Τα gigafactories και άλλα παραμύθια για τη Δυτική Μακεδονία!

Μέγα θέμα έγινε χθες αυτό που γνώριζε η αγορά εδώ και μήνες! Πως δεν πρόκειται να προχωρήσει η επένδυση της Sunlight, που ανήκει στον όμιλο Olympia του Πάνου Γερμανού, για το εργοστάσιο (gigafactory) μπαταριών λιθίου στη Δυτική Μακεδονία, παρά το γεγονός πως η εταιρεία είχε εξασφαλίσει χρηματοδότηση 250 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Καινοτομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τη μεγαλύτερη που έχει λάβει ποτέ ελληνική εταιρεία. Το παρασύνθημα είχε δώσει ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Olympia Ανδρέας Αθανασόπουλος που είχε δηλώσει σε συνέντευξή του, πριν από λίγες εβδομάδες, πως «δεν θα γίνουμε η Northvolt του Νότου»! Ο κ. Αθανασόπουλος αναφέρονταν στη σκανδιναβική Northvolt που προωθούσε την κατασκευή αντίστοιχου gigafactory αλλά χρεοκόπησε στα τέλη του 2024. Πρόσωπα που είχαν ασχοληθεί με τη μεγάλη επένδυση, όπως ο Νίκος Μαντζούφας, βρίσκονται ήδη εκτός ομίλου Sunlight. Με ποιες επενδύσεις μένει, λοιπόν, η Δυτική Μακεδονία έπειτα από τόσα χρόνια εξαγγελιών και βαρύγδουπων ανακοινώσεων για τις επενδύσεις που θα στηρίξουν την περιοχή στη μεταλιγνιτική εποχή; Με καμία! Ευτυχώς που υπάρχουν και οι επενδύσεις της ΔΕΗ και κάποιων άλλων ενεργειακών ομίλων, όπως η Helleniq Energy, στα φωτοβολταϊκά και υπάρχει μια κάποια κινητικότητα.

Οι απορίες για τις αποτιμήσεις και η ΑΒΑΞ

Λοιπόν έχουμε και λέμε: Χθες το μεσημέρι, η χρηματιστηριακή αξία της AKTOR ήταν κοντά στα 960 εκατ. ευρώ, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στα 1,9 δισεκ. ευρώ και της ΑΒΑΞ στα 262 εκατ. ευρώ. Μέχρι και η Δομική Κρήτης, με τα έσοδα των μόλις 8 εκατ. ευρώ στο εξάμηνο είχε κεφαλαιοποίηση 47 εκατ. ευρώ, λίγο χαμηλότερα από την πολύ μεγαλύτερη και μαχητικότερη ΕΚΤΕΡ που είχε κεφαλαιοποίηση 49 εκατ. ευρώ. Γιατί λοιπόν απορούν κάποιοι με την άνοδο που παρουσιάζει η μετοχή της ΑΒΑΞ τις τελευταίες εβδομάδες; Δεν δικαιολογείται άραγε μια αύξηση τιμής ώστε να αποτυπωθεί το ευρύ χαρτοφυλάκιο έργων που έχει η εταιρεία; Που κατασκευάζει και το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας, αυτό της γραμμής 4 του μετρό; Θα έλεγε κάποιος πως τώρα αρχίζει η αγορά να αντιλαμβάνεται πως υπήρξε μια προσπάθεια νοικοκυρέματος της ΑΒΑΞ που αποδίδει αν και δεν έχουν αντιμετωπιστεί επαρκώς τα κρίσιμα θέματα με τη γραμμή 4 του μετρό. Η στήλη θα αποφύγει να γράψει για τα σενάρια εξαγοράς από άλλον όμιλο που έχουν επανέλθει στο προσκήνιο και διάφορα τέτοια, τα οποία μάλλον δικαιολογούν επαρκέστερα την ανοδική πορεία της μετοχης, γιατί θα πάρουν πάλι τηλέφωνο τη διεύθυνση!

Τα σενάρια για την τύχη της Εθνικής Ασφαλιστικής

«Δεν θα πάρουμε ένα κουφάρι» ακούστηκε να λέει ένας ισχυρός τραπεζίτης όταν ρωτήθηκε για το ενδεχόμενο απόκτησης της Εθνικής Ασφαλιστικής! Γιατί το είπε; Επειδή, όπως έχει γράψει η στήλη, η CVC που εξαγόρασε την ασφαλιστική εταιρεία από την Εθνική Τράπεζα ετοιμάζεται να πωλήσει και το κεντρικό κτίριο της Λεωφόρου Συγγρού που έχουν θέα Ακρόπολη. Ήδη έχει μεταβιβαστεί ιστορικό κτίριο της Εθνικής Ασφαλιστικής στο κέντρο της Αθήνας. Τι μένει, λοιπόν; Μια ασφαλιστική εταιρεία με πολλά προβλήματα όπως αποδεικνύουν και οι συχνές αλλαγές διοικήσεων. Εκτός και αν υπάρχουν αναβλητικές αιρέσεις που θα υποχρέωναν την Εθνική Τράπεζα να πάρει πίσω την ασφαλιστική. Η στήλη δεν είναι σε θέση να επιβεβαιώσει κάτι τέτοιο. Το σίγουρο είναι πως ούτε η πώληση του κεντρικού κτιρίου της Λεωφόρου Συγγρού είναι εύκολη υπόθεση κυρίως γιατί πρέπει να γίνει αλλαγή χρήσης και να μετατραπεί σε ξενοδοχείο.

Το μαύρο κουτί των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων

Η πράσινη μετάβαση θα έχει κόστος για τους πολίτες μας λένε με κάθε ευκαιρία πολιτικοί και τεχνοκράτες. Για παράδειγμα χθες, σε εκδήλωση του Συνδέσμου των ακτοπλοϊκών εταιρειών (ΣΕΕΝ) μάθαμε πως οι αυξήσεις που έρχονται στα εισιτήρια της ακτοπλοϊας θα φτάσουν σε πρώτη φάση το 15% επειδή η κοινοτική νομοθεσία επιβάλλει στις εταιρείες να χρησιμοποιούν, σε πρώτη φάση, νέα πιο πράσινα καύσιμα, αλλά και επειδή αυξάνεται το κόστος των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων (μεταξύ άλλων). Και αν οι αυξήσεις του 15% φαντάζουν ακριβές, που να φανταστείτε τι θα συμβεί μέχρι το 2030 αν δεν βρεθεί άμεσα φόρμουλα χρηματοδοτικής ενίσχυσης των ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών ώστε να επενδύσουν σε νέα πράσινα και ασφαλή πλοία. Χθες ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης, που μίλησε στην εκδήλωση του ΣΕΕΝ, είπε πως παζαρεύει κάποια παράταση με την Κομισιόν για να προλάβουν οι ακτοπλόοι να επενδύσουν. Επανέλαβε και το κυβερνητικό σχέδιο για ΣΔΙΤ στις άγονες γραμμές όπου οι ακτοπλοϊκές θα αναλαμβάνουν την εξυπηρέτησή τους με μακροχρόνια συμβόλαια ώστε με αυτό το αντίκρυσμα να επενδύουν σε νέα, πιο πράσινα και ασφαλή, πλοία για την εξυπηρέτηση των γραμμών. Οι εταιρείες είναι επιφυλακτικές για τα ΣΔΙΤ αλλά προς το παρόν δεν υπάρχουν και πολλές εναλλακτικές για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων σε νέα πλοία. Μεγάλη συζήτηση υπάρχει και για το πως μπορούν να κερδίσουν τα ελληνικά ναυπηγεία από το μεγάλο πρόγραμμα ανανέωσης που θα κάνουν οι ακτοπλόοι.

Ποιες είναι οι πιο επικερδείς ξένες επενδύσεις (για τους ξένους);

«Λαγούς» βγάζει η προεκλογική συζήτηση στη Γερμανία ενόψει των πρόωρων ομοσπονδιακών εκλογών της 23ης Φεβρουαρίου. Οι περισσότεροι από αυτούς (σ.σ. τους «λαγούς») βγαίνουν από το «καπέλο» του ακροδεξιού κόμματος AfD, όπως για παράδειγμα εκείνη η θέση που έχει να κάνει με την έξοδο της Γερμανίας από το ευρώ. Με δηλώσεις στο γερμανικό τύπο, ο επικεφαλής οικονομολόγος της παλαιότερης εμπορικής τράπεζας των νεότερων χρόνων, της Berenberg Bank με έδρα το Αμβούργο και έτος ιδρύσεως το 1590, Xόλγκερ Σμίντιχ (Holger Schmieding) τάσσεται κατά της κριτικής των ακροδεξιών για το ευρώ. Ένας από τους λόγους της αντίθεσης του Σμίντιχ είναι πως η βοήθεια που πρόσφεραν και οι Γερμανοί φορολογούμενοι στις χώρες της κρίσης, όπως η Ελλάδα, κατά τη διάρκεια της κρίσης του ευρώ έχει επίσης «αποδώσει πλήρως». «Σπάνια έχουμε επενδύσει τόσο καλά χρήματα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γερμανός οικονομολόγος. Η Ελλάδα είναι μεταξύ των «αστέρων ανάπτυξης στην Ευρώπη» και επίσης αποπληρώνει πρόωρα δάνεια βοήθειας, συμπλήρωσε ο ίδιος. Είναι γνωστό ότι οι δανειστές της Ελλάδας κέρδισαν από τα δάνεια της, αλλά η στήλη εντυπωσιάζεται, καθώς στην ελληνική δημόσια συζήτηση έρχεται και παρέρχεται η ανάγκη για «άμεσες ξένες επενδύσεις», από την ευθεία παραδοχή των Γερμανών τραπεζιτών πως τα κέρδη από τις επενδύσεις κεφαλαίων μέσω δανείων προς την προ διάσωση Ελλάδα ήταν «σπάνια», δηλαδή δεν συγκρίνονται με κέρδη μέσω άλλων επενδύσεων. Το λέμε αυτό γιατί δεν φτάνει μία χώρα να «καίγεται» ξένες επενδύσεις, αλλά πρέπει να θέλουν και οι ξένοι να κάνουν επενδύσεις σ’ αυτή τη χώρα…

Πώς έμπλεξε ο Δημ. Παπαστεργίου με μια επιστολή για το Ταμείο Ανάκαμψης

Τι ήθελε και έγραφε η στήλη για το παράρτημα της πρόσφατης, όχι και τόσο κολακευτικής, έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το Ταμείο Ανάκαμψης. Εντοπίσαμε σε αυτό το παράρτημα μια επιστολή του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου στην οποία έδινε συγχαρητήρια στο Ελεγκτικό Συνέδριο και ανέφερε πως η έκθεσή του απεικονίζει την πραγματικότητα. Χθες ο υπουργός αναγκάστηκε να εκδώσει ανακοίνωση στην οποία αναφέρει πως όσα έγραφε στην επιστολή του περί ορθής απεικόνισης της πραγματικότητας περιορίζονται στα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και όχι στη γενικότερη εικόνα του Ταμείου Ανάκαμψης. Μάλιστο στο υπουργείο υποστηρίζουν πως «κάθε προσπάθεια εργαλειοποίησης του θέματος έχει αποκλειστικό σκοπό τη δημιουργία ψευδών εντυπώσεων και επιχειρεί να υποβαθμίσει το σημαντικό έργο που γίνεται από την κυβέρνηση για την έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης». Να μας συγχωρεί ο υπουργός που είναι εξαιρετικά συμπαθής και πράγματι παλεύει σκληρά για τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης. Κατά σύμπτωση, μία ημέρα μετά τη δήλωση μετάνοιας του κ. Παπαστεργίου θα πραγματοποιηθεί (σήμερα) συνέντευξη τύπου με θέμα «Αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων για την στήριξη της οικονομίας και της κοινωνίας». Τη συνέντευξη θα δώσει ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης μαζί με τον Αναπληρωτή Υπουργό Νίκο Παπαθανάση.

Η Ευρώπη των δύο ταχυτήτων και οι εξαγγελίες για αυξήσεις μισθών

Τη συνέχιση της διάσπασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε πολλές «ταχύτητες» και στο μέτωπο του πληθωρισμού προβλέπει η διάσημη γερμανική «δεξαμενή σκέψης» Ifo. Με δημοσίευση έρευνας προσδοκιών οικονομικών αναλυτών, στην οποία προχώρησε χθες, κάνει λόγο για πληθωρισμό 2,1% – 2,7% στην δυτική και βόρεια Ευρώπη και πληθωρισμό 3,5% -7,5% στην νότια και ανατολική Ευρώπη το 2025. Μάλιστα, μια πιο προσεκτική ματιά στην έρευνα, αποκαλύπτει πως οι προβλέψεις για την νότια Ευρώπη, στην οποία ανήκει και η Ελλάδα, είναι κατά 0,4% προς τα πάνω αναθεωρημένες. Να σημειωθεί πως σύμφωνα με τα χθεσινά στοιχεία που δημοσίευσε η ΕΛΣΤΑΤ, στην Ελλάδα ο πληθωρισμός το 2024 ανήλθε στο 2,7%. Η διάσπαση μεταξύ βορειο – δυτικής και νοτιο – ανατολικής Ευρώπης θα συνεχιστεί έως και το 2028, αν και αναμένονται χαμηλότεροι ρυθμοί πληθωρισμού συνολικά στην ΕΕ. Ωστόσο, ένα είναι «σίγουρο» βάσει της έρευνας πως ο πληθωρισμός στην νότιο – ανατολική Ευρώπη θα είναι αισθητά πάνω από το στόχο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, δηλαδή πάνω από 2%. Επίσης, «σίγουρο» είναι, τουλάχιστον, για τις Βρυξέλλες, όπως πληροφορείται η στήλη, πως το χάσμα στον πληθωρισμό με τη νότια Ευρώπη (μαζί και η Ελλάδα) να έχει το …πάνω χέρι, σημαίνει πίεση για μείωση μισθών στη νότια Ευρώπη, την ίδια ώρα που η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει αυξήσεις στον κατώτατο και μέσο μισθό. Η στήλη αναμένει με ενδιαφέρον αν και που θα βρεθεί η «μέση» οδός μεταξύ της μείωσης του πληθωρισμού και της αύξησης των μισθών.

αποCRYPTOγράφος
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας