Site icon NewsIT
06:16 | 03.02.25

Το αυτόνομο υπουργείο Μεταφορών και η παρακμή του σιδηρόδρομου ^ όλοι θυμήθηκαν την Hellenic Train ^ το ελληνικό βαμβάκι και οι δασμοί

Το αυτόνομο υπουργείο Μεταφορών και η παρακμή του σιδηρόδρομου  όλοι θυμήθηκαν την Hellenic Train  το ελληνικό βαμβάκι και οι δασμοί
Newsit Newsroom

Το αυτόνομο υπουργείο Μεταφορών και η παρακμή του σιδηροδρόμου

Αυτόνομο υπουργείο Μεταφορών φαίνεται πως θα αποκτήσει η Ελλάδα, σχεδόν 15 χρόνια μετά την απόφαση της τότε κυβέρνησης Γιώργου Παπανδρέου για την ενοποίηση του υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών με το υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων. Στη συνέχεια το υπουργείο Περιβάλλοντος και Χωροταξίας διαχωρίστηκε και δημιουργήθηκε το σημερινό υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Τα δημόσια έργα και οι μεταφορές παρέμειναν στο ενιαίο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Τώρα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θεωρεί πως η διάσπαση του υπουργείου και η δημιουργία ενός ξεχωριστού υπουργείου για τις μεταφορές μπορεί να στηρίξει την προσπάθεια ώστε να μπει φρένο στην παρακμή του σιδηροδρόμου για να μη ζήσουμε νέες τραγωδίες όπως στα Τέμπη πριν από περίπου δύο χρόνια. Οι παλαιότεροι θυμούνται πως οι μεγάλες αμαρτίες στα έργα του ΟΣΕ έγιναν την περίοδο που υπήρχε ξεχωριστό υπουργείο Μεταφορών! Τότε ήταν που μαθαίναμε για τις μελέτες του σιδηροδρόμου Δυτικής Ελλάδας, τότε ήταν που τα έργα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης παραδίδονταν και μέσα σε λίγους μήνες ξηλώνονταν για να προκηρυχθούν νέα, κ.ο.κ. Δεν αρκεί το ξεχωριστό υπουργείο λοιπόν. Χρειάζονται και στελέχη για να υποστηρίξουν την επανάσταση που απαιτείται ώστε να αναστηθεί ο ελληνικός σιδηρόδρομος μέσα στην επόμενη δεκαετία. Χρειάζονται και οι κατάλληλες νομοθετικές παρεμβάσεις, οι άλλες ρυθμίσεις και οι διαδικασίες.

Ξαφνικά όλοι θυμήθηκαν την Hellenic Train

Πλήθος υπουργών, με προεξάρχοντα τον αρμόδιο για τις μεταφορές Χρήστο Σταϊκούρα, δηλώνουν τις τελευταίες ημέρες πως η κυβέρνηση θα καταγγείλει τη με την Hellenic Train αν διαπιστωθεί π.χ. πως η εμπορευματική αμαξοστοιχία που συγκρούστηκε μετωπικά με το Intercity στα Τέμπη μετέφερε μη δηλωμένα εύφλεκτα υλικά. Έτσι απλά, κατά τους υπουργούς θα πετάξουμε στη θάλασσα τους Ιταλούς που ελέγχουν την Hellenic Train και θα τους αντικαταστήσουμε με ποιους; Θα κρατικοποιήσουμε την εταιρεία που ιδιωτικοποιήσαμε πριν από περίπου δέκα χρόνια έναντι 45 ψωροεκατομμυρίων; Ούτε ο αρμόδιος υπουργός, ούτε οι άλλοι υπουργοί που επιδεικνύουν «αγωνιστική διάθεση» κατά της Hellenic Train δεν είχαν καταλάβει τόσα χρόνια πως η τελευταία κρύβεται πίσω από τις αδυναμίες του ΟΣΕ για να μην παρέχει ποιοτικότερες υπηρεσίες; Τι έκαναν ώστε να βελτιώσει ο κρατικός  και πλήρως διαλυμένος ΟΣΕ το επίπεδο συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου ώστε να αναγκαστεί η Hellenic Train να βελτιώσει και αυτή τις υπηρεσίες της; Γνωρίζουν πως, εξαιτίας της πολυετούς ολιγωρίας του ΟΣΕ, μια καταγγελία σύμβασης από πλευράς δημοσίου θα οδηγήσει σε προσφυγές από την Hellenic Train που μπορεί να κοστίσουν στο ελληνικό δημόσιο περισσότερα από τα 45 ψωροεκατομμύρια που πήρε από την πώληση της τότε ΤΡΑΙΝΟΣΕ; Αν τελικά διαπιστωθεί πως υπήρχε παράνομο φορτίο στην εμπορική αμαξοστοιχία των Τεμπών θα φταίει μόνο η Hellenic Train όπως υπεραπλουστευτικά σκούζουν διάφοροι υπουργοί ή πρέπει να αναζητηθεί ολόκληρο το κύκλωμα που διακινούσε παράνομα, και επικίνδυνα, φορτία στα ελληνικά τρένα;

Το ελληνικό βαμβάκι και το πάρτι με τους δασμούς!

Προσδεθείτε καθώς αρχίζει το πάρτι με τους δασμούς του Ντ. Τραμπ. Ήδη οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν την επιβολή δασμών 25% στον Καναδά και το Μεξικό καθώς και αύξηση κατά 10% των δασμών στις εισαγωγές από Κίνα. Όλα δείχνουν πως έρχεται η ώρα της Ευρώπης την οποία έχει προειδοποιήσει ο πρόεδρος των ΗΠΑ επειδή «φέρθηκε απαίσια» στη χώρα του! Μπορεί οι ελληνικές εξαγωγές να μην έχουν μεγάλη έκθεση στις ΗΠΑ, αλλά οι τελευταίες αντιστοιχούν σχεδόν σε ένα στα πέντε ευρώ ευρωπαϊκών εξαγωγών. Επιπλέον οι ΗΠΑ είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής της Ευρωπαϊκής Ένωσης με μερίδιο γύρω στο 14%. Θα έχετε ήδη διαβάσει πως οι ελληνικές εξαγωγές και η οικονομία είναι «θωρακισμένες» απέναντι στους δασμούς που ετοιμάζεται να επιβάλλει ο Ντόναλντ Τράμπ στην ΕΕ. Καλό είναι να προβληματιζόμαστε όποτε ακούμε τη λέξη «θωρακισμένη οικονομία». Κανένας δεν ξέρει που θα οδηγήσει το νέο σκηνικό που διαμορφώνεται. Εξαιτίας των δασμών Τραμπ, η τιμή του βαμβακιού υποχωρεί σε επίπεδα που είχε φτάσει όταν ξέσπασε η πανδημία. Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγές βαμβακιού στον κόσμο. Το βαμβάκι είναι από τα κύρια εξαγωγικά προϊόντα της Ελλάδας… Ο Καναδάς, το Μεξικό και η Κίνα ανακοίνωσαν πως προχωρούν σε αντίμετρα ενώ έτοιμη είναι και η ΕΕ. Οι εμπορικοί πόλεμοι τώρα αρχίζουν με άγνωστη κατάληξη.

Τα σενάρια για Εθνική Ασφαλιστική

Μνημόνιο Κατανόησης (MoU) ώστε να διερευνήσουν τη δυνατότητα συμφωνίας φαίνεται πως έχουν υπογράψει η Τράπεζα Πειραιώς και η CVC Capital Partners για την Εθνική Ασφαλιστική. Τις διεργασίες επιβεβαίωσε την Παρασκευή (31.1.2025) η διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς με ανακοίνωση στο Χρηματιστήριο αλλά κάπου στο βάθος διακρίνεται και η Εθνική Τράπεζα που εξακολουθεί να διατηρεί το 9,99% της Εθνικής Ασφαλιστικής. Η Γενική Διευθύντρια Λιανικής Τραπεζικής της Εθνικής Τράπεζας Χριστίνα Θεοφιλίδη συμμετέχει, μάλιστα, ως μη εκτελεστικό μέλος, στο Δ.Σ. της Εθνικής Ασφαλιστικής. Η νέα διοίκηση Δημήτρη Μαζαράκη στην Εθνική Ασφαλιστική δεν έχει προλάβει να δείξει τις αλλαγές που προωθεί ώστε να ξαναβρεί το βηματισμό της η εταιρεία. Γιατί άραγε να βιάζονται στην CVC για την πώληση μιας εταιρείας που αγόρασαν πριν από τρία χρόνια;

Ο Άρης Στεφάτος στο βασίλειο των καθυστερήσεων

Ο επικεφαλής της ΕΔΕΥΕΠ, της κρατικής εταιρείας που είναι υπεύθυνη για την προώθηση των ερευνών για υδρογονάνθρακες στην Ελλάδα αλλά και των υπεράκτιων αιολικών πάρκων, είναι άνθρωπος της αγοράς. Ο Άρης Στεφάτος εγκατέλειψε επιτυχημένη καριέρα στη Νορβηγία, όπου ήταν ανώτερο στέλεχος και μέτοχος εταιρειών που συνδέονται με την πετρελαϊκή βιομηχανία, για να αναλάβει τα ηνία της ΕΔΕΥΕΠ. Όμως σχεδόν κανένα από τα χρονοδιαγράμματα που ανακοινώνει η κυβέρνηση, τόσο για τις έρευνες για φυσικό αέριο ή πετρέλαιο, όσο και για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα δεν φαίνεται να τηρούνται. Και με αυτά που μαθαίνουμε πως συμβαίνουν στην Κρήτη και τη νέα προκλητική ενέργεια των Τούρκων με αφορμή την πόντιση καλωδίου, μάλλον ο Άρης Στεφάτος δε βιάζεται καθόλου! Που να αρχίσεις γεωτρήσεις, θα σκέφτεται, όταν παραμονεύει η Άγκυρα. Από την άλλη πλευρά, οι Τούρκοι δεν θα τα έβαζαν εύκολα με την ExxonMobil ή την Chevron αν αποφάσιζαν οι αμερικανικοί κολοσσοί να προχωρήσουν σε ερευνητικές γεωτρήσεις. Τα υπεράκτια αιολικά είναι άλλη υπόθεση. Προς το παρόν δεν υπάρχουν ξένοι παίκτες, ενώ οι διαγωνισμοί καθυστερούν. Μέχρι να γίνουν μπορεί ο Άρης Στεφάτος να έχει γυρίσει στη Νορβηγία!

Στο λιανεμπόριο -λέγεται- θα έλθει η επόμενη μεγάλη κλαδική συλλογική σύμβαση

Το λιανεμπόριο εκτιμάται από αρμόδια στελέχη του οικονομικού επιτελείου πως θα μπορούσε να είναι ο επόμενος κλάδος στον οποίο θα μπορούσε να υπογραφεί κλαδική συλλογική σύμβαση με μισθούς πάνω από τον κατώτατο μισθό. Υπενθυμίζεται πως η Ελλάδα, μέσω του νόμου Κεραμέως του 2024, έχει αναλάβει την υποχρέωση απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση να αυξήσει το ποσοστό συνδικαλιστικής κάλυψης στο 80% των εργαζομένων. Αυτή τη στιγμή είναι στο 20% ενώ κατά μέσο όρο στην ΕΕ είναι 50%. Συνεπώς, αναφέρουν οι ίδιες πηγές της στήλης ένας πρώτος ενδιάμεσος στόχος της Ελλάδας θα μπορούσε να είναι το 50%. Για να προσεγγιστεί ένα τέτοιο ποσοστό, θα πρέπει να υπογραφούν κλαδικές συμβάσεις, οι οποίες αφορά πλατιές μάζες εργαζομένων. «Είμαστε κοντά στην υπογραφή Συλλογική Σύμβαση Εργασίας στο λιανεμπόριο», αναφέρουν οι ίδιες πηγές. Στον κλάδο αυτό απασχολούνται πάνω από 300.000 εργαζόμενοι. Αν υπογραφόταν Συλλογική Σύμβαση, θα αυξανόταν το ποσοστό κάλυψης αμέσως κατά 10% – 15%.

Μία συν μία νέες μεταρρυθμίσεις στον ΕΦΚΑ ίσον… πόσες;

Ακόμα παραπίσω μπορεί να πάει η διαμόρφωση ενός ενιαίου κανονισμού (μη συνταξιοδοτικών) παροχών (πχ επίδομα ασθενείας) για τους ασφαλισμένους του ΕΦΚΑ. Η μεταρρύθμιση αυτή εκκρεμεί από το μακρινό 2017, δηλαδή μετρά οχτώ χρόνια καθυστέρηση, αλλά στο υπουργείο Εργασίας είναι έτοιμο ένα καταρχάς σχέδιο αλλαγών. Μάλιστα, οι αλλαγές αυτές, όπως πληροφορείται η στήλη, θα ωφελούσαν το βασικό target group της κυβέρνησης, δηλαδή τη «μεσαία τάξη», καθώς θα τις έδιναν επιπλέον ασφαλιστικές καλύψεις. Ωστόσο, κάποιες άλλες κοινωνικές ομάδες και συγκεκριμένα οι ασφαλισμένοι στα τέως «ευγενή» ταμεία, πχ τέως ΔΕΚΟ, τράπεζες, θα έχαναν μέρος του μεγάλου ύψους των παροχών τους, γεγονός που -προφανώς – θα είχε ένα πολιτικό κόστος για την κυβέρνηση. Και ενώ κυοφορούταν νομοθετική παρέμβαση για τις μη συνταξιοδοτικές παροχές του ΕΦΚΑ, το Υπουργείο Εργασίας, συγκρότησε επιτροπή για τη διαμόρφωση ενιαίων κανόνων -και- για τις επικουρικές συντάξεις, όπως πληροφορείται η στήλη. Η παρέμβαση αυτή κρίνεται από αρμόδια στελέχη απολύτως αναγκαία, καθώς θα οδηγούσε σε ακόμα μεγαλύτερη επιτάχυνση στην έκδοση των επικουρικών συντάξεων. Ωστόσο, τα ίδια στελέχη λένε πως «δεν χωράνε δύο καρπούζια στην ίδια μασχάλη» και ένα από αυτά μπορεί… να πέσει ή αλλιώς να καθυστερήσει ακόμα περισσότερο η μεταρρύθμιση στις μη συνταξιοδοτικές παροχές (αλλά και εκείνη για τις επικουρικές).

Κάτι πρέπει να αλλάξει στη διαχείριση των χρεών στα ταμεία (και όχι μόνο)

Μένοντας στο πεδίο της κοινωνικής ασφάλισης, αλλά μετακινούμενοι στο σκέλος των χρεών των επιχειρηματιών προς αυτή, η στήλη αισθάνεται υποχρεωμένη – για όποιον δεν παρακολούθησε την ειδησιογραφία μας το περασμένο Σαββατοκύριακο https://www.newsit.gr/oikonomia/Ziteitai-plan-B-gia-tous-ofeiletes-ton-asfalistikon-tameion/4297674/ να επαναφέρει το ζήτημα της αναζήτησης plan Β για τα χρέη στα ασφαλιστικά ταμεία ή αλλιώς μίας εμβόλιμης παρέμβασης που θα υπερβαίνει (χωρίς να το καταργεί) το υφιστάμενο δίπολο με το οποίο αντιμετωπίζονται οι οφειλέτες και που ακούει στις φράσεις «οριζόντια ρύθμιση (πχ 24 δόσεων κλπ) ή κατάσχεση». Δηλαδή αναζητείται ένα πλαίσιο ρύθμισης πιο στοχευμένο (και όχι οριζόντιο όπως ισχύει με τις μόνιμα ανοιχτές ή έκτακτες ρυθμίσεις) αλλά και πιο πλατύ σε σχέση με τον «εξωδικαστικό μηχανισμό», ο οποίος αφορά όσους έχουν βαρέσει «κανόνι». Ανάλογο πλαίσιο ευέλικτης και ρεαλιστικής διαχείρισης οφειλετών έχουν χρησιμοποιήσει με σχετική επιτυχία οι τράπεζες, χρησιμοποιώντας και το «τυράκι» του κουρέματος προσαυξήσεων, έχοντας αυξήσει τα έσοδα τους, από οικονομικά ενεργούς οφειλέτες. Στελέχη της αγοράς με τα οποία ήλθε σε επαφή η στήλη, αναρωτιούνται γιατί δεν θα μπορούσε το ίδιο μοντέλο να εφαρμοστεί για τους οφειλέτες των ταμείων, ου μην αλλά και της εφορίας. Στο ερώτημα, ποιος θα φέρει σε πέρας ένα τέτοιο έργο, η απάντηση που δίνουν οι ίδιες πηγές είναι απλή: Αυτοί που ξέρουν ήδη να το κάνουν…

Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version