Η προσγείωση στην Ελευσίνα και στην 112 Πτέρυγα Μάχης του τρίτου «ετοιμοπόλεμου» C-130 έφερε «αχτίδα φωτός» στην «ανάσταση» του στόλου των μεταγωγικών αεροσκαφών, αλλά και αισιοδοξία ότι ακόμα και έως τα τέλη του 2024, ο αριθμός των διαθέσιμων αεροσκαφών τύπου C-130 και C-27 στην Πολεμική Αεροπορία μπορεί να φτάσει σε διψήφιο νούμερο.
Το C-130 με τον σειριακό κωδικό «948» το οποίο ήταν καθηλωμένο για περίπου δέκα χρόνια στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας στην Τανάγρα ολοκλήρωσε τις δοκιμές του και πλέον προστέθηκε στον στόλο των διαθέσιμων μεταφορικών της Πολεμικής Αεροπορίας.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Έτσι πλέον τα C-130 της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών «ΗΡΑΚΛΗΣ», τα οποία βρίσκονται σε πτήσιμη κατάσταση στην Ελευσίνα έφτασαν τα τρία. Σε αυτά προστίθενται ακόμη τέσσερα μικρότερα μεταγωγικά C-27 της δεύτερης μεταφορικής Μοίρας 354 «ΠΗΓΑΣΟΣ» για φτάσουμε συνολικά στα επτά διαθέσιμα αεροσκάφη
Ένα χρόνο μετά
Πρόκειται για τον μεγαλύτερο αριθμό στις διαθεσιμότητες των μεταφορικών αεροσκαφών εδώ και σχεδόν δέκα χρόνια γεγονός που προκαλεί αισιοδοξία για την επόμενη μέρα στις δύο Μοίρες Τακτικών Μεταφορών οι οποίες από την αρχή της περασμένης δεκαετίες αντιμετώπισαν τεράστια προβλήματα στη συντήρηση των αεροσκαφών τους.
Αποτέλεσμα ήταν να φτάσουμε στο σημείο η Πολεμική Αεροπορία να διαθέτει από δύο έως και κανένα μεταφορικό αεροσκάφος προκειμένου να καλύψει τις τεράστιες πολλαπλές ανάγκες για αποστολές όπως μεταφορά υλικών και προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, έρευνα και διάσωση, μεταφορά ασθενών από τα νησιά του Αιγαίου ή ακόμα και μεταφορά της στρατιωτικής, πολιτικής και πολιτειακής ηγεσίας.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η αδυναμία υποστήριξης και ο σταδιακός παροπλισμός μεταφορικών C-130, αρκετά από τα οποία παραμένουν «κανιβαλισμένα» σε υπαίθριο χώρο της ΕΑΒ, είχε ως αποτέλεσμα από τα συνολικά 15 αεροσκάφη που έφτασε να έχει στο στόλο της η 356 Μοίρα να αναζητείται μεταφορικό μόλις πριν από ένα χρόνο προκειμένου να μεταφέρει την ΕΜΑΚ στην Τουρκία για να συνδράμει στις έρευνες έπειτα από τον καταστροφικό σεισμό της 8ης Φεβρουαρίου.
Στόχος ο διψήφιος αριθμός μεταγωγικών
Η πλήρης ανάταξη του στόλου των 15 αεροσκαφών θεωρείται αδύνατη, ωστόσο όπως εκτιμάται υπάρχει δυνατότητα έως και 10 αεροσκάφη να συντηρηθούν, να περάσουν τις απαραίτητες δοκιμές και να επανέλθουν σταδιακά μέσα στα επόμενα δύο χρόνια σε πτήσιμη κατάσταση. Ο νέος Αρχηγός της Πολεμικής Αεροπορίας, Αντιπτέραρχος Δημοσθένης Γρηγοριάδης, έχει άριστη εικόνα της κατάστασης καθώς ως Διοικητής ΔΑΥ κατέβαλε τεράστια προσπάθεια αναγέννησης του στόλου των μεταφορικών αεροσκαφών.
Στα υπόστεγα της ΕΑΒ, έπειτα από την απόδοση τις προηγούμενες ημέρες του C-130 το οποίο συντηρήθηκε και δοκιμάστηκε, παραμένουν ακόμη δύο «Hercules» για τα οποία καταβάλλεται προσπάθεια να παραδοθούν το επόμενο διάστημα στην Πολεμική Αεροπορία, αν και με το διαθέσιμο προσωπικό δεν θεωρείται αυτό πιθανό να πραγματοποιηθεί, τουλάχιστον και για τα δύο, εντός του 2024.
Επίσης, δύο ακόμα C-130 βρίσκονται στις εγκαταστάσεις συντήρησης του ΝΑΤΟ NSPA στην Πορτογαλία. Οι εργασίες στο πρώτο βρίσκονται σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr στο τελικό στάδιο και σύντομα αναμένεται να αρχίσουν οι δοκιμές προκειμένου ακόμα και εντός Απριλίου να επιστρέψει στην Ελλάδα και να προστεθεί στον στόλο των διαθέσιμων μεταφορικών.
Τα αμερικανικά αεροσκάφη «στο τραπέζι»
Στην επιστολή Mπλίνκεν προς τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη αναφέρεται ότι οι ΗΠΑ μεταξύ άλλων προτίθενται να παραχωρήσουν στην Ελλάδα μέσω της διαδικασίας EDA, η οποία αφορά πλεονάζων στρατιωτικό υλικό, δύο C-130 από τα αποθέματα.
Όπως τονίζουν ανώτατες Αεροπορικές πηγές, η Πολεμική Αεροπορία επιθυμεί αυτά τα δύο αεροσκάφη να βρίσκονται σε πτήσιμη κατάσταση ή έστω να έχουν καθηλωθεί για ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα ώστε σύντομα να μπορούν να συντηρηθούν και να πετάξουν στην Ελλάδα. Τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να αρχίσουν οι πρώτες συζητήσεις και να τεθεί το αίτημα της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, ώστε το συντομότερο να φύγει κλιμάκιο για τις ΗΠΑ προκειμένου να επιθεωρήσει και να παραλάβει τα αεροσκάφη.
Του Κώστα Σαρικά/onalert.gr