Χωρίς απρόοπτα έγινε σήμερα η πρεμιέρα των πανελλαδικών εξετάσεων, με το μάθημα των Νέων Ελληνικών, το οποίο περιλαμβάνει και την έκθεση.
Η εκπομπή των θεμάτων έγινε κανονικά στις 9 το πρωί, ενώ οι 105 χιλιάδες μαθητές που διεκδικούν μία από τις περίπου 72 χιλιάδες θέσεις σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, κλήθηκαν να αναπτύξουν τις σκέψεις τους, γύρω από ένα δοκίμιο του Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου, που αναφέρεται στον Ανθρωπισμό.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΙ ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΟΛΟ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ
Το κείμενο που κλήθηκαν να αναλύσουν οι μαθητές:
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Γ ́ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ Δ ́ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΚΑΙ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β ́)
ΤΕΤΑΡΤΗ 28 ΜΑΪΟΥ 2014 – ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΡΕΙΣ (3)
ΚΕΙΜΕΝΟ
Η «ανθρωπιά» είναι μια λέξη του καιρού μας, ένας όρος κοινόχρηστος, ένα νόμισμα που κυκλοφορεί σ’ όλα τα χέρια, γιατί συμβαίνει η ανταλλακτική του αξία να είναι πολύ μεγάλη. Και με την «ανθρωπιά» εννοούμε, φυσικά, τη συμπόνια, τη συμμετοχή, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, στο πάθος του γείτονα. Και όχι μόνο του γείτονα. Του κάθε ανθρώπου. Άλλοτε χρησιμοποιούσαν τον όρο «ανθρωπισμός». Έλεγαν: «αυτός είναι μεγάλος ανθρωπιστής» και με τούτο εσήμαιναν μια προσωπικότητα που ξοδευόταν ολόκληρη για να κάμει το καλό. Ο Ντυνάν, για παράδειγμα, ο ιδρυτής του «Ερυθρού Σταυρού», υπήρξε ένας τέτοιος ανθρωπιστής. Πέρα απ’ ό,τι θα μπορούσε να ενδιαφέρει αποκλειστικά το άτομό του, εσυλλογίσθηκε τους ανθρώπους που έπασχαν, έξω από διάκριση φυλής και θρησκείας, «εν πολέμω και εν ειρήνη».
Ο «ανθρωπιστής», ένας άνθρωπος με σπουδαίες ικανότητες, που αναλίσκεται με ειλικρίνεια, χωρίς υστεροβουλία, ακόμη και χωρίς τη θεμιτή, επιτέλους, από πολλές απόψεις, επιθυμία της υστεροφημίας, υπήρξε, για πολλούς αιώνες, ένα θαυμάσιο ιδανικό, που οι προγενέστεροι το επρόβαλλαν στους μεταγενέστερους. Ακόμη τότε η «ανθρωπιά», μολονότι δεν έπαυε να είναι κοινή απαίτηση, δεν είχε καταντήσει κοινόχρηστος όρος. Ήταν η σπάνια, η υψηλή παρουσία, όπου μόνο μερικές εκλεκτές φύσεις κατόρθωναν να φτάσουν. Και ακόμη, μια καθημερινή άσκηση που ο καθένας την επιθυμούσε για τον εαυτό του, θεωρώντας την αυτονόητο χρέος του, χωρίς να συλλογίζεται ότι θα μπορούσε και διαφορετικά να την αξιοποιήσει.
Το γεγονός ότι η απαίτηση της «ανθρωπιάς» έχει γίνει κοινός τόπος σήμερα δεν είναι χωρίς ιδιαίτερη σημασία. Δείχνει πως η οικουμενική ψυχή αισθάνεται βαθύτερα την ταλαιπωρία του ανθρώπου και αναζητεί διέξοδο.
Περιττό να προστεθεί πως και η ανθρωπιά, καθώς κι ένα σωρό άλλοι όροι, έχει υποστεί τρομακτικές διαστρεβλώσεις.
Όποιος είπε πως οι ιδέες είναι καθώς τα υγρά, που παίρνουν το σχήμα του μπουκαλιού τους, είχε, βέβαια, πολύ δίκιο. Και με τους όρους το ίδιο συμβαίνει. Αλλάζουν νόημα, αλλάζουν απόχρωση, κατά τον τρόπο που τους μεταχειρίζεται κανείς και κατά τον σκοπό που επιδιώκει χρησιμοποιώντας τους. Έτσι, μπορούμε να μιλούμε όλοι για ανθρωπιά, αλλά να εννοούμε ολωσδιόλου διαφορετικό πράγμα ο καθένας.
Έπειτα, ένας όρος, μια λέξη, μια έκφραση, που βρίσκεται ολοένα στο στόμα μας, σιγά σιγά φτωχαίνει, αδειάζει, αποστεώνεται, αυτοακυρώνεται. Φοβούμαι πως ίσια ίσια αυτό έχει συμβεί με την ανθρωπιά. Αρκεί μια ματιά ολόγυρά μας, για να το νιώσουμε καλύτερα τούτο. Η καθημερινή ζωή ολοένα και περισσότερο χάνει τη θαλπωρή, τη γλυκιά ζεστασιά της. Είναι ένας χειμώνας χωρίς αλκυονίδες. Η «καλημέρα», αυτό το χαρούμενο άνοιγμα παραθύρου προς τον αίθριο ουρανό, μεταβάλλεται σιγά σιγά σε μορφασμό. Η ανθρώπινη λαιμαργία, η δίψα της ευζωίας δεν αφήνει τόπο για ευγενικά αισθήματα. Κάτι περισσότερο: τα ευγενικά αισθήματα θεωρούνται ξεπερασμένα.
Λησμονούμε, ωστόσο, πως η ανθρωπιά είναι κυριότατα βούληση, δεν είναι γνώση, δεν είναι μόνο γνώση. Και δεν είναι λόγος, είναι πράξη. Είναι ένας ολόκληρος εσωτερικός κόσμος, στην τελείωσή του, που ακτινοβολεί παντού. Η ανθρωπιά αποκλείει τη μισαλλοδοξία, την καταφρόνηση του άλλου ανθρώπου· είναι επιεικής και ήπια. Περιέχει πολλή συγκατάβαση και πολλή κατανόηση.
Η ανθρωπιά είναι κυκλική παρουσία. Δεν βρίσκεται στραμμένη προς ένα μονάχα σημείο του ορίζοντα. Εκείνος που είναι αληθινά ανθρώπινος δεν μπορεί παρά να είναι, σε κάθε περίσταση, ανθρώπινος. Η ανθρωπιά δεν είναι επάγγελμα, δεν είναι όργανο αυτοπροβολής και επιτυχίας. Είναι απάρνηση. Πρέπει πολλά ν’ αρνηθείς, για να κερδίσεις τα ουσιωδέστερα. Αλλά δεν είναι και παθητική κατάσταση. Ολωσδιόλου αντίθετα, αποτελεί μορφή αδιάκοπης ενέργειας. Είναι πολύ ευκολότερο να γίνεις «μέγας ανήρ» παρά να γίνεις «μεγάλος άνθρωπος». Η Ιστορία είναι γεμάτη παραδείγματα μεγάλων ανδρών. Αλλά έχει πολύ λίγους «ανθρώπους» να παρουσιάσει.
I.Μ.Παναγιωτόπουλος, Ο Σύγχρονος Άνθρωπος.
Οι Εκδόσεις των φίλων, Αθήνα 1988. 18η έκδοση (Διασκευή).
Το κουδούνι χτύπησε στην ώρα του, οι μαθητές ήταν στις θέσεις τους, όπως και πολλοί γονείς που βρέθηκαν στα σχολεία της Αθήνας για να δώσουν κουράγιο στα παιδιά τους λίγο πριν από τις εξετάσεις.
ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΑ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΑ ΓΙΑ ΓΕΛ
ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΑ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΑ ΓΙΑ ΕΠΑΛ
ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις ώρες, εκτός από τα μαθήματα ειδικότητας: Αρχιτεκτονικό Σχέδιο και Γραφιστικές Εφαρμογές, για τα οποία η διάρκεια εξέτασης είναι τέσσερις ώρες.
Στις 21 Ιουνίου αρχίζουν οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων. Η Υγειονομική Εξέταση και Πρακτική Δοκιμασία των υποψηφίων για εισαγωγή στα ΤΕΦΑΑ διεξάγεται από τις 23 Ιουνίου έως και τις 4 Ιουλίου. Να σημειωθεί ότι οι επαναληπτικές Πανελλαδικές Εξετάσεις των Γενικών Λυκείων θα αρχίσουν την Πέμπτη 19 Ιουνίου.
Στα μέσα Ιουνίου όλοι οι υποψήφιοι (ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ) θα πρέπει να παραλάβουν, στο λύκειο στο οποίο υπέβαλαν την Αίτηση-Δήλωση του Φεβρουαρίου, τον προσωπικό κωδικό ασφαλείας για να τον χρησιμοποιήσουν κατά την ηλεκτρονική υποβολή του Μηχανογραφικού τους Δελτίου.
Οι μαθητές πρέπει να έχουν μαζί τους:
– Το δελτίο του εξεταζόμενου
– Την αστυνομική του ταυτότητα ή διαβατήριο
– Δυο στυλό διαρκείας (μπλε ή μαύρο), μολύβι, γομολάστιχα, γεωμετρικά όργανα, μολύβι, γομολάστιχα.
– Όποιος επιθυμεί μπορεί να έχει μαζί του ένα μπουκαλάκι νερό ή αναψυκτικό
– Στα εξεταστικά κέντρα θα υπάρχουν ειδικά μηχανήματα-«κόφτες» για τα κινητά. Αν εντοπιστεί μαθητής με κινητό τηλέφωνο, ακόμη και απενεργοποιημένο, το πιθανότερο είναι να μηδενιστεί το γραπτό του.
– Δεν επιτρέπεται η χρήση υπολογιστικών μηχανών και διορθωτικού (blanco).
Αναλυτικά το πρόγραμμα των Πανελλαδικών
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | ΜΑΘΗΜΑ | ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Τετάρτη 28/5 | Νεοελληνική Γλώσσα | Γενικής Παιδείας |
Παρασκευή 30/5 | Βιολογία Φυσική Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής Ιστορία |
Γενικής Παιδείας |
Δευτέρα 2/6 | Αρχαία ελληνικά Μαθηματικα |
Θεωρητικής κατεύθυνσης Θετικής κατεύθυνσης Τεχνολογικής κατεύθυνσης (Κύκλος τεχν/γιας & παραγωγής) Τεχνολογικής κατεύθυνσης (κύκλος πληροφορικής & υπηρεσιών) |
Τετάρτη 4/6 | Νεοελληνική Λογοτεχνία Βιολογία Χημεία-Βιοχημεία Αρχές οργάνωσης και διοίκησης επιχειρήσεων |
Θεωρητικής κατεύθυνσης Θετικής κατεύθυνσης Τεχνολογικής κατεύθυνσης (Κύκλος τεχν/γιας & παραγωγής) Τεχνολογικής κατεύθυνσης (κύκλος πληροφορικής & υπηρεσιών) |
Παρασκευή 6/6 | Λατινικά Χημεία Ηλεκτρολογία Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον |
Θεωρητικής κατεύθυνσης Θετικής κατεύθυνσης Τεχνολογικής κατεύθυνσης (Κύκλος τεχν/γιας & παραγωγής) Τεχνολογικής κατεύθυνσης (κύκλος πληροφορικής & υπηρεσιών) |
Τρίτη 10/6 | Ιστορία Φυσική |
Θεωρητικής κατεύθυνσης Θετικής κατεύθυνσης Τεχνολογικής κατεύθυνσης (Κύκλος τεχν/γιας & παραγωγής) Τεχνολογικής κατεύθυνσης (κύκλος πληροφορικής & υπηρεσιών) |
Πέμπτη 12/6 | Αρχές Οικονομικής Θεωρίας | Μάθημα επιλογής όλων των κατευθύνσεων |
Πέμπτη 29/5 | Νεοελληνική Γλώσσα |
Τρίτη 3/6 | Μαθηματικά |
Παρασκευή 13/6 | Αρχιτεκτονικό Σχέδιο |
Σάββατο 14/6 | Αρχές Οικονομικής Θεωρίας ΙΙ Γραφιστικές Εφαρμογές Εγκαταστάσεις Κλιματισμού Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες Ανθοκηπευτικές καλλιέργειες Ηλεκτρικές Μηχανές |
Δευτέρα 16/6 | Στοιχεία Σχεδιασμού Κεντρικών Θερμάνσεων |
Τρίτη 17/6 | Ναυσιπλοΐα ΙΙ Μηχανές Εσωτερικής Καύσης ΙΙ Φυτική Παραγωγή Αρχές Επεξεργασίας Τροφίμων Στοιχεία Αιματολογίας-Αιμοδοσίας |
Τετάρτη 18/6 | Συστήματα Ψηφιακών Ηλεκτρονικών Τεχνολογία Εκτυπώσεων Μηχανές Πλοίου Ι Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων Διαμόρφωση Τοπίου |
Πέμπτη 19/6 | Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις Υγιεινή και Ασφάλεια Τροφίμων Εγκαταστάσεις Ψύξης Ηλεκτροτεχνία ΙΙ Μεταφορά Φορτίων |
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΣΟΥΧΑΙΜΠ – ΜΙΧΑΛΗΣ ΛΑΓΑΝΗΣ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Πανελλαδικές 2014: Νικήστε το άγχος των Πανελληνίων – Οδηγός επιβίωσης
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Πανελαδικές: Τι μπορείς να κάνεις για να αποβάλεις το στρες
Πανελλαδικές 2014: Η Τράπεζα Θεμάτων και τα υποχρεωτικά μαθήματα
Πανελλαδικές: Πώς να αντιμετωπίσεις την ενδεχόμενη αποτυχία
Πανελλαδικές 2014: Όλα όσα πρέπει να ξέρουν οι υποψήφιοι
Πανελλήνιες Εξετάσεις! Όλα όσα πρέπει να τρώνε οι μαθητές για καλές επιδόσεις