Μόλις τρεις μήνες πριν από τη μεγαλύτερη αεροπορική άσκηση του NATO στην Ευρώπη, τη Ramstein Flag 24, οι προετοιμασίες της Πολεμικής Αεροπορίας σε συνεργασία με τους Συμμάχους εισέρχονται στο τελικό στάδιο σε ότι αφορά τον σχεδιασμό.
Επιτελικά Στελέχη από τις Πολεμικές Αεροπορίες των κρατών που θα συμμετέχουν στο μεγάλο αεροπορικό event – στην άσκηση του ΝΑΤΟ – το οποίο ανέλαβε να διοργανώσει η Ελλάδα και η HAF, συσκέπτονται συνεχώς και ανταλλάσσουν έγγραφα είτε διαδικτυακά είτε και με φυσική παρουσία.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τα σενάρια της άσκησης, οι δυνάμεις που θα συμμετέχουν, οι περιοχές που θα δεσμευτούν εντός του FIR Αθηνών αλλά και ο ρόλος κάθε αεροπορίας βρίσκονται στο τραπέζι προκειμένου τα Αεροπορικά Επιτελεία, υπό την καθοδήγηση του NATO, να καταλήξουν στο οριστικό πλάνο της άσκησης.
Το γεγονός ότι τέτοιου μεγέθους άσκηση διοργανώνεται στην Ευρώπη, με τη Συμμαχία να δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα και στην Πολεμική Αεροπορία, μεταφράζεται σε βαριά ευθύνη για την άψογη διοργάνωση της πρώτης «Ramstein Flag». Πρόκειται για άσκηση επιπέδου «REDFLAG», η οποία πρόσφατα πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ αλλά με διαφορετικό προσανατολισμό και σενάρια προσαρμοσμένα στις ανάγκες και κυρίως στις απειλές που καλείται να αντιμετωπίσει το NATO.
Η συμμετοχή της Τουρκίας
Όπως είναι απόλυτα φυσικό, ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλεί η συμμετοχή της τουρκικής αεροπορίας με δεδομένο ότι η άσκηση πραγματοποιείται στο FIR Αθηνών και τα μαχητικά της TuAF θα πρέπει να μετασταθμεύσουν στην Ελλάδα και στην 117 Πτέρυγα Μάχης στην Ανδραβίδα όσο διαρκεί η άσκηση. Και κυρίως οι Τούρκοι Επιτελείς θα πρέπει να συμφωνήσουν τόσο για τα σενάρια όσο και για τις περιοχές στις οποίες θα πραγματοποιηθούν.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Με δεδομένες τις πάγιες προκλητικές θέσεις της Άγκυρας, η οποία διεκδικεί την Έρευνα-Διάσωση στο μισό Αιγαίο, δεν αναγνωρίζει τον Εθνικό Εναέριο Χώρο στα 10 μίλια και θεωρεί ότι τα νησιά του ανατολικού Αιγαίο πρέπει να τελούν υπό καθεστώς αποστρατικοποίησης, συχνά σε ανάλογες συμμαχικές ασκήσεις στην περιοχή έχουν προκύψει σοβαρές διαφωνίες.
Έως τώρα, ναι μεν δεν τίθεται ζήτημα μη συμμετοχής της τουρκικής αεροπορίας στην «Ramstein Flag 24», ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr, οι Τούρκοι Επιτελείς δεν έχουν ακόμα συμφωνήσει και εγκρίνει γραπτώς τα σενάρια της άσκησης με αποτέλεσμα να υπάρχουν αμφιβολίες εάν τελικά λάβουν μέρος. Σε κάθε περίπτωση, όπως τονίζεται από το Αεροπορικό Επιτελείο, πρόκειται για μια Συμμαχική άσκηση και μάλιστα πολύ μεγάλης κλίμακας με ότι αυτό συνεπάγεται για την ανάγκη συνεργασίας, αν και οι γείτονες συχνά σε ανάλογες περιπτώσεις κοινών ασκήσεων στην περιοχή δεν δείχνουν ανάλογη διάθεση.
Ποιες χώρες θα «πετάξουν» στην Ramstein Flag 24
H «Ramstein Flag 24» θα πραγματοποιηθεί από τις 30 Σεπτεμβρίου έως τις 11 Οκτωβρίου με συμμετοχή 12 κρατών και περίπου 140 μαχητικών και άλλων εναέριων μέσων.
Όπως έχει ήδη αποκαλύψει το Οnalert.gr, στη μεγάλη άσκηση θα πετάξουν όλα τα κορυφαία μαχητικά της Δύσης, μεταξύ των οποίων F-35 από ΗΠΑ και Ιταλία, Rafale και Mirage 2000-5 από Γαλλία, όπωςεπίσης Gripen από Σουηδία και Ουγγαρία, Eurofighter Typhoon από Ισπανία και Ιταλία, F-18 των ΗΠΑ και F-16 από Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία και Τουρκία, ενώ η Πολεμική μας Αεροπορία, όπως και στην άσκηση «ΗΝΙΟΧΟΣ», θα έχει ηχηρή παρουσία με σημαντικό αριθμό μαχητικών με έμφαση στα Rafale και στα F-16 Viper.
Πρόκειται για άσκηση η οποία σχεδιάζεται από το NATO και περιλαμβάνει μια σειρά από ρεαλιστικά σενάρια υψηλής δυσκολίας, με αποστολές στο σύνολο του FIR Αθηνών που θα περιλαμβάνουν τακτικές Counter Anti-Access / Area Denial και Integrated Air and Missile Defense, ενώ στα σενάρια της άσκησης περιλαμβάνεται επίσης η αντιμετώπιση απειλής από βαλλιστικούς πυραύλους.
Γιατί επιλέχθηκε η Ελλάδα
Ισχυρό επιχείρημα της ελληνικής ΠΑ στη διεκδίκηση της «Ramstein Flag 24» αποτέλεσε η δυνατότητα δέσμευσης πολύ μεγάλων περιοχών τόσο πάνω από την ηπειρωτική χώρα όσο κυρίως σε θαλάσσιο περιβάλλον, με στόχο να πραγματοποιηθούν τα σύνθετα σενάρια της άσκησης, τα οποία προβλέπουν συμμετοχή μεγάλων Comao, πολυάριθμων δηλαδή σχηματισμών σύμφωνα με το δόγμα του ΝΑΤΟ για τις αεροπορικές επιχειρήσεις.
Ωστόσο, καθοριστικό ρόλο έπαιξαν ακόμη τόσο το γεωγραφικό ανάγλυφο όσο κυρίως η θέση της Ελλάδας στα ανατολικά σύνορα της Συμμαχίας και σε κοντινή απόσταση από περιοχές ενδιαφέροντος του NATO, όπως η Μέση Ανατολή και φυσικά η Μαύρη Θάλασσα και η Ρωσία. Την ευρωπαϊκή «Red Flag» διεκδίκησαν με ένταση και άλλες χώρες, όπως η Τουρκία και η Πορτογαλία, όμως ο πλήρης φάκελος και η αξιοπιστία της Πολεμικής μας Αεροπορίας, όπως επίσης τα προαναφερθέντα πλεονεκτήματα της Ελλάδας, ήταν καθοριστικά στην τελική απόφαση του NATO.
Του Κώστα Σαρικά/ Πηγή: Onalert.gr