Μια μεταρρύθμιση με πολλαπλές σημασίες
Πολύ υψηλά στην ατζέντα της κυβέρνησης για το 2025 βρίσκεται το να «τρέξουν» όσο πιο γρήγορα και αποτελεσματικά οι αλλαγές που έχουν ξεκινήσει ήδη να εφαρμόζονται για την μεταρρύθμιση του χώρου της Δικαιοσύνης. Ένα έργο σύνθετο, δύσκολο αλλά και με πολλαπλές σημασίες και ωφέλειες για την Ελλάδα και την οικονομία της. Καθόλου τυχαίο λοιπόν που το οικονομικό επιτελείο το ενέταξε στο σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας διαθέτοντας πάνω από μισό δισεκατομμύριο ευρώ από ευρωπαϊκά χρήματα για αυτό. Καθόλου τυχαίο, επίσης, που ο πρωθυπουργός στην κυριακάτικη ανασκόπηση του κυβερνητικού έργου αναφέρεται στα αποτελέσματα των πρώτων μηνών εφαρμογής του νέου Δικαστικού Χάρτη όπου κιόλας διεκπεραιώθηκαν πάνω από 200.000 υποθέσεις. Ελπιδοφόρα βελτίωση για έναν χώρο όπου η γραφειοκρατία, οι προβληματικές υποδομές και οι αγκυλώσεις οδηγούν στο να λιμνάζουν και να καθυστερούν χιλιάδες υποθέσεις. Και αυτό δεν αφορά μόνο την καθημερινότητα πολιτών, δικαστών και δικηγόρων αλλά και την επιτυχή υλοποίηση των επενδυτικών στόχων της χώρας. Αυτή η μεταρρύθμιση θα έπρεπε να έχει πραγματοποιηθεί… χθες. Γιατί αν δεν έχεις γρήγορη λειτουργία της Δικαιοσύνης πώς θα έχεις γρήγορη υλοποίηση επενδύσεων, είτε δημόσιων, είτε ιδιωτικών; Και αν δεν έχεις γρήγορη υλοποίηση επενδύσεων πως θα σε προτιμήσουν οι επενδυτές για να φέρουν στην χώρα τα λεφτά τους; Και αυτό βαραίνει άμεσα στους οικονομικούς και αναπτυξιακούς στόχους της χώρας. Ήδη τα αποτελέσματα έρευνας τα οποία δημοσίευσε την προηγούμενη εβδομάδα η Alpha Bank είναι απογοητευτικά, καθώς η Ελλάδα κατατάσσεται μόλις ως ο 19ος προτιμητέος επενδυτικός προορισμός, ανάμεσα στους 27 της ΕΕ. Κομβική σημασία σε αυτό παίζουν το δικαστικό και το φορολογικό μας σύστημα, που έχουν προσδώσει «ρετσινιά» στα μάτια των επενδυτών για την Ελλάδα. Κάτι που απαιτεί πολλή και σκληρή δουλειά για να αντιστραφεί…
Οι Ρώσοι, ο ΟΛΘ και οι Ντρέιφους…
Πάση θυσία θέλει να κρατήσει το λιμάνι ο Ιβάν Σαββίδης και η ρωσική πλευρά, όπως δείχνουν οι κινήσεις του επιχειρηματία, οι αλλαγές στην κορυφή και στα μεσαία στελέχη του ΟΛΘ, κ.α. Όμως η οικογένεια Ντρέιφους δεν φαίνεται να έχει πει την τελευταία της λέξη και θα πρέπει να περιμένουμε κινήσεις μετά τις 20 Φεβρουαρίου οπότε και λήγει η δημόσια προσφορά που κατέθεσε για το 21% του ΟΛΘ που βρίσκεται σε ελεύθερη διασπορά στην τιμή των 27 ευρώ ανά μετοχή. Στην αγορά κυκλοφορούν διάφορες πληροφορίες για τη στάση που θα τηρήσει η κυβέρνηση (το Υπερταμείο εξακολουθεί να κατέχει περί το 7% του ΟΛΘ) και αν έχει ταχθεί, ανεπισήμως, υπέρ των Ντρέιφους αφού βλέπει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να μαραζώνει αν μέσω γεωπολιτικών ανατροπών. Οι ευκαιρίες που χάνονται, δύσκολα ξανάρχονται λένε όσοι θεωρούν πως ο Ιβάν Σαββίδης πρέπει να επιτρέψει στο λιμάνι να αναπτυχθεί δια της αποχωρήσεως! Η συγκεκριμένη πλευρά δηλώνει πως το δημόσιο έχει εργαλεία για να πιέσει όπως το γεγονός πως δεν έχει πραγματοποιηθεί σχεδόν καμία από τις επενδύσεις που είχαν συμφωνηθεί στη σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού.
…και οι μαγικές αποτιμήσεις
Η Leonidsport της οικογένειας Ντρέιφους στέκεται σε μια μαγική αποτίμηση που έγινε για λογαριασμό της διοίκησης του ΟΛΘ προκειμένου να απορρίψει την προσφορά τους. Η Beta Securities αποτίμησε τη μετοχή του ΟΛΘ μεταξύ 38,88 και 44,08 ευρώ ανά μετοχή στο πλαίσιο της δημόσιας προσφοράς των Ντρέιφους. Πριν από τέσσερα χρόνια, όταν προχώρησε σε δημόσια πρόταση η πλευρά Σαββίδη (μετά την εξαγορά του ποσοστού που είχαν κάτι Γερμανοί στον ΟΛΘ…) η Beta Securities είχε αποτιμήσει τον ΟΛΘ κοντά στα 26,26 ευρώ ανά μετοχή! Και τα τελευταία τέσσερα χρόνια μάλλον χειροτέρευσε η θέση του ΟΛΘ αφού ο βασικός του μέτοχος εξαφανίστηκε από προσώπου γης, οι επενδύσεις δεν προχωρούν, οι σχέσεις με τους άλλους μετόχους επιδεινώθηκαν, κ.α. Αυτές οι μαγικές αποτιμήσεις προκαλούν συζήτηση στην αγορά ειδικά όταν η μέση τιμή της μετοχής του ΟΛΘ στο Χρηματιστήριο είναι την τελευταία πενταετία κοντά στα 24 ευρώ.
Ο …έκπληκτος Χαρδαλιάς και οι γέφυρες της Αττικής
Οι συνεχείς εμφανίσεις του περιφερειάρχη Αττικής Νίκου Χαρδαλιά με τις οποίες δηλώνει έκπληκτος και αποδίδει σε νομικά κενά τα προβλήματα που συνεχώς ανακύπτουν στο Λεκανοπέδιο πρέπει να προβληματίσουν το επιτελείο του. Έπειτα από τόσα χρόνια στην Αυτοδιοίκηση και σε κυβερνητικές θέσεις, τώρα ανακάλυψε, για παράδειγμα, πως το 2020 μετά από γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, η αρμοδιότητα των γεφυρών του οδικού δικτύου της Αττικής πέρασε στην Περιφέρεια «χωρίς καμία διαβούλευση, σε μία νύχτα». Πρόκειται για 108 γέφυρες, που δεν έχει κατασκευάσει καμία από αυτές η Περιφέρεια Αττικής. «Ακόμα και τα σχέδια και τις μελέτες κατασκευής δεν τις έχουμε στα χέρια μας» είπε ο Ν. Χαρδαλιάς σε ραδιοφωνική εκπομπή. Εδώ και πέντε χρόνια που είναι οι γέφυρες στην αρμοδιότητα της περιφέρειας Αττικής, ποια έργα συντήρησης έχουν γίνει; Ποιο σχέδιο έχει εκπονηθεί; Ποιο σχέδιο παρουσίασε ο Ν. Χαρδαλιάς τον τελευταίο χρόνο; Κανένα φυσικά! Τώρα καταγγέλλει τη διοίκηση Γ. Πατούλη που επίσης δεν έκανε τίποτα με αποτέλεσμα αρκετές γέφυρες, όπως στον κόμβο Βαρυμπόμπης της εθνικής οδού, στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, κ.α. να χαρακτηρίζονται υψηλού ρίσκου. Μόλις καταρρεύσει κάποια (το απευχόμαστε!) πάλι έκπληκτος θα δηλώνει ο Ν. Χαρδαλιάς;
Πολυετή σχέδια στο γόνατο, το παράδειγμα του ΕΣΕΚ
Η στήλη έχει ασχοληθεί και στο παρελθόν με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), μια κοινοτική απαίτηση από τα κράτη – μέλη που τα αναγκάζει να καταρτίζουν προβλέψεις για την κατανάλωση ενέργειας, την εξοικονόμηση και τις επιπτώσεις για το κλίμα σε βάθος δεκαετιών. Η κυβέρνηση κατάρτισε, μετά κόπων και βασάνων, την τελευταία έκδοση του ΕΣΕΚ που περιλάμβανε επενδύσεις δεκάδων δισεκατομμυρίων, κυρίως από νοικοκυριά, για αντικατάσταση καυστήρων θέρμανσης ή φυσικού αερίου, για αντικατάσταση κλιματιστικών και για ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων. Με ελαφρά καρδία, οι αναλυτές που συνέταξαν το ελληνικό ΕΣΕΚ (τα ίδια φανταζόμαστε έκαναν και οι συνάδελφοί τους στα άλλα κράτη – μέλη) έγραψαν πως χρειαστούν στις επόμενες δύο – τρεις δεκαετίες γύρω στα 40 – 50 δισεκ. ευρώ για την ενεργειακή εξοικονόμηση κτιρίων, χωρίς να γράφουν και από που θα βρεθούν. Το ίδιο ισχύει για τα κλιματιστικά, τα «πράσινα ταξί» και τόσα άλλα. Από που θα βρεθούν τα δισεκατομμύρια που χρειάζονται; Τώρα από το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος διαρρέουν πως θα παγώσουν την εφαρμογή κοινοτικών οδηγιών που προβλέπουν αυτές τις παρεμβάσεις, επειδή λόγω του Ντ. Τραμπ και των ΗΠΑ φαίνεται να επιστρέφει η λογική στις επενδύσεις για την ενεργειακή μετάβαση. Δεν έχουν την ίδια γνώμη όσοι θεωρούν πως δεν πρέπει να βάλουμε φρένο τις πράσινες επενδύσεις την ώρα που πυκνώνουν οι κλιματικές καταστροφές.
Οι δικαστικές περιπέτειες JP Morgan – Viva κάνουν το γύρο του κόσμου
Αρκετοί μετέφεραν στον ελληνικό Τύπο, το δημοσίευμα του έγκριτου αμερικανικού, συνδρομητικού, ιστοτόπου Information για τη δικαστική διαμάχη μεταξύ της Viva Wallet και της JP Morgan που βρίσκεται σε εξέλιξη. Ελάχιστοι, όμως, ασχολήθηκαν με όσα πικάντικα αναφέρονται σ’ αυτό, με βάση πηγές της JP Morgan (το ξεκαθαρίζουμε γιατί ο Χάρης Καρώνης της Viva δε συγχωρεί ανακρίβειες!), για διάφορες πτυχές της υπόθεσης. Αναφέρεται για παράδειγμα πως η πλευρά Καρώνη αρνήθηκε την τοποθέτηση του δικηγόρου Στάθη Ποταμίτη (δεν κατονομάζεται) επειδή με το επιχείρημα πως του χρωστούσε 13.000 ευρώ από προηγούμενη υπόθεση στην οποία είχαν συνεργαστεί. Σε άλλο σημείο του δημοσιεύματος αναφέρει πως η JP Morgan πρότεινε στον Χάρη Καρώνη να του πωλήσει το μισό (24,5%) από το περίπου 49% που κατέχει στη Viva Wallet έναντι μόλις 175 εκατ. δολαρίων (γεγονός που διαψεύδει η πλευρά Καρώνη) και του ζήτησε να απαντήσει μέχρι τις 30 Δεκεμβρίου 2024. Ο Χάρης Καρώνης απάντησε στο σχετικό email πως δεν είναι πάλι στο γραφείο πριν τις 3 Ιανουαρίου. Σύμφωνα με το Information η JP Morgan απάντησε ως εξής: «Σας ευχαριστούμε για το email , το οποίο επισημαίνουμε πως είναι μια γραπτή και όχι μια αυτόματη απάντηση στην επιστολή μας. Συνεπώς αντιλαμβανόμαστε πως η επιστολή μας είχε καλή αποδοχή από πλευράς σας»! Επαναλαμβάνουμε πως η πλευρά Καρώνη διαψεύδει πως είχε κατατεθεί πρόταση από JP Morgan για να αγοράσει πίσω το μισό ποσοστό της με 175 εκατ. δολάρια.
Όταν η Γερμανία κοιτά στην Ελλάδα για να αποφασίσει για τις συντάξεις της
Συνεχίζει να απασχολεί το φαινόμενο «Ελλάδα» τους Γερμανούς, όχι μόνο ως success story δημοσιονομικής προσαρμογής (αλλά και κερδοφορίας επένδυσης για τους ίδιους), αλλά και ως παράδειγμα προς αποφυγή σε ορισμένες περιπτώσεις. Μία από αυτές τις περιπτώσεις είναι η περικοπή των συντάξεων. Αν και δεν θα περίμενε κανείς να το ακούσει από γερμανικά χείλη, πόσο μάλλον από κάποιον που είναι μέλος του συμβουλίου των «σοφών» οικονομολόγων. Ο λόγος για τον καθηγητή Μάρτιν Βέρτινγκ (Martin Werding), ο οποίος σε συνέντευξή του στην Handelsblatt προχθές τάχθηκε κατά ενδεχόμενης περικοπής των συντάξεων στη Γερμανία. Κατά πρώτον, είναι εντυπωσιακό πως ένα τέτοιο ενδεχόμενο συζητείται πλέον στη …Γερμανία. Κατά δεύτερον, έχει ενδιαφέρον το «γιατί» τάσσεται ενάντια. Ας διαβάσουμε προσεχτικά, τι λέει ο Βέρτινγκ: «Αυτό (σ.σ. η περικοπή των συντάξεων) θα ήταν περισσότερο μια βραχυπρόθεσμη επέμβαση έκτακτης ανάγκης παρά μια μακροπρόθεσμη βοήθεια. Η περικοπή δεν είναι μεταρρύθμιση. Σε περίπτωση αμφιβολίας θα μπορούσε να παρέμβει ακόμη και το Συνταγματικό Δικαστήριο». Η τελευταία παρατήρηση έχει μία σημασία ενόψει και της απόφασης του ΣτΕ για τα αναδρομικά στις επικουρικές συντάξεις την ερχόμενη Παρασκευή. Κατά τρίτον, ο Βέρτινγκ λέει πως «είμαι υπέρ του να δοθεί στους δημόσιους υπαλλήλους η ευκαιρία να προβλέπουν ιδιωτικές συνταξιοδοτικές παροχές μέσω μεγαλύτερων περιόδων προσαρμογής. Αλλά ανάλογα με την επιβάρυνση του προϋπολογισμού, μπορεί επίσης να χρειαστούν επείγουσες ενέργειες. Αυτό φάνηκε στην οικονομική κρίση της Ελλάδας το 2010: δημόσιοι υπάλληλοι και συνταξιούχοι έπρεπε να δεχτούν περικοπές από 10% έως 20%. Ωστόσο, τέτοια δραστικά μέτρα πρέπει να δικαιολογούνται επαρκώς».