Στην Ελλάδα, χρησιμοποιούμε συχνά τη λέξη «λειτούργημα» για κάποια επαγγέλματα με έντονο κοινωνικό αποτύπωμα. Και είναι αλήθεια ότι για αρκετούς επαγγελματικούς τομείς που σχετίζονται άμεσα με τη ζωή και την υγεία των ανθρώπων, η χρηματική αμοιβή δεν είναι το σημαντικότερο κίνητρο.
Η ικανοποίηση από την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο και η χαρά που προέρχεται από πράξεις αλληλεγγύης, είναι ένας σημαντικός λόγος για τον οποίο κάποιοι επέλεξαν το επάγγελμά τους.
Αυτή η οπτική, όμως, μπορεί να μας οδηγήσει στο άλλο άκρο. Να θεωρούμε ότι η Παιδεία, ειδικά η ανώτατη, είναι ξεκομμένη από την οικονομία, και ο φοιτητής σπουδάζει για τον εμπλουτισμό των γνώσεών του, χωρίς να μας ενδιαφέρει αν το αντικείμενό του έχει αντίκρισμα στην αγορά εργασίας.
Στις ΗΠΑ, όπου η Παιδεία συσχετίζεται άμεσα με τις ανάγκες της αγοράς, ένα από τα κριτήρια αξιολόγησης των πανεπιστημίων είναι και τα χρήματα που παίρνουν από τις επιχειρήσεις για να διεξάγουν έρευνα η οποία θα αξιοποιηθεί κυρίως από τη βιομηχανία. Ένα άλλο κριτήριο είναι οι προτιμήσεις των εργοδοτών για την πρόσληψη αποφοίτων. Ρωτώντας χιλιάδες εργοδότες από ποια πανεπιστήμια προτιμούν να προσλαμβάνουν αποφοίτους, οι σχετικές έρευνες διαπιστώνουν ποια πανεπιστήμια έχουν την καλύτερη φήμη. Είναι προφανές ότι αυτή η φήμη έχει χτισθεί από τους προηγούμενους αποφοίτους, η ποιότητα της εκπαίδευσης των οποίων εκτιμήθηκε από την αγορά εργασίας.
Στη χώρα μας, είναι αναντίρρητη αλήθεια ότι οι ανώτατες σπουδές είναι επένδυση και για την κοινωνία και για την οικογένεια του φοιτητή. Και μια επένδυση, για να είναι επιτυχημένη, πρέπει να αποδώσει.
Αυτή την αντίληψη εισήγαγε στην ελληνική Παιδεία ένα πρωτοποριακό Κολλέγιο. Πριν από 50 χρόνια, δημιουργήθηκε στην Ελλάδα ένα θερμοκήπιο καινοτομίας, αλλά και διασύνδεσης με τις ανάγκες της αγοράς, το BCA College. Χρησιμοποιούσε έναν από τους πρώτους ηλεκτρονικούς υπολογιστές που διέθετε η χώρα, με μέγεθος όσο ένα δωμάτιο! Και πρότεινε στους αποφοίτους της Μέσης Εκπαίδευσης εκείνης της εποχής, μοντέρνες κατευθύνσεις σπουδών, με διπλό στόχο: την ενδυνάμωση των επιχειρήσεων με στελέχη υψηλών προδιαγραφών, αλλά και την καλύτερη δυνατή επαγγελματική εξέλιξη του ίδιου του αποφοίτου. Οι πρώτοι σπουδαστές που φοίτησαν στο BCAαπορούσαν για το μάθημα της Πληροφορικής, που ήταν στον κορμό των επιχειρησιακών σπουδών, και άκουγαν με έκπληξη πως αυτή η περίεργη νέα επιστήμη θα γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας και απαραίτητο εργαλείο κάθε επιστήμονα.
Σήμερα, το BCA πάλι μιλάει για τον κόσμο του αύριο: τη ρομποτική τεχνολογία, την τεχνητή νοημοσύνη, τη διάδραση ανθρώπου και μηχανής, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, την διασυνδεδεμένη εργασία και έρευνα. Διδάσκει τις σημερινές πρωτοποριακές ειδικότητες, ή και «παραδοσιακές» ειδικότητες με πρωτοποριακό τρόπο: management, marketing, χρηματοοικονομικά, ναυτιλιακά, διοίκηση ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων, κυβερνοασφάλεια, logistics, παιδαγωγικά, ψυχολογία, με δεκάδες μεταπτυχιακά τμήματα σε κατευθύνσεις αιχμής.
Για το BCA, η Παιδεία του 21ου αιώνα οφείλει να είναι χωρίς σύνορα και να διασυνδέεται με την αγορά εργασίας. Γι’ αυτό, τα δύο έτη πριν το πτυχίο, τα μαθήματα γίνονται στα Αγγλικά, οι εξετάσεις γίνονται στα Αγγλικά και οι τίτλοι σπουδών απονέμονται από ένα επίσης πρωτοποριακό, το 23ο βρετανικό Πανεπιστήμιο, το πολυβραβευμένο για τις επιδόσεις του, University of West London, 1o στην κατάταξη των Modern Universities του Λονδίνου. Όσοι δεν έχουν άνεση στη χρήση της Αγγλικής, μπορούν τα πρώτα δύο χρόνια να επιλέξουν ελληνόφωνο τμήμα, αλλά ταυτόχρονα θα κάνουν εντατικά μαθήματα Αγγλικών μέσα στο κολλέγιο. Επίσης, οι διαλέξεις και τα workshops με εισηγητές κορυφαία στελέχη της αγοράς, οι επισκέψεις και οι ξεναγήσεις σε μεγάλες επιχειρήσεις είναι οργανικά μέρη της σπουδαστικής εμπειρίας, έτσι ώστε η μετεξέλιξη ενός φοιτητή σε στέλεχος της οικονομίας του 21ο αιώνα να είναι μια συνεχής πορεία. Ο απόφοιτος του BCA, με Bachelor’s ή Master’sαπό το University of West London, το ίδιο ακριβώς που απονέμεται στους φοιτητές του Λονδίνου, και με την ίδια παγκόσμια αναγνώριση, μπορεί να κοιτάει στα μάτια τον κόσμο του αύριο, εξοπλισμένος με όλα τα εργαλεία, διανοητικά και «τεχνικά». Αυτό θα του προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, συνεπώς και μεγαλύτερα εισοδήματα.
Οι απόφοιτοι του BCA εξελίσσονται γρήγορα καταλαμβάνοντας διευθυντικές θέσεις, λόγω των γνώσεων και της εμπειρίας τους. Ναι, των ύψος των αμοιβών κάποιου μπορεί να μην αντικατοπτρίζει πάντα την ποιότητα της Παιδείας που έλαβε, είναι όμως σημαντικό κριτήριο.