Σάββατο, 30 Νοε.
17oC Αθήνα

Απροστάτευτοι οι πολίτες από λιτότητα και μνημόνια

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ EUROKINISSI
ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ EUROKINISSI

Τον κώδωνα του κινδύνου έκρουσαν οι Έλληνες δημοσιολόγοι κατά τη διάρκεια εκδήλωσης με αφορμή τα μέτρα λιτότητας και την πολιτική των μνημονίων, καθώς διαπίστωσαν ότι υπάρχει έλλειμμα δικαιοδοτικής προστασίας των πολιτών σε επίπεδο Ε.Ε. απέναντι στην πολιτική των μνημονίων.

Σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε χθες το βράδυ στην αίθουσα του ΔΣΑ πιο συγκεκριμένα τονίστηκε ότι παρότι υπάρχει πλέον πρωτογενές ευρωπαϊκό δίκαιο που προστατεύει τα κοινωνικά δικαιώματα, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο οποίο μάλιστα προΐσταται ο Έλληνας Β. Σκουρής, κάνει «τα στραβά μάτια» και δεν αξιολογεί τα όσα έχουν συμβεί στις χώρες όπου έχει επιβληθεί μνημόνιο, με γνώμονα το Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων, που έχει ενταχθεί στη Συνθήκη της Λισαβόνας.

Μάλιστα υπήρξαν αναφορές ότι το Δικαστήριο απέφυγε να μπει στην ουσία υποθέσεων λειτουργώντας πολύ συντηρητικά, παρά το γεγονός ότι στο πρωτογενές ευρωπαϊκό δίκαιο τα κοινωνικά δικαιώματα είναι εξίσου σημαντικά με τη διασφάλιση του ανοικτού ανταγωνισμού και με τη δημοσιονομική ισορροπία

Σημειώνεται ότι τα θεμελιώδη δικαιώματα, ανάμεσα στα οποία και ορισμένα κοινωνικά δικαιώματα, το δικαίωμα στην ιδιοκτησία και το δικαίωμα αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας, θεσπίστηκαν στο πρωτογενές ευρωπαϊκό δίκαιο ως ισόκυρα με τις θεμελιώδεις οικονομικές ελευθερίες, τον ανταγωνισμό, την προστασία της εσωτερικής αγοράς, τη νομισματική ένωση. Δηλαδή διευρύνθηκαν οι «συνταγματικοί» – θεσμικοί σκοποί της ΕΕ χωρίς να τροποποιηθούν σημαντικά ως προς το εύρος οι αρμοδιότητές της.

«Διαπιστώνεται ότι υπάρχει έλλειμμα δικαστικής προστασίας σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς τα μέτρα λιτότητας» τόνισε ο ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Δημοσιολόγων Βασίλης Τζέμος, σημειώνοντας ότι είναι λάθος νομικά να δίνεται μονομερής έμφαση στις οικονομικές ελευθερίες κι όχι στα κοινωνικά δικαιώματα.

«Δυστυχώς το ΔΕΚ στρουθοκαμηλίζει” είπε χαρακτηριστικά, αφού. “δεν μπαίνει στην εφαρμογή του Χάρτη θεμελιωδών Δικαιωμάτων, δεν ισοσταθμίζει το Χάρτη με τους δημοσιονομικούς στόχους και θέτει δικονομικά εμπόδια για να μην μπει στην ουσία, στην εξέταση της συμβατότητας των μέτρων λιτότητας με τον Χάρτη».

Σε γενικές γραμμές πάντως η αίσθηση που δημιουργείται είναι ότι το Δικαστήριο δικάζει ως να μη υπάρχει Χάρτης Θεμελιωδών Διακαιωμάτων, και το μόνο που κάνει είναι να ακολουθεί τις αποφάσεις του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Γερμανίας, το οποίο είναι το μόνο που έχει αποφανθεί για το κατά πόσο είναι συμβατές ρυθμίσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου με το Γερμανικό Δίκαιο.

«Ταύτισαν το δημόσιο συμφέρον με το δημοσιονομικό συμφέρον» επισήμανε από την πλευρά του ο επίκουρος καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Κώστας Τσιμάρας, λέγοντας επίσης ότι το γενικό συμφέρον είναι άλλο, πρέπει να διασφαλίζει την ιδιωτική και δημόσια σφαίρα και σχέση με την οικονομία.

“Δεν θα πρέπει, είπε, το δημόσιο συμφέρον να ταυτιστεί με το ταμειακά με τη στενή έννοια συμφέρον. Είναι δουλειά της πολιτικής κι όχι του δικαστηρίου να βρει διέξοδο από την κρίση. Ο δικαστής κάνει οριακό έλεγχο. Δε σημαίνει αυτό, ωστόσο, ανυπαρξία ελέγχου» και πρόσθεσε ότι στην Πορτογαλία το Συνταγματικό Δικαστήριο έδωσε τη δυνατότητα χρονικού περιορισμού του πεδίου αντισυνταγματικότητας σε αποφάσεις περικοπών.

«Η προσέγγιση του πορτογαλικού δικαστηρίου είδε κατά πόσον υπάρχουν παραβιάσεις στα κοινωνικά δικαιώματα, τη διασφάλιση χρηματοδότησης, προστασία συντάγματος. Υπήρξε μια συμβιβαστική υποχώρηση” επισήμανε και παραδέχτηκε, ωστόσο, παραβίαση ισότητας» είπε ο κ. Τζιμάρας κάτι που όμως δεν έκανε το ΔΕΕ.

Από την πλευρά της η Αλίκη Ζούκα, Δικηγόρος κσι P.G.D. Φορολογικού Δικαίου Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών τόνισε ότι το ΔΕΕ, αναβάπτισε αμφιλεγόμενες πολικές επιλογές.

«Απώλεια επέφερε η διαχείριση της κρίσης στην ιδέα ευρωπαϊκής ενοποίησης. Μεταβλήθηκε η κρίση σε ζήτημα επάρκειας θεσμικού οπλισμού» τόνισε η κ. Ζούκα, η οποία αναφέρθηκε στην υπόθεση Prigle, ο οποίος ως μέλος Ιρλανδικού Κοινοβουλίου προσέφυγε στο ΔΕΕ με βασικά ερωτήματα για το εάν είναι συμβατό με το ευρωπαϊκό δίκαιο ο ESM.

Η απάντηση του ΔΕΕ ήταν ότι ο μηχανισμός ήταν συμβατό και η απόφαση αυτή υπογράμμισε ήταν σημαντική γατί παγίωσε τον τρόπο αναθεώρησης των συνθηκών με απλό τρόπο.

Να σημειωθεί τέλος ότι όπως αποκαλύφθηκε τα ελληνικά δικαστήρια έχουν αποστείλει από 1.1.2010 και από την 1.1.2011, 27 και 15 αντίστοιχα προδικαστικά ερωτήματα στο ΔΕΕ, κανένα δεν αφορά στην συμβατότητα με το ευρωπαϊκό δίκαιο δικαστικά ποικίλως εκκρεμών νομοθετικά θεσπισθέντων και εφαρμοζόμενων μέτρων λιτότητας.

Διαβάστε επίσης:

Ελλάδα Τελευταίες ειδήσεις

Σχολιάστε