Δύο 24ωρα μετά τις τελευταίες ανακοινώσεις για το ταφικό μνημείο της Αμφίπολης και τη σύνδεση με τον Ηφαιστίωνα και τον Μέγα Αλέξανδρο, οι επιστήμονες εντός και εκτός συνόρων λύνουν τη σιωπή τους, ο ένας μετά τον άλλο, με κάποιους να εμφανίζονται επιφυλακτικοί και άλλοι – όπως η διάσημη Ντόροθι Κινγκ – να δηλώνουν δικαιωμένοι. Παράλληλα ο συνεργάτης της Κατερίνας Περιστέρη, αρχιτέκτονας του υπουργείου Πολιτισμού, Μιχάλης Λεφαντζής, εξηγεί ποια είναι τα τρία στοιχεία κλειδιά που στηρίζουν την υπόθεση ότι πρόκειται για ταφικό ηρώο που έγινε προς τιμήν του Ηφαιστίωνα, με εντολή του ίδιου του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Το πρώτο και σημαντικότερο στοιχείο-κλειδί είναι οι τρεις επιγραφές, που βρέθηκαν σε ισάριθμα «ορφανά» μαρμάρινα αρχιτεκτονικά μέλη. Ο κύριος Λεφαντζής διευκρίνισε ότι πρόκειται για τρεις πανομοιότυπες επιγραφές. Διακρίνεται η λέξη «…ΑΡΕΛΑΒΟΝ» -λείπει το «Π»- και στην απόληξη του «Ν» υπάρχει το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα. Ο Μιχάλης Λεφαντζής εξήγησε ότι «διακρίνονται πολύ καθαρά το Η, το Φ, το Ω, το ΑΙ. Επειδή το Η είναι μεγάλο σε μέγεθος εκτιμούμε ότι αναφέρεται σε ηρώο».
Δεύτερο στοιχείο-κλειδί είναι το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα, που επίσης βρέθηκε στο εσωτερικό, σε ρόδακες από το επιστύλιο του δεύτερου χώρου. Η Κ. Περιστέρη μίλησε για έναν εννιάφυλλο ρόδακα με το μονόγραμμα, ο Μ. Λεφαντζής ωστόσο αποκαλύπτει ότι «βρέθηκε σε τουλάχιστον δύο ρόδακες, οι οποίοι είναι ζωγραφισμένοι με την εγκαυστική μέθοδο και χαραγμένοι. Το μονόγραμμα είναι χαραγμένο στο λευκό τμήμα στο κέντρο του ρόδακα. Οι ρόδακες αυτοί βρέθηκαν πριν από 1,5 μήνα και είναι οι πρώτοι ρόδακες από τη νότια πλευρά του επιστύλιου, ενώ δεν γνωρίζουμε εάν υπάρχουν και άλλοι, καθώς βρίσκονται σε κακή κατάσταση».
Τρίτο στοιχείο-κλειδί είναι η χάραξη του ΑΝΤ, πάνω σε περισσότερα από τρία σημεία στον περίβολο, που βρέθηκε τα προηγούμενα χρόνια και σύμφωνα με τους ανασκαφείς παραπέμπουν στη δυναστεία των Αντιγονιδών.
Η εκκεντρική αμερικανίδα αρχαιολόγος, ιστορικός και συγγραφέας Ντόροθι Κινγκ απάντησε με έναν μάλλον ασυνήθιστο τρόπο σε όσους επικρίνουν την υπεύθυνη ανασκαφών στο Λόφο Καστά, Κατερίνα Περιστέρη ότι ο τάφος ανήκει στον Ηφαιστίωνα. Ανέβασε στο Twitter φωτογραφία μιας γυναίκας που δείχνει το μεσαίο δάχτυλο του χεριού της και συμπλήρωσε: «Αυτό για τους ηλίθιους που εξακολουθούν και σήμερα να βρωμίζουν την Αμφίπολη».
Η ίδια είχε γράψει τον περασμένο Δεκέμβριο στον λογαριασμό της στο Twitter ότι στην ΠΓΔΜ την χαρακτηρίζουν «ελληνίδα πόρνη», εξαιτίας δηλώσεών της ότι η χώρα δεν είχαν ποτέ το όνομα Μακεδονία κατά την αρχαιότητα.
And this still applies to the idiots still trashing Amphipolis today … #TeamPeristeri pic.twitter.com/Hj177dNw8t
— Dorothy Lobel King (@DorothyKing) Οκτώβριος 1, 2015
Ο καθηγητής κλασσικής αρχαιολογίας, Παναγιώτης Φάκλαρης έσπευσε να δηλώσει ότι δεν υπάρχει κάποια απόδειξη ότι ο τάφος ήταν παραγγελία του μεγάλου στρατηλάτη για τον Ηφαιστίωνα. Με την κατηγορηματική δήλωση: “Απορρίψτε τις θεωρίες περί Ηφαιστίωνα”, έδωσε τη δική του απάντηση σε όσα έγιναν γνωστά το απόγευμα της Τετάρτης.
«Με τα στοιχεία που έχουμε ως τώρα αυτό που μπορώ να πω είναι οτι δεν μπορεί να συνδεθεί σε καμία περίπτωση με τον Ηφαιστίωνα» δήλωσε σε ραδιοφωνική συνέντευξη στον Real FM και συνέχισε «Πρόκειται για ένα ταφικό μνημείο με ταφές μέσα, ενώ ο Ηφαιστίωνας δεν είχε ταφεί στη Μακεδονία».
Η καθηγήτρια Αρχαιολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Χρύσα Παλιαδέλη, μιλώντας στον ΣΚΑΪ χαρακτήρισε “ενδιαφέρουσα πρόταση” την ανακοίνωση της επικεφαλής των αρχαιολογικών ερευνών, ότι δηλαδή ο τύμβος Καστά πιθανότατα προοριζόταν για τον Ηφαιστίωνα κατά παραγγελία του Μεγάλου Αλεξάνδρου και τόνισε:
“Θα μπορούσαμε να πούμε με ασφάλεια ότι το μνημείο χρονολογείται στα τέλος του 4ου π.Χ. αιώνα ή στα πρώιμα ελληνιστικά χρόνια, όμως χρειάζεται πολλή ακόμη δουλειά μέχρι την εξαγωγή συμπερασμάτων. Για χρόνια θα συζητάμε τις προτάσεις και θα δοθούν κι άλλα στοιχεία” επεσήμανε η αρχαιολόγος.
Η Άννα Παναγιωταρέα, η οποία είχε αναλάβει την επικοινωνιακή διαχείρηση των όσων συνέβαιναν στο μνημείο, μίλησε στην εκπομπή TATIANA live, στο κανάλι “Ε”, για τους κινδύνους που αντιμετωπίζει το μνημείο, αν εξακολουθήσουν οι αρμόδιοι να μη στέλνουν συντηρητές για να το φροντίσουν.
Πηγή: Εφημερίδα Έθνος, Εκπομπή Tatiana Live