Τα απανωτά ρεκόρ της μετοχής του ΟΛΠ και οι φόβοι των Κινέζων
Απανωτά ιστορικά ρεκόρ σημειώνει η μετοχή του ΟΛΠ που τον τελευταίο χρόνο παρουσιάζει άνοδο που φτάνει το 30% εν μέσω δυσάρεστων αποτελεσμάτων λόγω της κρίσης στο Σουέζ. Τις τελευταίες εβδομάδες η μετοχή έκανε νέα ανοδική κίνηση και χθες βρέθηκε σε επίπεδα άνω των 32 ευρώ. Ποιοι αγοράζουν; Στο λιμάνι υπάρχουν κάποιοι που πιστεύουν πως στους αγοραστές περιλαμβάνονται και οι Κινέζοι της Cosco που φοβούνται πως θα έχουν την τύχη του Ιβάν Σαββίδη, δηλαδή θα εμφανιστεί κάποιος ξένος επενδυτής που θα επιδιώξει να πάρει τον έλεγχο του λιμανιού του Πειραιά, όπως συμβαίνει με τον ΟΛΘ στην Θεσσαλονίκη. Η κεφαλαιοποίηση του ΟΛΠ έχει πλέον φτάσει τα 800 εκατ. ευρώ, σε σχέση με τα 292 εκατ. ευρώ του ΟΛΘ, και μια επιθετική κίνηση για το λιμάνι του Πειραιά θα στοίχιζε μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια για τον επενδυτή.
Γιατί δεν πωλήθηκε το κτίριο της Εθνικής Ασφαλιστικής στη Συγγρού
Δεν επιβεβαιώνονται οι φήμες πως εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από ισχυρό κατασκευαστικό όμιλο για το κεντρικό κτίριο της Εθνικής Ασφαλιστικής στη Λεωφόρο Συγγρού. Μάλιστα μηχανικοί που ασχολήθηκαν με την προσπάθεια πώλησης του ακινήτου από τη διοίκηση της Εθνικής Ασφαλιστικής και τη CVC (που τώρα πουλάει την ασφαλιστική στην Τράπεζα Πειραιώς) εξηγούν πως είναι δύσκολο να πωληθεί αυτό το κτίριο. Πρώτον δεν μπορεί να διατεθεί σε πολλούς ενοίκους γιατί έχει κατασκευαστεί για έναν χρήστη. Δεύτερον δε διαθέτει αρκετές θέσεις στάθμευσης για το σύνολο του προσωπικού. Τρίτον, το ίδιο ισχύει και για το συνεδριακό χώρο αφού είναι δύσκολα προσβάσιμος ακριβώς λόγω των προβλημάτων με τη στάθμευση. Τέταρτον το κτίριο θα απαιτήσει μεγάλες αναπροσαρμογές, υψηλότατου κόστους με τις σημερινές τιμές των υλικών, είτε για να αυτονομηθούν όροφοι και να διατεθεί σε πολλούς ενοίκους. Πέμπτον για να αλλάξει η χρήση και να λειτουργήσει ως ξενοδοχείο θα απαιτήσει εκτός από το υψηλό κόστος και γραφειοκρατικές διαδικασίες. Με αυτά και με αυτά μάλλον δεν θα προλάβει να το πωλήσει η CVC.
Η United μπορεί να κρατήσει τη Nova
Στην αγορά τηλεπικοινωνιών θεωρούν δεδομένο πως ο Σέρβος δισεκατομμυριούχος Ντράγκαν Σόλακ θα αγοράσει την Nova από την United Group (στην οποία είναι μέτοχος μειοψηφίας). Ο Σόλακ φαίνεται πως επικρατεί έναντι των Σαουδαράβων που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον, αλλά είναι κοινό μυστικό πως δεν διατηρεί και τις καλύτερες των σχέσεων με την πλευρά της βρετανικής BC Partners που έχει την πλειοψηφία των μετοχών της United Group. Η BC Partners πουλάει σε κομμάτια την United Group και χθες βγήκε η ανακοίνωση για τα περιουσιακά στοιχεία στην Σερβία. Πριν από λίγες ημέρες είχαν μεταβιβαστεί θυγατρικές σε Βοσνία και Μαυροβούνιο. Για τη Nova, για να γυρίσουμε στα δικά μας, ακούγεται πως μπορεί τελικά η BC Partners και η United Group να μην την πωλήσουν στον Σόλακ αλλά να την κρατήσουν προσωρινά. Επικαλούνται το γεγονός πως η πρόταση του Σέρβου κροίσου μπορεί να είναι καλή αλλά πάσχει από πλευράς χρηματοδότησης. Κυριακή κοντή γιορτή.
Τα (τακτικά) σενάρια για placement στη Helleniq Energy
Αν είσαι μέτοχος μιας εισηγμένης και θέλεις να προχωρήσεις σε διάθεση μετοχών (placement) δε μπορεί παρά να μπαίνεις σε πειρασμούς όταν βλέπεις την ανθεκτικότητα του ελληνικού χρηματιστηρίου και τα ρεκόρ που γράφουν κάποιες μετοχές σε πολλούς κλάδους. Με αυτά και με αυτά άρχισαν πάλι να κυκλοφορούν τα σενάρια για placement του ομίλου Λάτση και του Υπερταμείου στη Helleniq Energy αν και η διοίκηση Ανδρέα Σιάμισιη είχε δηλώσει άγνοια στην τελευταία συνάντηση με τους δημοσιογράφους. Μαζί με τα σενάρια για το placement ξανακυκλοφόρησαν διάφορες εκτιμήσεις για τη θέση που έχει πλέον αποκτήσει στη μετοχή ο όμιλος Ευαγγ. Μυτιληναίου και έτερος επιχειρηματίας από το χώρο της ενέργειας. Ο Ευαγγ. Μυτιληναίος δεν είχε κρύψει το ενδιαφέρον του παλαιότερα. Τα διυλιστήρια όμως δεν είναι και τόσο εύκολη δραστηριότητα. Ειδικά σε μια εποχή που η στροφή στην ηλεκτροκίνηση θεωρείται σίγουρη, ανεξάρτητα από τα προσωρινά σκαμπανεβάσματα λόγω Τραμπ, περιορισμένου δικτύου φορτιστών, κ.α.
Μήπως μας έχει ανάγκη τελικά η Chevron;
Η Chevron, δεύτερη μεγαλύτερη αμερικανική πετρελαϊκή, εξέφρασε πρόσφατα το ενδιαφέρον της να διεξάγει έρευνες υδρογονανθράκων σε θαλάσσια περιοχή δυτικά της Κρήτης και νοτίως της Πελοποννήσου. Τις προηγούμενες ημέρες δημοσίευσε τα οικονομικά της αποτελέσματα, βάσει των οποίων ένας άκρως σημαντικός δείκτης για οποιαδήποτε πετρελαϊκή δεν φαίνεται να πηγαίνει και πολύ καλά.
Πρόκειται για την αναλογία μεταξύ των νέων ανακαλύψεων αποθεμάτων και την εξάντληση των παλαιότερων, δηλαδή τη λεγόμενη αναπλήρωση. Συνήθως οι πετρελαϊκές επιδιώκουν ο δείκτης αναπλήρωσης να βρίσκεται τουλάχιστον στο 100%, καθώς αυτό σημαίνει ότι προσθέτουν νέα αποθέματα ταχύτερα από ότι τα χάνουν λόγω της φυσικής εξάντλησης των κοιτασμάτων.
Άλλες πετρελαϊκές, όπως η Total και η ΒΡ έχουν αναπλήρωση αρκετά άνω του 100%. Το ίδιο δεν ισχύει για τη Chevron, η οποία βρίσκεται στο 88% την τελευταία δεκαετία. Μάλιστα, αν βγάλουμε από τη μέση τις εξαγορές, δηλαδή την απόκτηση έτοιμων αποθεμάτων από άλλους, τότε η λεγόμενη «οργανική» αναπλήρωση βρίσκεται μόλις στο 45%!
Η Chevron επιχείρησε να ενισχύσει τα αποθέματα που διαχειρίζεται μέσω της εξαγοράς της Hess, αλλά η συναλλαγή κόλλησε στα δικαστήρια, όπως αναφέρει το Reuters. Στα παραπάνω ίσως βρίσκεται η απάντηση σχετικά με το γιατί η Chevron επέλεξε να έρθει στην Ελλάδα για να βρει υδρογονάνθρακες.
Οι αναλυτές και οι ΑΠΕ
Λόγω ηλικίας (μετά τα 65 αρχίζει να φυραίνει το μυαλό!) η στήλη έχει ξεχάσει ποιος είπε την περίφημη φράση σύμφωνα με την οποία «το Σήμερα είναι ήδη το Αύριο το οποίο ο κακός οικονομολόγος μας έλεγε Χθες πως πρέπει να αγνοήσουμε»! Κάθε φορά που διαβάζουμε μια ανάλυση που αναφέρει πως η προεδρία Τραμπ θα βλάψει τις επενδύσεις στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) θυμόμαστε αυτή τη φράση. Κυρίως γιατί οι αναλυτές ξεχνουν πως οι επιπτώσεις τις κλιματικής αλλαγής -και συνεπώς οι επενδύσεις για να περιοριστούν και να αντιστραφούν- είναι καθημερινό βίωμα σε πολύ μεγάλο τμήμα του παγκόσμιου πληθυσμού και όχι μόνο στους κατοίκους της Μεσογείου που κάθε χρόνο καίγονται ή πλημμυρίζουν! Οι επενδύσεις στις ΑΠΕ θα συνεχιστούν γιατί μπορεί κάποιοι -όπως ο πρόεδρος Ντ. Τραμπ- να θεωρούν πως η υπόθεση της κλιματικής κρίσης έχει λάβει διαστάσεις υστερίας, αλλά η πραγματικότητα επί του πεδίου δείχνει πως η ανθρωπότητα κάτι πρέπει να κάνει.
«Το μεγάλο ταξίδι» μετά την βεβαίωση επιλεξιμότητας στο Σπίτι Μου 2
«Σφαίρα» πάνε οι αιτήσεις για το πρόγραμμα Σπίτι Μου 2. Σύμφωνα με όσα δήλωσε προ ημερών η Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής, Σοφία Ζαχαράκη σε ραδιοφωνική εκπομπή, έως τώρα έχουν υποβληθεί 119.000 αιτήσεις, 90.000 έχουν ελεγχθεί και από αυτές το 70% λαμβάνουν βεβαίωση επιλεξιμότητας. Ωστόσο, όπως η ίδια επισήμανε χαρακτηριστικά, «το μεγάλο ταξίδι ξεκινά μετά», αναφερόμενη στον αγώνα εύρεσης κατοικίας. Η κα Ζαχαράκη επισήμανε πάντως πως δύσκολα βρίσκει κανείς κατοικία στα βόρεια προάστια της Αθήνας και στο α΄ διαμέρισμα του δήμου Αθηναίων, ενώ οι τιμές στα νότια προάστια της Αθήνας είναι πιο υψηλές. Κατ’ άλλα, η Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, τόνισε πως 55.000 κατοικίες πληρούν τις προϋποθέσεις που θέτει το πρόγραμμα και πως «καλό είναι οι τράπεζες να καθοδηγούν καλύτερα» τους ενδιαφερομένους. Μ΄ άλλα λόγια, όπως ερμηνεύει η στήλη τις δηλώσεις της Υπουργού, κατοικίες… υπάρχουν -τουλάχιστον από άποψη πλήθους- λεφτά υπάρχουν (μέσω της επιδότησης του Σπίτι Μου 2), αλλά οι ιδιοκτήτες και οι τράπεζες πρέπει, ίσως, να βοηθήσουν περισσότερο: Οι ιδιοκτήτες πρέπει να κατεβάσουν λίγο τις τιμές και οι τράπεζες να βοηθήσουν «τεχνικά» περισσότερο τους ενδιαφερομένους.
Στο επίκεντρο οι ανακαινίσεις του ήδη υπάρχοντος αποθέματος κατοικιών
Στην ίδια συνέντευξή της, η κα Ζαχαράκη, έδωσε και αλλού την έμφαση, πέραν από τις υψηλές τιμές των ακινήτων : Στο ζήτημα της προσφοράς ακινήτων, όχι από την πλευρά του πλήθους (καθώς αυτό είναι μεγάλο) αλλά της «ποιότητας» τους, δηλαδή της κατάστασης στην οποία βρίσκονται και έτσι της καταλληλότητάς τους να κατοικηθούν. Η Υπουργός ανέφερε πως θα αυξηθούν τα διαμερίσματα που θα ανακαινίσει το κράτος, τόσο τα δημόσια όσο και τα ιδιωτικά. Μάλιστα η κυβέρνηση συνεργάζεται με το Δήμο Αθηναίων έτσι ώστε να γίνονται ανακαινίσεις ιδιωτικών κατοικιών και σκέφτεται να αυξήσει λίγο την επιχορήγηση στους ιδιοκτήτες για το σκοπό αυτό, προκειμένου να ενοικιαστούν σε πολύ χαμηλότερες τιμές. Προκειμένου να αυξηθούν οι διαθέσιμοι πόροι, η κα Ζαχαράκη δήλωσε πως «από πλευράς Ελλάδας θα κάνουμε μία κίνηση προς το νέο Επίτροπο» της Κομισιόν έτσι ώστε «να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε στην τυχόν θετική απάντηση της Κομισιον ένα μεγάλο κομμάτι της ανακατανομής» του ΕΣΠΑ και «να το αξιοποιήσουμε κυρίως προς την κοινωνική και προσιτή στέγαση» κυρίως για ανακαινίσεις κενών, παλιότερων κατοικιών, παρά για νέες κατοικίες, δεδομένου και του «ζητήματος της διαχείρισης του χώρου».
Πανευρωπαϊκή η δυσκολία ανέγερσης νέων οικοδομών
Πάντως, η Ελλάδα -με το «χωροταξικό ζήτημα» (σ.σ. υποθέτουμε η υπουργός εννοεί την περιπέτεια που περνάει η οικοδομή με το Νέο Οικοδομικό Κανονισμό) και με το μεγάλο απόθεμα (παλιών) κατοικιών- δεν αποτελεί μάλλον εξαίρεση στην Ευρώπη σε σχέση με τη ανέγερση νέων κατοικιών. Σύμφωνα με έρευνα που δημοσίευσε χθες η Euroconstruct, σε αντίθεση με την πανδημία του κορωνοϊού, οι συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία είχαν μόνιμο αντίκτυπο στη μακροπρόθεσμη ανοδική τάση της ευρωπαϊκής κατασκευαστικής βιομηχανίας. Το 2022 επωφελήθηκε από το αρχικά έντονη ζήτηση για κατασκευές και τα πολλά έργα που ήδη υλοποιούνταν. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα αύξηση 2,4% σε ετήσια βάση. Ωστόσο, την περίοδο από το 2023 έως το 2024, το εύρος των κατασκευαστικών εργασιών συρρικνώθηκε συνολικά κατά 3,7% πέφτοντας στα 3,1 τρισ. ευρώ . Η πρόβλεψη ανάπτυξης για το 2025 είναι μόνο μέτρια και συγκεκριμένα στο 0,6%. Μόλις το 2026 ο κατασκευαστικός τομέας είναι πιθανό να βιώσει ξανά μια ισχυρότερη δυναμική. Προφανώς οι προβλέψεις αυτές δεν πρόλαβαν να λάβουν υπόψιν τις συνέπειες του ανερχόμενου διεθνούς εμπορικού πολέμου, αλλά και το τι θα σήμαινε για τον κατασκευαστικό κλάδο στην Ευρώπη ενδεχόμενο τέλος του πολέμου στην Ουκρανία.