Τρίτη, 19 Νοε.
17oC Αθήνα

Black Friday… αλλιώς λόγω κορονοϊού – Τι να προσέξουν οι καταναλωτές

Black Friday… αλλιώς λόγω κορονοϊού – Τι να προσέξουν οι καταναλωτές
Φωτογραφία αρχείου

Εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού και με την απαγόρευση λειτουργίας των φυσικών καταστημάτων του λιανεμπορίου να ισχύει μέχρι τις 30 Νοεμβρίου η φετινή Black Friday θα είναι σίγουρα μια πολύ διαφορετική “Μαύρη Παρασκευή” για τους καταναλωτές.

Όπως προκύπτει από έρευνα που πραγματοποίησε το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) περίπου 2 εκατ. καταναλωτές θα πραγματοποιήσουν αγορές τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, η οποία τα τελευταία χρόνια είθισται να διαρκεί αρκετές ημέρες. Όσον αφορά στη μέση δαπάνη, εκτιμάται ότι κατά μέσο όρο αυτά τα 2 εκατ. καταναλωτές θα πραγματοποιήσουν περίπου αγορές αξίας 140 ευρώ κατά μέσο όρο. Η πλειοψηφία, ποσοστό 32%, εκτιμά ότι θα κάνει μικρές αγορές, μέχρι 50 ευρώ, το 27% αγορές από 51 έως 100 ευρώ ενώ είναι αξιοσημείωτο ότι το 9% θα κάνει μεγάλες αγορές άνω των 500 ευρώ. Ο εκτιμώμενος τζίρος για τις επιχειρήσεις με βάση τα συγκεκριμένα στοιχεία ανέρχεται σε 280 εκατ. ευρώ. Όπως εκτιμά το ΙΕΛΚΑ, η συνεχιζόμενη απαγόρευση κυκλοφορίας, θα αυξήσει περαιτέρω το ποσοστό των πωλήσεων που πραγματοποιούνται μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων, ενώ δεν αναμένεται να επηρεαστεί ουσιαστικά το ύψος των συνολικών πωλήσεων.

Αγορές εξ αποστάσεως εν μέσω πανδημίας

Καθώς οι φετινές αγορές θα πραγματοποιούνται μόνο εξ αποστάσεως με το καταναλωτικό κοινό εξοικειωμένο λόγω της πανδημίας στις ηλεκτρονικές αγορές, μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών αλλά και μεγάλα e-shops ξεκίνησαν νωρίτερα από κάθε άλλη φορά τις διαφημίσεις με πληροφορίες για τις προσφορές των προϊόντων τους που φτάνουν έως και 60% όλες τις ημέρες με κορύφωση την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου.

Στον αντίποδα βρίσκονται τα μικρά καταστήματα τα οποία δείχνουν αδύναμα να διαχειριστούν τη νέα κατάσταση. Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης σε πρόσφατες δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ «μόνο το 17% των μικρών εμπορικών επιχειρήσεων διαθέτει πλήρως λειτουργικό e-shop» προσθέτοντας ότι «οι μικρότεροι του εμπορίου είναι δικαιολογημένα πιο επιφυλακτικοί γιατί μετά από 9 χρόνια οικονομικής κρίσης και 9 μήνες πανδημίας δεν έχουν τα μεγάλα αποθέματα, ούτε τα περιθώρια κέρδους να ξεπουλήσουν νέο εμπόρευμα με μεγάλες εκπτώσεις, λίγο πριν την αγορά των Χριστουγέννων».

Από την αγορά χαρακτηρίζεται ενθαρρυντικό το γεγονός ότι δεν έχουν, μέχρι στιγμής, προκύψει σημαντικά προβλήματα σχετικά με την διανομή των παραγγελιών. Ωστόσο παραμένει άγνωστο αν η «ομαλή» λειτουργία των ηλεκτρονικών αγορών θα συνεχιστεί με δεδομένο ότι ο όγκος των παραγγελιών αναμένεται να απογειωθεί την Black Friday. Αξίζει να σημειωθεί ότι η αλυσίδα Jumbo ήδη καταγράφει την πρώτη παρενέργεια από το κλείσιμο των καταστημάτων της δηλώνοντας αδυναμία υποδοχής νέων παραγγελιών. Συγκεκριμένα στον ιστότοπο της αλυσίδας αναφέρεται ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα θα παραμείνει κλειστό έως τις 26 Νοεμβρίου καθώς δεν δύναται να υποδεχτεί νέες παραγγελίες εξαιτίας του τεράστιου όγκου που ήδη καλείται να διεκπεραιώσει.

Τι να προσέξουν οι καταναλωτές

Εν όψει των εμπορικών προσφορών της Black Friday στις 27 Νοεμβρίου, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή εξέδωσε οδηγίες προς τους καταναλωτές, συνιστώντας τους να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί κατά τη διενέργεια των ηλεκτρονικών συναλλαγών τους και να ελέγχουν αν παρέχονται οι ακόλουθες πληροφορίες από τα ηλεκτρονικά καταστήματα: η ταυτότητα του προμηθευτή (πλήρης εταιρική επωνυμία, τηλέφωνα επικοινωνίας, e-mail, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμός ΓΕΜΗ), τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος, η συνολική τιμή του προϊόντος (συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν εξόδων σε περίπτωση επιστροφής κ.λπ.), διαθεσιμότητα, τρόπος πληρωμής και αποστολής του προϊόντος, το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών από την παραλαβή του, καθώς και η πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού. Σημειώνεται ότι ένας ιστότοπος είναι ασφαλής εάν εμφανίζεται εικονίδιο ασφαλείας (μια κλειδαριά πάνω αριστερά στον browser και ηλεκτρονική διεύθυνση που ξεκινάει με https://).

Από την Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή συστήνεται επίσης στους καταναλωτές να μην παρέχουν ευαίσθητα δεδομένα αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας, να αγνοήσουν τις προσφορές που εμφανίζονται στην ανεπιθύμητη αλληλογραφία τους και να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα. Σε περιπτώσεις άγνωστων ηλεκτρονικών καταστημάτων και πριν προχωρήσουν στη συναλλαγή, να διερευνούν τη φήμη τους στο διαδίκτυο και να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ελλάδα Τελευταίες ειδήσεις