Πανστρατιά για την αναβάθμιση του σιδηροδρόμου!
Η ανοικτή πληγή των Τεμπών δείχνει πως απαιτείται πανστρατιά, όραμα και πειστικό στρατηγικό σχέδιο για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου που έφτασαν στη σημερινή κατάντια απανωτές ελληνικές κυβερνήσεις την ώρα που ροκανίζονταν δισεκατομμύρια ευρώ εθνικών και κοινοτικών κονδυλίων. «Δαπανήσαμε 25 δισεκ. ευρώ για να πηγαίνει ακόμα πιο αργά το τρένο από την Αθήνα στην Θεσσαλονίκη» είχε ομολογήσει πριν από λίγες εβδομάδες ο πρώην επικεφαλής του ΟΣΕ και καθηγητής πανεπιστημίου Γ. Μουρμούρης. Για την αντιστροφή της κατάστασης, ώστε να νιώσουν οι γονείς πως τα παιδιά τους δεν θα χαθούν άδοξα όπως χάθηκαν τόσες ψυχές στα Τέμπη, δεν αρκούν οι χλιαρές ανακοινώσεις και τα ακαταλάβιστικα πλάνα που έχει εμφανίσει μέχρι σήμερα το υπουργείο Υποδομών. Ούτε τα ημίμετρα που μπορεί να περιορίζουν την πιθανότητα να επαναληφθεί η τραγωδία των Τεμπών, αλλά δεν εξασφαλίζουν το μέλλον του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα.
Με αξιόπιστες και ποιοτικές υπηρεσίες, με ψηφιακά εργαλεία για τις συναλλαγές με τους επιβάτες, με σοβαρό πλάνο συντήρησης και ανάταξης του ακριβοπληρωμένου σιδηροδρομικού δικτύου, με σοβαρή αντιμετώπιση των κυκλωμάτων που καταστρέφουν πανάκριβες υποδομές, κ.α. Και κυρίως με πολυετές σχέδιο ανάπτυξης που θα αξιοποιεί τα στρατηγικά πλεονεκτήματα της χώρας και θα συνδέει τα ελληνικά λιμάνια με τη βαλκανική ενδοχώρα και, στη συνέχεια, με την υπόλοιπη Ευρώπη. «Πολυετές σχέδιο ανάπτυξης» σημαίνει σύσταση ενός λειτουργικού οργανισμού σιδηροδρόμων με παροχή τεχνογνωσίας από το εξωτερικό, χρηματοδότηση των αναγκαίων έργων, συνεργασία με ιδιώτες που διαχειρίζονται λιμάνια, συνεργασία με γειτονικές χώρες για τις διασυνοριακές διελεύσεις. Πρέπει οι πολίτες να νιώσουν πως ξεκινάει μια πανστρατιά ώστε να αποκτήσει ο σιδηρόδρομος και στην Ελλάδα τη θέση που έχει στον υπόλοιπο πολιτισμένο κόσμο. Κόντρα στα μικροσυμφέροντα που κερδίζουν σήμερα από την υστέρηση της χώρας.
Τα «Εθνικά Στρατηγικά Σχέδια» που μένουν στα αζήτητα
Και για τις μεταφορές, και ειδικότερα για τον σιδηρόδρομο, οι φορολογούμενοι έχουν ήδη πληρώσει ένα «Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών» που παρουσιάστηκε το 2019 λίγο πριν φύγει από τη διακυβέρνηση της χώρας ο ΣΥΡΙΖΑ. Το συγκεκριμένο σχέδιο υιοθετήθηκε από την τότε κυβέρνηση αλλά ουδόλως εφαρμόστηκε από την επόμενη που τώρα υπόσχεται κάποιο άλλο «Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο», κ.ο.κ. Το ίδιο συμβαίνει και με άλλα αντίστοιχα «Στρατηγικά Σχέδια» όπως η περίφημη έκθεση Πισσαρίδη στην οποία βασίστηκε το σχέδιο «Ελλάδα 2.0» για το Ταμείο Ανάκαμψης, τα κονδύλια του οποίου αντί να πάνε σε ουσιαστικές επενδύσεις μετατρέπονται μήνα με το μήνα σε κουπόνια και επιδόματα! Όπως και με την περίφημη μελέτη της αμερικανικής εταιρείας συμβούλων McKinsey που είχε παρουσιαστεί στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, έτσι και το σχέδιο Πισσαρίδη, πρέπει να παρουσιάζονται συνεχώς μήπως και τα ξανα-ανακαλύψουν κάποιοι από τους αρμόδιους για τη χάραξη πολιτικής. Και καταφέρουμε να στρέψουμε τα παχυλά κοινοτικά κονδύλια προς επενδύσεις που θα φέρουν μόνιμο, και όχι προσωρινό, πλούτο στη χώρα.
Η τριπλέτα της CVC στην Αθήνα που τρέχει και δεν φτάνει
Τρέχουν και δεν φτάνουν τα τρία στελέχη της CVC στην Αθήνα αφού μέσα σε λίγες εβδομάδες έχουν κλείσει δύο μεγάλες συμφωνίες (πώληση Μπάρμπα Στάθης στην Ιντεάλ Συμμετοχών και Hellenic Healthcare Group στην Pure Health) ενώ στον ορίζοντα είναι και νέες συμφωνίες, όπως της Εθνικής Ασφαλιστικής. Ο επικεφαλής του γραφείου της Ελλάδας Άλεξ Φωτακίδης, ο Νο 2 Κωστής Ρόκας και ο Investment Director Νικόλας Σερέτης πρέπει να ξενυχτούν για να προλάβουν τις προθεσμίες. Επειδή οι επενδύσεις της CVC ωριμάζουν και πρέπει να προσφέρει τις αποδόσεις που έχει υποσχεθεί στους μετόχους, θα δούμε και άλλες κινήσεις αλλαγών στο ελληνικό χαρτοφυλάκιο τους επόμενους μήνες.
Διατηρεί το 5% της ΗΛΕΚΤΩΡ ο Λεωνίδας Μπόμπολας
Η Motor Oil ολοκλήρωσε τη διαδικασία εξαγοράς της ΗΛΕΚΤΩΡ, του μεγαλύτερου ομίλου διαχείρισης αποβλήτων στη χώρα, από την ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Ο πρώην διευθύνων σύμβουλος και βασικός μέτοχος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ Λεωνίδας Μπόμπολας διατηρεί ποσοστό 5% της ΗΛΕΚΤΩΡ καθώς η Motor Oil εξαγόρασε το υπόλοιπο περίπου 95%. Ο κ. Μπόμπολας είναι σήμερα και στο διοικητικό συμβούλιο της ΗΛΕΚΤΩΡ της οποίας υπήρξε επικεφαλής για αρκετά χρόνια όταν ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ διοικούνταν από τις οικογένειες Καλλιτσάντση και Μπόμπολα. Η Motor Oil ανακοίνωσε πως με την εξαγορά της ΗΛΕΚΤΩΡ, «δημιουργεί έναν πραγματικό ηγέτη στο χώρο της Κυκλικής Οικονομίας στην Νοτιοανατολική Ευρώπη». Συνδυάζοντας την επίδοση της ΗΛΕΚΤΩΡ τους 12 μήνες έως 30.06.2024, με τις λοιπές δραστηριότητες κυκλικής οικονομίας του Ομίλου (Thalis, Prasino Ladi, LPC), ο Όμιλος Motor Oil θα κατέγραφε ήδη έσοδα της τάξεως των 320 εκατ. και κερδοφορία (EBITDA) περίπου 40 εκατ. ευρώ «από δραστηριότητες που έχουν εξαιρετικές προοπτικές ανάπτυξης, και υποστηρίζουν στην πράξη τη βιωσιμότητα».
Η Κομισιόν ετοιμάζει 50 νομοθετήματα για την «ανάσταση» της Ε.Ε.
Ούτε ένα, ούτε δύο, αλλά τουλάχιστον 30 – 50 νομοθετικές ή άλλες παρεμβάσεις καταγράφονται στο χθεσινό κείμενο (οδηγία) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την «ανάσταση» της Ευρωπαϊκής Ένωσης ώστε να αναχαιτίσει τον διεθνή ανταγωνισμό από ΗΠΑ και Κίνα. Το κείμενο αναφέρει πως, με βάση την έκθεση του Μάριο Ντράγκι, μέχρι το 2030 η Ε.Ε. πρέπει να επενδύει 750 – 800 δισεκ. ευρώ για να φτάσει τους ανταγωνιστές της, ποσό που μεταφράζεται σε αύξηση των επενδύσεων ως ποσοστό του ΑΕΠ κατά περίπου 5 ποσοστιαίες μονάδες, ώστε να φτάσει σε επίπεδα που η Ευρώπη γνώρισε στις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Χωρίς επαρκή κινητοποίηση ιδιωτικών κεφαλαίων η επίτευξη αυτών των στόχων είναι αδύνατη παραδέχονται στις Βρυξέλλες. Δε μας λέει, βέβαια, με ποιον τρόπο θα κινητοποιηθούν τα ιδιωτικά κεφάλαια. Παραδέχεται πως ο δείκτης αποταμίευσης των ευρωπαϊκών νοικοκυριών ήταν το 2022 περίπου 65% μεγαλύτερος σε σχέση με τα νοικοκυριά στις ΗΠΑ. Και όμως, αυτός ο πλούτος δεν διοχετεύεται αποδοτικά στην οικονομία για την ενίσχυση επενδύσεων, καινοτομιών, κ.α. Ο κατάλογος των ενεργειών / μέτρων που περιλαμβάνονται στη χθεσινή οδηγία της Κομισιόν είναι ατελείωτος. Η στήλη επισημαίνει και το γεγονός πως προτείνεται να ενταχθεί στους όρους των δημόσιων διαγωνισμών της Ε.Ε. η σαφής πρόβλεψη για πριμοδότηση των ευρωπαίων προμηθευτών έναντι των ανταγωνιστών από ΗΠΑ και Κίνα.
Για καλοκαίρι πάει το νομοσχέδιο για τους φόρους στα κρυπτονομίσματα
Όπως πληροφορείται η στήλη την πρώτη εβδομάδα του Φεβρουαρίου να έρθει το νομοσχέδιο για την Κεφαλαιαγορά, με ρυθμίσεις για την ομώνυμη Επιτροπή και για τον εκσυγχρονισμό του Χρηματιστηρίου. Μόνο που σε σχέση με όσα είχαν δημοσιοποιηθεί και περιμέναμε, θα υπάρχει μία αλλαγή: Το νομοσχέδιο θα ορίζει το πλαίσιο λειτουργίας των κρυπτονομισμάτων –το οποίο σε μεγάλο βαθμό στην Ελλάδα δεν υπάρχει, παρά μόνο για όσα έχουν προβλεφθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο- αλλά όχι για τη φορολόγησή τους. Η εξήγηση είναι εξαιρετικά απλή και δεν σηκώνει πολύ συζήτηση: Η φορολόγηση των κρυπτονομισμάτων είναι ένα σύνθετο ζήτημα το οποίο απαιτεί χρόνο και μελέτη, και πολύ απλά το οικονομικό επιτελείο δεν θα προλάβει να το έχει έτοιμο στις αρχές Φλεβάρη. Θα έρθει σε ξεχωριστό νομοσχέδιο τον Ιούνιο, αφού πρώτα το ΥΠΟΙΚ μελετήσει την ευρωπαϊκή πρακτική και πάρει και την γνωμοδότηση της ΕΕ για το ζήτημα.
Καλό…Σεπτέμβρη και για τις ανακοινώσεις των νέων μειώσεων φόρων
Αναπαράχθηκε κατά κόρον τις προηγούμενες ημέρες πως από τον Απρίλιο θα «κλειδώσουν» τα επόμενα μέτρα μειώσεων της φορολογίας, και ειδικά για μισθωτούς μεσαίων εισοδημάτων. Πηγές της στήλης πάντως ρίχνουν τον πήχη των προσδοκιών, λέγοντας πως κανείς δεν θα πρέπει να περιμένει καμία νέα ανακοίνωση για μειώσεις φόρων πριν από τον Σεπτέμβρη, όταν ο πρωθυπουργός θα παρουσιάσει στη ΔΕΘ ένα πακέτο μέτρων με έμφαση στη μείωση της φορολογίας, με βάση το πώς θα τα έχει καταφέρει η κυβέρνηση μέχρι εκείνη τη στιγμή. Και τι σημαίνει αυτό το τελευταίο; Σημαίνει πως το εύρος των παρεμβάσεων θα εξαρτηθεί από το αν η μάχη κατά της φοροδιαφυγής θα έχει φέρει στα δημόσια ταμεία τουλάχιστον 2-3 δισ. ευρώ παραπάνω από τον στόχο. Αν αυτό γίνει πράξη, τότε –και μόνο τότε, καθώς δεν πρέπει να ξεχνάμε τι ορίζει το Σύμφωνο Σταθερότητας για τις δαπάνες- να αναμένουμε ανακοινώσεις, με προτεραιότητα σε τεκμήρια διαβίωσης, σε μια καινούργια φορολογική κλίμακα για τη μεσαία τάξη, και σε περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών.
Το εναλλακτικό σενάριο, με πιο πολιτικά κίνητρα
Πάντως, εντός της κυβέρνησης υπάρχει και μια άλλη εκτίμηση, πολιτικού χαρακτήρα και λογικής: Εάν ο πρωθυπουργός πρόκειται να ανακοινώσει τις επόμενες μειώσεις φόρων, αυτό πρέπει να γίνει τώρα, έτσι ώστε τα μέτρα να ωριμάσουν και από 1η Ιανουαρίου του 2027 να φανούν στη τσέπη των πολιτών. Σύμφωνα με αυτή την αντίληψη, είναι προτιμότερο να έχουν υλοποιηθεί αυτά τα φορολογικά μέτρα πριν από το 2027 και ο πρωθυπουργός να πάει στη ΔΕΘ με ένα μικρότερο πακέτο παρεμβάσεων. Σε αυτή τη περίπτωση, η έμφαση θα δοθεί στην αύξηση των εισοδημάτων, αντί για τη μείωση της φορολογίας. Ο λόγος για αυτή τη «βιασύνη» είναι απλός: Το 2027 είναι χρονιά εθνικών εκλογών, και η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει προλάβει να κεφαλαιοποιήσει τα οικονομικά οφέλη που θα αποκομίσουν οι πολίτες από τον περιορισμό της φορολογίας.
Δεύτερες και τρίτες σκέψεις για το 13ο και 14ο μισθό στο δημόσιο
Ωστόσο, όποια και αν είναι τα μέτρα αύξησης των εισοδημάτων που θα ανακοινώσει η κυβέρνηση, οι ίδιοι κύκλοι επισημαίνουν πως θα πρέπει να κρατάμε μικρό καλάθι σε σχέση με την επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο. Ένα θέμα που κρατά από τα Μνημόνια και εσχάτως συζητείται θερμά, έχει απασχολήσει το ΣτΕ και μια σειρά από φορείς, ενώ έχει σχολιαστεί και από κυβερνητικά χείλη. Χωρίς στη κυβέρνηση να το διαγράφουν από τη λίστα τους, εξηγούν πως είναι το τελευταίο το οποίο θα απασχολήσει καθώς προέχουν άλλα, που έχουν σαφώς μικρότερο δημοσιονομικό κόστος, κάτι που συνιστά και το μεγάλο «πρόβλημα» του συγκεκριμένου, οδηγώντας σε δεύτερες και τρίτες σκέψεις.