Σε άρθρο του στην “ΕφΣυν”, ο κ. Τσακαλώτος αναγνωρίζει ότι “προφανώς δεν έχουν διορθωθεί όλα, προφανώς υπάρχουν ακόμα προβλήματα, προφανώς υπήρξαν λάθη και παραλήψεις. Αυτό όμως δεν αναιρεί τις σημαντικές επιτυχίες, αναφέρει, οι οποίες αφήνουν πολύτιμη παρακαταθήκη για το μέλλον. Στις εκλογές της Κυριακής κρίνεται, επισημαίνει ο υπουργός, εάν θα συνεχίσουμε σε αυτόν τον δρόμο”.
Στο άρθρο του ο κ. Τσακαλώτος δηλώνει ότι όσα επιτεύχθηκαν τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχουν ως εξής:
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
1. Έξοδος από τα μνημόνια – καθαρός διάδρομος για το χρέος
Ο κ. Τσακαλώτος κάνει λόγο για συγκεκριμένες και μετρήσιμες δεσμεύσεις των εταίρων, οι οποίες κατέστησαν το ελληνικό χρέος βιώσιμο για πρώτη φορά από την αρχή της κρίσης και έδωσαν έναν καθαρό διάδρομο για τα επόμενα 15 χρόνια. Έτσι, αυτήν τη στιγμή οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας για τα επόμενα χρόνια είναι περίπου οι μισές από αυτές του 2014 και είναι χαμηλότερες από τις αντίστοιχες χωρών όπως η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία. Ο υπουργός Οικονομικών αναφέρει ότι “όχι μόνον καταφέραμε να βγούμε από τον φαύλο κύκλο των μνημονίων, αλλά καταστήσαμε σαφές ότι δεν ήταν απαραίτητη η προληπτική γραμμή πίστωσης, που υποστήριζε με πάθος ο κεντρικός τραπεζίτης και έχει επαναφέρει στη συζήτηση η ΝΔ, η οποία θα σήμαινε νέο μνημόνιο με νέα επώδυνα μέτρα. Είναι ενδεικτικό ότι σε όλη την προεκλογική περίοδο η φράση “τέταρτο μνημόνιο” που τα στελέχη της ΝΔ έλεγαν και ξανάλεγαν δεν βγαίνει πλέον από τα χείλη τους. Τα μνημόνια είναι πλέον παρελθόν και τώρα συζητάμε για την επόμενη μέρα».
2. Από ελλείμματα σε πλεονάσματα – χτίζοντας της αξιοπιστία της χώρας
Σύμφωνα με όσα παραθέτει ο υπουργός, όταν ανέλαβε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ βρήκε την χώρα δεσμευμένη από τις προηγούμενες κυβερνήσεις σε πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 4,5% του ΑΕΠ, ενώ από το κείμενο του 2ου μνημονίου προέκυπτε ότι αυτοί οι στόχοι θα παρέμεναν σε επίπεδα άνω του 4% έως το 2021 και άνω του 3,5% έως το 2030. Οι στόχοι αυτοί μειώθηκαν, εξασφαλίζοντας πάνω από 20 δισ. ευρώ για την πραγματική οικονομία. Μάλιστα, από το 2023 και μετά οι στόχοι ορίζονται από τους κανόνες που ισχύουν για όλες τις χώρες της ΕΕ.
Όπως αναφέρει ο κ. Τσακαλώτος, “οι νέοι, μειωμένοι στόχοι πιάνονταν κάθε χρονιά, κόντρα στις προβλέψεις ξένων, αλλά και εγχώριων παραγόντων, χτίζοντας ξανά την χαμένη αξιοπιστία της χώρας. Με εφόδιο αυτή την αξιοπιστία, νομοθετήσαμε εκ των προτέρων και όχι εκ των υστέρων μόνιμα θετικά μέτρα για το 2019, υλοποιώντας μια σοβαρή μακροοικονομική πολιτική. Το κόστος δανεισμού της χώρας που το παραλάβαμε σε απαγορευτικά επίπεδα άνω του 10%, έχει μειωθεί σε ιστορικά χαμηλά με το 10ετές να βρίσκεται στο 2,16%. Με εφόδιο αυτή την αξιοπιστία ανακοινώσαμε στο Ζάππειο νέα θετικά μέτρα για το 2020 εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα και τη μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος ήδη από το 2020 στο 2,5%, διασφαλίζοντας όμως ταυτόχρονα ότι οι πιστωτές θα παίρνουν 3,5% για τη δική μας συμβολή στην απομείωση του χρέους”.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
3. Συντονισμός διαπραγμάτευσης
Η διαπραγμάτευση με τους θεσμούς, λέει ο υπουργός, ήταν μια συλλογική προσπάθεια. Είχε ήττες (π.χ. η αδυναμία να ανατρέψουμε τις δεσμεύσεις της προηγούμενης κυβέρνησης για το ΕΚΑΣ), αλλά και πολλές νίκες.”Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε αυτά που κερδίσαμε για τον νόμο Σταθάκη – Κατσέλη, για τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της πρωτοβάθμιας υγείας, τις επιτυχίες στα εργασιακά (με την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων, την ενίσχυση του ΣΕΠΕ και την αύξηση του κατώτατου μισθού), αλλά και τον σχεδιασμό και υλοποίηση, για πρώτη φορά στη χώρα, μιας ολιστικής αναπτυξιακής πολιτικής. Χάρη σε αυτά τα επιτεύγματα παρατηρούμε τη σταδιακή βελτίωση σημαντικών δεικτών όπως μείωση της ανεργίας, της φτώχειας, της ανισότητας– η οποία είναι πλέον σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα – αλλά και την σταδιακή αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος”, καταλήγει.
4. Δημόσια Έσοδα
Ενδεικτικά αναφέρει την ένταξη των ελευθέρων επαγγελματιών στην κλίμακα των μισθωτών με μείωση του πρώτου κλιμακίου από 26% στο 22%, τις αλλαγές στην εισφορά αλληλεγγύης, αλλά και τη στοχευμένη μείωση του ΕΝΦΙΑ. Ταυτόχρονα ιδιαίτερης σημασίας είναι η μεταρρύθμιση του πλαισίου των αντικειμενικών αξιών, που αντιστοιχίζει καλύτερα τις αντικειμενικές με τις πραγματικές αξίες, με μέριμνα πάντα να μην αυξηθεί η επιβάρυνση της μικρής και μεσαίας περιουσίας. Ο κ. Τσακαλώτος δηλώνει επίσης, πως για την αύξηση της εισπραξιμότητας των βεβαιωμένων οφειλών διευρύνθηκε η χρήση του πλαστικού χρήματος, αυξήθηκαν οι στοχευμένοι έλεγχοι, αλλά και θεσμοθετήθηκαν οι 120 δόσεις και το πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού.
5. Τραπεζικό – Χρηματοοικονομικό σύστημα
Ο κ. Τσακαλώτος κάνει αναφορά για μια ολοκληρωμένη στρατηγική και ένα σύγχρονο πλαίσιο για τη μείωση των “κόκκινων” δανείων και ειδικότερα στην επέκταση και βελτίωση του νόμου Κατσέλη – Σταθάκη, στη δημιουργία ενός πλαισίου προστασίας της κύριας κατοικίας με επιδότηση της ρύθμισης από το Δημόσιο, με γρήγορες και απλές διαδικασίες, μέσω πλατφόρμας, στην αναμόρφωση του Πτωχευτικού Κώδικα, στη δημιουργία ενός πρωτοποριακού πλαισίου εξωδικαστικού συμβιβασμού και στην επεξεργασία λύσεων για τη διευκόλυνση της επίτευξης των στόχων του SSM. Παράλληλα, προσθέτει, επήλθαν σημαντικές βελτιώσεις στην εταιρική διακυβέρνηση των τραπεζών, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και τις βέλτιστες πρακτικές, ενώ τα capital controls έχουν σχεδόν αρθεί ολοκληρωτικά
6. Ανθρώπινο Δυναμικό και υποδομές στο υπουργείο Οικονομικών
Ο κ. Τσακαλώτος κάνει, μεταξύ άλλων, λόγο για εξαιρετικά καταρτισμένα στελέχη του υπουργείου και φέρει ως παράδειγμα την τεράστια επιτυχία στην αξιολόγηση της χώρας από τη FATF για το ξέπλυμα του μαύρου χρήματος, αλλά και το σύστημα που αναπτύχθηκε για την άμεση διασταύρωση καταθέσεων και φορολογικών δηλώσεων. Μάλιστα, επισημαίνει, ένας υπάλληλος του υπουργείου, διόρθωσε δύο φορές κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, όχι τα νούμερα αλλά την ίδια την μεθοδολογία του ΔΝΤ και τιμήθηκε με εύφημο μνεία για αυτό. Και αναφέρει, παράλληλα, τη συνεχή προσπάθεια για την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του υπουργείου, όπως και την πρόσφατη αναμόρφωση της ιστοσελίδας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, με στόχο τη μείωση της ταλαιπωρίας των πολιτών αλλά και την ανάπτυξη εργαλείων κατά της φοροδιαφυγής.