Εν αναμονή των κινήσεων Μητσοτάκη

Από την πλευρά της κυβέρνησης όλο το τελευταίο διάστημα αφήνεται να εννοηθεί ότι δύο κομβικά ορόσημα θα επιχειρηθεί να σηματοδοτήσουν το περιλάλητο κυβερνητικό restart. Τι λένε οι σχετικές διαρροές; 1. Ο πρωθυπουργός στην ομιλία του στη Βουλή θα δώσει απαντήσεις και θα βάλει τα διλήμματα και την ατζέντα της επόμενης ημέρας και 2. Ο πρωθυπουργός θα προχωρήσει στον ανασχηματισμό μετά την ανάληψη καθηκόντων από τον νέο Πρόεδρο της Δημοκρατίας και θα δώσει τη μάχη της προσεχούς διετίας με νέα ομάδα με ορίζοντα τις εκλογές του 2027. Κοντός ψαλμός αλληλούια λοιπόν, με αρχή την πρωθυπουργική παρουσία στο κοινοβούλιο.

Τα δύσκολα του ανασχηματισμού

Είναι προφανές ότι ο πρωθυπουργός δυσκολεύεται μετά από σχεδόν έξι χρόνια διακυβέρνησης να ανακατέψει την τράπουλα. Τι να κάνει ο άνθρωπος; Να ανακαλύψει νέους υπουργούς εκεί που δεν υπάρχουν; Ή να αλλάξει τον χαρακτήρα, τα χούγια και τις επιδόσεις όσων έχει ήδη δοκιμάσει; Πάντως, πέρα από την ονοματολογία, οι όποιες επιλογές σχετίζονται με απαντήσεις σε συγκεκριμένα ερωτήματα: Ποιος θα αντικαταστήσει τον Σταϊκούρα στο Υπουργείο Μεταφορών; Τα ονόματα δίνουν και παίρνουν. Η καρέκλα έχει μετατραπεί σε ηλεκτρική και οι υπουργοί ευρείας αποδοχής – που θα έκαναν γκελ στην κοινωνία – δεν θα την ήθελαν. Πάντως, σε αυτή τη συγκυρία δεν μπορεί οι «επιτυχημένοι» και «λαοπρόβλητοι» υπουργοί να δοξάζονται κρυπτόμενοι. Αντιθέτως, ο πρωθυπουργός – κατά την ταπεινή άποψη της στήλης – οφείλει να αναζητήσει σε αυτούς το πλεόνασμα πολιτικού και κοινωνικού κεφαλαίου που έχει απωλέσει η κυβέρνησή του μετά το δυστύχημα των Τεμπών και την διετία Σταϊκούρα. Επειδή, όμως, η άποψη της στήλης μικρή σημασία έχει, αναζητείται ο άνθρωπος που θα έχει τη διάθεση να δουλέψει σκληρά κι αφοσιωμένα. Θα φύγει ο Γεραπετρίτης από το ΥΠΕΞ σε αυτή την τόσο κρίσιμη διεθνή συγκυρία; Κι αν ναι, ποιος θα τον αντικαταστήσει; Αν δεν φύγει προς τα γνώριμα του λημέρια κατά Μαξίμου μεριά, θα υπάρξουν άλλες (εναλλακτικές) σοβαρές ενισχύσεις της ομάδας που πλαισιώνει τον πρωθυπουργό στο Μαξίμου; Τι θα γίνει με το Ταμείο Ανάκαμψης; Η στήλη δεν θα κουραστεί να επισημαίνει ότι το Ταμείο Ανάκαμψης καρκινοβατεί και εκεί χρειάζεται μία σοβαρή αλλαγή πλεύσης αν θέλουμε να σώσουμε ως χώρα ό,τι (πλέον) σώζεται, ειδικά στο διεθνές σκηνικό που διαμορφώνεται.

Οι ευαίσθητες χορδές που άγγιξαν οι δηλώσεις του Χρήστου Παπαδημητρίου

Κινητοποίηση κι «ανησυχία» υπήρξε μετά τις δηλώσεις του προέδρου του Σιδηροδρομικού Τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ Χρήστου Παπαδημητρίου για τη σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ. Ενώ στο πόρισμα αναφερόταν σαφέστατα πως η επιτροπή διερεύνησης του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη δεν ασχολήθηκε με τη σύμβαση 717 για τη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση του σιδηροδρομικού δικτύου, ο κ. Παπαδημητρίου, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου, εμφανίστηκε απόλυτος υποστηρίζοντας πως δεν θα είχε συμβεί το δυστύχημα αν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση στην ώρα της. Αργότερα ανασκεύασε ελαφρώς την αρχική του δήλωση, αλλά στο μεταξύ υπήρξε κινητοποίηση θιγόμενων παραγόντων που θορυβήθηκαν από την αρχική δήλωση. Ο Χρ. Παπαδημητρίου επανέλαβε πάντως σχεδόν τα ίδια σε συνέντευξή του στην Καθημερινή. Η στήλη έχει επισημάνει από πέρυσι πως εκτός από εξαίρετος νομικός, ο πρόεδρος του Σιδηροδρομικού Τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ είναι και συγγραφέας μυθιστορημάτων και ποιητής. Μάλιστα παλαιότερα είχε γράψει και μυθιστόρημα με τον επίκαιρο τίτλο «Έγκλημα Χωρίς Τιμωρία»! Η κοινή λογική λέει, πάντως, πως τα τρένα κυκλοφορούσαν, χωρίς τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση, και την προηγούμενη ημέρα από το τραγικό δυστύχημα. Και σήμερα κυκλοφορούν χωρίς πλήρη τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση στο βασικό σιδηροδρομικό άξονα. Συνεπώς, υπάρχουν διαδικασίες και πρωτόκολλα που επιβάλλουν συγκεκριμένες ταχύτητες, κ.α. με βάση τις δεδομένες συνθήκες στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Από τα ESG Bonds στα Defense Bonds!

Το έδωσε χθες το σύνθημα η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν! Τελείωσε η εποχή της «εταιρικής ευθύνης» και του ESG! Περνάμε στην εποχή των αμυντικών εξοπλισμών, των επενδύσεων σε οπλικά συστήματα, σε συστήματα κυβερνοασφάλειας και προστασίας κρίσιμων τεχνολογικών και ενεργειακών υποδομών. Τα νέα funds θα μας εξηγούν πως πρωτοστατούν στην προσπάθεια ενίσχυσης της ευρωπαϊκής άμυνας με χρηματοδότηση τέτοιων επενδύσεων σε οπλικά και τεχνολογικά συστήματα! Υπερβάλλουμε, όπως καταλαβαίνετε, αλλά θα διαβάσουμε σύντομα για τέτοια funds και τέτοιους επενδυτές που θα στηρίζουν τον επανεξοπλισμό της Ευρώπης. Οι πράσινες επενδύσεις θα συνεχιστούν γιατί η κλιματική κρίση είναι εδώ και απειλεί όχι μόνο την Ελλάδα και τις υπόλοιπες μεσογειακές χώρες, αλλά και την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.

Σωσίβιο για την Γερμανία οι δασμοί Τραμπ;

Αίφνης, απ’ εκεί που επισκεπτόταν τα Μπαρμπέϊντος, σε μόλις ένα 24ωρο παρουσίασε νέα σχέδια της Ε.Ε για την αμυντική βιομηχανία και συναντήθηκε με τους εκπροσώπους της ευρωπαϊκής χαλυβουργίας. Αίφνης, βρέθηκε χρόνος για συνάντηση με επιτελικούς της δεύτερης μεγαλύτερης χαλυβουργίας στον κόσμο ArcelorMittal και της ThyssenKrupp. Χρόνος βρέθηκε και για τους αξιωματούχους της παγκόσμιας συνδικαλιστικής ομοσπονδίας IndustriALL. Πώς το έλεγαν οι παλαιότεροι για τον… Άγιο που θέλει φοβέρα, πολύ δε περισσότερο η επικεφαλής της Ε.Ε.. Όμως, ποιο είναι το σχέδιο για την ευρωπαϊκή άμυνα; Περί τα 150 δισ. ευρώ νέος κοινός δανεισμός και κατά 1,5% αύξηση των δαπανών του ΑΕΠ από κάθε κράτος – κατά μέσο όρο – αυτό θα μπορούσε να δημιουργήσει δημοσιονομικό χώρο κοντά στα 650 δισ. Τι σημαίνει στην πράξη αυτό, το έχει αναλύσει πλειστάκις ο Γιάννης Αγγέλης στα Οικονοκλαστικά του. Συμπερασματικά, όλη αυτή η υπερβάλλουσα κινητικότητα θυμίζει το θυμόσοφο “όλο μέλι μέλι, και από τηγανίτα τίποτα”.

Ρώσικο τραινάκι, οι αγορές

Από το συν 3,32% της Δευτέρας στο χθεσινό μείον 3,54% για τον DAX. Εύρος διακύμανσης, από τις 23.307,97 (υψηλό Δευτέρας, στις 22.320,07 μονάδες της Τρίτης). Αυτό και εάν είναι volatility, “αποτυπώνεται” και στο νέο άλμα του δείκτη VIX/CBOE στις 24,22 μονάδες (6,32%). Εκ νέου άνοδος για τον χρυσό, στα 2.925$/ουγκιά. “Τσίμπησε” και το 10ετές της Γερμανίας, στο 2,505%. Αξιοσημείωτη η παραδοχή της Ρέϊτσελ Ριβς πως το Ηνωμένο Βασίλειο θα πληγεί ακόμα και εάν δεν επιβληθούν άμεσα δασμοί. Αν μη τι άλλο η Βρετανίδα υπουργός Οικονομικών είναι ειλικρινής.

Η Black Rock το νέο αφεντικό σε παναμέζικα λιμάνια

Δύο μεγάλα λιμάνια της Διώρυγας του Παναμά θα περάσουν στα χέρια της BlackRock, ανακοίνωσε η ιδιοκτήτρια CK Hutchison με έδρα το Χονγκ Κονγκ. Η ιδιοκτήτρια των λιμανιών CK Hutchison, με έδρα το Χονγκ Κονγκ, ανακοίνωσε την Τρίτη ότι θα τα πουλήσει σε κοινοπραξία που περιλαμβάνει τη BlackRock, την Global Infrastructure Partners και την Terminal Investment. Όπως μεταδίδουν οι Financial Times, η κοινοπραξία θα αποκτήσει το 90% των μετοχών της θυγατρικής της CK Hutchison που διαχειρίζεται τα δύο λιμάνια στον Παναμά. Η συμφωνία περιλαμβάνει επίσης μερίδιο 80% των θυγατρικών της CK Hutchison που διαχειρίζονται 43 λιμάνια σε 23 χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γερμανίας. Να υποθέσω ότι, αυτά βλέπουν κάποιοι “δικοί” μας και εγείρουν ζητήματα ΟΛΠ (CosCo), ΟΛΘ (Belterra), ακυρώνεται ο διαγωνισμός για τον ΟΛΒ. Του λιμανιού…

Από υποψήφιος υπουργός Οικονομικών, πωλητής στο εγχώριο banking

Αρκετά μετά την λήξη της συνεδρίασης έγινε γνωστό στην κοινότητα αυτό που λίγο ως πολύ ψιθυριζόταν. Στις 16.24′ βγήκε ανακοίνωση για την πώληση 57 εκατ. μτχ της Alpha Bank από το family office/fund PCO AP Financing, συμφερόντων John Paulson. Μειοψηφικό ποσοστό 2,4% του μ.κ στην αρχική τιμή (guidance) των 1,915 ευρώ (σ.σ. στα 1,981 ευρώ η τελική τιμή). Ουσιαστικά πρόκειται για το μισό της θέσης που είχε στην τράπεζα (περίπου 4,85%). Θυμίζω, στις 25 Ιανουαρίου πούλησε, αρχικά, το 2,8% του μ.κ. της Πειραιώς (αντλώντας 160 εκατ.) για να…αποκαλυφθεί τρεις μέρες αργότερα ότι είχε πουλήσει και άλλο ποσοστό δίχως να έχει γνωστοποιηθεί (όπως του δινόταν η δυνατότητα από τον σχετικό κανονισμό). Στο 13,62% του μ.κ της Πειραιώς το ποσοστό του fund Paulson & Co.

ΕΥΔΑΠ: Αντανακλαστική άνοδος λόγω Paulson;

Εντύπωση προκάλεσε στην διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης το συν 1,38% της μετοχής της ΕΥΔΑΠ στα 5,86 ευρώ. Όταν έγινε γνωστή η πώληση του πακέτου της Alpha Bank, συζητήθηκε η συμμετοχή του Αμερικανού επενδυτή στο μ.κ της ΕΥΔΑΠ. Οι λίγο παλιότεροι θα ενθυμούνται πως στις 30 Απριλίου 2014 απέκτησε 10.648.800 μτχ της εταιρείας, έναντι 86.255.000 ευρώ. Ήτοι 8,1 ευρώ/μτχ. Για μεγάλο διάστημα η ΕΥΔΑΠ ήταν η μόνη (ελληνική) επένδυση που του απέφερε κέρδη (μέχρι και το 2021) περίπου 28,25 εκατ. (από μερίσματα).

ΗelleniQ Energy: Έσοδα 103,9 εκατ. από ασφαλιστική αποζημίωση

Κέρδη μεγαλύτερα του consensus των αναλυτών παρουσίασε το 2024 ο Όμιλος. Ο λόγος; Πρόκειται κυρίως για 103,9 εκατ. που εισέπραξε από τις ασφαλιστικές λόγω της διακοπής εργασιών στο διυλιστήριο της Ελευσίνας. Μηχανική βλάβη (στη μονάδα Hydrocracker) τον Απρίλιο του 2022 είχε επηρεάσει τα μεγέθη χρήσης. Επιπλέον έλαβε και προκαταβολή για μηχανικές βλάβες στις μονάδες υδρογόνου (Αύγουστος 2017) και Flexicocker (Ιανουάριος 2023).

Νέο δ.σ. στον Αστέρα Βουλιαγμένης

Πρόεδρος του νέου δ.σ. (όπως αυτό συγκροτήθηκε μετά από γενική συνέλευση) ο Γιώργος Προκοπίου, αντιπρόεδρος και οικονομικός διευθυντής ο Δημήτριος Λαμπρόπουλος, χρέη διευθύνοντος ο Ηρακλής Παύλου και μέλη οι Κωνσταντίνος Μήτσιος και Πάρις Κασιδόκωστας – Λάτσης. O Ηρακλής Παύλου ήταν μέχρι πρόσφατα οικονομικός διευθυντής του Αστέρα και πλέον αναλαμβάνει στην θέση της Πέννυς Ζαγλαρίδου, η οποία είχε – εκτός άλλων – την διαχείριση της Μαρίνας Βουλιαγμένης.

Eθνική, ενδιαφέρον για Κύπρου;

Είχε ακουστεί την περίοδο της – εκ νέου – εισαγωγής της Τράπεζας Κύπρου στο Χρηματιστήριο Αθηνών, μια φήμη για ενδεχόμενο ενδιαφέρον της Εθνικής. Για το θέμα ρωτήθηκε σχετικά ο Παύλος Μυλωνάς (στην ενημέρωση των αναλυτών, την Παρασκευή) για να απαντήσει δίχως να αναφέρεται (ονομαστικά) στην Κύπρου. Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου δεν διέψευσε τον αναλυτή, αλλά απάντησε (επί λέξει) “…η Εθνική έχει την δύναμη πυρός (σ.σ. κεφαλαιακά) για να προχωρήσει σε εξαγορές και σε συγχωνεύσεις, με την προϋπόθεση πως θα είναι η σωστή ευκαιρία…”. Στην Λευκωσία είναι γνωστό πως τα funds CarVal και Gaius έχουν γνωστοποιήσει την πρόθεση τους να πουλήσουν τις συμμετοχές τους (στο μ.κ. της Κύπρου). Μάλιστα, σημειώνεται και η παρουσία του Τάκη Αράπογλου (πρόεδρος του δ.σ. της Κύπρου) ex πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας.

Το «στοιχειωμένο» κτίριο Ασάνη βγαίνει σε διαγωνισμό – Θα σωθεί ή θα καταρρεύσει;

Έπειτα από χρόνια αδιαφορίας και παρατεταμένων κινδύνων, ο ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός για το κτίριο Ασάνη στην καρδιά της Κέρκυρας βγήκε σήμερα από την ΕΤΑΔ στον αέρα. Η προθεσμία των προσφορών έχει οριστεί για τις 20 Μαΐου του 2025. Πρόκειται για το εξαώροφο κτίριο επί της κεντρικής πλατείας Δημαρχείου, με συνολικό εμβαδόν 867,40 τ.μ., που εδώ και 13 χρόνια στέκει εγκαταλελειμμένο και επικίνδυνο. Η κατάσταση του ακινήτου, ιδιοκτησίας της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), έχει προκαλέσει την αγανάκτηση των κατοίκων, οι οποίοι – με νέα εξώδικη δήλωσή τους – ζητούν άμεσες παρεμβάσεις από την πολιτεία για να διασφαλιστεί η ασφάλεια περαστικών και περιοίκων. Το κτίριο, χωρίς στέγη, με σοβάδες και δομικά υλικά να καταρρέουν, αποτελεί διαρκή απειλή, ενώ ειδικά σε περίπτωση σεισμού θα μπορούσε να συμπαρασύρει και τις γειτονικές κατοικίες. Παρά τις τρεις επίσημες εκθέσεις επικινδυνότητας της Διεύθυνσης Υπηρεσίας Δόμησης του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων, καμία ουσιαστική παρέμβαση δεν έχει γίνει εδώ και χρόνια. Το 2015, τοποθετήθηκαν προστατευτικά ικριώματα και λινάτσες, αλλά από τότε… σιγή ασυρμάτου. Η στασιμότητα αυτή, που αντικατοπτρίζει τη χρόνια γραφειοκρατική παράλυση, έχει οδηγήσει σε απώλεια πολύτιμου χρόνου, ενώ η πιθανότητα μίας νέας τραγωδίας κάτω από χαλάσματα παραμένει υπαρκτή. Η Διευθύνουσα Σύμβουλος της ΕΤΑΔ, Ηρώ Χατζηγεωργίου είχε δεσμευτεί το Νοέμβριο του 2024, ενώπιον του Δημάρχου Κεντρικής Κέρκυρας, ότι το ακίνητο θα βγει προς πώληση ή μίσθωση, προκειμένου να αρθεί η επικινδυνότητά του. Σήμερα, με τον διαγωνισμό επιτέλους ανοιχτό, το ερώτημα παραμένει: θα βρεθεί λύση ή θα συνεχίσει το κτίριο Ασάνη να αποτελεί ένα «στοιχειωμένο» ερείπιο στο ιστορικό κέντρο της Κέρκυρας;

Τα μέτρα τους λαμβάνουν οι ναυτιλιακές μετά τις εκρήξεις στα τάνκερ

Οι εκρήξεις που σημειώθηκαν το Φεβρουάριο σε τρία δεξαμενόπλοια στη Μεσόγειο φαίνεται πως έχουν θορυβήσει τις απανταχού ναυτιλιακές, ανάμεσά τους και τις ελληνικές. Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά, οι βόμβες τοποθετήθηκαν ενώ τα πλοία βρίσκονταν στη Μαύρη Θάλασσα και ήταν προγραμματισμένες να εκραγούν πολύ αργότερα. Οι πηγές της στήλης από τον εγχώριο κλάδο αναφέρουν ότι στο εξής τα φορτία που έρχονται από τη Μαύρη Θάλασσα θα σταματάνε πρώτα στο Βόσπορο προκειμένου να γίνει έλεγχος με υποθαλάσσια drones. Έτσι θα εξασφαλιστεί ότι είναι “καθαρά” ώστε να συνεχίσουν προς τον προορισμό τους δίχως κίνδυνο.

αποCRYPTOγράφος
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας