Σάββατο, 23 Νοε.
20oC Αθήνα

Πανελλήνιες 2013: Σαφή τα αρχαία, γολγοθάς τα Μαθηματικά

Πανελλήνιες 2013: Σαφή τα αρχαία, γολγοθάς τα Μαθηματικά

Σαφή και κατανοητά και μέσα στις δυνατότητες των μαθητών, χαρακτηρίζει η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων τα σημερινά θέματα των Αρχαίων Ελληνικών στα οποία διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι. Ως τα δυσκολότερα των τελευταίων ετών, χαρακτηρίζονται τα θέματα που είχαν να αντιμετωπίσουν οι υποψήφιοι της Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης, στις Πανελλήνιες που διαγωνίστηκαν στα Μαθηματικά.

Ειδικότερα, η Ένωση σε ανακοίνωσή της, αναφέρει: «Στα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών, το μεν διδαγμένο συνδυάζει την 11η ενότητα, τη 15η (απόσπασμα) και τη 16η ενότητα από τα Πολιτικά του Αριστοτέλη, το δε αδίδακτο προέρχεται από τις Ιστορίες του Θουκυδίδη, βιβλίο έκτο, κεφάλαιο 28 (από το επεισόδιο των Ερμοκοπιδών). Τα θέματα είναι σαφή στη διατύπωσή τους και ανταποκρίνονται στα ζητούμενα της σχολικής διδασκαλίας».

Εξάλλου, η Ένωση Φιλολόγων αναφέρει ότι το διδαγμένο κείμενο αναφέρεται στις έννοιες της πόλης και του πολίτη.

Όσον αφορά τις ερωτήσεις σημειώνονται τα εξής:

Β1. Ζητείται η δομή ενός συλλογισμού, ο οποίος σχολιάζεται στο σχολικό βιβλίο ως μετάβαση από μία γενική πρόταση στην εξέταση των επιμέρους περιπτώσεων.

Β2. Αξιοποιούνται, με τη συγκεκριμένη ερώτηση, η δεύτερη και η τρίτη παράγραφος του κειμένου. Η πόλη, ως σύνθετη έννοια, παραπέμπει στην έννοια του πολίτη, για την οποία υπάρχει ασάφεια, κατά τον Αριστοτέλη, και την οποία τελικά ο φιλόσοφος προσδιορίζει σε συνάρτηση με τη συμμετοχή του στη νομοθετική και δικαστική εξουσία.

Β3. Η ερώτηση με κεντρική έννοια την αυτάρκεια απαιτεί συνδυασμό ανάμεσα στο πρωτότυπο κείμενο και το μεταφρασμένο απόσπασμα. Έχει δύο σκέλη και η απάντηση μπορεί να στηριχθεί και σε σχόλια του σχολικού βιβλίου.

Β4. Η ερώτηση αποτελεί αναπαραγωγή σχετικής παραγράφου στην Εισαγωγή του σχολικού βιβλίου (σελ. 178-179).
Στο αδίδακτο κείμενο αναφέρεται ως ενδεικτική μετάφραση: «Δεν καταγγέλλεται λοιπόν από κάποιους μετοίκους και από υπηρέτες τίποτε μεν σχετικά με τις Ερμές, αλλά μόνον ότι από νεαρούς σε κατάσταση μέθης και χάριν αστεϊσμού είχαν γίνει πρωτύτερα κάποιοι ακρωτηριασμοί άλλων αγαλμάτων, και ακόμη ότι τα Ελευσίνια Μυστήρια τελούνται σε σπίτια για χλευασμό (προσβολή)· γι’ αυτά κατηγορούσαν και τον Αλκιβιάδη. Και αυτά αφού τα υιοθέτησαν (έλαβαν υπόψη) αυτοί που ήταν ιδιαίτερα εχθρικοί με τον Αλκιβιάδη, που τους εμπόδιζε να γίνουν οι ίδιοι με σιγουριά ηγέτες της δημοκρατικής παράταξης και επειδή νόμισαν ότι θα ήταν πρώτοι αν τον έδιωχναν, μεγαλοποιούσαν (το γεγονός) και φώναζαν ότι τάχα και τα μυστήρια και ο ακρωτηριασμός των Ερμών έγιναν με στόχο την κατάλυση της δημοκρατίας και ότι τίποτε από αυτά δεν συνέβη που να μην διαπράχθηκε με τη συμμετοχή του, παραθέτοντας, επιπλέον, ως αποδείξεις τη σύνολη αντιδημοκρατική συμπεριφορά του στις καθημερινές ενασχολήσεις (του)».

ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Ελληνικής Μαθηματικής Eταιρείας (ΕΜΕ) τα ερωτήματα Β1, Β2 εξετάζουν βασικές γνώσεις.

Το ερώτημα Β3 είναι, ίσως, το πιο δύσκολο από όλα τα θέματα, καθότι η επιτυχής αντιμετώπισή του απαιτεί λεπτούς αλγεβρικούς χειρισμούς.

Θέμα Γ: Απευθύνεται σε καλά προετοιμασμένους υποψηφίους και κυρίως τα ερωτήματα Γ2 και Γ3.

Θέμα Δ: Το θέμα αναφέρεται σε ένα μεγάλο μέρος της ύλης του Διαφορικού και Ολοκληρωτικού Λογισμού. Η επίλυση του θέματος αυτού απαιτεί πολύ καλή προετοιμασία και βαθιά κατανόηση των εννοιών.

Γενικότερα, η ΕΜΕ σχολιάζει τα θέματα ως εξής:

– Καλύπτεται μεγάλο μέρος της ύλης.

– Υπάρχει κλιμάκωση των θεμάτων ως προς τη δυσκολία, με εξαίρεση το ερώτημα Β3.

– Η καλή γνώση της ύλης προηγουμένων τάξεων ήταν απαραίτητη.

– Τα θέματα ήταν εκτεταμένα και η σωστή διαχείριση του χρόνου από τους υποψηφίους ήταν σημαντικός παράγοντας για την επιτυχία, ειδικά με το ερώτημα Β3.

– Τα θέματα είναι τα δυσκολότερα των τελευταίων ετών και απαιτούν ειδικές τεχνικές, που ίσως δεν προωθούν την έλξη και την αγάπη των μαθητών στα Μαθηματικά.

Τέλος, η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία προτίθεται να ανοίξει ουσιαστικό διάλογο με μελέτη και διερεύνηση, για το περιεχόμενο και τον τρόπο εξέτασης των Μαθηματικών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Πανελλήνιες 2013: Δύσκολα τα θέματα σε Μαθηματικά και Αρχαία – Ελλάδα

Πανελλαδικές 2013: Αρχαία και Μαθηματικά σήμερα – Ελλάδα

Πανελλήνιες 2013: Σε ποια μαθήματα διαγωνίζονται σήμερα οι υποψήφιοι – Ελλάδα

Πανελλήνιες 2013: Αναστάτωση με το θέμα της Φυσικής – Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων: “Δεν τίθεται ζήτημα δεοντολογίας και τάξης” – Ελλάδα

Πανελλήνιες 2013: Το θέμα της Φυσικής είχε αναρτηθεί σε site! – Ελλάδα

Πανελλήνιες 2013: Συνέχεια με Μαθηματικά για τα ΕΠΑΛ – Ελλάδα

Ελλάδα Τελευταίες ειδήσεις

Σχολιάστε