήδη η γερμανική Fraport ελέγχει τα 14 μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας μας. Με εκτενές άρθρο της χθες η Handelsblatt, κάνει λόγο για το γεγονός ότι η Ελλάδα «πρέπει να επεκτείνει τα αεροδρόμια τους», καθώς «σε πολλά μέρη, οι δυνατότητες έχουν ήδη εξαντληθεί». Το δημοσίευμα επισημαίνει το γεγονός πως «το κρατικό επενδυτικό ταμείο ετοιμάζεται να αναθέσει παραχωρήσεις λειτουργίας για τα υπόλοιπα 22 ελληνικά αεροδρόμια. Πρόκειται για μικρότερα περιφερειακά αεροδρόμια που λειτουργούν επί του παρόντος από το κράτος. Ορισμένα από αυτά, όπως τα νησιωτικά αεροδρόμια της Πάρου, της Σύρου, της Νάξου, της Μήλου και της Χίου, έχουν σημαντικές τουριστικές δυνατότητες. Επειδή όλο και περισσότεροι επισκέπτες αποφεύγουν τους υπερπληθυσμένους προορισμούς, υπάρχει μια τάση στην Ελλάδα προς τις περιοχές διακοπών που παλαιότερα ήταν λιγότερο συχνές. Ο διαγωνισμός για τις παραχωρήσεις, που θα ανατεθούν σαν πακέτο σε φορέα εκμετάλλευσης, αναμένεται να πραγματοποιηθεί τους επόμενους μήνες. Στόχος είναι να παραδοθούν τα αεροδρόμια στον νέο φορέα φέτος. Αυτό θα σήμαινε ότι και τα 38 ελληνικά εμπορικά αεροδρόμια θα ιδιωτικοποιηθούν».

Η χαμηλή συμμετοχή των 35αρηδων στο ΤΕΚΑ και ο στόχος της αύξησης της «εθνικής αποταμίευσης»

Παρά πολύ χαμηλή ήταν η συμμετοχή των 35αρηδων στο Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ), σύμφωνα με όσα μαθαίνει η στήλη. Η προθεσμία εθελοντικής εγγραφής στο ΤΕΚΑ έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2024 και παρότι είχε δοθεί επιπλέον ένα έτος περιθώριο σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις του νόμου, σε όσους είχαν γεννηθεί μετά την 1η Ιανουαρίου 1987, σε καμία περίπτωση αυτή η παράταση δεν συνέβαλε στη δημιουργία κάποιου «κύματος» μεταπήδησης από τον κλάδο της επικουρικής ασφάλισης του δημοσίου ΕΦΚΑ στο επίσης δημόσιο ΤΕΚΑ. Δεν υπάρχουν, για την ώρα, επίσημες εκτιμήσεις, για την (ας είμαστε ειλικρινείς) μαζική άρνηση των 35αρηδων να μεταπηδήσουν από τον ΕΦΚΑ στο ΤΕΚΑ, παρά τις θεσμικές εγγυήσεις για την ασφάλεια των ατομικών κουμπαράδων στο ΤΕΚΑ αλλά και τις προβλέψεις για υψηλότερες επικουρικές συντάξεις στο μέλλον. Ανεπίσημα, λέγεται από ορισμένα στελέχη πως δεν έγινε ποτέ μία κατάλληλη εκστρατεία ενημέρωσης των δυνάμει ασφαλισμένων του ΤΕΚΑ, προκειμένου να πειστούν να εγγραφούν μαζικά σε αυτό. Έτσι το ΤΕΚΑ θα στερηθεί δυνάμει, επιπλέον κεφάλαια, τα οποία θα μπορούσαν να επενδυθούν (όταν αρχίσει να εφαρμοστεί η νέα επενδυτική στρατηγική του, η οποία ήδη μετρά μεγάλες καθυστερήσεις), εξασφαλίζοντας (πάντα σύμφωνα με τις κυβερνητικές προβλέψεις) όχι μόνο υψηλότερες συντάξεις, αλλά και μεγαλύτερη ρευστότητα στις αγορές κεφαλαίων (με στόχο την αύξηση της «εθνικής αποταμίευσης»!) και έτσι στις ελληνικές επιχειρήσεις και μάλιστα σε καιρούς που προοιωνίζονται δύσκολοι (από πλευράς ρευστότητας).

αποCRYPTOγράφος
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας