Τέσσερα αγκάθια
Γύρω στα 45 λεπτά ήταν ο καθαρός χρόνος (χωρίς την μετάφραση) που κράτησε η συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν στο χρυσό παλάτι της Άγκυρας. Τέσσερα ήταν τα αγκάθια:
1. Η μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης την οποία ο Ερντογάν αποκάλεσε «τουρκική» και ο Μητσοτάκης επισήμανε ότι η συνθήκη της Λωζάνης αναφέρεται σε θρησκευτική μειονότητα.
2. Η Ιερά Μονή της Χώρας που μετατράπηκε σε τζαμί. Ο Μητσοτάκης εξέφρασε την δυσαρέσκεια του. Ο Ερντογάν είπε ότι θα είναι ανοιχτή για όλους.
3. Η Χαμάς για την Ελλάδα είναι τρομοκρατική οργάνωση όπως δήλωσε ο πρωθυπουργός και «αντιστασιακή οργάνωση» κατά τον Ερντογάν που μάλιστα εξέφρασε την λύπη του που ο Μητσοτάκης επέμεινε. Συμφώνησαν, όμως, στην κατάπαυση του πυρός, να μην γίνει επίθεση στη Ράφα, και να προστατευτούν οι άμαχοι.
4. Για το κυπριακό ο Ερντογάν επιμένει στην ουσία στη διχοτόμηση – να ληφθεί υπόψη η σημερινή πραγματικότητα των δυο κρατών όπως λέει – και ο Μητσοτάκης στην λύση μέσα από τον διάλογο του ΟΗΕ.
Οι δυο ηγέτες συμφώνησαν ότι διαφωνούν. Αλλά έδωσαν μια νέα παράταση στην στρατηγική των ήρεμων νερών που στοίχισαν περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ στα χρόνια της ελληνοτουρκικής κρίσης όπως αποκάλυψε το LIVENEWS του Νίκου Ευαγγελάτου στο Mega.
Μαντί και ντονέρ με καλή διάθεση
Ο πάγος πάντως έχει σπάσει μεταξύ του Κυριάκου Μητσοτάκη και του Ταγίπ Ερντογάν. Έστω κι αν το κλίμα της συνάντησης τους στην Αθήνα είχε λιγότερες γωνίες. Η συζήτηση σε φιλικό επίπεδο και λιγότερο πολιτικό συνεχίστηκε και στο δείπνο που παρέθεσε ο Τούρκος πρόεδρος στην ελληνική αποστολή στο χρυσό παλάτι που εντυπωσίασε τους πάντες από τις φαραωνικές διαστάσεις του. Επίσημος προσκεκλημένος ήταν ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.Βαρθολομαίος. Το μενού είχε αγγινάρες, μαντί με μελιτζάνα και αρνάκι, κεμπάπ (ντονέρ) και τουρκικά γλυκά. Αντί για κρασί χυμούς. Μετά το δείπνο ο πρωθυπουργός πέταξε για την Αθήνα. Ήταν ένα ταξίδι που κράτησε περίπου 4-5 ώρες.
Στα χνάρια του Ρουσόπουλου ο Στέφανος
Ο προεκλογικός αγώνας έχει διαχρονικά και εκπλήξεις. Από το high – tech πούλμαν του Θόδωρου Ρουσόπουλου, στις εκλογές του 2004, φτάσαμε στο «Ground Force 1» αλά Ομπάμα, του Κασσελάκη, στις ευρωεκλογές του 2024 . Ο τότε εκπρόσωπος τύπου της ΝΔ εγκαινίασε στην προεκλογική καμπάνια του Κώστα Καραμανλή, ένα πρωτοποριακό για την εποχή του εγχείρημα που είχε πολυσυζητηθεί. Η ΝΔ προμηθεύτηκε ένα σύγχρονο, μεγάλο και ψηλό πούλμαν το οποίο στο 1/3, στο πίσω μέρος, διαμορφώθηκε σε κέντρο τύπου με κομπιούτερ, WiFi, fax που εκείνη την εποχή ήταν αναγκαίο, γραφεία κλπ. Στην πρώτη του περιοδεία από Θεσσαλονίκη, με ενδιάμεσους σταθμούς, σε πόλεις, παρουσίασε μια βλάβη, λίγο πριν την Αθήνα. Μπλόκαρε από την πολύ τεχνολογία για το γράψω απλά. Επισκευάστηκε και συνέχισε τις επόμενες περιοδείες που στέφθηκαν με επιτυχία, ο Κώστας Καραμανλής πέτυχε την πρώτη του εκλογή ως πρωθυπουργός. Ο Θόδωρος Ρουσόπουλος δημιούργησε και το πρώτο ηλεκτρονικό αρχείο του κόμματος που έδινε την δυνατότητα καταγραφής όλων των συνεντεύξεων και την άμεση απάντηση της ΝΔ και του Κώστα Καραμανλή.
Μοντέρνο τροχόσπιτο
Ο Στέφανος Κασσελάκης που είναι ο επικοινωνιολόγος του εαυτού του, πήρε την ιδέα από την εκστρατεία του Μπάρακ Ομπάμα το 2012 όταν έκανε καμπάνια με τίτλο «Ground Force 1» και όργωσε τις ΗΠΑ με λεωφορεία. Ενέταξε στην προσωπική του καμπάνια ένα τροχόσπιτο που έφερε από την Μεγάλη Βρετανία και θα τον ακολουθεί σε περιοδείες του. Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ το ονομάζει «κινητό στρατηγείο», καθώς θα υπάρχει και τραπέζι συσκέψεων. Στο εξωτερικό έχει μία τεράστια φωτογραφία του αρχηγού. Στο κινητό στρατηγείο θα εργάζεται και η επικοινωνιακή του ομάδα (κάμεραμαν, φωτογράφοι κα) που αποτυπώνει τις σκηνές και τις μετατρέπει στα αγαπημένα βίντεο του Κασσελάκη που προκαλούν δεκάδες χιλιάδες θεάσεις.
Τα «λεωφορεία της νίκης»
Το ΠΑΣΟΚ επί Σημίτη εγκαινίασε τα περιβόητα «λεωφορεία της νίκης». Σε περιοδείες όπως στην Κρήτη, για παράδειγμα, επέβαιναν ο τότε πρωθυπουργός και οι κορυφαίοι υπουργοί μαζί με τους δημοσιογράφους. Άλλες εποχές άλλες κινητοποιήσεις. Έξω από πόλεις και χωριά, οι Κρητικοί είχαν στρωμένα τραπέζια με τσικουδιά, καλτσούνια και άλλα παραδοσιακά εδέσματα. Ο Κώστας Σημίτης ήταν αμάθητος στις τσικουδιές και τις απέφευγε. Ενίοτε είχε και την σύζυγο του Δάφνη Σημίτη να τον συγκρατεί. Οι υπουργοί ήταν πιο επιρρεπείς. Το λεωφορείο της νίκης με τις στάσεις, μια διαδρομή μιας ώρας, την έκανε σε 3 – 4 ώρες.
Με το βλέμμα στον Μιτσκόφσκι
Εν αναμονή των επόμενων βημάτων του νέου πρωθυπουργού της Βόρειας Μακεδονίας Κριστιάν Μιτσκόφσκι, προέδρου του VMRO – DPMNE βρίσκεται η ελληνική κυβέρνηση. Είχε κι εκείνος δεσμευτεί προεκλογικά ότι θα αποκαλεί την χώρα του μόνο Μακεδονία. Αλλά όταν αναλάβει τα ηνία θα δώσει το πραγματικό στίγμα των προθέσεων του με την σύνθεση της νέας κυβέρνησης και με τις προγραμματικες δηλώσεις. Θεωρείται ότι δεν θα πάρει το υψηλό ρίσκο να θέσει εκτός ευρωπαϊκής τροχιάς (και ευρωπαϊκών κονδυλίων) την χώρα του. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης διεμήνυσε ότι η ευρωπαϊκή προοπτική της γειτονικής χώρας περνάει μέσα από την τήρηση και της Συνθήκης των Πρεσπών.
Ανησυχία
Είναι και το DUI το μεγαλύτερο αλβανικό κόμμα της Βόρειας Μακεδονίας που κατηγόρησε την πρόεδρο Σιλιάνοφσκα ότι παραβίασε το Σύνταγμα και «με την πρώτη της φράση προκάλεσε ήδη κρίση μεταξύ της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας και της Ελλάδας». Είναι δύσκολο να κάνει κυβέρνηση ο Μιτσκόφσκι χωρίς να συνεργαστεί με το DUI. Είναι και η βουλγαρική μειονότητα την αναγνώριση της οποίας απαιτεί η Βουλγαρία και απειλεί και εκείνη με βέτο στην ΕΕ γιατί αντιδρά στην «μακεδονική καθαρότητα» που θέλει να προωθήσει η Σιλιάνοφσκα. Με καζάνι που βράζει μοιάζει η Βόρεια Μακεδονία. Γι’ αυτό και το πρώτο που ανεβάζει τον δείκτη της ανησυχίας στις Βρυξέλλες είναι η συνοχή στο εσωτερικό της χώρας. Εάν διαταραχθεί θα επιστρέψει στους εθνικιστικούς διχασμούς και στους Βουκεφάλες με απρόβλεπτες συνέπειες.
Διεργασίες μέχρι τελευταία στιγμή στον ΣΕΒ
Αρκετοί υποστηρίζουν πως η αναβολή της εκδήλωσης που είχε προγραμματίσει προ ημερών η υποψήφια πρόεδρος του ΣΕΒ Ιουλία Τσέτη δείχνει πως υπάρχει προσπάθεια συγκρότησης ενιαίου ψηφοδελτίου στις εκλογές που πραγματοποιούνται στις 19 Ιουνίου. Η παρουσίαση της υποψηφιότητας της κας Τσέτη θα γίνει τελικά στις 10 Ιουνίου, δηλαδή λίγες ημέρες προ της ψηφοφορίας σε εγκαταστάσεις του ομίλου ΟΦΕΤ (Όμιλος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Τσέτη). Πριν από λίγες ημέρες έδωσε, με συνέντευξη, ένα στίγμα των προθέσεων της αλλά περισσότερα θα μάθουμε σύντομα. Η στήλη, που τρέφει μεγάλο σεβασμό και συμπάθεια στον απερχόμενο πρόεδρο του ΣΕΒ Δημήτρη Παπαλεξόπουλο, θεωρεί πως ο σύνδεσμος έχει μεγάλα περιθώρια κινητοποίησης ώστε να αναδείξει τα κρίσιμα ζητήματα για την οικονομία και τις επιχειρήσεις. Με ενδιαφέρον αναμένονται οι πρωτοβουλίες του άλλου υποψήφιου, του σημερινού α’ αντιπροέδρου του ΣΕΒ και παλαίμαχου βιομήχανου Σπύρου Θεοδωρόπουλου.
Ο «μαύρος κύκνος» που χάθηκε σε χρόνο μηδέν!
Μεγάλη αναστάτωση προκλήθηκε χθες το πρωί σε χρηματιστηριακά και δημοσιογραφικά γραφεία καθώς εμφανίστηκε «μαύρος κύκνος». Πρόκειται για αυτό το σπάνιο πτηνό η εμφάνιση του οποίου συμβολίζει το απροσδόκητο, το μη αναμενόμενο, τη μεγάλη έκπληξη. Πάνω που όλοι είχαν αρχίσει να συζητούν για την εμφάνιση αυτού του πανέμορφου πτηνού, τσουουουπ, εξαφανίστηκε! Ετσι συμβαίνει, πάντως, με τα απροσδόκητα γεγονότα. Η Wikipedia μας υπενθυμίζει πως ο Μαύρος Κύκνος είναι μια θεωρία που παρουσιάστηκε από τον μελετητή και δοκιμιογράφο Νασίμ Νίκολας Τάλεμπ (Nassim Nicholas Taleb) στα βιβλία του «Στην πλάνη του τυχαίου» (2004) και «ο Μαύρος Κύκνος» (2007 & επανέκδοση με προσθήκες το 2010). Ο «Μαύρος Κύκνος» εννοείται ως ένα ολιγοπίθανο και απρόβλεπτο γεγονός που λαμβάνει χώρα σε μια οποιαδήποτε σειρά πιθανών και συνηθισμένων γεγονότων σε κάθε δραστηριότητα μιας κοινωνίας, και ανατρέπει δραματικά προς το χειρότερο ή το καλύτερο τη δομή της. Ο Ταλέμπ δηλώνει Ελληνοσύρος.
Η ανάσταση του Τουρκο-Ελληνικού Επιχειρηματικού Συμβουλίου
Επειδή η στήλη σας έχει συνηθίσει στην ακριβή περιγραφή των γεγονότων και στην προσγείωση στην πραγματικότητα, ξεκαθαρίζουμε πως το Τουρκο-Ελληνικό Επιχειρηματικό Συμβούλιο, που κατά την κοινή δήλωση Κυριάκου Μητσοτάκη και Ταγίπ Ερντογάν «ιδρύθηκε» αυτές τις ημέρες, έχει ιδρυθεί από το 1988! Μάλιστα ιδρυτής του ήταν ο Τούρκος δισεκατομμυριούχος και μεγαλοεργολάβος Σαρίκ Τάρα που πέθανε το 2018. Ο Τάρα ήταν ο άνθρωπος που ίδρυσε την τεχνική εταιρεία ΕΝΚΑ η οποία για πολλά χρόνια ήταν ο κορυφαίος κατασκευαστικός όμιλος της γειτονικής χώρας. Στα μέσα της δεκαετίας του 2000, η ΕΝΚΑ μαζί με την Ελληνική Τεχνοδομική (σήμερα ΕΛΛΑΚΤΩΡ) είχαν αναλάβει ένα τεράστιο έργο στο Ομάν το οποίο τελικά δεν προχώρησε. Πρόκειται για το περίφημο Blue City, ένα ακόμα κατασκευαστικό έργο της Μέσης Ανατολής για δημιουργία νέας πόλης που δεν είχε τύχη.
Η Foodlink και οι stakeholders
Έπρεπε να αλλάξει χθες χέρια το 5% της Foodlink, να κλείσει η μετοχή στο limit up, για να ασχοληθούμε με την πολύ καλή εταιρεία του κλάδου εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics). Η είσοδος δύο αμοιβαίων κεφαλαίων, που απέκτησαν αυτό το 5% που πωλήθηκε χθες, δείχνει πως αρκετοί επενδύουν στην περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου logistics στη χώρα μας, που παρά τις σημαντικές εξαγορές της τελευταίας τριετίας έχει μεγάλα περιθώρια συγκέντρωσης. Οι μετοχές της εταιρείας διαπραγματεύονται στην εναλλακτική αγορά, αλλά θα μπορούσε η ικανότατη διοίκηση να αλλάξει την παρουσίαση που υπάρχει στην ιστοσελίδα και διαβάζουν οι πιθανοί μέτοχοι και συνεργάτες. Γιατί; Μα γιατί σταματάει το 2021 και από τότε έχουν περάσει σχεδόν τρία χρόνια!
Νέο παγκόσμιο ρεκόρ στη ζήτηση πετρελαίου το 2024
Μπορεί να μην επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις του ΟΠΕΚ+, του συνδέσμου των πετρελαιοπαραγωγών χωρών, για αύξηση της ζήτησης αργού πετρελαίου κατά 2,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τη φετινή χρονιά, αλλά το 2024 θα κλείσει με νέο ιστορικό ρεκόρ. Ο Javier Blas, αναλυτής του Bloomberg, επισημαίνει σε χθεσινό του άρθρο πως η παγκόσμια ζήτηση αργού θα φτάσει τη φετινή χρονιά τα 103 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, ποσότητα που θα αποτελέσει νέο ιστορικό ρεκόρ, με αύξηση περίπου 1,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως σε σχέση με το 2023. Συνεπώς δεν επιβεβαιώνονται όσοι προέβλεπαν πως το 2019 ήταν η χρονιά – ρεκόρ για το πετρελαίο και πως ποτέ δεν θα επιστρέψουμε στα προ πανδημίας επίπεδα ζήτησης λόγω ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Όπως φαίνεται, η ζήτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σκοντάφτει, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει πως τα κράτη – μέλη του ΟΠΕΚ+ χαλαρώνουν. Δίνουν αγώνα για να κρατήσουν την τιμή του αργού κοντά στα 100 δολάρια το βαρέλι προς μεγάλη λύπη και των Ελλήνων οδηγών Ι.Χ. και επαγγελματιών στις μεταφορές.