Οι… λίμνες του Κηφισού και το κυκλοφοριακό
Θα πραγματοποιηθεί, διαβάζουμε, σύσκεψη για τις λίμνες κάτω από τον Κηφισό και για τα γενικότερα προβλήματα που εντοπίζονται στον άξονα που αποτελεί καθημερινή πληγή για τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου. Οι κάτοικοι θα περίμεναν, πάντως, να ασχοληθεί κάποιος σοβαρότερα με τον εφιάλτη του κυκλοφοριακού και να αναζητηθεί ένα συνολικό σχέδιο αντιμετώπισης της κατάστασης στην Αττική. Χρειάζεται, για παράδειγμα, να αναβαθμιστεί ο μικρός δακτύλιος; Χρειάζεται να επιβληθεί τέλος εισόδου στο δακτύλιο όπως σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες; Χρειάζεται να επιταχυνθούν τα έργα του μετρό ώστε να παραδοθεί νωρίτερα η γραμμή 4; Από που θα βρεθούν επιτέλους τα κονδύλια ώστε να υλοποιηθεί η στοιχειωμένη επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την εθνική οδό που θα ανακουφίσει την Αττική Οδό στο τμήμα από τον κόμβο Κηφισίας μέχρι τον κόμβο Μεταμόρφωσης; Μπορεί να υλοποιηθεί ή όχι η πρόταση που έχει κατατεθεί για τον οδικό άξονα Ελευσίνας – Οινοφύτων που θα περιόριζε την κυκλοφορία φορτηγών στον Κηφισό και θα ανακούφιζε όσους οδηγούς ΙΧ τον χρησιμοποιούν για να πάνε και να επιστρέψουν από τη δουλειά τους; Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού πρέπει να γίνουν ή όχι; Όσο για τους φιλοκυβερνητικούς συγκοινωνιολόγους που υποστηρίζουν πως τα έργα δεν χρειάζονται και τόσο γιατί σύντομα θα γεμίσουν και αυτά από αυτοκίνητα, ας μας πουν τι πρέπει να κάνουμε μέχρι να κυκλοφορήσουν τα πρώτα ιπτάμενα οχήματα.
Ο πόλεμος δημάρχων – κυβέρνησης για το τέλος ταφής
Οι νόμοι ψηφίζονται για να εφαρμόζονται, αλλά οι δημοτικοί μας άρχοντες, με επίκεντρο την Αττική, δίνουν τις τελευταίες ημέρες αγώνα ώστε να μην εφαρμοστούν. Ή να εφαρμοστούν πλημμελώς. Από τη μία δε θέλουν να πληρώνουν το λεγόμενο τέλος ταφής, δηλαδή μια χρέωση ανά τόνο απορριμμάτων που δεν ανακυκλώνεται και καταλήγει στη χωματερή και από την άλλη δεν προχωρούν σε ουσιαστικές πρωτοβουλίες για την προώθηση της ανακύκλωσης. Έτσι θα περιορίζονταν οι ποσότητες που πηγαίνουν στις χωματερές (κατ’ ευφημισμό ΧΥΤΥ) και η χρέωση που πληρώνουν οι δήμοι για το τέλος ταφής. Είναι τόσο απλή η κατάσταση; Όχι, όπως φαίνεται. Οι δήμαρχοι υποστηρίζουν πως ακόμα και αν θέλουν να αναλάβουν πρωτοβουλίες ανακύκλωσης σκοντάφτουν πάνω στον περιφερειακό σχεδιασμό διαχείρισης αποβλήτων, τα λεγόμενα ΠΕΣΔΑ.
Τα περισσότερα ΠΕΣΔΑ και ειδικά αυτό της Αττικής, που φιλοξενεί του μισούς κατοίκους της χώρας, χρειάζονται επικαιροποίηση. Κανένα από τα εργοστάσια διαχείρισης / ανακύκλωσης απορριμμάτων που υποσχέθηκε η διοίκηση Πατούλη δεν προχώρησε. Και η διοίκηση Χαρδαλιά τηρεί σιγή ιχθύος για το σχεδιασμό στον τομέα διαχείρισης απορριμμάτων. Ο τοπικός διαδημοτικός σύνδεσμος (ΕΔΣΝΑ) ζήτησε από τους δήμους να πληρώσουν το τέλος ταφής και ξεκίνησε ένας πόλεμος με επικεφαλής τον δήμαρχο Αθηναίων Χάρη Δούκα. Ο Χ. Δούκας μιλάει για αδιαφανείς διαδικασίες διαχείρισης κονδυλίων στον ΕΔΣΝΑ και άλλα ηχηρά. Του προτείνουμε ή να πληρώσει το τέλος ταφής ή να πάει στον εισαγγελέα γιατί η Αττική δεν αντέχει άλλο θάψιμο απορριμμάτων σε χωματερή που έπρεπε να έχει κλείσει εδώ και μια δεκαετία. Με τη χθεσινή σύσκεψη στο Υπουργείο Εσωτερικών και τις δηλώσεις θα ασχοληθούμε αύριο!
Τα ΣΔΙΤ που μαγειρεύονται στην υγεία
Η χθεσινή ανακοίνωση της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ) με αφορμή τα απανωτά δημοσιεύματα για την αύξηση του κόστους των ασφαλίστρων υγείας και το γεγονός πως πολλοί πελάτες (ένας στους οκτώ) διακόπτουν τέτοια συμβόλαια γιατί δε μπορούν να πληρώσουν, έχει ειδήσεις. Επιβεβαιώνει, εμμέσως, πως η κυβέρνηση έχει γίνει δέκτης προτάσεων από ασφαλιστικές εταιρείες ώστε να προχωρήσουν έργα αναβάθμισης σε κρατικά νοσοκομεία μέσω Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) με κεφάλαια από ιδιώτες επενδυτές. Το σχέδιο προβλέπει πως κάποια κρατικά νοσοκομεία θα αναβαθμιστούν στο λεγόμενο ξενοδοχειακό τομέα και στη συνέχεια θα υπογράψουν συμβάσεις με ασφαλιστικές εταιρείες για την παροχή υπηρεσιών υγείας σε πελάτες των τελευταίων. Έτσι θα αυξηθεί ο ανταγωνισμός στον τομέα των υπηρεσιών υγείας που ζητούν οι ασφαλιστικές (και στη χθεσινή τους ανακοίνωση) που σήμερα διαμαρτύρονται πως το κόστος των ασφαλίστρων υγείας αυξάνεται γιατί έχουν εκτοξευθεί τα τιμολόγια των ιδιωτικών κλινικών. Οι ασφαλιστικές αφήνουν, μάλιστα, αιχμές για το σημερινό πλαίσιο δημιουργίας νέων ιδιωτικών νοσοκομείων και ζητούν να απλοποιηθεί ώστε να κατασκευαστούν νέες ιδιωτικές κλινικές και να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός.
Μέσα στο 2025 η παραχώρηση των 22 μικρών αεροδρομίων
Παραχώρηση 22 μικρών περιφερειακών αεροδρομίων στο πρότυπο των 14 μεγαλύτερων αερολιμένων της περιφέρειας εντός του 2025 προαναγγέλλει ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης σε μήνυμά του στα κοινωνικά δίκτυα με τις προτεραιότητες της φετινής χρονιάς. Σε απλά ελληνικά, το Υπερταμείο (Growthfund) θα ξεκινήσει φέτος τη διαδικασία παραχώρησης, σε ένα ενιαίο πακέτο, ώστε ο διαχειριστής να αξιοποιεί τα έσοδα από τα πιο ελκυστικά αεροδρόμια για να προχωράει τις επενδύσεις στα υπόλοιπα. Η στήλη επισημαίνει το «ενιαίο πακέτο» γιατί τα τελευταία χρόνια είχαν γίνει διάφορες ασκήσεις από το Υπερταμείο για το μοντέλο παραχώρησης και είχε συζητηθεί και η αξιοποίηση σε δύο πακέτα. Το σίγουρο είναι πως θα εμφανιστούν σχήματα στα οποία θα συμμετέχουν διεθνείς όμιλοι από το χώρο των αεροδρομίων και των επενδύσεων σε υποδομές. Και οι εγχώριοι εργολάβοι που επενδύουν στις παραχωρήσεις. Η πρόκληση για το Υπερταμείο είναι να φτιάξει μια ελκυστική σύμβαση παραχώρησης αφού τα μικρά αεροδρόμια έχουν μεγάλες ανάγκες σε επενδύσεις και περιορισμένα έσοδα.
Πού πήγαν εκείνοι οι επενδυτές από το Κατάρ;
Θυμάστε τι μεγάλος θόρυβος γίνονταν στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας για εκείνες τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις που δήθεν προωθούσε στη χώρα μας ο εμίρης του Κατάρ; Το νησάκι Οξυά που θα γίνονταν τουριστικός και πολιτιστικός παράδεισος, τη Ζάκυνθο και τόσα άλλα; Τελικά τίποτα από όλα αυτά δεν έγινε πραγματικότητα και μας έμειναν μόνο κάτι δικαστήρια για την υπόθεση των 14.500 στρεμμάτων στη Ζάκυνθο που είχαν αγοραστεί από την εταιρεία Pimana τρεις ημέρες πριν το Πάσχα του 2014, με τη συνδρομή και μετέπειτα υπουργών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Μας έχει μείνει ακόμα η απορία για το ποιο μέλος της βασιλικής οικογένειας προωθούσε αυτές τις επενδύσεις που έχουν μείνει στα χαρτιά. Πριν από δύο – τρία χρόνια ο έλεγχος της Pimana πέρασε σε μια εταιρεία ονόματι Ilyessa Cliffs Holdings Limited με έδρα τις βρετανικές Παρθένες Νήσους, ενώ στο διοικητικό συμβούλιο μπήκε ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ Θύμιος Μπουλούτας. Το όνομα του πραγματικού ιδιοκτήτη αγνοείται. Λέτε τελικά να μας έχουν αφήσει χρόνους οι επενδυτές από το Κατάρ και η έκταση της Ζακύνθου να ανήκει σε γνωστό ευρωπαίο επενδυτή που τοποθετείται επί χρόνια στα τουριστικά ακίνητα της χώρας μας; Αλλά γιατί να κρύβεται ο άνθρωπος πίσω από υπεράκτιες εταιρείες; Μήπως επειδή θέλει να ξεκαθαρίσει δικαστική η υπόθεση; Θα δούμε.
Προς νέο άνοιγμα της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στην αγορά
Με τον ερχομό του 2025, ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την ίδρυση των πρώτων μη κρατικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, βάσει του νόμου που πέρασε η κυβέρνηση πρόπερσι. Ωστόσο, αυτή δεν θα είναι η μόνη μεταρρύθμιση, η οποία θα επιχειρήσει να φέρει πιο κοντά την πανεπιστημιακή εκπαίδευση με τον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας. Το ετήσιο σχέδιο δράσης του υπουργείου Παιδείας για το 2025 προβλέπει άλλη μία μεταρρύθμιση με τον ίδιο στόχο. Ο λόγος για την «διασύνδεση των προγραμμάτων σπουδών των ελληνικών ΑΕΙ με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο εν λόγω σχέδιο. Αυτό σημαίνει πως (και) τα δημόσια ελληνικά ΑΕΙ θα διασυνδέσουν τα προγράμματα σπουδών τους, δηλαδή τα μαθήματα τα οποία διδάσκονται οι σπουδαστές τους, με τις ανάγκες της αγοράς. Η στήλη πληροφορείται πως αυτή η «διασύνδεση μπορεί να ποικίλει ανά περιοχή και ανά ανάγκη», ενώ σε όλη αυτή τη διαδικασία δεν θα εμπλακούν μόνο τα ΑΕΙ αλλά και οι άλλοι εκπαιδευτικοί φορείς.
Θετικό το -0,2% στις τιμές των τροφίμων, αλλά μην ξεχνάμε και το +20%
Αναμφισβήτητα ένα χαρμόσυνο γεγονός είναι ότι οι τιμές των τροφίμων στην Ελλάδα, επιτέλους, μειώθηκαν τον Δεκέμβριο, έστω και ήπια, πέφτοντας σε αρνητικό ρυθμό -0,2%, από 0,5% τον Νοέμβριο. Ακόμα μεγαλύτερη βαρύτητα αποκτά η σχετική είδηση από την Eurostat, εάν αναλογιστεί κανείς πως αυτή είναι και η πρώτη πτώση των τιμών των προϊόντων διατροφής από… τον Μάιο του 2021. Τότε, ήταν και όταν ξεκίνησε σταδιακά και με διαφορετικές εντάσεις, ένα τριετές σπιράλ εξωφρενικών αυξήσεων στις τιμές των τροφίμων που πλήρωναν οι Έλληνες καταναλωτές, κάνοντας την επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ… Γολγοθά. Είναι όμως αρκετή η μείωση των τιμών τροφίμων κατά -0,2% για να ξαλαφρώσει τα νοικοκυριά; Αν και είναι ένα καλό πρώτο βήμα, απέχει πολύ από το επαρκές. Και αυτό διότι οι αυξήσεις των προηγούμενων τριών ετών «εκτόξευσαν» τις τιμές σε επίπεδα που θα χρειαστούν τεράστιες προσπάθειες αντιστροφής των συνθηκών ακρίβειας. Είναι χαρακτηριστικό, πως τους προηγούμενους δύο Δεκέμβρηδες πριν από αυτόν του 2024, οι αυξήσεις «έτρεξαν» με ρυθμό 7,6% το 2023 και με… 12,9% τον Δεκέμβριο του 2022 (σωρευτικά, δηλαδή πάνω από 20%!), περίοδο που μαινόταν άγρια το πληθωριστικό «δράμα» στα ελληνικά τρόφιμα.
Θα ακυρώσει τις μειώσεις στις τιμών τροφίμων η νέα αύξηση των τιμολογίων ενέργειας;
Και αν για τα τρόφιμα ο Δεκέμβριος ήταν ο μήνας αντιστροφής της τάσης προς τα κάτω, το ακριβώς αντίθετο συνέβη με την ενέργεια. Ο συγκεκριμένος κλάδος που, εκτός από μία μικρή ανάπαυλα το καλοκαίρι, ήταν σε πτωτική τροχιά από τον Γενάρη του 2023, ξαναγύρισε σε ρυθμό αύξησης, καταγράφοντας ένα «άλμα» τριών ποσοστιαίων μονάδων μέσα σε ένα μήνα (από το -2,3% σε 0,7%). Και αυτό, πριν καν ακυρωθεί στο τέλος του μήνα η συμφωνία μεταφοράς φυσικού αερίου της Ρωσίας μέσω της Ουκρανίας και πλακώσει ο χιονιάς αλλά και το φαινόμενο της «σκοτεινής νημεμίας» στη Βόρεια Ευρώπη, δηλαδή φαινόμενα τα οποία φέρνουν νέους τριγμούς στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας.
ΑπάντησηΠροώθηση