Κυριακή, 24 Νοε.
9oC Αθήνα

Με πρωτοφανή συναίνεση πέρασε το νομοσχέδιο για την Παιδεία

ΦΩΤΟ EUROKINISSI

250 βουλευτές, σχεδόν τα 3/4 της Βουλής, υπερψήφισαν και επί της αρχής και επί των άρθρων το σχέδιο νόμου για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Προηγήθηκε βέβαια έντονο παρασκήνιο για να φτάσουμε στη συναίνεση ΠΑΣΟΚ-ΝΔ.

Η υπουργός Παιδείας όπως είχε υποσχεθεί, ανακοίνωσε τις αλλαγές βάσει των οποίων εξασφαλίστηκε η συμφωνία της αξιωματικής αντιπολίτευσης, στις οποίες, εκτός της ρητής κατάργησης των διατάξεων περί πανεπιστημιακού ασύλου και της αλλαγής του τρόπου εκλογής των πρυτάνεων, προστέθηκε και η απαγόρευση εκλογής του ίδιου πρύτανη για δεύτερη συνεχή θητεία στο ίδιο ίδρυμα.

Στην καταληκτική της ομιλία, η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου δήλωσε υπερήφανη για την σημερινή διαδικασία και για την μεγάλη πλειοψηφία που συγκέντρωσαν οι διατάξεις του νομοσχεδίου. «Επειδή όλοι πιστεύουμε πως αλλάζοντας την παιδεία αλλάζουμε την Ελλάδα, και επειδή η συναίνεση δεν είναι τυχαίο γεγονός, εύχομαι αυτό να είναι η αρχή μιας πορείας για το επόμενο διάστημα σε όλα τα επίπεδα – και στην οικονομία» ανέφερε η υπουργός.

Η κα Διαμαντοπούλου μάλιστα, σε αντίθεση με τον απαξιωτικό λόγο που κυριάρχησε σε πολλές τοποθετήσεις για τα ελληνικά ΑΕΙ, επεφύλαξε στο τέλος της διαδικασίας και έναν έπαινο για τα ελληνικά πανεπιστήμια, δηλώνοντας πως «είμαστε υπερήφανοι για τα πανεπιστήμιά μας», όπως επίσης και για τις ελληνικές επιστημονικές δημοσιεύσεις, «όπου μπορεί να δει κανείς με έκπληξη τις επιδόσεις ενός επιστημονικού δυναμικού, πραγματικά καταπληκτικού.

Γι’ αυτό μπορούμε να πούμε πως είμαστε υπερήφανοι για τους επιστήμονές μας. Αυτό το δυναμικό, λειτουργεί σε ένα χώρο με συστημικό πρόβλημα – και γι’ αυτό, ο νόμος του κράτους δεν είναι μικρές αλλαγές σε επιμέρους ζητήματα, αλλά πολύ βαθειά ανατροπή σε όλα τα επίπεδα» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Από την συζήτηση στα άρθρα, δεν έλειψαν και οι κριτικές τοποθετήσεις βουλευτών της πλειοψηφίας, κυρίως για το ζήτημα της επιλογής των κοσμητόρων και της μη θέσπισης διδακτορικών για τα ΤΕΙ. Ο Κώστας Καρτάλης, ο Σπύρος Βούγιας, η Χρύσα Αράπογλου και η Λούκα Κατσέλη, τάχθηκαν υπέρ της εκλογής των κοσμητόρων κατά το τελικό πρότυπο των πρυτάνεων και ο Οδυσσέας Βουδούρης τάχθηκε κατά του διορισμού της επιτροπής κρίσης καθηγητών από τον κοσμήτορα, «ειδικά αν είναι διορισμένος», θεωρώντας πως αυτό αφήνει περιθώρια χειραγώγησης της διαδικασίας.

Ο Γιάννης Αμοιρίδης, υπερασπίστηκε τους φοιτητές από τις πολλαπλές κατηγορίες που είχαν χρεωθεί από διάφορους βουλευτές, υποστηρίζοντας μάλιστα, (παρά την κατάργηση του θεσμού του ασύλου), πως «πρέπει να προστατεύσουμε το άσυλο σαν κόρη οφθαλμού, σαν έκφραση ελευθερίας και δημοκρατίας».

Αιχμές για δυσμενή μεταχείριση των ΤΕΙ έναντι των πανεπιστημίων, άφησαν ο Απόστολος Κακλαμάνης, ο Μιχάλης Παντούλας και ο Δημήτρης Κουσελάς.

«Δεν γίνεται να έχουμε μια συγκεκριμένη φιλοσοφία αλλά ορισμένα πράγματα να τα διατηρήσουμε ως έχουν. Εδώ υπάρχει μια τελείως διαφορετική φιλοσοφία» απάντησε η υπουργός Παιδείας.

«Το νέο μοντέλο της διοίκησης, υπαγορεύεται από αρχές που δεν υπήρχαν μέχρι τώρα: Άνοιγμα στην κοινωνία, συγκεκριμένη και οργανωμένη λογοδοσία, επιλογή που γίνεται βάσει προσόντων, δεν υπάρχει η λογική της εκλογής. Εισάγεται η λογική της προσωπικής ευθύνης, καθώς μέχρι τώρα είχαμε μόνον την συλλογική ευθύνη – και είναι πολύ εύκολο να κρυφτείς πίσω από μία γενική συνέλευση για να επιλέξεις επτά ανθρώπους.

Αυτά που αποφασίσαμε τελικά για τον πρύτανη, εν μέρει αλλάζουν αυτή τη λογική, αλλά παραμένουν όλες οι βασικές επιλογές που είπα πριν: Για τον πρύτανη γίνεται προκήρυξη, περιγράφονται τα προσόντα του, επιλέγονται οι άνθρωποι, ψηφίζονται και λογοδοτούν κάθε χρόνο».

Σε ό,τι αφορά τα ΤΕΙ, η υπουργός Παιδείας τόνισε πως για να προχωρήσει η τρίτη βαθμίδα των μεταπτυχιακών (τα διδακτορικά), θα πρέπει πρώτα να ωριμάσει η δεύτερη. «Τα ΤΕΙ δεν είναι πανεπιστήμια, αλλά έχουν άλλους σκοπούς. Είναι αδύνατον να οδηγηθούμε σε πραγματική απόδοση, αν ο στόχος μας είναι να κάνουμε το ένα ομοιότυπο του άλλου. Δεν πρέπει να συζητήσουμε για το πώς θα συνδεθούν τα ΤΕΙ με την τοπική ανάπτυξη π.χ. στον αγροτικό τομέα που είναι τόσο σημαντικός; Από την ιχθυοκομία, μέχρι τους οινολόγους, θα πρέπει να συνεργαστούν με τους ανάλογους φορείς.

Σε κανέναν δεν στοιχίζει να ζητήσει να πάρουν διδακτορικό. Αυτό όμως θα σημαίνει πως αναβαθμίστηκαν; Στις επιστημονικές δημοσιεύσεις έχουν μια πολύ μικρή πορεία, αρχίζουν όμως και μπαίνουν, δόθηκε ο δεύτερος κύκλος μεταπτυχιακών και πιστεύω ότι θα πρέπει να προχωρήσουμε στον τρίτο κύκλο, με σχετική ωρίμανση του δεύτερου».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Και τώρα συναίνεση – Καταργείται το πανεπιστημιακό άσυλο

 

Ελλάδα Τελευταίες ειδήσεις

Σχολιάστε